۵ غذای خوشمزه شهر کرج؛ غذاهای لذیذ و پرطرفدار دیار البرز

صحبت از غذاهای خوشمزه محلی که می‌شود، هر شهر و استان ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کرجی‌ها هم غذاهای محلی جذابی دارند که شناختن آن‌ها خالی از لطف نیست. در ادامه می‌خواهیم شما را با تعدادی از غذاهای محلی این شهر آشنا کنیم. با ما همراه باشید. این غذاها را در کرج امتحان کنید یا خودتان بپزید و در شهرتان نوش‌جان کنید. درعین‌حال هنگام سفارش آنلاین غذا کرج و غذاهای محلی‌اش را از قلم نیندازید که چشیدن طعمشان خالی از لطف نیست.

۱. آش یوان

اگر طرفدار آش و غذاهای مایع باشید، به‌احتمال زیاد از آش یوان هم خوشتان خواهد آمد. این غذای خوشمزه با سبزیجات و عدس در کنار شلغم پخته می‌شود. گوشت‌چرخ‌کرده‌ای که با پیاز و ادویه تفت داده شده هم به ترکیب قبلی اضافه و آشی خوشمزه روانه سفره‌ کرجی‌ها می‌شود.

برای اضافه‌کردن گوشت چرخ‌کرده دو راه وجود دارد. هم امکان گلوله‌کردن قطعات گوشت و ریختن آن در آش وجود دارد و هم افزودن گوشت چرخ‌کرده بدون شکل‌دادن و به‌طور ساده.

آش یوان بسیار مقوی است و در زمستان‌ها حسابی می‌چسبد. اگر دچار سرماخوردگی هم باشید، مصرف آن در چند وعده به بهبودی‌تان سرعت می‌دهد. اگر اهل گیاه‌خواری باشید هم می‌توانید این آش را بدون گوشت‌ چرخ‌کرده آماده و میل کنید.

۲. خوراک لوبیا پیله

شاید فکر می‌کنید که لوبیا پیله چیست؟ فقط در کرج پیدا می‌شود؟ باید بگوییم که لوبیا پیله همان لوبیا چیتی تازه است که درون غلاف قرار گرفته و کرجی‌ها از آن برای آماده‌سازی خوراکی خوشمزه استفاده می‌کنند. با خوراک لوبیا که آشنایی دارید، شیوه طبخ این غذا هم دقیقاً همان است.

کرجی‌ها این غذای خوشمزه و سبک را در تابستان‌ها میل می‌کنند. لوبیا چیتی تازه غلاف‌دار در این فصل در دسترس است. این غذا هم طعم خوبی دارد و هم سرشار از پروتئین است. اگر اهل رژیم‌گرفتن و لاغری هستید، حتماً این غذا را هم به فهرست گزینه‌هایتان برای آشپزی اضافه کنید.

برای آماده‌کردن این غذا باید پیاز و سیب‌زمینی تفت داده شوند و همراه با گوشت چرخ‌کرده بپزند. گوجه خردشده و کمی آب هم در نهایت اضافه می‌شوند. بعد از اینکه این ترکیب به‌خوبی جا افتاد، آماده سِرو می‌شود. کرجی‌ها خوراک لوبیا را با نان یا برنج میل می‌کنند.

۳. حلیم گوسفندی

حلیم در نقاط مختلف ایران تهیه می‌شود و از پرطرفدارترین غذاهای موجود است. بااین‌حال، در برخی از شهرها، این غذای مقوی خوشمزه‌تر پخته می‌شود و معروف‌تر هم هست. کرجی‌ها هم دست‌های توانایی در پختن حلیمی بسیار خوشمزه و جانانه دارند. آن‌ها حلیمشان را با گوشت تازه گوسفندی می‌پزند. در سفرتان به کرج، سری به رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های کرج بزنید و حلیم لذیذشان را امتحان کنید.

پختن حلیم گوسفندی به‌کمی صبر و زمان نیاز دارد. گوشت را که می‌پزید، بلغور گندم پاک‌شده را با چند پیمانه آب به آن اضافه می‌کنید. با هم‌زدن مداوم این ترکیب، مانع از ته‌نشین‌شدن بلغورها می‌شوید.

زمانی که مواد به‌خوبی پخته و نرم شدند، بلغورها را در صافی صاف می‌کنید. دانه‌های باقی‌مانده را به ظرف حلیم اضافه می‌کنید تا لعاب‌دار شود. گوشت‌ها را هم ریش‌ریش می‌کنید و در قابلمه می‌ریزید. اجازه می‌دهید که این مواد در کنار آب موجود در قابلمه به‌خوبی بپزند و حلیم جانانه‌ای آماده شود.

در نهایت هم این روغن محلی است که اضافه می‌شود و حلیم کرجی‌ها را خوش‌طعم و خاص می‌کند. دارچین و شکر هم برای طرفداران این‌ها توصیه می‌شود. برخی ترجیح می‌دهند که حلیم را با نمک میل کنند و بسیاری هم آن را با شکر می‌پسندند. ذائقه افراد متفاوت است و تصمیم‌گیری این مورد با شما خواهد بود.

۴. آش ترش

اگر برایتان بگوییم که ترکیبات این آش چیست، حتماً بزاقتان شروع به ترشح می‌کند. بله! آش ترش پر است از موادی با طعم ترش و خوشمزه، مثل آلبالو خشک، آلوچه خشک و مواد شیرینی مانند برگ گلابی و زردآلو. این ترکیب ترش و شیرین به آش کرجی‌ها طعم ملسی می‌دهد که دل‌نشین است.

در این غذا از چغندر هم استفاده می‌شود و برای همین بسیار مقوی است. اضافه‌کردن کشمش و گردو به آش ترش هم از دلایل دیگری است که خوشمزه و مقوی می‌شود. انواع حبوبات مانند نخود، لوبیا، عدس و نعنا داغ و سیرداغ هم در این غذا وجود دارد.

آش ترش می‌تواند انتخاب جذابی برای عصرانه باشد. میل‌کردن آن برای ناهار یا در حکم پیش‌غذا در مهمانی‌ها هم ایده خوبی است. طعم آن نسبت به آش‌های رایج و معروف ایرانی متفاوت است و می‌توانید آن را هم از روی دست کرجی‌ها یاد بگیرید و بپزید. آش ترش ترکیبی است از مواد خوشمزه و مقوی که ترکیبشان در کنار هم بسیار خوب و جذاب می‌شود.

۵. خورش مرجو

برای آماده‌کردن این خورش محلی به آلو، گوشت گوسفند و سیب‌زمینی نیاز است. آلوهای محلی باغ‌های سرسبز اطراف کرج، گزینه‌هایی مناسب برای آماده‌سازی خورش مرجو بوده و هستند. طرفداران طعم‌های ملس از این غذا استقبال می‌کنند. اگر راهی کرج شوید، این غذا را امتحان کنید. یا با یادگرفتن دستورش، خودتان دست‌به‌کار شوید.

پخت این خورش بسیار ساده است. باید ابتدا پیاز و زردچوبه را تفت بدهید و بعد گوشت و رب را اضافه کنید. اجازه بدهید که گوشت نیم‌پز شود و آلوها و عدس‌های شسته را به آن‌ اضافه کنید. سیب‌زمینی و عدس هم در مراحل پایانی اضافه می‌شوند. آلو، زعفران و آب غوره را هم در قابلمه بریزید و بگذارید که خورش جا بیفتد. کرجی‌ها از پیاز داغ هم برای تزیین نهایی خورش مرجو استفاده می‌کنند.

این خورش می‌تواند جایگزین خوبی برای خورش قیمه در مهمانی‌ها باشد. اگر از آن دسته افرادی هستید که احساس می‌کنید، رژیم غذایی هفتگی‌تان هم تکراری شده، حتما به درست‌کردن مرجو فکر کنید. این غذا بسیار مقوی است و خوشمزه.

در آخر

آشنایی با غذاهای محلی هر شهری باعث می‌شود که خاطرات سفرشان از آنجا، پررنگ‌تر در ذهنتان بماند. بحث شکم و خوراکی‌ها نیست، همیشه طعم‌ها و بوها اثرگذاری بیشتری در حفظ خاطرات دارند. سعی کنید که از این همه تنوع غذا و طعم در کشور بهره ببرید و علاوه‌بر امتحان‌کردن آن‌ها در سفرها، دستورشان را یاد بگیرید. آشنایی با غذاهای خوشمزه شهری دیگر به شما کمک می‌کند که برنامه غذایی متنوع‌تری داشته باشید. کرجی‌ها هم پیشنهادهای جذابی برایتان دارند. این غذاها را یاد بگیرید و به برنامه‌تان اضافه کنید.

تابه‌حال، هیچ‌یک را در کرج امتحان کرده‌اید؟ گزینه دیگری هم هست که بگویید تا ما به این فهرست اضافه کنیم؟

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *