آبشار لاتون؛ تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به ارتفاعات گیلان

شمال کشور طبیعتی زیبا و جاذبه‌هایی تماشایی دارد. انتخاب بیشتر افراد برای گذراندن تعطیلات سفر به استان‌های شمالی و لذت‌بردن از آب‌وهوای مطلوب و بازدید از جاذبه‌های بکر است. آبشار لاتون نام یکی از جاهای دیدنی استان گیلان است که کمتر نامش را شنیده‌ایم. در این مقاله شما را به‌طور کامل با این جاذبه طبیعی دیدنی آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

آبشار لاتون کجاست؟

آبشار لاتون یکی از جاذبه‌های طبیعی بکر و زیبای استان گیلان و شهر دیدنی آستاراست. جالب است بدانید که این آبشار یکی از ۳۰ آبشار بلند جهان و بلندترین آبشار شمالی کشورمان ایران محسوب می‌شود که در مجاورت کوه اسپیناس واقع شده است. به عبارت دقیق‌تر، آبشار لاتون در مزر استان‌های گیلان و اردبیل، ۱۵کیلومتری شهر لوندویل و ۶کیلومتری روستای کوته‌کومه قرار دارد.

ابن جاذبه دیدنی از دامنه‌های شرقی کوه اسپیناس سرچشمه می‌گیرد، به رودخانه لوندویل سرازیر و در نهایت وارد دریای زیبای خزر می‌شود. لاتون آبشاری ۴فصل و زیباست یعنی فرقی نمی‌کند چه زمانی قصد سفر به خطه شمالی کشور داشته باشید؛ همیشه فرصت بازدید از این جاذبه دیدنی فراهم است.

چرا باید از آبشار لاتون بازدید کنیم؟

مسلما با دیدن عکس‌های آبشار که از زاویه‌ها و نماهای مختلف گرفته شده‌اند، جواب این سؤالتان را خواهید گرفت. به این دلیل باید به لاتون سفر کنید که این همه زیبایی و شگفتی را از نزدیک ببینید. نشستن در نزدیکی لاتون، سرمست‌شدن از آب‌وهوای دلپذیر اطراف آبشار و فرصت بازدید از جاذبه‌های نزدیک آبشار هر گردشگری را به سمت این جاذبه دیدنی آستارا می‌کشاند.

چطور به آبشار لاتون برویم؟

برای دسترسی به آبشار دو راه دارید که در ادامه هر کدام را معرفی خواهیم کرد.

۱. مسیر لوندویل به لاتون

برای راه‌یافتن به محل این آبشار از طرف گیلان، باید به شهر شمالی لوندویل بروید. این شهر در مسیر جاده تالش به آستارا قرار دارد. پس از رسیدن به لوندویل باید راهی جاده‌ای فرعی شوید و چند کیلومتر را طی کنید تا به روستای کوته‌کومه برسید. پس از پیمایش ۶ کیلومتر در دل جنگل‌های زیبای کوته‌کومه به آبشار زیبای لاتون خواهید رسید.

توجه داشته باشید که مسیر رسیدن به آبشار پر از دره‌های عمیق و پیچ‌وخم‌های خطرناک است. رانندگی ایمن و سرعت کم در این مسیر دسترسی دشوار، تضمین‌کننده سالم‌رسیدن به آبشار است. هرگز با موتورسیکلت راهی این جاده پر‌پیچ‌وخم نشوید.

۲. مسیر سوها به لاتون

مسیر دسترسی روستای سوها برای مسافرانی مناسب است که مایل‌اند از سمت اردبیل به آبشار لاتون بروند. برای طی‌کردن این مسیر باید از اردبیل به مقصد شهر آبی‌بیگلو حرکت کنید. بعد از پشت‌سرگذاشتن ۳ روستا به روستای زیبای سوها خواهید رسید. از روستا باید به‌طرف دریاچه سوها حرکت کنید. فاصله روستا تا این دریاچه حدود ۳ کیلومتر است. رفتن از این مسیر برای رسیدن به لاتون کمی سخت‌تر از پیمودن مسیر لوندویل است چون باید بیشتر این مسیر را پیاده طی کنید. به همین دلیل بهتر است برای رفتن به آبشار لاتون از طرف روستای سوها، با تیم گردشگری یا افراد بومی روستا همراه شوید.

رفتن به لاتون از هر کدام از این مسیرها شگفتی‌های خاص خودش را دارد و لحظات دلنشینی برایتان خلق می‌کند. بسته به شرایط‌ و موقعیت جغرافیایی کنونی باید نزدیک‌ترین مسیر دسترسی به لاتون را انتخاب کنید و روانه جنگل‌های کوهستانی زیبا شوید.

بهترین زمان بازدید از لاتون چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به شمال و بازدید از این جاذبه دیدنی فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز است. بازدید از آبشار لاتون در این مواقع، سفری لذت‌بخش به منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا برایتان به یادگار می‌گذارد. آب‌وهوای آبشار لاتون در نیمه اول تابستان شرجی و در فصل زمستان بسیار سرد است. پس بهتر است در این مواقع قصد سفررفتن نکنید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی آستارا؛ سفری دلنشین به یکی از زیباترین شهرهای بندری ایران

در بازدید از آبشار لاتون کجا اقامت کنیم؟

بازدید از آبشار زیبای لاتون و طبیعت سبز و بکر اطرافش، شما را به ماندن بیشتر و اقامت در این جاذبه دیدنی ترغیب خواهد کرد. گشت‌وگذار در جنگلی زیبا و بکر همان چیزی است که برای آرامش‌گرفتن در میان این شلوغی و هیاهوی زندگی شهری، بسیار نیازمندش هستیم. اگر شما هم جزو افرادی هستید که مایل‌اید در این منطقه زیبا اقامت کنید، می‌توانید به روستای کوته‌کومه برگردید و شب را در این روستای زیبا بگذرانید. مردم این روستا اتاق‌هایی را برای پذیرایی از مسافران آماده کرده‌ و به اجاره می‌دهند. رزرو اقامتگاه و اقامت در این کلبه‌های ساده ولی پرمهر، حال‌وهوای جذابی دارد.

از چادرزدن در این روستا خودداری کنید، چرا که تغییرات جوی مناطق کوهستانی گیلان اصلا قابل‌پیش‌بینی نیست و ممکن است با هوایی سرد یا بارانی بی‌هوا غافلگیر شوید. دلیل دیگر امتناع از چادرزدن، حیوانات وحشی این منطقه است. بهتر است احتیاط کنید و خاطره خوش بازدید از لاتون را با مشکلات این‌چنینی خراب نکنید.

دیدنی‌های نزدیک آبشار

یکی از دلایل پرطرف‌داربودن منطقه شمالی کشور این است که در هر نقطه از آن شگفتی و دیدنی منحصربه‌فردی خودنمایی می‌کند. با این تفاسیر بازدید از لاتون یک تیر است و دو نشان؛ علاوه بر دیدن آبشاری بلند و تماشایی، فرصت بازدید از جاذبه‌های دیدنی دیگری هم در اختیارتان قرار می‌گیرد.

۱. روستای کوته‌کومه

گفتیم که برای رفتن به لاتون از طرف گیلان، باید وارد روستای کوته‌کومه شوید. از این روستای جنگلی زیبا سریع عبور نکنید و از جاذبه‌هایی مانند آبگرم روستا، آسیابی به‌نام آسیه‌شوان و گورستان قدیمی آن دیدن کنید.

۲. آبگرم کوته‌کومه

بیشتر افراد از وجود این آبگرم اطلاعی ندارند اما به‌محض شنیدن درباره آن، مشتاق بازدید و بهره‌بردن از آن می‌شوند. فرصت استفاده از آبگرم معدنی همان چیزی است که خستگی سفر را از تن‌تان بیرون خواهد کرد. این جاذبه مجهز به ۳ دوش و یک استخر بزرگ است. امکانات رفاهی موردنیاز مانند بوفه، سرویس بهداشتی، پارکینگ خودرو و اتاق‌های پذیرایی از مسافران نیز در محل این آبگرم موجودند.

۳. آبشارهای دیگر

جالب است بدانید که در نزدیکی آبشار بلند لاتون آبشارهای دیگری هم هستند که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. در قسمت بالادست لاتون، ۳ حوض بزرگ و ۳ آبشار ۱۰متری قرار دارد. حالا که مسیر دسترسی دشوار آبشار لاتون را طی کرده‌اید، خوب است از این فرصت استفاده کنید و آبشارهای دیگر را هم ببینید.

۴. قلعه لاتون

گفتیم که لاتون در مجاوت کوه اسپیناس قرار دارد. بر فراز این کوه استوار قلعه‌ای تاریخی خودنمایی می‌کند. اگر به کوهنوردی علاقه‌مند هستید، فرصت بازدید از قلعه‌ای تاریخی و زیبا بر فراز کوهی بلند را از دست ندهید.

۵. دشت نیارق

ییلاق‌های زیبایی که آبشار لاتون را احاطه کرده‌اند، جان می‌دهند برای کمپینگ و گردش در اتفاعات سرسبز و هیجان‌انگیز! در شمال غربی آبشار دشت نیارق قرار دارد. چشم‌انداز این دشت به‌قدری زیباست که هر گردشگری را به ماندن در این منطقه ترغیب می‌کند.

۶. جنگل فندقلو

بین استان گیلان و اردبیل، در قسمت شمالی آبشار جنگلی زیبا به نام فندقلو قرار دارد. اگر وقت کافی دارید، پس از بازدید از آبشار راهی این جنگل سرسبز شوید و با سوارشدن به تله‌کابین از حرکت بر فراز این مناطق تماشایی لذت ببرید.

کلام پایانی

آبشار لاتون با ارتفاع ۱۰۵ متر، عنوان بلندترین آبشار شمالی کشور و سومین آبشار بلند ایران را کسب کرده است. سفر به خطه شمالی سرزمین پهناور ایران و بازدید از جاذبه‌هایی همچون آبشار لاتون از آن فرصت‌هایی است که لحظات دلچسب و خاطره‌انگیز برایتان به یادگار خواهد گذاشت. اگر سفری به شمال کشور در پیش دارید، برای بازدید از آبشار لاتون و جاذبه‌های دیدنی اطرافش هم برنامه‌ریزی کنید.

تابه‌حال آبشار لاتون را از نزدیک دیده‌اید؟ از کدام مسیر راهی این جاذبه دیدنی شده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان درباره این جاذبه طبیعی چشم‌نواز را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *