آشنایی با هواپیمایی کیش ایر و مقررات پرواز

شرکت کیش ایر

شرکت هواپیمایی کیش ایر، یکی از شرکت‌های خصوصی هواپیمایی ایران است که در سال ۱۳۷۰ در جزیره‌ی کیش فعالیت خود را آغاز کرد. هدف این شرکت گسترش ظرفیت گردشگری جزیره کیش و بهبود خدمات هوایی در کل کشور به‌ویژه نیمه‌ی جنوبی است. این شرکت، تابع سازمان منطقه آزاد کیش است و از خرداد ۱۳۷۰ با دو فروند هواپیمای اجاره‌ای، فعالیت خود را آغاز کرد.

درصورتی‌که قصد سفر به نیمه‌ی جنوبی کشور و نیز کشور‌های حاشیه‌ی خلیج‌فارس را داشته باشید، کیش ایر یکی از گزینه‌های اصلی شما خواهد بود. در این راستا لازم است که با خطوط و کلاس‌های پروازی، نحوه‌ی خرید بلیط و مقررات سفر با این شرکت آشنایی داشته باشید. در این مقاله، ضمن معرفی و مرور تاریخچه‌ی شرکت هواپیمایی Kish Air به تمامی این موارد نیز پاسخ خواهیم داد. درصورتی‌که قصد تهیه بلیط هواپیما از این هواپیمایی را دارید، این مقاله راهنمای شما خواهد بود.

تاریخچه‌ی کیش ایر و معرفی خدمات آن

ایرباس ۳۲۱ کیش ایر هواپیمایی کیش از زمان تأسیس، فراز و نشیب‌های بسیاری در سیستم مدیریتی خود داشت و تا سال ۱۳۷۶ ناوگان خود را به ۱۰ فروند هواپیمای اجاره‌ای یاک ۴۰ و توپولوف ۱۵۴ گسترش داد.

رشد و شکوفایی اصلی کیش ایر از سال ۱۳۷۶ با در دستور کار قرار دادن خرید هواپیما آغاز شد. از آن زمان تاکنون، کیش ایر توانسته است بیش از ۱۰ فروند هواپیما را خریداری یا اجاره کرده و به ناوگان خود اضافه کند. این هواپیما‌ها به شرح زیر هستند:

  • دو فروند ایرباس ۳۲۱
  • دو فروند ایرباس ۳۲۰
  • پنج فروند داگلاس‌ام دی ۸۰
  • سه فروند فوکر ۱۰۰

کیش ایر، جزء پنج هواپیمایی ایرانی است که توانسته به عضویت یاتا (IATA) سازمان بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی درآید. این شرکت از این سازمان، موفق به اخذ گواهی‌نامه‌ی آیوسا (IOSA) گواهی‌نامه‌ی استاندارد ایمنی پرواز به‌عنوان اولین هواپیمایی ایرانی شده است.

وجوه متمایزکننده کیش ایر

  • هتل آریان کیش ایر

علاوه بر ویژگی‌های ماهیتی فعالیت کیش ایر که بیشتر نیمه‌ی جنوبی کشور را پوشش می‌دهد دو خدمت دیگر این شرکت یعنی کیترینگ و هتل‌های کیش ایر نیز آن را از دیگر رقبایش متمایز می‌کنند. کیترینگ کیش ایر، یکی از بزرگ‌ترین کیترینگ‌های شرکت‌های هواپیمایی ایران محسوب می‌شود که با سابقه‌ی نزدیک به ۲۰ ساله‌ی خود تلاش می‌کند ذائقه‌ی ایرانی مسافران این شرکت را راضی کند. این کیترینگ هم‌اکنون در فرودگاه‌های مهرآباد و کیش فعال است و وظیفه تأمین وعده‌های غذایی مسافرین و کادر پرواز در داخل و بیرون هواپیما را بر عهده دارد.

کیش ایر همچنین دارای دو هتل به نام‌های آریان و فارابی است. هتل چهارستاره آریان در میدان امیرکبیر کیش، روبه‌روی پارک شهر واقع‌شده و با ۷۳ اتاق خود به مسافرین خدمات می‌دهد. هتل دوستاره فارابی نیز در خیابان سنایی کیش، میدان سنایی، جنب بازار مریم واقع‌شده و با ۶۰ اتاق خود قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد.

کلاس‌های پروازی کیش ایر

  • پرواز بیزنس کلاس با کیش ایر

شرکت Kish Air در دو کلاس پروازی اکونومی یا معمولی و بیزنس کلاس، خدمات خود را ارائه می‌کند. در پرواز‌های بیزنس کلاس، علاوه بر اینکه صندلی‌ها بزرگ‌تر و جادارتر هستند؛ خدمات بیشتری ازجمله تنوع غذایی بیشتر به مسافرین ارائه خواهد شد. در حال حاضر، پرواز‌های بیزنس کلاس در خطوط تهران-کیش و تهران-مشهد و نیز پرواز‌های بین‌المللی این شرکت ارائه می‌شوند.

قیمت بلیط‌های کیش ایر در این دو کلاس مسلما با یکدیگر متفاوت است. بااین‌حال، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های رزرو بلیط هواپیما، بلیط‌های بیزنس کلاس را با قیمت ارزان‌تر یا به‌صورت چارتری و لحظه‌ی آخری خریداری نمایید.

مقاصد پروازی کیش ایر

  • کیش ایر در فرودگاه دبی

کیش ایر به شهر‌های مختلف ایران و چندین شهر دنیا پرواز دارد. مسیر‌های پرواز داخلی این شرکت در حال حاضر به شرح زیر هستند:

  • از کیش به تهران، اهواز، شیراز، کرمانشاه، ساری، یزد، مشهد، اصفهان، بندرعباس، رشت و برعکس
  • از تهران به کیش، آبادان، اهواز، عسلویه، مشهد، شیراز، تبریز، گرگان و برعکس
  • از شیراز به کیش، عسلویه، تهران و برعکس
  • از بندرعباس با جزیره ابوموسی، کیش، اصفهان و برعکس
  • از مشهد به تهران، رشت، کیش و برعکس

این شرکت هم‌اکنون در شهر‌های تهران و کیش، دارای دفتر مرکزی و در تمامی شهر‌های مقصد پرواز خود دارای دفتر فروش بلیط است. لازم به ذکر است که تمامی پرواز‌های تهران هواپیمایی کیش ایر از ترمینال یک فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود. این شرکت در فرودگاه کیش نیز دارای یک ترمینال اختصاصی به نام کیش ایر است. این دو فرودگاه، قطب پرواز‌های کیش ایر محسوب می‌شوند. فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد از این نظر در رتبه سوم و شهر‌های شیراز و اصفهان نیز در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

مسیر‌های پرواز بین‌المللی کیش ایر نیز به شرح زیر هستند:

  • از کیش به دبی و مسقط و برعکس
  • از بندرعباس به دبی و برعکس
  • از شیراز به دبی و مسقط و برعکس
  • از لار به دبی و برعکس
  • از اهواز به دبی و برعکس
  • از قشم به دبی و برعکس
  • از چابهار به مسقط و برعکس
  • از مشهد به کویت و نجف و برعکس
  • از گرگان به قزاقستان و برعکس
  • از تهران به نجف و قزاقستان و برعکس

دفتر فروش کیش ایر در دبی در میدان ماهی، خیابان عمربن‌خطاب و در مسقط (عمان) در منطقه‌ی ساروج، مرکز خرید الماس واقع است.

خرید بلیط هواپیما از کیش ایر

برای خرید بلیط پرواز داخلی و خارجی از کیش ایر، یکی از راه‌های زیر پیش روی شماست:

  • خرید اینترنتی از وب‌سایت کیش ایر به آدرس kishairlines.ir
  • خرید از اپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات سفر و گردشگری مانند اسنپ
  • خرید از شرکت‌های هواپیمایی
  • خرید بلیط حضوری از یکی از دفاتر کیش ایر
  • رزرو تلفنی از دفاتر هواپیمایی کیش ایر

پس از ورود به وب‌سایت کیش ایر با مشخص کردن اطلاعت اولیه مبدا، مقصد، تعداد نفرات، تاریخ سفر و رفت یا رفت‌وبرگشت بودن بلیط نسبت به جستجوی بلیط هواپیمای موردنظر خود اقدام کنید. لازم به ذکر است که با استفاده از اپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات رزرو بلیط، امکان اینکه بتوانید بلیط با تخفیف نیز خریداری کنید، بسیار بالاست.

اطلاعات ضروری برای سفر با کیش ایر

پیش از سفر با هریک از شرکت‌های هواپیمایی لازم است که با قوانین مخصوص به هریک از آن‌ها آشنا شویم. این اطلاعات اگرچه هنگام رزرو یا خرید بلیط به مسافرین داده می‌شوند؛ اما آشنایی قبلی با آن‌ها می‌تواند از استرس پرواز و اتفاقاتی مانند تأخیر یا تحمیل هزینه‌های ناخواسته جلوگیری کند. در ادامه، مهم‌ترین این اطلاعات را مرور می‌کنیم.

حداکثر بار مجاز

حداکثر بار مجاز کیش ایر مطابق اطلاعات موجود در وب‌سایت کیش ایر، حداکثر بار کلی مسافر به‌غیراز بار مجازی که می‌تواند با خود وارد کابین کند، در پرواز‌های داخلی به ازای هر مسافر کودک و بزرگسال ۲۰ کیلوگرم و به ازای هر نوزاد زیر دو سال ۱۰ کیلوگرم است. در پرواز‌های خارجی نیز این میزان به ۳۰ کیلوگرم برای همه‌ی افراد در پرواز‌های بیزنس کلاس و ۲۵ کیلوگرم برای پرواز‌های اکونومی افزایش می‌یابد.

همچنین میزان بار مجاز ورود به کابین برای پرواز‌های داخلی، حداکثر پنج کیلوگرم و برای پرواز‌های خارجی، حداکثر هفت کیلوگرم است. حجم بار نیز باید به‌گونه‌ای باشد که مجموع ابعاد آن از ۱۱۵ سانتی‌متر تجاوز نکند. همچنین، هزینه‌ی اضافه‌بار نیز به ازای هر یک کیلوگرم در تمامی پرواز‌ها یک درصد از قیمت کل بلیط است.

حضور در فرودگاه پیش از پرواز

پذیرش مسافر برای تمامی پرواز‌های داخلی کیش ایر، ۳۰ دقیقه و برای پرواز‌های خارجی، ۴۵ دقیقه قبل از پرواز در گیت‌های پرواز، بسته خواهد شد. به این منظور، لازم است که حداقل سه ساعت پیش از پرواز‌های خارجی و دو ساعت پیش از پرواز‌های داخلی در فرودگاه حاضر باشید.

ابطال و کنسلی بلیط

شرکت کیش ایر، موظف به پرداخت خسارت و نیز استرداد هزینه بلیط به مسافران در صورت کنسل کردن پرواز از ۲۴ ساعت پیش از پرواز تا زمان پرواز است. تا پیش از این زمان نیز این شرکت باید مبلغ بلیط را به حساب مسافران بازگرداند. این شرکت، همچنین، تعهدات نقدی نیز در خصوص تأخیر‌های پیش‌آمده از دو ساعت به بالا دارد.

قوانین کنسلی بلیط از سوی مسافران نیز به شرح زیر است:

  • تا ۲۴ ساعت پیش از پرواز، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد برای همه کلاس‌ها به‌غیراز X و ۱۰۰ درصد برای کلاس X
  • از ۲۴ ساعت قبل از پرواز، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد برای همه کلاس‌ها به‌غیراز X و ۱۰۰ درصد برای کلاس X

سخن آخر

هواپیمایی کیش ایر، یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی ایران است که فعالیت خود را با هدف صنعت گردشگری در کشور به‌ویژه در منطقه آزاد کیش و به‌طورکلی، جنوب کشور ارائه می‌کند. این شرکت در حال حاضر، مجهز به بیش از ۱۰ فروند هواپیما شامل چندین ایرباس و فوکر بوده و پرواز‌های خود را به مقصد بسیاری از شهر‌های ایران و چندین کشور دنیا ازجمله امارات، عمان، قزاقستان و کویت انجام می‌دهد.

کیش ایر، یکی از پنج عضو ایرانی یاتا است و از قوانین نظارتی و ایمنی این سازمان پیروی می‌کند. خرید بلیط پرواز داخلی یا خارجی از این شرکت از طرق مختلفی ازجمله وب‌سایت این هواپیمایی یا اپلیکیشن‌های رزرو بلیط مانند سرویس بلیت سفر اسنپ، امکان‌پذیر است. کیش ایر، پرواز‌های خود را در دو کلاس اکونومی و بیزنس کلاس انجام داده و قوانین پرواز آن کم‌وبیش، مشابه شرکت‌های دیگر است.

سؤالات متداول:

۱) محدودیت‌های کرونایی پرواز با کیش ایر چه هستند؟

این محدودیت‌ها تابع دستورات سازمان هواپیمایی کشوری بوده و شامل داشتن کارت واکسن یا تست منفی با مدت معلوم پیش از پرواز می‌شوند. پیش از سفر از قوانین به‌روزشده در این زمینه مطلع شوید.

۲) مدارک هویتی لازم برای پذیرش در گیت‌های کیش ایر چه هستند؟

کارت ملی و شناسنامه برای پرواز‌های داخلی و پاسپورت دارای اعتبار در پرواز‌های خارجی

۳) محدودیت‌های حمل بار در کیش ایر چیست؟

این محدودیت‌ها مانند دیگر شرکت‌های هواپیمایی شامل کالا‌های غیرمجاز و مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران، مایعات خطرناک و غیره هستند که لیست آن‌ها را می‌توانید، در وب‌سایت کیش ایر ببینید.

۴) چگونه می‌توان با کیش ایر تماس گرفت؟

از طریق شماره ۴۸۶۸۰۰۰-۰۲۱ می‌توانید جهت رزرو بلیط و از طریق شماره ۴۸۶۸۱۵۱۹-۰۲۱ می‌توانید جهت ثبت شکایت اقدام کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *