جزایر ایرانی خلیج فارس؛ سفر به جزایر مهم و کمتر شناخته شده

جزایر ایرانی خلیج‌فارس

جزایر خلیج فارس را می‌توانیم یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در ایران بدانیم. کشور ما بیشترین سهم از خلیج فارس را داشته و طول کرانه ساحلی آن نزدیک به ۱۸۰۰ کیلومتر است. به همین دلیل تعداد جزایر آن بیشتر از دیگر کشورها مانند بحرین، کویت، قطر، عربستان و امارات است. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی جزایر ایرانی خلیج فارس بپردازیم و لیست کاملی از آنها را در اختیارتان قرار دهیم.

«خرید آنلاین بلیط هواپیما»

جزایر ایران در محدوده هرمزگان

هرمزگان در شمال تنگه‌‌ی هرمز قرار داشته و تعداد زیادی از جزایر معروف خلیج فارس در این منطقه واقع شده‌اند:

جزیره‌ی قشم

آلت: جزیره قشم

قشم یکی از پرطرفدارترین جزایر خلیج فارس بوده و با عنوان جزیره‌ی غیرمستقل در جهان نیز شناخته می‌شود. این منطقه ۱۵۰ کیلومترمربع مساحت داشته و همیشه پر از مسافر و گردشگرانی است که از نقاط مختلف ایران و جهان به آن سفر می‌کنند. در شمال قشم، جزیره‌ی‌ هرمز، در شرق آن لارک، در جنوبش هنگام قرار گرفته و در غرب آن نیز تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی را می‌بینیم. بیشترین میزان کرانه‌های خلیج‌فارس مربوط به همین جزیره‌ی بوده و ساحل آن به صورت صخره‌ای، ماسه‌ای و گلی است.

دسترسی

برای رسیدن به قشم باید به بندرعباس رفته و از طریق مسیر آبی با شناور و لنج خود را به این منطقه برسانید. البته افرادی که از ماشین شخصی استفاده می‌کنند، باید ابتدا به بندر پل بروند و از آنجا با استفاده از کشتی‌های مخصوص ماشین به بندر لافت و سپس قشم بروند.

جاذبه‌ها:

در اطراف آب‌های جزیره‌ی قشم دلفین‌های زیادی را خواهید دید. به علاوه آهوهای جبیر، انواع پرندگان بومی و مهاجر، خزندگان و پستانداران به صورت آزاد در محیط این جزیره‌ زندگی می‌کنند.

می‌توانید در جزیره‌ی قشم از سواحل معروف آن مانند زیتون، سیمین، سواحل ناز، لافت و ریگو و جاذبه‌های طبیعی دیگر مانند بزرگترین غار نمکی، پارک کروکودیل‌ها، غار خوربس، تنگه‌ی چاهکوه، قلعه‌ی پرتقالی‌ها، دره ستارگان، بازار قشم و درهی‌ تندیس‌ها هم دیدن کنید.

در زمان مراجعه به این منطقه حتما غذاهای محلی و دریایی آن را امتحان کنید. نان تمشی یکی از معروفترین خوراکی‌های این منطقه است.

جزیره‌ی کیش

آلت: جزیره کیش

در هرمزگان یک جزیره‌ی دیگر نیز وجود دارد که از شرق به هرمز، از جنوب به امارات و از غرب به بحرین و عربستان می‌رسد. کیش جزیره‌‌ای پرطرفدار با مساحت ۴۴ کیلومتر مربع است که اماکن تفریحی و گردشگری فراوان آن باعث شده تا گردشگران زیادی به سمت آن روانه شوند.

دسترسی

برای رسیدن به کیش می‌توانید هواپیما را انتخاب کنید. اما اگر قصد سفر با ماشین شخصی خود را دارید باید به بندر آفتاب بروید و با استفاده از لندینگ کرافت خود را به کیش برسانید.

جاذبه‌ها

تنها با پیاده‌روی در جزیره‌ی کیش می‌توانید از جذابیت‌های آن لذت ببرید. خیابان‌های این جزیره‌، پر از نخل است که درخت لور نیز در میان آن‌ها دیده می‌شود. به‌علاوه، جذابیت‌های گردشگری دیگری مانند ویرانه‌های شهر تاریخی و خالی از سکنه حریره را هم می‌توانید در آن ببینید. مسجد خاتم به جا مانده از دوران قاجار، شهر زیرزمینی کاریزه، درخت سبز، پارک آبی لوشن، پارک هنر، باغ پرندگان، کشتی یونانی و … از مهمترین جاذبه‌ها در این منطقه است. همچنین ورزش‌های ساحلی و آب نیز بیشترین طرفداران را در این منطقه دارد.

جزیره‌ی لاوان

آلت: جزیره‌ی لاوان

لاوان با مساحت ۸۱ کیلومترمربع نیز یکی دیگر از جزایر هرمزگان بوده و در منطقه‌ای به نام گاوبندی و شیب‌کوه واقع شده‌است. این جزیره‌ از شمال به بندر مقام و از شرق به جزیره‌ی شیدور می‌رسد.

دسترسی

برای رسیدن به این جزیره‌ باید از بندرعباس یا عسلویه به بندر مقام بروید. سپس با استفاده از کشتی یا قایق‌هایی که در آنجا وجود دارد، خود را به آن‌ برسانید.

جاذبه‌ها

در جزیره‌ی لاوان می‌توانید انواع آهو، گوسفندهای وحشی، لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی و سبز را ببینید. همچنین اقامتگاه‌های بومی که در سواحل آن قرار گرفته جذابیت‌های سفر شما را چند برابر خواهند کرد. البته امکان چادر زدن در سواحل نیز وجود دارد.

جزیره‌ی لارک

آلت: جزیره‌ی لارک

لارک در قسمت جنوبی قشم قرار گرفته و مکان تقریبی آن در تنگه‌ی هرمز است. نزدیک به ۷.۵ کیلومترمربع مساحت داشته و یکی از پرترددترین جزایر خلیج‌فارس به حساب می‌آید.

دسترسی

برای رسیدن به جزیره‌ی لارک، باید به هرمز بروید و پس از آن از طریق قایق محلیانی که در آنجا قرار دارد، خود را به این جزیره‌ برسانید.

جاذبه‌ها

با ورود به این منطقه شاهد تعداد زیادی از بومیان خواهید بود که مشغول صید ماهی و غواصی هستند. همچنین کوه‌های آتشفشانی مخروطی و سواحل مرجانی جزو جاذبه‌های این منطقه هستند.

جزیره‌ی سیری

آلت: جزیره‌ی سیری

سیری نیز یک جزیره‌ی نظامی بوده و دارای وسعتی برابر با ۱۷ کیلومتر مربع است. این جزیره‌ تماما مسطح است و سواحل بکر و زیبایی دارد. در فصل زمستان آب و هوای سیری بسیار مطبوع بوده و در تابستان معمولا گرم و شرجی است. سیری یک جزیره‌ی کاملا صنعتی بوده و منازلی که در آن قرار گرفته مخصوص کارکنان و تاسیسات است. هیچ خانمی را نمی‌توانید در این منطقه ببینید.

دسترسی

از آنجایی که تنها کارکنان جزیره می‌توانند در آن رفت‌وآمد کنند، دسترسی تنها از طریق قایق‌های مخصوص انجام می‌شود.

جاذبه‌ها

اگرچه سیری یک منطقه‌ی صنعتی و نظامی است، اما می‌توان در آن گونه‌های جانواری مانند آهو، مار، آفتاب‌پرست و کلاغ‌ها را دید. همچنین پوشش گیاهی محدود آن شامل درختان نخل است که خرمای مصرفی ساکنین آنجا را فراهم می‌کند. در جزیره‌ی سیری تعداد زیادی از معادن خاک سرخ قرار قرار گرفته‌است.

جزیره‌ی هندورابی

آلت: جزیره‌ی هندورابی

جزیره‌ی بعدی در هرمزگان را با نام هندورابی می‌شناسند که نزدیک به ۲۳ کیلومتر مربع مساحت دارد. هندورابی کاملا مسطح است و تنها یک شیب ملایم از رشته‌کوهی کوتاه در آن دیده می‌شود که باعث شده به دریا متصل شود.

دسترسی

این منطقه دارای بندر و فرودگاه است. اما دسترسی به آن بیشتر از طریق دریاست. معمولا افرادی که به کیش می‌روند، با استفاده از شناورهای مخصوص برای بازدید یک روزه به هندورابی می‌روند.

جاذبه‌ها

در این منطقه گونه‌ موجودات زنده بسیار کم هستند. در میان پرندگان می‌توانیم به باز و شاهین اشاره کنیم. همچنین صیادی و غواصی تنها فعالیتی است که در این منطقه انجام می‌شود. اما یکی از جاذبه‌هایش، خرابه تاریخی به نام الدورات است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

جزیره‌ی شیدور یا مارو

آلت: جزیره‌ی شیدور یا مارو

شیدور، یک منطقه بکر و غیرمسکونی بوده و زیستگاه اصلی عقاب دریایی دم سفید و لاک‌پشت‌های پوزه عقابی است. در آب‌های نواحی شیدور اغلب دلفین و ماهی‌های مختلف زندگی می‌کنند و در کل اکوسیستم محافظت‌شده‌ای دارد.

دسترسی

شیدور روی یک تپه قرار گرفته و گردشگران برای رسیدن به آن به جزیره‌ی لاوان و پس از آن با قایق به این منطقه می‌روند.

جاذبه‌ها

شب‌های شیدور بسیار جذاب است. ساحل آرام و بی‌هیاهوی این منطقه امکان لذت بردن از آسمان صاف و پرستاره شب را به شما می‌دهد. اما به جز این طبیعت بکر، هیچ امکان رفاهی دیگری را نمی‌توانید در آن ببینید.

جزیره‌ی ابوموسی

آلت: جزیره‌ی ابوموسی

در قسمت جنوبی خلیج‌فارس جزیره‌ی دیگری به نام ابوموسی قرار گرفته که مرکز صدور نفت خام بوده و دارای مساحت ۲۵ کیلومتر مربعی است. ابوموسی، جنوبی‌ترین جزیره‌ی ایران و نزدیک به خط استواست. در این منطقه دمای هوای بسیار گرم و شرجی بوده و رطوبت هوا بالاست. البته در فصول سرد بارش باران را هم در آن می‌بینیم.

موقعیت جغرافیایی ابوموسی برای داد و ستد بسیار خوب است و آبی که با عمق مناسب در اطراف آن قرار گرفته باعث ایجاد آبراه‌هایی شده که عبور نفت‌کش‌ها و کشتی‌های بزرگ را ممکن می‌کند.

دسترسی

در ابوموسی، اگرچه فرودگاه هم وجود دارد، اما گردشگران از طریق اسکله و از سمت بندرعباس و شارجه امارات وارد آن می‌شوند. البته به دلیل آنکه اغلب مردم در این منطقه ماهیگیر هستند، تنها مقیمان یا کسانی که از سوی آنها دعوت شوند، حق ورود به جزیره را دارند.

جاذبه‌ها

با ورود به جزیره‌ی ابوموسی شاهد اماکن تاریخی زیادی خواهید بود که مربوط به دوران ساسانی، تیموری، صفوی و ایلخانی است. در این منطقه هیچ هتلی وجود نداشته و اغلب گردشگران در خانه‌های بومیان منطقه یا مهمانسراهای دولتی می‌مانند. در قسمتی از جزیره یک کوه به نام حلوا دیده می‌شود. همچنین در آب‌های اطرافش جانورانی مانند لاک‌پشت، مارماهی، شاه‌میگو، کوسه و دیگر ماهی‌ها زندگی می‌کنند.

جزیره‌ی هنگام

آلت: جزیره‌ی هنگام

هنگام یکی دیگر از جزایر خلیج‌فارس واقع در هرمزگان است. در این جزیره‌ دو روستا را خواهید دید که با اسامی کهنه و نو شناخته شده و ساکنین آن با یکدیگر فامیل هستند. درآمد مردم این منطقه از طریق ساخت صنایع‌دستی و ماهی‌گیری و فروش آنهاست. همچنین برخی از آنها به پخت نان و غذاهای محلی و فروششان مشغول هستند.

دسترسی

برای رسیدن به جزیره هنگام، باید به سواحل قشم بروید و با استفاده از قایق‌های تندرو به سمت هرمز حرکت کنید.

جاذبه‌ها

زیباترین جذابیت‌های این جزیره‌ی در مسیر رسیدن آن و دلفین‌هایی است در حال پرش و حرکات دسته‌جمعی هستند. همچنین در خود جزیره‌ هم سواحل نقره‌ای، آب‌های زلال ساحل، گونه‌های مختلف آهو و آفتاب‌پرست را می‌توانید ببینید.

جزیره‌ی هرمز

آلت: جزیره‌ی هرمز

هرمز با طرح بیضی خود و مساحت ۴۲ کیلومتری در نزدیکی بندعبارس قرار گرفته‌است. خاک سرخ این جزیره‌ جزو اصلی‌ترین ویژگی‌های آن بوده و باعث جذب گردشگران شده‌است. پس از ورود به این منطقه می‌توانید در خانه‌های محلی در جزیره اقامت کنید.

دسترسی

یکی از مسیرهای دسترسی جزیره‌ی هرمز، از طریق بندرعباس و شناورهای مخصوص موجود در اسکله‌ها و مسیر دیگر نیز از سمت قشم است.

جاذبه‌ها

با ورود به جزیره‌ی هرمز می‌توانید از کوه‌های سفید، زرد و سرخ آن دیدن کنید. همچنین مناطق دیدنی مانند دره رنگین‌کمان، کوه الهه نمکی، دره مجسمه، موزه دکتر نادعلیان، قلعه پرتغالی‌ها، کوه برفی، جزیره‌ی ساحل فرش و معدن خاک سرخ را هم می‌توانید در آن ببینید.

جزیره‌ی فرور بزرگ و کوچک

آلت: جزیره‌ی فرور بزرگ و کوچک

جزایر دیگری در هرمزگان وجود دارد که با نام فرور شناخته می‌شود. فرور بزرگ دارای کوه‌های آتشفشانی مرتفع است که با درختان زیادی پوشانده شده‌اند. این منطقه روی کمربند زلزله‌خیر قرار گرفته و یک منطقه غیرمسکونی است. البته بقایای خرابه‌هایی از فانوس دریایی، چاه‌های آب و … نشان دهنده مسکونی بودن آن در دوران قدیم بوده است. فرور کوچک نیز یک جزیره‌ی غیرمسکونی است. مساحت این منطقه تنها ۵ کیلومتر مربع بوده و در بالاترین ارتفاع خود به ۳۶ متر می‌رسد.

دسترسی

در این جزایر واحد مسکونی وجود نداشته و به طور کامل در اختیار نیروهای دولتی و نظامی است، به همین دلیل است که ورود به آن غیرمجاز است و تنها افراد نظامی و کارکنانش می‌توانند به آن سفر کنند.

جاذبه‌ها

از جاذبه‌های گردشگری در فرور بزرگ و کوچک می‌توانیم به وجود گونه‌های گیاهی مانند عقاب ماهی‌گیر، طوطی، قمری و پرستو و بسیاری از گونه‌های دیگر به همراه پستانداران متنوع و خزندگانی خطرناک از جمله انواع مارها و عقرب‌ها اشاره کنیم. همچنین آهوی کوهی ایران را تنها در این نقطه می‌توانید ببینید. آب اطراف این جزیره به دلیل عمق زیاد سیاه است.

جزیره‌ی تنب بزرگ

آلت: جزیره‌ی تنب بزرگ

تنب بزرگ در نزدیکی عمان قرار گرفته‌است. این جزیره‌ شکلی شبیه به دایره داشته و مساحت آن ۱۱ کیلومترمربع است. در خاک تنب بزرگ شاهد شن و پوشش گیاهی فقیری هستیم. همچنین مارهای سمی زیادی در آن دیده می‌شود. در تنب بزرگ اغلب خانه‌های نظامیان دیده می‌شود.

دسترسی

در این منطقه هم فرودگاه و هم اسکله وجود دارد، اما ورود آن تنها برای ساکنین این منطقه است.

جاذبه‌ها

در تنب بزرگ تعداد زیادی معادن خاک سرخ و همچنین موج‌شکن‌های بزرگ را می‌توانید ببینید. همچنین انواع ماهی‌های خوراکی و غیر خوراکی نیز در اطراف آب‌های آن شناور هستند.

جزیره‌ی تنب کوچک

آلت: جزیره‌ی تنب کوچک

تنب کوچک در غرب تنب بزرگ واقع شده و دارای خاکی شنی، ماسه‌ای و ساختاری تپه‌ای است. در اطراف این تنب، عمق آب زیاد است و به همین دلیل نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری زیادی را می‌توانید در اطراف آن ببینید.

دسترسی

این جزیره‌ نیز نظامی بوده و تردد آن برای عموم مجاز نیست. اسکله و باند فرودگاهش تنها برای ورود و خروج‌های افراد نظامی است.

جاذبه‌ها

تنب کوچک دارای خاک شنی بوده و جذابیت اصلی آن تپه‌هایی است که در سطح آن دیده می‌شود. بلندترین تپه در این جزیره‌ تپه زهراست که دارای ۳۵ متر ارتفاع است.

جزایر ایران در خلیج‌فارس در محدوده خوزستان

خوزستان در جنوب‌غربی ایران قرار گرفته و دارای چند جزیره‌ است که در اینجا به آنها اشاره کرده‌ایم:

جزیره‌ی دارا

آلت: جزیره‌ی دارا

دارا نیز یک جزیره‌ی غیرمسکونی بوده و فاقد امکانات اقامتی است. این منطقه در دهانه‌ی خور موسی واقع شده و آب آن شیرین نیست.

دسترسی

برای رسیدن به جزیره دارا باید ابتدا به بندر ماهشهر بروید و از آنجا با استفاده از خورپیما خود را به دارا برسانید.

جاذبه‌ها

جزیره‌ی دارا بسیار کوچک بوده و جذابیت‌های زیادی ندارد. تنها زیبایی این منطقه وجود پرستوهای دریایی است که در سطح آن به پرواز درمی‌آیند.

جزیره‌ی خور موسی

آلت: خور موسی

این جزیره‌ شبیه به مثلث بوده و آخرین نقطه در شمال‌غربی خلیج‌فارس را از آن خود کرده‌است. موقعیت مکانی آن باعث شده تا گردشگران زیادی را به سمت خود جلب کند. آب‌های اطراف خور موسی عمق زیادی داشته و حتی در برخی نقاط به ۷۳ متر هم می‌رسند. همچنین قطر دهانه کانال آن مکانی مناسب را برای تردد کشتی‌ها ایجاد کرده‌است.

دسترسی

برای رفتن به خور موسی باید ابتدا به بندر ماهشهر بروید. در این منطقه تورهای یک روزه برای بازدید از جزیره وجود دارد و با کشتی‌های خورپیما شما را به این منطقه می‌رسانند.

جاذبه‌ها

در دهانه‌ی خور موسی سه جزیره‌ی مختلف قرار گرفته که با اسامی دارا، قبر ناخدا و بونه شناخته می‌شوند و جزو جذابیت‌های اصلی این منطقه به حساب می‌آیند. همچنین گونه‌های جانوری متنوع شامل انواع دلفین‌های گوژپشت، فلامینگوها و پرستوهای دریایی را می‌توانید در اطراف آن ببینید.

جزیره‌ی بونه

آلت: جزیره‌ی بونه

بونه نام یکی دیگر از جزایر خوزستان است که آب گوارایی دارد. این جزیره‌ نیز غیرمسکونی بوده و مکان اقامتی در آن دیده نمی‌شود.

دسترسی

برای رسیدن به بونه باید به بندر ماه‌شهر بروید وبا شناورهای خورپیما به سمت جزیره‌ی خور و پس از آن بونه بروید.

جاذبه‌ها

در این منطقه می‌توانید انواع گونه‌های ناشناخته پرندگان مانند سلیم خرچنگ خور را ببینید. همچنین تعداد زیادی از پرستوهای دریایی تخم‌گذار نیز در آن پرواز می‌کنند.

جزیره‌ی مینو

آلت: جزیره‌ی مینو

مینو یکی از زیباترین جزایر خوزستان است که در ارتفاع ۱۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و البته دورترین جزیره‌ نسبت به مرکز خلیج‌فارس است. در این جزیره‌ شهری به نام مینو قرار دارد که بزرگترین آبادی آن بوده و جمعیتی ۱۲ هزار نفری دارد. شغل اصلی مردم جزیره‌ی مینو دامداری و کشاورزی بوده و پدیده کشند به طور طبیعی مزارع آنها را آبیاری می‌کند.

دسترسی

برای رسیدن به این جزیره‌ باید به آبادان (با فاصله ۳۰ دقیقه‌ای) یا خرمشهر (با فاصله ۱۵ دقیقه‌ای) بروید و پس از آن از طریق پل جنوبی رودخانه جرف به مینو برسید.

جاذبه‌ها

در جزیره‌ی مینو تعداد زیادی درخت نخل قرار گرفته و پوشش گیاهی آن شامل نیزارهای زیادی است. همچنین محل اصلی اقامت پرندگان مهاجر و البته محل زیست انواع حیوانات وحشی است. در این جزیره‌ ۵ نهر وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید. همچنین برای اقامت در آن نیز اقامتگاه سنتی به نام مضیف وجود دارد که با استفاده از نی ساخته شده‌است. در نهایت نیز وجود رستوران و چای‌خانه‌های سنتی ویژگی‌های مثبت این منطقه را تکمیل می‌کند.

جزیره‌ی قبر ناخدا

آلت: جزیره‌ی قبر ناخدا

مساحت ۵ کیلومتری جزیره‌ی قبر ناخدا با گل و لای و صدف‌های آهکی پوشیده شده‌است. این منطقه در گذشته محل دفن دختر ناخدای معروف جزیره‌ی بود‌ا بوده‌ اما اکنون قبر او در زیر آب‌ها مدفون شده‌است. این جزیره محل اصلی تخم‌گذاری پرستوهای دریایی هستند.

دسترسی

بازدید از این منطقه تنها از طریق بندر ماهشهر و قایق‌های خورپیما امکان‌پذیر است.

جاذبه‌ها

از میان جاذبه‌های قبر ناخدا می‌توانیم به وجود جزیره‌ی‌های کوچک و بزرگ موجود در آن اشاره کنیم که به دلیل پدیده کشند ایجاد شده‌اند.

جزایر ایرانی خلیج‌فارس در محدوده بوشهر

بوشهر در دیواره ساحلی شمال خلیج فارس قرار گرفته و با وجود جزایری که دارد، یکی از مناطق گردشگری مهم در ایران به حساب می‌آید. جزاری معروف در بوشهر عبارتند از:

جزیره شیخ کرامه

آلت: جزیره شیخ کرامه

این جزیره‌ غیرمسکونی بوده، اما اجازه تردد به گردشگران در آن داده شده‌است. وجود درختان حرا در ساحل شیخ کرامه، باعث شده تا محلیان از آن تحت عنوان گرم یاد کنند. با وجود موقعیت این منطقه، می‌توان آن را یکی از پایگاه‌های اصلی صیادی ماهیگیران منطقه دانست. شیخ کرامه شکلی شبیه به قوس نیم‌دایره دارد.

دسترسی

برای رسیدن به این جزیره‌ باید به بندر بوشهر و پس از آن به روستای برد خون و در نهایت به جزیره‌ی شیخ کرامه بروید.

جاذبه‌ها

از جذابیت‌های این جزیره‌ می‌توانیم به آب و هوای گرم و مرطوب آن اشاره کنیم که در کنار نسیم خنکی که از سمت دریا می‌وزد، بسیار دلپذیر است. همچنین به دلیل عمق آب خوبی که دارد، اغلب مکانی مناسب برای ماهیگیری خواهد بود. شما می‌توانید بقایای انواع صدف‌ها را در این جزیره‌ پیدا کنید.

جزیره‌ی خارکو

آلت: جزیره‌ی خارکو

خارکو جزیره‌‌ای است که اجازه ورود افراد متفرقه به آن داده نمی‌شود. این منطقه کوچک بوده و در آن می‌توان آثاری از بقایای اسکله و ساختمان نظامیان در زمان جنگ ایران و عراق را دید.

دسترسی

از آنجایی که اجازه دسترسی به این منطقه تنها با مجوز دولتی انجام می‌شود، معمولا گردشگران کمی را می‌توان در آن دید. برای رفتن به آن بندر گناوه بروید و با قایق مسیر رسیدن به آن را طی کنید.

جاذبه‌ها

در خارکو، شاهد ویژگی‌های زیست‌محیطی و پدیده‌های طبیعی ارزشمندی خواهید بود. به همین دلیل است که به عنوان اثر طبیعی ملی معرفی شده‌است.

جزیره‌ی شیف

آلت: جزیره‌ی شیف

جزیره‌ی شیف در شمال بندر بوشهر قرار گرفته و نزدیک به ۳۷۰۰ نفر در آن زندگی می‌کنند. زبان اصلی مردم این منطقه عربی بوده و یکی از بنادر اصلی حمل‌ونقل کالاهای وارداتی است.

دسترسی

برای رسیدن به این جزیره‌ باید ابتدا به بوشهر بروید و از طریق جاده خاکی موجود بین این شهر و جزیره خود را به شیف برسانید.

جاذبه‌ها

از جمله جاذبه‌هایی که در این منطقه وجود دارد، می‌توانیم به تالاب حله اشاره کنیم. این تالاب با به هم پیوستن رودخانه شاپور و دالگی ایجاد شده فضای زیبایی را برای گردشگران ایجاد کرده‌است.

جزیره‌ی نگین

آلت: جزیره‌ی نگین

نگین، جزیره‌ی بعدی در بوشهر است که مساحت کوچکی داشته و موقیعت مکانی آن باعث شده تا به یکی از بنادر مهم این منطقه تبدیل شود. در اطراف نگین، تعداد زیادی حوضچه برای کشتیرانی دیده می‌شود.

دسترسی

دسترسی به جزیره از طریق بزرگراه بوشهر-برازجان است.

جاذبه‌ها

می‌توانید در جزیره‌ی نگین به تماشای اسکله‌ و کشتی‌های بارگیری بشینید و تصاویر زیبایی را در آن ثبت کنید.

جزیره‌ی ام سیله

آلت: جزیره‌ی ام سیله

ام سیله تنها ۴ کیلومتر مربع مساحت داشته و در ۸ کیلومتری غرب روستای برد خون قرار گرفته‌است. این منطقه غیرمسکونی است اما اجازه ورود به گردشگران و اقامت را می‌دهد.

دسترسی

برای رسیدن به جزیره‌ی ام سیله باید ابتدا به بوشهر و پس از آن به روستای برد خون بروید. پس از آن با طی کردن ۸ کیلومتر جزیره‌ را خواهید دید.

جاذبه‌ها

این جزیره پوشیده از صدف بوده و منشا رسوبی دارد. این موضوع باعث شده تا جذابیت آن در نزد گردشگران بیشتر شود. همچنین می‌توانید پرندگانی مانند پرستوهای دریایی کاکلی، گیلانشاه معمولی، سلیم و فلامینگو را هم در آن ببینید.

جزیره‌ی فارسی

آلت: جزیره‌ی فارسی

فارسی نام یکی دیگر از جزایر نظامی در بوشهر است. این منطقه در بخش مرکزی خلیج‌فارس بوده و بسیار از مسیرهای تردد کشتی‌ها به غرب و جنوب‌غربی خلیج‌فارس توسط آن کنترل می‌شود. دورتادور جزیره‌ی فارسی توسط منابع نفت و گاز احاطه شده و به همین دلیل در آن می‌توان انواع تاسیسات نفتی را دید.

دسترسی

این جزیره‌، یک منطقه نظامی است و هیچ فردی به جز افراد نظامی نمی‌توانند به آن دسترسی داشته‌باشند.

جاذبه‌ها

تنها ویژگی جذابی که در طبیعت جزیره‌ی فارسی دیده می‌شود، وجود حشرات و بندپایانی است که هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند.

جزیره‌ی مطاف

آلت: جزیره‌ی مطاف

این جزیره‌ به جنس ماسه‌ای خود معروف بوده و در زمان بالا آمدن آب‌ به طور کامل ناپدید شده و زمانی که آب فرونشست می‌کند، نمایان می‌شود. عمق آب در اطراف مطاف کم و با موج‌های زیاد است.

دسترسی

برای رسیدن به این منطقه باید به بردخون در شهرستان دیر بروید و منتظر بمانید تا آب دریا فرونشست کرده و جزیره نمایان شود.

جاذبه‌ها

در این منطقه تنها می‌‌توانید از دیدن دریا و موج‌هایی که به سمت ساحل می‌آیند، لذت ببرید.

جزیره‌ی چراغی

آلت: جزیره‌ی چراغی

چراغی نیز نام جزیره‌ی دیگری در بوشهر است که غیرمسکونی بوده اما اجازه تردد به گردشگران را می‌دهد. در این جزیره‌ می‌توانید گونه‌های جانوری مانند پرستوهای مهاجر و لاک‌پشت‌های پوزه عقابی را ببینید.

دسترسی

این منطقه در شهرستان دیر و روستای برد خون واقع شده و برای رسیدن به آن باید ابتدا به بوشهر بروید.

جاذبه‌ها

زیبایی‌های این منطقه مربوط به محیط طبیعی آن است. صخره‌های زیبا و دریای آرام از جمله ویژگی‌هایی است که در آن می‌شود.

جزیره‌ی ام الکرم

آلت: جزیره‌ی ام الکرم

چزیره‌ی ام الکرم نام یکی دیگر از جزایر غیرمسکونی بوشهر بوده و نسبت به دیگر جزایر دورتر از روستای برد خون قرار گرفته‌است.

دسترسی

همانند دیگر جزایر بوشهر برای رسیدن به آن باید ابتدا به بوشهر و پس از آن به روستای برد خون بروید و در نهایت خود را به این منطقه برسانید.

جاذبه‌ها

از جذابیت‌های این منطقه می‌توانیم به پوشش گیاهی و همچنین پرندگان دریایی اشاره کنیم که در آن زندگی می‌کنند.

جزیره‌ی تهمادون

آلت: جزیره‌ی تهمادون

تهمادون یک جزیره‌ی مستطیلی شکل است که به موازات ساحل قرار گرفته و فاصله آن تا ساحل ۱۵۰ کیلومتر است. این جزیره‌ بر اثر فشارهای رسوبی ایجاد شده‌است.

دسترسی

برای رسیدن به این جزیره باید به سمت بوشهر حرکت کنید. از بوشهر تا تهمادون تقریبا دو ساعت فاصله زمانی است.

جاذبه‌ها

در جزیره‌ی تهمادون خبری از خانه‌های مسکونی نیست و در آن می‌توانید انواع گونه‌های گیاهی مانند درختچه‌های تهما و منگک را ببینید. به‌علاوه تعداد زیادی از گونه‌های جانوری مانند پرندگان و حیوانات دریایی نیز در این منطقه سکونت دارند.

جزیره‌ی خارک

آلت: جزیره‌ی خارک

خارک جزیره‌ای در ارتفاع سه متری از سطح دریا بوده و می‌توانیم آن را بزرگترین جزیره‌ی خلیج‌فارس بدانیم. تاریخ برجسته‌ای که در گذشته‌ی آن وجود داشته و قرار گرفتن آن به عنوان یکی از صادرکننده‌های نفت جهان باعث شده تا توجه ببیشتری به آن شود.

دسترسی

اگر ساکن خارک نباشید، نمی‌توانید وارد آن شوید. برای رفتن به این جزیره‌، نیازمند مجوز دولتی یا دعوت یکی از ساکنین هستید. در این صورت می‌توانید از بندر گناوه و بوشهر خود را به این منطقه برسانید.

جاذبه‌ها

در جزیره‌ی خارک می‌توانید، از اماکن تاریخی مانند قلعه هندی‌ها، گورستان اسلامی و دخمه‌های موجود در آن دیدن کنید.

جزیره‌ی میرمهنا

آلت: جزیره‌ی میرمهنا

میرمهنا جزیره‌ی فاقد سکونت بوده و البته امکانات اقامتی را هم نمی‌توانید در آن ببینید. مکان آن در مقابل بندر ریگ بوده و درختانش قدمتی قدیمی دارند.

دسترسی

برای رفتن به میرمهنا می‌توانید به بندر ریگ یا دیلم بروید و سپس خود را با قایق به این منطقه برسانید.

جاذبه‌ها

از مهمترین جذابیت‌های گردشگری این منطقه می‌توانیم به درختان انجیر و انگور با قدمت زیاد و همچنین درخت کنار میرمهنا اشاره کنیم.

جزیره‌ی عباسک

آلت: جزیره‌ی عباسک

عباسک جزیره‌ی خالی از سکنه است که تردد گردشگران در آن مجاز بوده و در نزدیکی جزایر معروف دیگری مانند نگین و شیف واقع شده‌است. سطح این جزیره‌ با استفاده از ماسه پوشیده شده‌است.

دسترسی

دسترسی به این جزیره‌ مانند تمام جزیره‌ی‌های منطقه از سمت بوشهر است.

جاذبه‌ها

با وجود افزایش علاقه‌مندان به بازدید از عباسک، این‌روزها تصمیماتی ویژه‌ای که برای گسترش امکانات آن گرفته شده روزبه‌روز در حال پیشرفت است. در این میان می‌توانیم به موزه بزرگ خلیج‌فارس و دهکده گردشگری اشاره کنیم که امکان بازدید را به گردشگران می‌دهد.

جزیره‌ی نخیلو

آلت: جزیره‌ی نخیلو

در منطقه برد خون جزیره‌ی غیر مسکونی دیگری به نام نخلیو واقع شده که با شکل بیضی و مساحت ۶۰ هکتاری خود توانسته نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. این جزیره‌ یکی از نادرترین حیات وحش‌ها را داشته و بسیار از پرندگان و لاک‌پشت‌ها در آن زندگی می ‌کنند.

دسترسی

با رفتن به بوشهر و طی کردن یک مسیر ۱۴۰ متری می‌توانید به روستای برد خون و پس از آن جزیره‌ی نخلیو بروید.

جاذبه‌ها

مهمترین جذابیت این منطقه، وجود جانوران مختلف در آن است. از گونه‌های معروف پرندگان این جزیره‌ می‌توانیم به پرستوهای دریایی پشت تیره، پرستوهای کاکلی بزرگ و کوچک، مرغ خرچنگ‌خوار و چکاوک کاکلی اشاره کنیم.

سفر به جزایر ایرانی خلیج فارس

برای بازدید از جزایر ایرانی خلیج فارس می‌توانید از تورهای تفریحی استفاده کنید. همچنین با استفاده از سرویس بلیت سفر اسنپ و سرویس اسنپ هتل می‌توانید بلیط و محل اقامت خود را از قبل مشخص کنید و سفری جذاب را به سمت جزیره مورد علاقه‌تان آغاز کنید. اگر شما هم تجربه سفر به این مناطق را داشته‌اید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *