تحریریه‌خانه؛ روایت‌هایی از تاریخ مطبوعات ایران

همراه با پادکست تحریریه‌خانه به هزارتوی تاریخ می‌رویم. به تحریریه‌خانه‌هایی از دیروز تا امروز سر می‌زنیم و راوی زندگی حرفه‌ای پرتره‌هایی از تاریخ مطبوعات ایران می‌شویم. پادکست تحریریه‌خانه، با کوشش روابط عمومی گروه اسنپ، در چهار قسمت تهیه و هر چهار قسمت به صورت همزمان در روز خبرنگار منتشر شده است. این پادکستِ پژوهشی حاصل تحقیق و تدقیق در آرشیو کتابخانه‌‌های مجلس و ملی بوده است. تحریریه‌خانه را به تمام خبرنگارهایی تقدیم می‌کنیم که راوی حقیقت هستند.


قسمت اول؛ مروری بر جراید مهم دوران مشروطه

در این قسمت به دوران مشروطه می‌رویم. در روز‌های منتهی به واقعه‌ی به توپ بسته شدن مجلس نشریه‌های «حبل‌المتین»، «مساوات» و «صور اسرافیل» نام‌های پرتکرار و مهمی بودند و سرنوشت آن‌ها را به یاد خواهیم آورد.

همچنین یک خبرنگار با سابقه‌ در حوزه‌ی فناوری، مانی قاسمی، ما را همراهی کرده‌ است.

سردبیر: مهدی میرمحمدی

نویسنده: مهدی میرمحمدی

راویان: مانی قاسمی، مهدی میرمحمدی

کارگردان فنی: حسین زنگنه

موسیقی: مهین زرین‌پنجه «قطعه‌ی والس بهار ایرانی»، عارف قزوینی، محمدرضا شجریان «قطعه‌ی از خون جوانان»، ایرج گرگین، محمدرضا لطفی «قطعه‌ی یاد آر ز شمع مرده یاد آر»

Music: Gustavo Santaolalla “The Last of Us Part II”, Christopher Benstead “The Gentlemen”, Nils Frahm “Felt”, Nils Frahm “Spaces”


قسمت دوم؛ پرتره‌هایی از زنان روزنامه‌نگار در طول تاریخ

در این قسمت از زنانی می‌گوییم که برای اولین بار تصمیم گرفتند نشریه‌هایی با موضوع زنان منتشر کنند. از زنانی که تحریریه‌هایی بسیار تاثیر‌گذار برپا کردند. اول به روز‌های بعد از پیروزی مشروطه‌خواهان خواهیم رفت و داستان نشریه‌‌ی «دانش» و سردبیرش خانم دکتر کحال را می‌گوییم. بعد روایتی از نشریه‌ی «شکوفه» به سردبیری مزین‌السطنه داریم. کمی جلو‌تر هم از منیره مهران خواهیم گفت، زنی که از ستون‌های روزنامه‌نگاری ورزشی به حساب می‌آید و با سردبیری نشریه‌ی «نیرو و راستی» سهم بسزایی در شکل‌گیری روزنامه‌نگاری ورزشی ایران و حتی جهانی شدن ورزش ایران داشت.

علاوه بر این‌ها دو روزنامه‌نگار‌ با سابقه، مریم شبانی و فاطمه‌ علی‌اصغر، ما را با خاطره‌ی تحریریه‌‌نشینی‌شان همراه می‌کنند.

سردبیر: مهدی میرمحمدی

نویسنده: مهدی میرمحمدی

راویان: مریم شبانی، فاطمه علی‌اصغر، آرزو شهبازی، ناهید مولوی، شادی خوشکار، مهدی میرمحمدی

کارگردان فنی: حسین زنگنه

موسیقی: مهین زرین‌پنجه «قطعه‌ی والس بهار ایرانی» و «آلبوم لیلی و مجنون»، ابوالحسن صبا «قطعه‌ی به زندان»، حسین علیزاده «قطعه‌ی مقام ماوراءالنهر»

Music: Eleni Karaindrou “Voyage to Cythera”, “Trojan Women”, Philip Glass “Itaipu”, “The Hours”, “Glassworks”, Gustavo Santaolalla “The Last of Us Part II”


قسمت سوم؛ مروری بر تاریخ مطبوعات علم و یادی از استاد فرج‌الله صبا

در این قسمت از تاریخ روزنامه‌نگاری حوزه‌ی علم صحبت می‌کنیم و راوی داستان‌هایی از تحریریه‌های ماندگار مطبوعات می‌شویم. از اولین تجربه‌های روزنامه‌نگاری با موضوع فناوری خواهیم گفت. از این می‌گوییم که نوشتن از علم جدید در روزنامه‌نگاری ایران چگونه آغاز شد. از «روزنامه علمیه‌ی دولت علیه‌ ایران» می‌گوییم. به سال‌های آغازین ۱۳۰۰ خواهیم رفت، به اروپا، به آلمان. آن روز‌ها سیف آزاد نشریه «صنایع آلمان و شرق» و محمد‌علی جمالزاده نشریه «علم و هنر» را منتشر کردند. روایتی کوتاه خواهیم داشت از نشریه دانشمند که از مهم‌ترین نام‌های عرصه روزنامه‌نگاری علم به حساب می‌‌‌آید.

علاوه بر این، روایتی خواهیم داشت از فرج‌الله صبا، از اساتید روزنامه‌نگاری ایران، روزنامه‌نگاری که بیش از پنج دهه تحریریه‌های مختلف را تجربه کرد و با نام‌های مختلف نوشت. متن این بخش را نرگس جودکی روزنامه‌نگار حوزه‌‌ی اجتماعی که زمانی در کلاس‌های آموزش روزنامه‌نگاری صبا حضور داشته نوشته و خوانده است.

علاوه بر این‌ها دو روزنامه‌نگار‌ با سابقه مهرک محمودی و مینا والی با ما همراه شدند و از خاطرات تحریریه‌نشینی‌شان گفتند.

سردبیر: مهدی میرمحمدی

نویسنده: مهدی میرمحمدی، نرگس جودکی

راویان: مهرک محمودی، مینا والی، نرگس جودکی، احسان رستمی‌پور، مهدی میرمحمدی

کارگردان فنی: حسین زنگنه

موسیقی: مهین زرین‌پنجه «قطعه‌ی والس بهار ایرانی»، فرهاد فخرالدینی «کیف انگلیسی»، مرتضی حنانه «هزاردستان»

Music: Eleni Karaindrou “The 10”, Philip Glass “Itaipu”, Christopher Young “Cabinet of Curiosities”, Rael Jones “Mrs. Harris Goes to Paris”, J.J. Luna “Sin Huellas”, Yann Tiersen “C’était ici”, “Rue des Cascades”, Ólafur Arnalds “…And They Have Escaped The Weight of Darkness”, Balmorhea “Constellations”, Christopher Benstead “The Gentlemen”, Alexandre Desplat “The Grand Budapest Hotel”, Gustavo Santaolalla “The Last of Us Part II”, Max Richter “Taboo”, Daniel Pemberton “See How They Run”, “Enola Holmes”, “Amsterdam”, Nils Frahm “Old Friends New Friends”, Emilien Levistre “Le Meilleur d’Entre Nous”, Joe Hisaishi “Kaguyahime no Monogatari”


قسمت چهارم؛ گفت‌وگو با هوشنگ گلمکانی در مورد ۵ دهه فعالیت رسانه‌ای

در این قسمت به سراغ روزنامه‌نگاری سینمایی رفتیم. آقای هوشنگ گلمکانی لطف کردند و دعوت تحریریه‌خانه را پذیرفتند. در این قسمت از مجله‌‌ی فیلم صحبت خواهیم کرد و از مهمان‌مان خواستیم که ما را به تحریریه‌هایی که تجربه کرده است ببرد. صحبت از تحریریه‌های تهران اکونومیست و آیندگان شد و البته رسیدیم به مجله‌ی فیلم.

علاوه بر این‌ از دو روزنامه‌نگار‌ با سابقه، متین غفاریان و پژمان موسوی، دعوت کردیم تا از رابطه‌ی روزنامه‌نگاری و شبکه‌های اجتماعی بگویند.

در پایان می‌رسیم به مزار شریف. آن‌ روز‌ها که طالب و طالبان آمده بودند. آنجا که خبرنگاری تیر‌باران خواهد شد.

سردبیر: مهدی میرمحمدی

نویسنده: مهدی میرمحمدی

راویان: متین غفاریان، پژمان موسوی، ایمان پاکنهاد، مهدی میرمحمدی

مهمان افتخاری: هوشنگ گلمکانی

کارگردان فنی: حسین زنگنه

موسیقی: مهین زرین‌پنجه «قطعه‌ی والس بهار ایرانی»، فرهاد فخرالدینی «کیف انگلیسی»

Music: Ólafur Arnalds “…And They Have Escaped The Weight of Darkness”, “Another Happy Day”, Daniel Pemberton “Enola Holmes”, “Amsterdam”, Ennio Morricone “The Big Gundown”, “Svegliati E Uccidi/Sacco E Vanzetti”, “Cinema Paradiso”, Rael Jones “Mrs. Harris Goes to Paris”, J.J. Luna “Sin Huellas”, Eleni Karaindrou “The 10”, Nils Frahm “Empty”, “Felt”