خانه
خبر
مروری بر اقدامات روابط عمومی اسنپ در روز خبرنگار
خبر

مروری بر اقدامات روابط عمومی اسنپ در روز خبرنگار

۲۲ مرداد ۱۴۰۴
0 دیدگاه

به مزار‌شریف می‌رویم، به ۱۷ مرداد ۱۳۷۷. چند روزی‌ است که طالبان به دروازه‌های شهر رسیده‌ و احتمال سقوط شهر بالاست. هنوز کنسولگری ایران تخلیه نشده، خبر رسیده که طالبان ۱۰ کامیون ایرانی را متوقف کرده و راننده‌ها را به اسارت گرفته‌اند. کمی بعد تیر‌‌هایی به سمت کنسولگری شلیک می‌شود. ناگهان صدای در بلند می‌‌شود. وحشیانه به در ساختمان کنسولگری می‌کوبند. یکی از دیپلمات‌ها در را باز می‌کند. در آن لحظه، محمود صارمی، مسئول دفتر خبرگزاری ایرنا، در حال مخابره‌ی این پیام است: «خبر فوری، فوری… مزارشریف به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند. به من بگویید که چه وظیفه‌ای…» پیام نیمه‌تمام می‌ماند. مهاجمان اعضای کنسولگری را به طبقه‌ی بالا منقل می‌کنند. جیب‌‌ها را می‌گردند و سوئیچ ماشین‌ها را می‌خواهند. ماشین‌ها را به بیرون ساختمان منتقل می‌کنند. یک گروه دیگر از طالبان سر می‌رسند. اسیر‌ها را می‌برند به زیرزمین. می‌گویند: کنار دیوار بایستید. اسلحه‌ها را می‌گذارند روی وضعیت تک‌‌تیر؛ شروع می‌کنند به تیر‌اندازی. ابتدا پاها را می‌زنند. این حمام خون است و یکی از به خون نشستگان محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری ایرنا. اینجاست که لب‌‌ها دوخته، صدا‌ها خفه و جان‌ها گرفته می‌شود. اینجاست کارِ سختِ روزنامه‌نگار بودن.

از آن زمان تا امروز ۱۷ مرداد را روز خبرنگار نام‌گذاری کردند؛ روزی که فقط یک تاریخ در تقویم نیست؛ فرصتی است برای مکث و نگاه کردن به کسانی که سال‌هاست، با کلمات و تصاویرشان، گوشه‌های تاریک جهان را روشن می‌کنند. روابط‌عمومی اسنپ طی این سال‌ها کوشیده است این روز را با روایت‌هایی از زیست خبرنگاری به یاد آورد. در ادامه، قدم‌به‌قدم مسیر این همراهی را مرور می‌کنیم.

۱۳۹۶ – برگزاری اولین جشنواره‌ی خبری اسنپ

به مناسبت روز خبرنگار، روابط عمومی اسنپ اولین جشنواره‌ی خبری خود را به مناسبت روز خبرنگار برگزار کرد. این رویداد فرصتی بود برای ارتباط نزدیک‌تر با خبرنگاران و شنیدن صدای آن‌ها. خبرنگاران می‌توانستند گزارش، یادداشت و مصاحبه‌های تحلیلی و خبری خود را درباره نقاط ضعف و فرصت‌های بهبود این شرکت ارسال و روابط عمومی اسنپ را در مسیر بهبود خدمات همراهی کنند.

جزییات طرح را از اینجا بخوانید.


۱۳۹۷ – برگزاری دورهمی با اهالی رسانه

در این سال، همزمان با روز خبرنگار، دورهمی‌ ساده و صمیمی با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد. در این دورهمی، که با هدف شناخت بهتر میان اسنپ و اهالی رسانه برگزار شد، خبرنگاران از نزدیک سوالات‌شان را مطرح کردند و با مدیران اسنپ به گفت‌وگو نشستند. 


۱۳۹۸ – آزادسازی زنان زندانی

به مناسبت روز خبرنگار، روابط عمومی اسنپ تصمیم گرفت پیام‌آور یک خبر خوش باشد و با پرداخت بدهی ۶ زن زندانی جرایم مالی در ندامتگاه شهر ری زمینه‌ی آزادی آن‌ها را فراهم کرد. این اقدام با کمک و راهنمایی گروهی از خبرنگاران اجتماعی و به نیابت از تمامی خبرنگاران انجام شد. روابط عمومی اسنپ در آن سال از دیگر کسب‌و‌کارها دعوت کرد تا ادامه‌دهنده‌ی این قدم کوچک باشند.

جزییات طرح را از اینجا بخوانید.


۱۳۹۹ – قدردانی با طرحی شخصی‌سازی‌شده

این بار، روابط عمومی اسنپ، به مناسبت روز خبرنگار، هدیه‌‌ای شخصی‌سازی‌شده در نظر گرفت؛ در این طرح تصویرسازی از هر خبرنگار به دست فیروزه مظفری به همراه یکی از متون رسانه‌ای آن خبرنگار در قالب یک روزنامه طراحی شد. این طرح با شعار «اما شما ایستادید» به استقامت خبرنگاران در برابر دشواری‌ها ادای احترام می‌کرد. 

ویدیوی روز خبرنگار ۱۳۹۹ را از اینجا ببینید.


۱۴۰۰ – برگزاری دومین جشنواره‌ی خبری اسنپ

۱۴۰۰ با یک خبر تلخ برای اهالی رسانه همراه بود؛ ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی، خبرنگاران حوزه‌ی محیط زیست، تابستان آن سال جان خود را در مسیر بازدید از احیای دریاچه‌ی ارومیه از دست دادند. روابط عمومی اسنپ، به یاد ریحانه و مهشاد، از همه‌ی خبرنگاران، گزارشگران، عکاسان، برنامه‌سازان رادیویی و تلویزیونی و روزنامه‌نگارانی که برای پیگیری سوژه‌های خبری و تحقیقی خود در حوزه‌ی محیط زیست به دنبال حامی مالی بودند دعوت کرد تا در جشنواره‌ی خبری «نویسبان» با حمایت مالی ۲۰ میلیون تومانی مشارکت کنند.

 

 

در این جشنواره به سه خبرنگار برتر، کمک‌هزینه‌ای برای تولید آثارشان اهدا شد. این طرح، پیوندی میان قدردانی از خبرنگاران و تشویق به پرداختن به موضوعات حیاتی محیط‌زیست ایجاد کرد. طرح‌های ارسالی به وسیله‌ی هیئت داوران، متشکل از حمیدرضا میرزاده (خبرنگار و کنشگر محیط زیست)، مهندس حمیدرضا خدابخشی (متخصص حوزه‌ی آب) و دکتر هادی کیادلیری (متخصص حوزه‌ی جنگل)، بررسی و ۳ طرح برگزیده‌ به شرح زیر اعلام شدند:

جزییات نتایج طرح را از اینجا ببینید.


۱۴۰۳ – انتشار پادکست تحریریه‌خانه

این سال نقطه‌ی عطفی در روایت‌گری روابط عمومی اسنپ به مناسبت روز خبرنگار بود. روابط عمومی اسنپ به مناسبت روز خبرنگار تصمیم گرفت با همراهی جمعی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران پادکستی ۴ قسمتی با نام «تحریریه‌خانه» تولید و منتشر کند. این پادکست به هزارتوی تاریخ می‌رود و راوی زندگی حرفه‌ای پرتره‌هایی از تاریخ مطبوعات ایران می‌شود. این پادکستِ پژوهشی حاصل تحقیق و تدقیق در آرشیو کتابخانه‌‌های ملی و مجلس بوده است. 

تحریریه‌خانه با همراهی روزنامه‌نگاران نام‌آشنایی از جمله هوشنگ گلمکانی، مانی قاسمی، متین غفاریان، پژمان موسوی، نرگس جودکی، مهرک محمودی، مینا والی، مریم شبانی، فاطمه علی‌اصغر، آرزو شهبازی، ناهید مولوی، شادی خوشکار، احسان رستمی‌پور و ایمان پاک‌نهاد روایت می‌شود. کارگردانی فنی این پادکست بر عهده حسین زنگنه بود. همچنین مهدی میرمحمدی سردبیر، نویسنده و یکی از راویان آن بود.

پادکست تحریریه‌خانه را از اینجا بشنوید.


۱۴۰۴ – همراهی با خبرنگاران کارآفرین

همزمان با روز خبرنگار ۱۴۰۴، روابط عمومی اسنپ در طرحی با عنوان «روزی‌نگار» نور را بر نگارندگان در سایه تاباند؛ روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که برخی از آن‌ها در فراز و فرود سال‌های گذشته از تحریریه دور ماندند، اما ایستادند و مسیری تازه‌ ساختند. عنوان «روزی‌نگار» ترکیبی‌ است از دو مسیر: روزنامه‌نگاری و ساختن روزی.

در این طرح، روز خبرنگار با محصولات روزنامه‌نگارانِ حالا کارآفرین به یاد آورده شد، محصولاتی که نشان می‌دهد هنوز شوق ساختن و روایت کردن در دل سازنده‌شان زنده‌ است. در این طرح هدی امین، علی بزرگیان، تهمینه حدادی، مریم خورسند، مرجان لقایی، نلی محجوب و آزاده محمدحسین همراه اسنپ بودند. همچنین مهدی میرمحمدی ساخت روایت تصویری طرح را بر عهده داشت.

کارگردان هنری: مهدی میرمحمدی، روزنامه‌نگار ادب و هنر

جزییات طرح را از اینجا ببینید.


با هم در مسیر طرح‌های روز خبرنگار اسنپ سفر کردیم و از آزادی زنان زندانی تا روایت تاریخ مطبوعات و بازشناسی خبرنگاران کارآفرین را پشت سر گذاشتیم. امید که روز خبرنگار فرصتی باشد برای یادآوری ارزش‌های ایستادن، ساختن و ماندن.

روابط‌ عمومی اسنپ
روابط‌ عمومی اسنپ

دیدگاه خود را بنویسید