قزاقستان کجاست؟ راهنمای سفر به قزاقستان

قزاقستان آهن‌ربای تمام‌عیار گردشگری برای مسافران سراسر دنیا است. گردشگران چینی از هوای پاک و جمعیت کم این منطقه لذت می‌برند و بازدیدکنندگان عرب از مناظر سرسبز و آثار مذهبی آن. زمستان‌هایش بهشتِ جاودانهٔ ساکنان کشورهای گرمسیری است و غربی‌ها با تمام وجود از رهایی و آزادی این گوشه از دنیا لذت می‌برند. اگر قصد سفر به این کشور را دارید، در متن این مقاله اطلاعات مفیدی درباره این کشور در اختیارتان می‌گذاریم. ببینید قزاقستان کجاست و با جاذبه‌های آن آشنا شوید.

قزاقستان کجاست؟

قزاقستان

در جنوب روسیه و غرب چین، جایی درست وسط قاره آسیا، سرزمین پهناوری هست به اسم قزاقستان که وسعتش کمابیش دو برابر آلاسکا است و بزرگ‌ترین کشور محصور در خشکی دنیا شناخته می‌شود: مهد اسب‌های سرکش قزاق، مملو از دهکده‌های بیابانی، کوه‌های پوشیده از برف و شهرهای مدرن. قزاقستان به‌معنی «سرزمین قزاق‌ها» است و این نام به زندگی کوچ‌نشینی قزاق‌ها اشاره دارد که بزرگ‌ترین قوم ساکن در این کشورند. این کشور، نسبت به وسعت پهناورش، تراکم جمعیتی بسیار کمی دارد. مردمانی خون‌گرم و مهمان‌نواز با فرهنگی غنی و ریشه‌دار!‌

زبان بومیان این کشور

در سفر به این کشور، خوب است بتوانید دست‌و‌پاشکسته چند جمله به زبان قزاقی یا دست‌کم روسی صحبت کنید. برخی از بومیان شهرهای بزرگ به زبان‌های ازبکی، کره‌ای، چینی، عربی و انگلیسی هم حرف می‌زنند، اما بومیان شهرهای کوچک و دورافتاده فقط به زبان مادری خود تسلط دارند.

پول رایج در کشور قزاقستان

واحد پول قزاقستان تِنگه (Tenge) است. از‌آنجا‌که بیشتر بومیان و مغازه‌داران پول نقد رایج کشور خود را ترجیح می‌دهند، پیشنهاد می‌کنیم به‌جای دلار و یورو، قبل سفر از صرافی‌های ایرانی تنگه تهیه کنید تا به مشکل برنخورید.

امنیت در کشور قزاقستان

مسئله امنیت یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مسافران خارجی است. در رتبه‌بندی مجله گلوبال فاینانس درباره سطح امنیت کشورها، قزاقستان با رتبه ۴۴ جهانی، امن‌ترین کشور آسیای مرکزی شناخته شده است. جالب است بدانید که در این رتبه‌بندی، آمریکا در رده ۶۵ و روسیه در رده ۱۰۸ جهانی قرار گرفته‌اند.

بومیان این کشور فوق‌العاده خون‌گرم و مهمان‌نوازند؛ با‌این‌حال لازم است در طول سفر محتاط و مراقب باشید.

ویزای قزاقستان برای ایرانی‌ها

خوشبختانه از سال ۱۴۰۱ به بعد مسافران ایرانی برای ورود به خاک قزاقستان نیازی به ویزا ندارند. هر مسافر ایرانی می‌تواند تا ۱۴ روز بدون ویزا در این کشور اقامت کند و فقط درصورت اقامت طولانی‌تر نیازمند اخذ ویزا است. این یعنی هریک از شما می‌توانید در طول مدت ۱۸۰ روز، طی چند سفر ۱۴روزه، مجموعا ۴۲ روز در خاک این کشور بمانید، بی‌آنکه درگیر فرایند خسته‌کننده اخذ ویزا شوید! برای ورود به این کشور، ارائه بلیط هواپیما خارجی (رفت‌ و‌ برگشت) و تأییدیه رزرو هتل به افسر فرودگاه‌های قزاقستان کافی است.

بهترین زمان برای سفر به قزاقستان چه ‌موقع است؟

قزاقستان

برای آنکه نهایت لذت را از این سفر ببرید، خوب است بهترین زمان سفر به قزاقستان را بشناسید و بدانید چه‌موقع از سال زیباتر، خوش‌ آب‌و‌هواتر و مسافرخیزتر است. این کشور آسیایی آب‌و‌هوای قاره‌ای دارد: زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های بسیار گرم.

مسافران این کشور معتقدند قزاقستان در فصل باران‌های موسمی (تیر تا مرداد) پر از مناظر زیبا و تماشایی است و فرصت بهتری برای پیاده‌گردی، ماجراجویی و کمپینگ فراهم می‌کند. برای همین هم این کشور معمولا تابستان‌های شلوغی دارد. اما اگر دوست دارید در زمان خلوت‌تری سفر کنید، مناظر پوشیده از برف ملایم در زمستان، لاله‌ها و علفزارهای سرسبز در بهار و شاخ‌و‌برگ‌ طلایی‌رنگ درختان در پاییز خاطره خوبی از این سفر در ذهنتان ثبت می‌کند. اگر هم طرف‌دار ورزش‌های زمستانی مثل اسنوبورد و اسکیت روی یخ هستید، رزرو بلیط هواپیما از اسنپ بین ماه‌های آبان تا دی را توصیه می‌کنیم.

جاهایی که باید در قزاقستان دید!

قزاقستان

با وجود یخچال‌های طبیعی، جنگل‌های مخروطی‌شکل، دامنه‌های کوهستانی، دریاچه‌های در دل کوه، دره‌های سنگی و رودهای پرخروش و زیبا، دیدنی‌های قزاقستان تمامی ندارند. بعضی از معروف‌ترین جاذبه‌های این کشور عبارت‌اند از:

  • مسجد نور سلطان، یکی از ۱۰ مسجد بزرگ دنیا در آستانه؛
  • مجموعه ورزشی مدئو در فاصله ۱۵کیلومتریِ آلماتی دارای پیست اسکی و یک استادیوم بزرگ اسکیت روی یخ؛
  • پایگاه فضایی بایکونور یکی از قدیمی‌ترین پایگاه‌‌های اکتشافات فضایی در دنیا؛
  • منطقه کوهستانی چیمبولاک در آلماتی دارای تله‌کابین، پیست اسکی و مسیر کوهنوردی و پیاده‌روی؛
  • سنگ نگاره‌های تمغالی، مملو از طرح‌ها و نقش‌های برجسته هنر دست انسان‌های عصر برنز؛
  • کلیسای جامع زنکوف یا معراج با معماریِ بی‌نظیر در آلماتی؛
  • برج ۱۰۵ متری بایترک دارای رستوران، آکواریوم بزرگ و گالری‌های هنری در آستانه؛
  • شهر تاریخی و ۲ هزار ساله طاراز، ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو؛
  • پارک ملی کورگلژین در جنوب غربی آستانه با ۲ دریاچه بزرگ، زمین‌های سرسبز و انواع پرندگان و گونه‌های گیاهی جذاب؛
  • پارک ملی برآبای معروف به مروارید قزاقستان دارای کوه، دریاچه‌های بزرگ و کوچک، جنگل سرسبز و گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد؛
  • پارک ملی ایل آلتائو شامل جنگل، دره، آبشار، دریاچه و زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه‌ جانوری؛
  • شهر سِمِی مملو از بناهای تاریخی، کافه‌های دنج و کلیساهای قدیمی؛
  • دریاچه کولسای در دامنه‌های کوهستانی آلماتی، مملو از جلوه‌های زیبا و مناظر خیره‌کننده؛
  • دریاچه آب شیرین آلماتی، یک مخزن طبیعی مرتفع بر فراز کوه‌های ترانس ایلی آلاتاو.

غذاهایی که باید در قزاقستان خورد!

قزاقستان

اکثر غذاهای محلی گرجستان با گوشت اسب و گوسفند تهیه می‌شوند و اسامی جالبی دارند. تقریبا در تمام رستوران‌ها و غذاخوری‌ها می‌توانید این چند غذا را سفارش دهید:

  • بش بارماق یا بش برمک معروف‌ترین غذای این کشور است که بسته به ذائقه افراد، با گوشت اسب، گاو یا گوسفند طبخ و با رشته و پیاز و شوربا سرو می‌شود.
  • ژایا یک پیش‌غذای سنتی و ملی است که با گوشت دودی‌شده اسب تهیه می‌شود و میان توریست‌های این کشور بسیار پرطرف‌دار است.
  • کورداک یکی دیگر از لذیذترین غذاهای این کشور است که با گوشت، جگر، دل، قلوه و پیاز آماده می‌شود و به ذائقه ما ایرانیان بسیار خوش می‌آید.
  • سوسیس کازی را از ترکیب گوشت دنده اسب با ادویه‌جات مختلف تهیه و به‌صورت سرخ‌شده یا آب‌پز نوش‌ جان می‌کنند.
  • لاقمان، یکی از غذاهای بسیار پرطرف‌دار قزاقستان با ترکیب رشته‌فرنگی، گوشت گاو، گوجه‌فرنگی، هویج و سیب‌زمینی است و در قالب خوراک سرو می‌شود.
  • نان سنتی باوورساق جزو میان‌وعده‌های محبوب و بسیار خوش‌طعم قزاقی‌ها است که درست مثل پیراشکی در روغن داغ سرخ می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد.
  • مانتی را با خمیر مخصوصی تهیه می‌کنند که ترکیبی از گوشت بره یا گوشت گاو و ادویه‌جات است. در نهایت آن را با سبزیجات تازه نوش جان می‌کنند.
  • شیر اسب نوشیدنی ملی قزاقستان است!

رستوران‌هایی که باید در قزاقستان رفت!

حتی اگر هدفتان از سفر به قزاقستان شکم‌گردی در رستوران‌ها و غذاخوری‌های این کشور نیست، بد نیست چند تا از معروف‌ترین رستوران‌های این کشور را بشناسید تا طعم دلچسب غذاهای محلی این کشور را در باکیفیت‌ترین رستوران‌هایش تجربه کنید.

رستوران زنجیره‌ای آسورتی، رستوران تندور، رستوران قزاق گورمت، رستوران هندی ماهاراجه و رستوران و بار اولیور قزاقستان با فهرست متنوعی از انواع غذاهای محلی و بین‌المللی، دکوراسیونی زیبا و کارکنانی مهمان‌نواز از مسافران پذیرایی می‌کنند. از غذاخوری‌های خوب شهر آستانه هم می‌توان به رستوران لاین برو،‌ د کیچن، پان و وینو و ساتی اشاره کرد.

اقامت در کشور قزاقستان

قزاقستان

استراحتگاهی که در این سفر انتخاب می‌کنید با میزان لذت و راحتی که تجربه می‌کنید، کاملا در ارتباط است. بعد از خرید بلیط هواپیما وقت بگذارید و اقامتگاه‌های این کشور را در وب‌سایت‌های رزرو هتل آنلاین زیرورو کنید. هتل ریتز کارلتون در آلماتی و هتل‌های ماریوت و سنت رجیس در آستانه در ردیف بهترین اقامتگاه‌های این کشور قرار می‌گیرند اما اگر بودجه محدود دارید و نمی‌خواهید هزینه زیادی برای هتل‌های لوکس قزاقستان بپردازید، تقریبا در تمام شهرهای این کشور هاستل تمیز و مرتب یا آپارتمان‌های اجاره‌ای پیدا می‌کنید که با هزینه کمتر، سرپناه امن‌تان در طول این سفر باشند.

وسایل حمل‌و‌نقل برای گشت‌و‌گذار در قزاقستان

قزاقستان

نگران جابه‌جایی شهری و بین‌شهری در این کشور پهناور نباشید. سیستم حمل‌و‌نقل فعال در سراسر قزاقستان نگرانی خاصی برای جابه‌جایی بین شهرهای این کشور باقی نمی‌گذارد.

  • هواپیما: دو فرودگاه بین‌المللی اصلی این کشور عبارت‌اند از نورسلطان نظربایف و آلماتی. بسیاری از کشورها از‌جمله ترکیه، آلمان، روسیه، هلند، امارات، هند، مصر و البته ایران پرواز مستقیم به قزاقستان دارند.
  • قطار: مسیر ریلی که به‌صرفه‌ترین راه حمل‌و‌نقل در قزاقستان است و جابه‌جایی بین آلماتی با دیگر شهرهای این کشور را ارزان‌تر می‌کند.
  • کرایه اتومبیل: اگر گواهی‌نامه بین‌المللی دارید، با کرایه یک اتومبیل می‌توانید از دورافتاده‌ترین جاذبه‌های این کشور دیدن کنید: جاهایی که دسترسی به آنها با وسایل نقلیه عمومی دشوار است.
  • اتوبوس: یکی دیگر از راه‌های مقرون‌به‌صرفه برای سفرهای بین‌شهری، اتوبوس است. اگر مشکلی با شلوغی و هزینه متغیر بلیط اتوبوس ندارید، تقریبا در تمام شهرهای بزرگ این کشور ایستگاه اتوبوس پیدا می‌کنید.
  • مارشروتکا: برای جابه‌جایی‌های کوتاه بین‌شهری مارشروتکا بهترین سرویس حمل‌و‌نقل عمومی فعال در قزاقستان است.

هزینه سفر به قزاقستان

پول قزاقستان

مقصد هرکجای دنیا که باشد، هزینه سفر در درجه اول به سبک سفرتان بستگی دارد. مهم است اهل کمپ‌های خارج شهر و پیاده‌گردی هستید و صرفا می‌خواهید با فرهنگ بومیان این منطقه آشنا شوید یا رؤیای یک سفر تجملاتی و پرزرق‌و‌برق را در سر دارید! هر مسافر به‌طور میانگین روزانه ۸ هزار تنگه هزینه دارد که شامل وعده‌های غذایی، اقامت و حمل‌و‌نقل است. حساب‌کتاب سفر چندنفره و اقامت چندروزه با شما!

حرف آخر

اگر برای سفر نوروزی به‌دنبال یک مقصد تفریحی خوش‌آب‌و‌هوا و پرجاذبه می‌گردید، نوروز امسال قزاقستان را امتحان کنید. این کشور آسیایی همانند ایران نوروز را جشن می‌گیرد و با برگزاری جشنواره‌های خیابانی، برپایی خیمه‌های بزرگ، پوشیدن لباس نو و پختن غذاهای نوروزی، این عید برکت و روشنایی را جشن می‌گیرد.

اگر تجربه سفر به این کشور آسیایی را دارید یا با خواندن این مقاله کنجکاو شدید که به این کشور سفر کنید، بی‌صبرانه مشتاق شنیدن تجربیات و نظرات ارزشمندتان هستیم.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *