از زیره‌پلو تا آبگوشت بز قورمه؛ فهرست لذیذترین غذاهای کرمانی

یکی از دلچسب‌ترین قسمت‌های سفر، چشیدن طعم متفاوت و بی‌نظیر غذاهای محلی است. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند طعم منحصربه‌فرد غذاهای هر شهر و دیار را چاشنی سفرشان کنند و خاطرات بی‌نظیری از سفرشان به یادگار بگذارند. راهی کرمان هستید؟ برای سفارش آنلاین غذا شهر کرمان باشید یا جای دیگری فرقی نمی‌کند؛ طعم لذیذ غذاهای کرمانی را بچشید و لذت ببرید. در این مقاله معروف‌ترین غذاهای محلی کرمان را به شما معرفی می‌کنیم با ما همراه باشید.

۱. زیره‌پلو

زیره کرمان بسیار معروف است؛ همان‌طور که در ضرب‌المثل‌هایمان هم از آن یاد می‌کنیم و در بسیاری از موقعیت‌ها می‌گوییم «زیره به کرمان می‌بری؟». زیره خواص زیادی برای حفظ سلامت بدن دارد و کرمانی‌ها به‌خوبی به این خواص واقف‌اند، چرا که طعم دلچسب و منحصربه‌فرد این چاشنی مفید را در بیشتر غذاهایشان حس می‌کنید. اگر از جمله افرادی هستید که طعم گرم زیره را دوست دارید، حتما باید در سفر به کرمان طعم دلپذیر زیره‌پلوی کرمانی را بچشید. برخی افراد زیره‌پلو را با گوشت و برخی بدون گوشت می‌پزند. برای درست‌کردن زیره‌پلو، باید برنج‌تان را به سبک همیشگی درست کنید و در آخرین مرحله یعنی موقع دم‌کردن آن زیره را لابه‌لای برنج بریزید.

۲. کباب زرگری

اگر از طرف‌داران پروپاقرص کباب تابه‌ای هستید، خبر خوب اینکه در سفر به کرمان هم فرصت چشیدن طعم ناب کباب آن هم از نوع کرمانی‌اش برایتان فراهم است. کباب زرگری یکی از معروف‌‌ترین غذاهای محلی کرمان است که بسته به ذائقه و ترجیح افراد هم با برنج و هم نان سرو می‌شود. اگر از کنار رستوران‌های سنتی کرمان عبور کنید، بوی کباب زرگری به مشام‌تان خواهد رسید. مواد لازم برای درست‌کردن این غذای خوش‌رنگ‌ولعاب شامل گوشت چرخ‌کرده گوسفندی، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و ادویه مخصوص است.

۳. کشک کدو

نام کشک کدو را تابه‌حال شنیده‌اید؟ کشک کدو بافت و ظاهری شبیه به کشک بادمجان خودمان و طعمی متفاوت با آن دارد. اگر شما هم از آن دسته افرادید که عاشق کشک بادمجان سر و هستید، قطعا طعم لذیذ کشک کدو را هم دوست خواهید داشت. حتی اگر در حالت عادی طعم کدو را دوست ندارید، باز هم پیشنهاد می‌کنیم در سفر به کرمان حتما طعم کشک کدو را بچشید چون قطعا غافل‌گیر خواهید شد. خوردن کشک کدو در کرمان یکی از آن تجربیاتی است که خاطره‌اش همیشه در گوشه ذهن‌ و طعم‌اش همیشه زیر زبان‌تان خواهد ماند.

۴. لپه‌پلو با زیره

لپه‌پلو یکی از انواع پلوهای پرطرف‌دار و خوشمزه کرمانی است. حتما در سفر به کرمان یکی از وعده‌های غذایی‌تان را به چشیدن طعم متفاوت این پلوی خوش‌رنگ‌ولعاب اختصاص بدهید. این غذای معروف با گوشت چرخ‌کرده، برنج، پیاز، لپه، پودر زیره، پیاز، رب گوجه فرنگی و ادویه درست می‌شود. پودر زیره عطر و بوی بسیار قوی‌تری از خود زیره دارد. از آنجایی که برخی افراد عطر و بوی زیره در غذا را دوست ندارند، می‌توانید به‌جای پودر از خود زیره در پخت این غذا استفاده کنید.

۵. خورشت به آلو

اگر به طعم غذاهای ملس علاقه دارید، قطعا طعم ترش و شیرین خورشت به آلوی کرمانی‌ها را هم خواهید پسندید. به و آلو بخارا مهم‌ترین ترکیبات این خورشت کرمانی محسوب می‌شوند و سایر ترکیبات هم شامل گوشت گوسفندی، پیاز، شکر، زعفران، آب‌لیمو و ادویه‌جات مختلف هستند. خورش به آلو از آن دسته غذاهایی است که هم رنگ‌ولعاب هوس‌برانگیزی دارد و هم طعمی دلچسب و به‌یادماندنی. در سفرتان به کرمان به‌عنوان یکی از وعده‌های ناهار یا شام، خورش به آلو خوشمزه را سفارش بدهید و طعم بی‌نظیر و لذیذ یکی از خوشمزه‌ترین خورشت‌های ایرانی را بچشید.

۶. آش اوماچ

این غذای خوشمزه‌ی کرمانی به نام‌های دیگری مانند «آش آماج» و «اوماچو آش» نیز معروف است. چغندر، عدس، نعناع خشک، آرد، پیاز، سبزی آش و قره‌قروت یا سرکه، زیره، تخم شوید و سیاه‌دانه ترکیبات این آش معروف کرمانی هستند. گرچه ممکن است در منوی غذای شهرهای دیگر هم نام اوماچ را دیده باشید، اما حضور افتخاری زیره در این ترکیبات یعنی طعم آش اوماچی که قرار است در کرمان بخورید، با هر جای دیگر ایران متفاوت است. معمولا این غذای معروف بیشتر در فصل‌های سرد پخته می‌شود.

۷. کله‌جوش کرمانی

کله‌جوش غذایی است که در بسیاری از شهرهای ایران طبخ می‌شود. احتمالا با دیدن عنوان این غذا طعم کله ‌وشی برایتان تداعی شده که خودتان پخته‌اید یا در شهرهای دیگر مانند اصفهان یا تبریز نوش جان کرده‌اید. اما خیر، این‌طور نیست. طعم کله‌‌جوشی که در کرمان می‌خورید با همه کله‌جوش‌های دیگر متفاوت است. کرمانی‌ها برای پخت این غذای معروف از کشک، نعناع خشک، گردو، گوجه، پیاز و ادویه‌جات مخصوص استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از کله‌جوش‌خوردن در کرمان داشته باشید، این غذای دلچسب را با نان سنگک یا بربری و همراه با ترشی‌های محلی و سبزی تازه میل کنید.

۸. اشکنه کرمانی

اشکنه هم از آن غذاهای ساده ولی خوشمزه‌ای است که ممکن است در بسیاری از شهر و روستاهای ایران طبخ شود، اما ترکیبات و اصولی که مردم هر شهر برای پخت این غذای به‌ظاهر ساده استفاده می‌کنند، باعث می‌شود اشکنه هر شهر طعم منحصربه‌فردی داشته باشد. کرمانی‌ها اشکنه‌هایشان را با سیب‌زمینی، پیاز، رب، تخم‌مرغ، گوجه فرنگی، ترخون خشک و ادویه‌جات مخصوص می‌پزند و برای اینکه طعمی متفاوت با هرجای دیگر ایران خلق کنند، زیره را هم به این غذای معروف اضافه می‌کنند. کرمانی‌ها به اشکنه مخصوص‌شان آب گرمو نیز می‌گویند. آب گرمو یکی از غذاهای موردعلاقه و پرطرف‌دار خود کرمانی‌ها هم محسوب می‌شود.

۹. مجور کدو

می‌خواهید طعم یکی از اصیل‌ترین غذاهای محلی کرمان را بچشید؟ مجور کدو سفارش بدهید. مجور کدو نوعی کوکوی محلی کرمانی است که عطر و طعم لذیذی دارد. همان‌طور که از نام این غذا هم پیداست، کدو سبز اصلی‌ترین ترکیب آن است. این غذای اصیل و لذیذ با کدو، تخم‌مرغ، پنیر سفید، شوید خردشده و نمک و فلفل درست می‌شود.

۱۰. آبگوشت بز قورمه

آبگوشت بز قورمه یکی از معروف‌ترین و لذیذترین غذاهای کرمان است که با گوشت گوسفندی، نخود، سیر، پیاز، گردو، کشک، زیره و ادویه‌جات مخصوص درست می‌شود. برخی افراد بسته به ذائقه خود ممکن است در ترکیبات این غذا دست ببرند و برخی مواد آن را حذف کنند. بز قورمه هم به‌عنوان آبگوشت و هم خورشت سرو می‌شود.

۱۱. خورشت آلوچه

خورشت آلوچه از آن غذاهای مخصوص کرمان است که نامش را در هیچ شهر دیگری نخواهید شنید. پس سفر به کرمان فرصت خوبی برای چشیدن طعم ترش و دلچسب این غذای معروف است. آلوچه خشک، گوشت، لوبیا چیتی، پیاز، رب گوجه فرنگی، جعفری و گشنیز خشک، آب‌لیمو و ادویه‌جات مخصوص ترکیبات این غذای محلی خوشمزه هستند. اگر به طعم دلچسب غذاهای ترش علاقه‌مند هستید، حتما این غذا را هم امتحان کنید. خورشت آلوچه بیشتر در تابستان طبخ می‌شود، فصلی که آلوچه‌های خوشمزه می‌رسند و نوید رنگ و لعاب دلچسب خورشت آلوچه کرمانی را می‌دهند.

۱۲. آبگوشت زیره

با خوردن آبگوشت زیره، آبگوشتی را می‌خورید که اثری از نخود و لوبیا در آن نیست! برای پخت این آبگوشت خوشمزه کرمانی از گوشت پرچرب گوسفندی، زیره، سیر، پیاز، گوجه فرنگی، سبزیجات معطر و ادویه استفاده می‌شود. همان‌طور که از نام این غذای معروف کرمانی مشخص است، عطر و بوی گرم و خاص زیره، طعم غالب آن است.

۱۳. گیپا کرمانی

نام دیگر گیپا «دلمه سیرابی» است. میزان محبوبیت گیپا مانند سیرابی و کله‌پاچه است؛ عده‌ای برای خوردن آن سر و دست می‌شکنند و عده‌ای حتی تحمل بوی آن را ندارند. پس بهترین راهنمایی که در این زمینه می‌توانیم به شما بکنیم، این است که اگر از طرف‌داران پروپاقرص کله‌پاچه و سیرابی هستید، حتما در سفرتان به کرمان طعم بی‌نظیر گیپا را هم بچشید و اگر هم علاقه‌ای به کله‌پاچه و سیرابی ندارید، به‌راحتی از کنار این غذای معروف بگذرید و غذای دیگری را امتحان کنید.

برای پخت گیپا برنج، لپه، گوشت چرخ‌کرده، زعفران، زیره و ادویه را می‌پزند و مخلوط می‌کنند و سپس مانند دلمه، داخل سیرابی گوسفند می‌گذارند و سرش را با نخ می‌دوزند. سپس گیپاهای دوخته‌شده داخل آب جوش قرار می‌گیرند تا بپزند.

سخن پایانی

در این مقاله معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای کرمان را به شما معرفی کردیم. غذاهای محلی جزئی مهم از فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه محسوب می‌شوند. در سفر به کرمان بسته به ذائقه‌تان غذاهای محلی خوشمزه را سفارش بدهید و لحظات خوش سفرتان را با طعم لذیذ غذاهای محلی ماندگارتر کنید.

شما کدام غذای محلی کرمان را بیشتر از همه دوست دارید؟ پیشنهاد می‌کنید در سفر به کرمان کدام غذا را حتما امتحان کنیم؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *