آشنایی با هواپیمایی کارون (نفت) و مقررات پرواز

معرفی هواپیمایی نفت

هواپیمایی کارون یا نفت، قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی ایران است که به‌صورت چارتری فعالیت کرده و دفتر مرکزی آن در شهر اهواز واقع شده است. این شرکت که از سال ۱۳۹۶ با نام کارون فعالیت می‌کند به بسیاری از شهر‌های داخلی و خارجی به‌ویژه کشور‌های همسایه پرواز دارد. هواپیمایی نفت، ناوگان خود را به هواپیما‌هایی از شرکت‌های بوئینگ و فوکر مجهز کرده است.

در این مقاله، ضمن معرفی کارون ایرلاین و مرور تاریخچه‌ی آن به معرفی ناوگان، مقاصد و کلاس‌های پروازی، روش‌های خرید بلیط هواپیما و نکات مهمی که پیش از سفر با این هواپیمایی باید در نظر داشته باشید، می‌پردازیم. درصورتی‌که قصد سفر با نفت ایرلاین به‌ویژه سفر‌های چارتری را دارید تا پایان این مقاله با همراه شده و با یکی از گزینه‌های اصلی خود آشنا شوید.

تاریخچه‌ی هواپیمایی نفت و خدمات آن

هواپیمای فوکر ۱۰۰ هواپیمایی نفت

هواپیمایی کارون، اولین هواپیمایی غیرنظامی ایران است. این شرکت در سال ۱۳۰۵ به‌منظور حمایت هوایی از فعالیت‌های نفتی کشور زیر نظر شرکت نفت در اهواز تأسیس شد. مقر این هواپیمایی در سال‌های پس از انقلاب و در جریان جنگ تحمیلی به‌شدت آسیب دید؛ اما با همت کارکنان و مدیرانش در سال‌های پس از جنگ با انتقال آن به منطقه آغاجری، فعالیت‌های آن دوباره از سر گرفته شد.

هواپیمایی کارون در زمینه‌ی خدمات باری و مسافربری چارتری فعالیت کرده و در طول عمر نزدیک به ۹۵ ساله‌ی خود، چندین بار تغییر نام داده است که خلاصه آن به شرح زیر است:

  • از بدو تأسیس تا سال ۱۳۷۲: شرکت حمل‌ونقل هوایی ایران-نفت
  • از ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۸: شرکت حمل‌ونقل هوایی ایران
  • از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶: شرکت هواپیمایی نفت
  • از سال ۱۳۹۶ تا امروز: شرکت هواپیمایی کارون

در سال ۱۳۷۹ عمده‌ی سهام این شرکت به «شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت» کشور، واگذار شد. لوگوی شرکت هواپیمایی کارون از ابتدا تاکنون دست‌نخورده باقی‌مانده و به شکل یک مشعل آبی‌رنگ نفت، یکی از قدیمی‌ترین لوگو‌های صنعتی ایران به شمار می‌رود.

ناوگان نفت در حال حاضر، متشکل از هواپیما‌های زیر است:

  • پنج فروند فوکر ۵۰ با ظرفیت ۵۰ نفر
  • چهار فروند فوکر ۱۰۰ با ظرفیت ۱۰۰ نفر
  • یک فروند بوئینگ ۷۳۷

ویژگی‌های منحصربه‌فرد هواپیمایی نفت

مهم‌ترین ویژگی هواپیمایی کارون، امنیت پرواز آن است. این هواپیمایی رکورددار کمترین سانحه‌ی هوایی در کشور است. تاکنون هیچ سانحه‌ی هوایی منجر به مرگی در کارنامه‌ی این هواپیمایی ثبت نشده است. کیفیت بالای خدمات داخلی پرواز و نیز بهره‌گیری از کادر مجرب و آموزش‌دیده از دیگر ویژگی‌های هواپیمایی کارون به شمار ‌می‌روند.

کلاس‌های پروازی

کلاس پروازی اکونومی هواپیمایی نفت

شرکت هواپیمایی نفت، پرواز‌های خود را تنها در کلاس معمولی یا اکونومی انجام می‌دهد. در این کلاس، صندلی‌ها استاندارد بوده و خدمات معمولی مانند پذیرایی به مسافران ارائه خواهد شد. به همین دلیل، قیمت بلیط هواپیمایی نفت نیز متعاقبا مناسب است. می‌توان با خرید بلیط این پرواز‌ها از اپلیکیشن‌های رزرو بلیط مانند اسنپ در هزینه‌ی بلیط، صرفه‌جویی بیشتری نیز به عمل آورد.

مقاصد پروازی نفت ایرلاین

هواپیمایی نفت، عمده تمرکز خود را به پرواز‌های داخلی به‌ویژه مناطق جنوبی و نفت‌خیز کشور معطوف کرده است. دو فرودگاه اهواز و فرودگاه مهرآباد تهران (ترمینال ۲) قطب‌های پروازی این هواپیمایی محسوب می‌شوند. در حال حاضر، بلیط پرواز داخلی هواپیمایی نفت به مقصد شهر‌های زیر به فروش می‌رسد:

تهران، اهواز، بندرعباس، اصفهان، کیش، ماهشهر، مشهد، رشت، شیراز، دزفول، قشم، لاوان، یزد، نوشهر، جزیره خارک، بوشهر، آبادان، رامسر، جزیره‌ی سیری، تبریز، عسلویه، زاهدان، ساری، بیرجند، لامرد و بهرگان.

این هواپیمایی، علاوه بر اهواز در فاز یک شهرک اکباتان تهران نیز دارای دفتر مرکزی است. بلیط خارجی هواپیمایی کارون نیز نجف، مسقط و کویت هستند.

خرید بلیط هواپیما از کارون ایرلاین

خرید بلیط پرواز کارون ایرلاین

برای خرید بلیط پرواز داخلی و خارجی از هواپیمایی راه‌های زیر پیش روی شما هستند:

  • خرید اینترنتی از وب‌سایت نفت به آدرس https://karunair.ir/
  • رزرو بلیط از اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ
  • خرید حضوری از یکی از دفاتر نفت
  • رزرو تلفنی از دفاتر هواپیمایی نفت
  • خرید اینترنتی یا حضوری از شرکت‌های هواپیمایی واسطه

با ورود به وب‌سایت هواپیمایی کارون و مشخص کردن مبدا، مقصد، تعداد نفرات و زمان پرواز به‌راحتی می‌توانید از وضعیت پرواز‌های این هواپیمایی مطلع شده و اقدام به خرید بلیط خود کنید.

اطلاعات ضروری برای سفر با کارون

سفر با هریک از شرکت‌های هواپیمایی، مستلزم رعایت مقررات کلی پرواز و نیز مقررات اختصاصی همان شرکت است. مهم‌ترین این قوانین، میزان مجاز بار، شرایط کنسلی بلیط و زمان لازم برای حضور در فرودگاه پیش از پرواز هستند. در ادامه، قوانین اختصاصی هواپیمایی نفت را بررسی می‌کنیم.

حضور در فرودگاه پیش از پرواز

هواپیمایی کارون از تمامی مسافران خود می‌خواهد که حداقل یک ساعت و نیم پیش از پرواز به‌منظور دریافت کارت پرواز و پذیرش بار در فرودگاه حاضر باشند. گیت‌های پروازی این هواپیمایی سی دقیقه قبل از پرواز بسته خواهند شد و مسافرین جامانده در اولویت لیست انتظار پرواز‌های بعدی قرار خواهند گرفت.

شرایط کنسلی بلیط

کنسلی بلیط هواپیما از سوی مسافر در هواپیمایی کارون به‌غیراز بلیط هواپیما چارتر، تابع قوانین زیر است:

  • تا از ۱۲ ظهر سه روز قبل از پرواز تا سه ساعت قبل از پرواز: ۳۰ تا ۵۰ درصد جریمه
  • از سه ساعت قبل از پرواز به بعد و No Show : ۷۰ درصد جریمه

در کلاس‌های چارتر نیز امکان کنسلی بلیط وجود ندارد و درواقع به مسافر هیچ مبلغی عودت داده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید : بلیط چارتر هواپیما چیست؟ تفاوت میان بلیط هواپیما سیستمی و چارتری

حداکثر بار مجاز

حداکثر بار مجاز هواپیمایی کارون

حداکثر بار مجاز برای هر مسافر در تمامی پرواز‌های نفت ایرلاین، ۲۳ کیلوگرم است. همچنین هر مسافر می‌تواند تا پنج کیلوگرم بار، شامل لوازم ضروری خود را به داخل کابین هواپیما بیاورد. هریک از ابعاد این بار نباید از ۷۰ سانتی‌متر تجاوز کند و می‌تواند، شامل حداکثر ۱۰۰ میلی‌لیتر مایعات غیرقابل اشتعال یا مایعات داخل تیوب باشد. هزینه‌ی اضافه‌بار نیز به ازای هر یک کیلوگرم برابر با یک درصد از بهای بلیط است. با این شرایط، مسافر می‌تواند بار انبار هواپیمای خود را تا ۵۰ و بار داخل کابینش را نیز تا هشت کیلوگرم افزایش دهد.

از مهم‌ترین کالا‌های ممنوع‌الورود به هواپیمایی نفت، موارد زیر هستند:

  • مواد قابل اشتعال و قابل‌انفجار
  • گاز‌های تحت‌فشار
  • مواد اکسیدکننده و پروکساید‌های آلی
  • مواد سمی و پرتوزا
  • مواد خورنده و مغناطیسی

بیشتر بخوانید: مقدار بار مجاز هواپیما داخلی و خارجی چقدر است + هزینه اضافه بار

سخن آخر

هواپیمایی کارون با نام پیشین نفت، اولین هواپیمایی مسافربری غیرنظامی ایران است که بیش از ۹۵ سال از عمر آن می‌گذرد. این هواپیمایی در شهر اهواز به‌منظور حمایت هوایی از صنعت نفت کشور تأسیس شد. هواپیمایی کارون در حال حاضر، توسط شرکت سرمایه‌گذاری بازنشستگی شرکت نفت اداره می‌شود و ده فروند هواپیمای فوکر ۵۰ و ۱۰۰ و بوئینگ در اختیار دارد.

عمده‌ی پرواز‌های هواپیمایی نفت، مربوط به پرواز‌های داخلی هستند که تنها در کلاس اکونومی انجام می‌شوند. این هواپیمایی در حال حاضر، سه مقصد بین‌المللی مسقط، نجف و کویت را نیز پوشش می‌دهد. برای خرید بلیط پرواز داخلی یا خارجی کارون ایرلاین از طریق سرویس رزرو بلیت سفر اسنپ می‌توانید اقدام کنید. حداکثر بار مجاز در پرواز‌های این هواپیمایی ۲۳ کیلوگرم است و مسافران می‌توانند تا پنج کیلوگرم بار مجاز را نیز با خود به صورت رایگان وارد کابین کنند.

سؤالات متداول

۱- قوانین هواپیمایی نفت برای خانم‌های باردار چگونه است؟

برای بارداری اول تا انتهای هفته‌ی ۳۶‌ام و برای بارداری دوم به بعد تا انتهای هفته‌ی ۳۲‌ام، سفر با نفت ایرلاین با ارائه‌ی مجوز‌های پزشکی بلامانع است.

۲- شرایط خسارت در صورت تأخیر شرکت نفت چگونه است؟

شرکت هواپیمایی نفت برای تأخیر‌های بیشتر از دو ساعت، وظیفه‌ی تعویض بلیط یا استرداد هزینه‌ی آن را بر عهده دارد.

۳- اقدامات پیشگیرانه‌ی نفت ایرلاین در برابر بیماری کرونا چیست؟

هواپیمایی نفت از تمامی مسافرین، کارت واکسیناسیون و در غیر این صورت، نتیجه‌ی تست منفی کرونا درخواست می‌کند. مسافران در بدو ورود به هواپیما ازنظر علائم این بیماری معاینه شده و از ورود بیماران مشکوک جلوگیری می‌شود. استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی در طول سفر برای همه مسافرین الزامی است.

۴- شرایط حمل حیوان با کارون ایرلاین چگونه است؟

ورود حیوانات به کابین هواپیما ممنوع بوده و حمل حیوانات خانگی از قبیل سگ، گربه و پرندگان تنها با رعایت شرایط یاتا و قوانین کشور مقصد صورت می‌پذیرد که شامل ارائه‌ی وضعیت پزشکی معتبر و تهیه‌ی قفس استاندارد است.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *