کویرگردی در بهترین کویر‌های ایران، تجربه‌ای بی‌نظیر و به‌یاد‌ماندنی

کویرگردی در بهترین کویرهای ایران

اگر شما هم از کسانی هستید که عاشق سکوت شب‌های کویر، لمس شن و ماسه طلایی‌رنگ و داغ آن و گستردگی دید شبانه به آسمان پرستاره و رویایی هستید، بی‌شک کویرگردی از عادات شما بوده یا دست‌کم رویای داشتن تجربه‌ای شیرین از کویرگردی در کویر‌های زیبای ایران را در سر می‌پرورانید.

فارغ از کویر‌های فوق‌العاده جذابی که در سراسر دنیا پراکنده هستند، مجموعه کویر‌هایی که در ایران وجود دارند نیز در زیبایی بی‌مانند بوده و ارزش سیروسیاحت را دارند. ازاین‌رو شاید وقت آن باشد که کویرگردی در بهترین کویر‌های ایرانی را با مطالعه این مطلب از هم‌اکنون آغاز کرده و در آینده نزدیک، سفر به آن‌ها و عشق‌بازی با طبیعت آرامش‌بخش کویر را به خود هدیه دهید.

Snapp-Domestic-Flight

کویر‌های متفاوت و زیبای ایران

کویر‌های زیبای ایران

برخی از زمین‌شناسان بر این باورند که کویر‌ها در ابتدا دریاچه و دریا بودند که به دلیل گرمای زیاد آب آن‌ها خشک شده و تنها شنزار یا نمکزار از آن‌ها بر روی زمین باقی‌مانده است. به عبارتی می‌توانیم کویر‌های تمام دنیا را گرم‌ترین نقاط کره زمین بدانیم درصورتی‌که در کویر‌ها میزان بارندگی به‌شدت پایین است؛ اما پوشش گیاهی متنوع و قوی دارند. همان‌طور که می‌دانید یک‌سوم کشور ایران را کویر‌ها تشکیل داده‌اند که بخش عمده آن‌ها در استان‌های مرکزی کشور مستقر هستند.

قسمت زیادی از این کویر‌ها در دسته جذابیت‌های گردشگری هستند و سالانه میزبان طبیعت دوستان و گردشگران فراوانی خواهند بود. از جمله کویر‌های ایران که به‌شدت محبوب هستند و عاشقان و گردشگران خارجی و ایرانی فراوانی به آن‌ها مراجعه می‌کنند، کویر مصر، کویر مرنجاب اصفهان، کویر ورزنه، کویر ابوزید آباد کاشان، کویر کاراکال یزد، کویر شهداد کرمان، کویر حلوان طبس، کویر ریگان کرمان و کویر ریگ جن سمنان نام دارند.

بهترین زمان برای کویرنوردی

کویر لوت و شگفتی‌ها آن

منطقه‌های کویری روز‌هایی به‌شدت گرم و شب‌هایی شدیدا سرد دارند. آفتاب سوزان در فصل تابستان سبب می‌شود تا دمای روز‌های کویر حداکثر تا ۵۰ درجه بالای صفر افزایش پیدا کند. در همین زمان اگر تصمیم بگیرید شب را در کویر سپری کنید حتما باید لباس گرم داشته باشید؛ چون علی‌رغم گرمای طاقت‌فرسای روز شما با شب‌هایی به‌شدت سرد روبه‌رو هستید. باتوجه‌به اینکه روز‌های تابستانی و گرم کویر اصلا قابل‌تحمل نیست، بیشتر افرادی که کویرنورد هستند فصل پاییز را برای این فعالیت مهیج و جذاب انتخاب می‌کنند. برای فصل پاییز در کویر شما با روز‌های نسبتا گرمی روبرو هستید که این گرما شما را آزار نمی‌دهد. اما در عوض شب‌ها سرد است و شما به‌راحتی می‌توانید با برپاکردن یک آتش گرم، شب خود را به صبح برسانید.

معرفی بهترین و زیباترین کویر‌های ایران

کویرگردی، لذتی که باید دست‌کم یکبار در طول عمر آن را تجربه کرد

در بخش زیر به معرفی مجموعه شگفت‌انگیزی از کویر‌های مشهور و بی‌نظیر ایرانی پرداخته و اطلاعات مفیدی را درباره آن‌ها با شما به اشتراک می‌گذاریم:

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

اولین کویر زیبای ایرانی که قرار است با آن آشنا شویم، کویر مرنجاب واقع در بخش شمالی شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان است. این کویر که یکی از زیباترین و جذاب‌ترین کویر‌های ایران به شمار می‌رود، از لحاظ موقعیت جغرافیایی از جنوب به شهرستان آران و بیدگل و از سمت شمال به دریاچه نمک این شهرستان منتهی می‌شود. جذابیت‌های زیادی برای این کویر وجود دارد که می‌توان در لیست زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرد:

  • چاه تاریخی دستکن در قسمت شرق کویر
  • قلعه مرنجاب، کاروانسرایی در مسیر راه ابریشم
  • تپه‌های شنی بلند و جنگل‌های تاغ
  • قلعه کرشاهی
  • جزیره سرگردان

جالب است که کویر مرنجاب از بخش غربی به کویر مسیله و از سمت شرق به کویر دیگری با نام بند ریگ مربوط است. ویژگی‌های ایده‌آل این کویر سبب شده تا سالانه از شهر‌های مجاور افراد زیادی برای تفریح کردن و حتی سرمایه‌گذاری به این منطقه سرازیر شوند. از جمله این ویژگی‌های مثبت می‌توان به تنوع جاذبه‌های گردشگری، تنوع پوشش گیاهی و تنوع گونه‌های جانوری این کویر اشاره کرد.

این کویر زیبا که بخش عمده آن از تپه‌های شنی و ریگزار پوشیده شده، ارتفاع متوسطش از سطح آب‌های آزاد چیزی حدود ۸۵۰ متر است. پوشش گیاهی کویر مرنجاب غنی بوده و شامل گیاهان شورپسند است. از جمله این گیاهان که شامل درختان و بوته‌ها می‌شود می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • بوته‌ها: اسکنبیل، قیچ، ارته، دم گاوی
  • درختان: گز، تاغ

همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم، کویر مرنجاب از تنوع گونه‌های جانوری برخوردار بوده که دلیل آن وجود مواد تغذیه‌ای فراوان و عدم شکل‌گیری رقابت شدید بین حیوانات است. در این صورت احتمالا این سؤال برای شما پیش می‌آید که ما اگر به کویر مرنجاب سفر کنیم، شانس دیدن چه حیوانات و جانورانی را خواهیم داشت! خوشحال می‌شوید یا دلهره به جانتان می‌افتد، در کویر مرنجاب ممکن است با حیواناتی چون مار، عقاب، شاهین، گرگ، یوزپلنگ، روباه، گربه شنی، شغال، کفتار، آفتاب‌پرست، بزمجه، عقرب، تیهو و انواع مارمولک روبرو شوید.

کویر مصر

کویر مصر

در لیست بهترین کویر‌های ایران برای کویرگردی نوبت به کویر مصر می‌رسد. کویر مصر یا روستای مصر که از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان بوده، دقیقا در میانه مسیر شهر دامغان به نائین و اصفهان قرار گرفته است. جالب است بدانید که بخشی از فیلم زیبای خیلی دور خیلی نزدیک، در این روستای کم‌نظیر که تقریبا ۱۸۳ نفر جمعیت دارد، فیلم‌برداری شده است.

در توصیف بیشتر این روستا باید بگوییم که در ورودی آن دو تاق کوچک روبروی هم قرار دارد که در یکی ژنراتور برای تأمین برق منطقه و در دیگری مغازه کوچکی مجهز به خط تلفن ثابت قرار دارد تا مسافران و میهمانان بتوانند به ارتباطات خود با دیگر مناطق بپردازند. از جاذبه‌ها و امکاناتی که می‌تواند سفر شما به کویر مصر را جذاب و لذت‌بخش کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود نیزار‌های وسیع و سرسبز
  • وجود تپه‌های شنی
  • چاه آبی عمیق
  • کشت درختان گز
  • وجود خانه‌های قدیمی با معماری خاص
  • امکان شترسواری و موتورسواری
  • مکانی مناسب برای برپایی کارگاه‌های رصدی
  • مناسب برای عکاسان حرفه‌ای طبیعت

کویر ریگ زرین

کویر ریگ زرین

از دیگر کویر‌های زیبای ایران، کویر ریگ زرین یا کویر مغستان بوده که در نزدیکی شهرستان اردکان و در استان فوق‌العاده دیدنی یزد قرار دارد. این کویر که دقیقا در روستای ساغند واقع شده است از لحاظ چشم‌نوازی و زیبایی تپه‌های شنی، زبانزد خاص و عام است. در توصیف بیشتر این کویر باید بگوییم که طرح و ساختار آن به طرز شگفت‌انگیزی شبیه به نعل اسب بوده که کوهی سیاه با ارتفاع تقریبی ۲۰۵۰ متر تقریبا در بخش مرکزی آن واقع شده است.

کویر ریگ زرین که در سال‌های اخیر بسیار موردتوجه گردشگران داخلی و توریست‌های خارجی قرار گرفته است، مانند مابقی کویر‌های ایرانی چندین ویژگی بارز و ایده‌آل دارد که در لیست زیر مهم‌ترین آن‌ها را برمی‌شمریم:

  • وجود حیوانات درنده؛ مانند گرگ، روباه، شغال، کفتار
  • وجود خزندگانی مانند مار، عقرب، مارمولک، لاک‌پشت
  • رشد گیاهان دارویی مانند کاکوتی، خارشتر و…
  • وجود پرندگانی مانند عقاب، کبک، کبوتر چاهی

البته جذابیت‌های کویر ریگ زرین فقط به این موارد هیجان‌انگیز محدود نشده و شما می‌توانید از امکانات رفاهی که در این منطقه برای رفاه حال کویر گردان، مسافران و میهمانان مهیا شده است نیز بهره ببرید. از جمله این امکانات خاطره‌ساز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آفرود
  • موتورسواری
  • شترسواری
  • امکان رصد ستارگان

کویر زردگاه

کویر زردگاه

کویر زردگاه که در استان خراسان جنوبی یا بهتر بگوییم شهر بیرجند قرار دارد، در شمال غربی روستایی به همین نام و در ۱۸۰ کیلومتری شهرستان طبس واقع شده است. از مواردی که باعث شده کویر زردگاه جذاب‌تر به نظر رسیده و هوای مطلوب و ایده‌آلی نیز داشته باشد، وجود کوه نایبند در حاشیه و اطراف آن است.

لازم به ذکر است که پوشش گیاهی در کویر زردگاه به‌قدری خوب است که باعث شده این کویر ایرانی لقب سرسبز‌ترین کویر ایران را از آن خود کند! علاوه بر این لقب استثنایی که به یک کویر داده‌اند، می‌توان در توصیف کویر زردگاه موارد زیر را نیز اضافه کرد:

  • وجود باغ‌های میوه انبوه
  • وجود چشمه‌های آب گرم و استخر آب
  • معماری زیبا و هنرمندانه خانه‌ها به‌صورت پلکانی و اتاق‌های تودرتو

کویر ابوزید آباد

کویر ابوزید آباد

کویر ابوزید آباد که بخشی از بیابان پهناور بند ریگ و ناحیه شمال شرقی شهر کاشان است، در فاصله تقریبی ۲۷۰ کیلومتری از تهران قرار گرفته است. با سفر به این کویر شما می‌توانید علاوه بر قدم‌زدن بر روی شن‌های روان، به رصد ستارگان پرداخته، آفرود سواری کنید یا از موتور‌های چهارچرخ برای تجربه‌ای هیجان‌انگیز در دل طبیعت متمایز کویر بهره ببرید.

این کویر که در شگفتی و جذابیت از دیگر کویر‌های ایرانی چیزی کم ندارد، علاوه بر آسمان پرستاره، شب‌های آرام و رقص شن‌های طلایی‌رنگ، از جاذبه‌های تاریخی و تماشایی دیگری نیز برخوردار است که در لیست زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • قلعه کرشاهی که تخمین زده شده از زمان جنگ مغول‌ها تاکنون در جای خود استوار و ثابت باقی‌مانده است.
  • شهر زیرزمینی نوش‌آباد که نام دیگر آن اویی است و در برخی نقاط دارای عمق ۱۸ متری است.

کویر خور و بیابانک

کویر خور و بیابانک

کویر خور و بیابانک در بخش شرقی استان اصفهان قرار داشته و از زیباترین و جذاب‌ترین کویر‌های ایران به‌حساب می‌آید. معمولا کسانی که در فصول مختلف به این کویر سفر کرده‌اند از زیبایی منحصربه‌فرد و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای که دریاچه آن در فصل زمستان به نمایش می‌گذارد شگفت‌زده شده و دیگران را نیز به بازدید از این بخش از کویر در همین فصل دعوت می‌کنند.

بنابراین فارغ از اینکه فصل پاییز می‌تواند بهترین زمان سفر به کویر خور و بیابانک باشد، امکان تماشای دریاچه سیاه‌رنگ فقط در فصل زمستان میسر بوده که طبیعتا باید سوز و سرمای سخت این زمان از سال را به جان خود بخرید. کویر نامی و مشهور خور و بیابانک که دقیقا در فاصله ۴۰۰ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد، علاوه بر تپه‌های شنی کوچک و بزرگ، از جاذبه‌های دیدنی دیگری برخوردار بوده که می‌توان به موارد قابل‌تأمل زیر اشاره کرد:

  • دریاچه نمک خور که عنوان بزرگ‌ترین دریاچه فصلی نمک در دنیا را به خود اختصاص داده است.
  • وجود روستای تاریخی و زیبای ایرج که قدمتی بیش از ۴۰۰۰ سال دارد.
  • وجود آبشار نمکی و مصنوعی با ارتفاع ۳۰ متر که بر جذابیت بیشتر این منطقه کویری افزوده است.

کویر متین آباد

کویر متین آباد

کویر زیبای متین آباد به دلیل آنکه به کلان‌شهر‌هایی چون تهران و اصفهان نزدیک است، انتخاب ایده‌آلی برای گردشگران، رصدگران و در کل عاشقان کویر این شهر‌های پرجمعیت است؛ ازاین‌رو کویر متین آباد هرساله میزبان مردمی است که به جست‌وجوی آرامش و لحظه‌ای تأمل در اعماق وجود خود، به سکوت شب‌های این کویر پناه برده‌اند.

از لحاظ مکانی، کویر متین آباد دقیقا در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر کاشان و نیز ۱۵ کیلومتری شهر بادرود واقع شده و روستای متین آباد آخرین منطقه مسکونی پیش از ناحیه کویر مرکزی است. برای کویر متین آباد نیز می‌توان امکانات تفریحی و هیجان‌انگیزی چون شترسواری و آفرود را برشمرد که در نهایت، در کنار آرامش شبانگاهی و امکان دید وسیع به آسمان پرستاره شب، تجربه‌ای به‌یادماندنی و بی‌نظیر را فراهم می‌کنند.

کویر حلوان طبس

کویر حلوان طبس

کویر حلوان طبس که به‌تازگی در فهرست آثار طبیعی و ملی کشور به ثبت رسیده، دارای تپه‌های ماسه‌ای زیبا به ارتفاع ۸۰ متر است. این کویر که در ۸۰ کیلومتری شهر طبس واقع شده، نام خود را از روستایی به همین نام‌گرفته و از کویر‌های زیبا و تماشایی استان خراسان جنوبی محسوب می‌شود. در واقع خود روستای حلوان نیز از مکان‌های تاریخی و ارزشمند این منطقه به شمار می‌رود و باعث شده افراد زیادی برای بازدید از آن به طبس سفر کنند.

از جاذبه‌های دیدنی این کویر که پیشنهاد می‌کنیم حتما در سفر خود از آن‌ها بازدید کنید بافت تاریخی خانه‌های روستا و کویر است. از طرف دیگر، اگر قصد سفر به این ناحیه کویری که وسعتش چیزی حدود ۷۵۰ کیلومترمربع بوده را دارید بهتر است فصل‌های پاییز، زمستان و حتی ابتدای بهار را انتخاب کرده و از غار‌های اطراف آن که از دیگر جاذبه‌های گردشگری این مناطق به‌حساب می‌آیند، بازدید کنید. از ویژگی‌هایی که کویر حلوان را بسیار موردتوجه قرار داده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشش گیاهی شامل گیاهانی چون تاغ، بادام کوهی، اسکنبیل، قیچ، درمنه، دم گاوی، گز، اشنان و…
  • وجود حیواناتی چون مار، شاهین، گرگ، روباه شنی، گربه شنی، عقاب طلایی، سمور سنگی، سارگپه بیابانی، چکاوک بیابانی، کبک، هوبره، کرکس، شغال، موش صحرایی، جرد و…

کویر لوت

کویر لوت

کویر پهناور و بسیار خیره‌کننده لوت که تقریبا ۱۰% از خاک ایران را به خود اختصاص داده است، در واقع چیزی حدود ۱۲۰ هراز کیلومترمربع مساحت دارد. وسعت کویر لوت به‌قدری گسترده است که تقریبا ۷۰% آن در استان سیستان و بلوچستان و ۳۰% باقی‌مانده نیز در استان‌های خراسان جنوبی و کرمان واقع شده است.

جالب اینجاست که بخش محبوب کویر لوت که بیشتر موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرد دقیقا در همین ناحیه ۳۰ درصدی قرار گرفته است.

از عناوین مهمی که کویر لوت با خود یدک می‌کشد این است که اولین جاذبه طبیعی ایرانی است که در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

جالب‌تر از آن اینکه کویر لوت در طول چند دوره، دمای ۷۱ درجه سانتیگراد را به خود دیده و در همین زمان‌ها عنوان گرم‌ترین نقطه زمین را به خود اختصاص داده است. مجموعه جاذبه‌های کویر لوت بسیار دیدنی بوده که می‌توان در بخش زیر آن‌ها را نام برد:

  • کلوت‌های شهداد یا سازه‌های ماسه‌ای با ارتفاع بلند
  • نبکا یا گلدان‌های طبیعی که بر اثر فرسایش به وجود آمده‌اند.
  • تنگه رتیل که زیستگاه رتیل خورشیدی با زهری مهلک است.
  • گندم بریان که مکانی صعب‌العبور بوده و گفته می‌شود تقریبا هیچ موجود زنده‌ای در آن زندگی نمی‌کند.
  • رود کال شور که آبی اسیدی و به‌غایت شور داشته و بیشتر در فصل تابستان به وجود می‌آید.
  • دریاچه کویر لوت که گهگاهی پرندگان مهاجر نیز در آن دیده می‌شوند.

کویر کاراکال یزد

کویر کاراکال یزد

کویر کاراکال یزد که در نزدیکی شهر بافق قرار دارد، از لحاظ مکانی دقیقا در جوار روستای صادق‌آباد واقع شده است؛ بنابراین اگر اسم کویر صادق‌آباد را جایی شنیدید بدانید همان کویر کاراکال یزد بوده و هر دو نام متعلق به یک کویر است. فاصله شهر یزد تا کویر کاراکال چیزی حدود ۱۱۷ کیلومتر بوده که دو کیلومتر پایانی مربوط به طی‌کردن مسافت بین شهرستان بافق تا خود کویر کاراکال است.

لازم به ذکر است که اگر برایتان جای سؤال است که این اسم زیبا چطور روی این کویر گذاشته شده، درحالی‌که روستای نزدیک آن اسم دیگری دارد، باید بگوییم که نام کاراکال در واقع به یک نوع از گربه‌سانان اشاره دارد که در گذشته در این منطقه یافت می‌شده است. در نهایت، از جاذبه‌های دیدنی و تماشایی کویر کاراکال یزد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قلعه باقرآباد که یادگاری از دوران سلطنت قاجار بوده و امروزه از قلعه‌های تاریخی شهر یزد به شمار می‌آید.
  • وجود نخلستان‌ها و درختان انار و پسته به همراه پیاده‌رویی که از میان درختان می‌گذرد، مکانی ایده‌آل را برای قدم‌زدن و ثبت خاطره‌ها ایجاد کرده است.
  • وجود تپه‌های شنی که بعضا ارتفاعی در حدود ۵۰ متر دارند، امکان ایستادن و عکس گرفتن در مکانی کم‌نظیر و منحصربه‌فرد را فراهم می‌کنند که در همه‌جا پیدا نمی‌شود.

کویر حاج علی قلی دامغان

کویر حاج علی قلی دامغان

کویر و نمکزار حاج علی قلی دامغان در بخش جنوب شرقی شهر دامغان قرار دارد. مساحت این کویر چیزی حدود ۲۳۹۰ کیلومترمربع بوده و دارای پهنه باتلاقی، نمکزار و رسی است. معروف‌ترین رودی که به این کویر و دریاچه نمک آن سرازیر می‌شود رود فصلی کر بوده که از سمت جنوب غرب وارد کویر می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد که چرا نام این کویر، حاج علی قلی نام دارد؛ این فرد تاجری بوده که برای پیداکردن راهی نزدیک‌تر به شهر دامغان، برخلاف همراه نشدن دیگر کاروانیان، به‌تنهایی با شتر از میان دریاچه نمک گذر کرد و بدین ترتیب توانست راهی کوتاه‌تر را پیدا کند که بعد‌ها بسیار موردتوجه تجار و کاروانیان قرار گرفت.

در نهایت، از همان زمان این کویر به نام حاج علی قلی مشهور شد و همان‌طور که می‌بینید تا به امروز نیز به همین نام از آن یاد می‌شود. درهرصورت اگر شما نیز تمایل دارید سفری به این کویر داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم مسیر شهر دامغان به سمت روستای حسن‌آباد را پیش گرفته و در ادامه مسافت ۹ کیلومتری جاده شوسه به کویر حاج علی قلی دامغان را پیش بگیرید.

کویر ورزنه

کویر ورزنه

کویر ورزنه که در کنار شهر تاریخی و دیدنی ورزنه قرار دارد از جمله دیگر کویر‌ها و جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان است که سالانه افراد زیادی را برای تجربه‌ای شیرین به سمت خود جلب می‌کند. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین سایت تفریحی کویری ایران در این کویر قرار داشته و امکانات تفریحی بیشتری نسبت به دیگر کویر‌ها در کویر ورزنه وجود دارد. از جمله این تفریحات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسابقات موتورسواری (موتور چهارچرخ)
  • مسابقات شترسواری
  • آفرود و سافاری
  • زیپ‌لاین
  • باگی‌سواری
  • پاراگلایدر
  • شن سواری

ناگفته نماند مساحت کویر ورزنه نزدیک به ۱۷۰۰۰ هکتار بوده و این کویر از لحاظ مسافت تقریبا در ۱۱۷ کیلومتری شهر اصفهان و در جنوب غربی تالاب بین‌المللی گاوخونی که خود از جاذبه‌های گردشگری بسیار محبوب است، قرار دارد؛ بنابراین می‌توانید در سفر خود به این کویر، از تالاب گاوخونی نیز دیدن کنید.

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن

در لیست بهترین کویر‌های ایران برای کویرگردی، بالاخره نوبت به کویر زیبای ریگ جن رسید. ریگ جن ناحیه‌ای کویری و دارای تلماسه یا همان تپه‌های ماسه‌ای بوده که اطراف آن باتلاق‌های نمکی وجود دارد. کویر ریگ جن دارای وسعت تقریبی ۳۸۰۰ کیلومترمربع بوده که مشخصا در کویر مرکزی ایران قرار دارد. علاوه‌برآن، این کویر در شرق دریاچه نمک و جنوب شهر سمنان واقع شده که البته در گذشته تردد به‌خصوصی در آن صورت نمی‌گرفته است.

در واقع دلیل این موضوع، نبود چاه و چشمه و همچنین گستردگی این کویر بوده است؛ بنابراین تا الان این‌طور برداشت شده که در این منطقه به دلیل نبود آب، عملا زندگی متوقف شده و با وجود موانعی چون باتلاق و تپه‌های بسیار مرتفع، نمی‌تواند زیاد موردتوجه گردشگران قرار گیرد!

جالب است بدانید که ریشه و معنای نام کویر ریگ جن نیز به این موضوع و دلیل تردد کم آن دلالت دارد. به عبارتی نام جن را بر این کویر گذاشته‌اند؛ زیرا تا مدت‌ها از دیدگان مردم مخفی بوده و کسی در آن اقامت نمی‌کرده است. علاوه‌برآن، اگر بخواهیم ویژگی‌های عجیب و جالب کویر ریگ جن را برشمریم، موارد زیر می‌تواند شما را هیجان‌زده و برای سفر به این کویر مرموز راغب کند:

  • اختلاف زیاد دمای روز و شب که گفته می‌شود جن‌ها نیز از آتش بوده و می‌توانند مسبب این دمای بالا باشند!
  • خرد شدن سنگ‌ها که به گریه سنگ شهرت دارد و همین نام می‌تواند کمی دلهره در دل افراد ایجاد کند!
  • صدای مرموزی که به دلیل حرکت باد در میان تپه‌های بلند و مرتفع آن شکل می‌گیرد و مردم مناطق اطراف، آن را صدای جن‌های ساکن در آن می‌دانند!

بررسی کردن آب‌و‌هوا در کویر‌ها

در بررسی آب‌وهوای کویر‌ها باید این‌گونه گفت که آب‌وهوای کویر در اصل به ۲ دسته مرطوب و خشک تقسیم خواهد شد. آب‌وهوای مرطوب برای مناطقی تعریف شده است که میزان بارش سالانه این مناطق بیشتر از حد میزان تبخیر است و آب‌وهوای خشک درست برعکس این قضیه است.

باتوجه‌به این موضوع کویر‌ها به‌طورکلی در دسته آب‌وهوای خشک قرار داده می‌شوند. همان‌طور که در قسمت قبل توضیح دادیم میزان تبخیر در کویر‌ها بیشتر از میزان بارش سالانه آن‌ها است. به عبارتی اقلیم‌شناسان نواحی را که میزان بارش سالانه در آن‌ها کمتر از ۱۵ میلیمتر باشد، مناطق خشک می‌نامند که به همین دلیل در ۳ استان گیلان، مازندران و گلستان هیچ کویری وجود ندارد. سایر استان‌ها نیز در چهار دسته‌بندی خشک، نیمه‌خشک، بیابانی و نیمه بیابانی قرار دارند که هرکدام از آن‌ها مناطق کویری پراکنده را در خود جای‌داده‌اند.

 

دمای هوا در کویر‌های کشور ایران

بر اساس آخرین بررسی دمای هوای کویر‌های ایران باید این‌طور گفت که سایر استان‌هایی که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره کردیم علاوه بر ۳ استان گیلان، مازندران و گلستان، در چهار دسته مناطق خشک، نیمه‌خشک، بیابانی و نیمه بیابانی پراکنده شده‌اند. در اصل ما در این استان‌ها چهار اقلیم متفاوت را داریم که بر اساس این اقلیم‌ها، دمای موجود در بیابان‌های این استان‌ها نیز کاملا متفاوت است.

مناطق نیمه‌خشک

در مناطق نیمه‌خشک به جز تابستان‌ها، در فصل‌های دیگر بارندگی وجود دارد و جالب اینجاست که زراعت در فصول بارانی در این مناطق کاملا دیمی انجام خواهد شد. برای مثال کویر کبودان استان آذربایجان شرقی، کویر مهاباد استان آذربایجان غربی و کویر میقان استان اراک از این نوع مناطق هستند.

مناطق خشک

مناطق خشک که چند بار در سال بارندگی دارند، سطح کویری بیشتری داشته که بزرگ‌ترین سطح کویر در این مناطق مربوط به دشت کویر است. مساحت این دشت ۷۷ کیلومترمربع بوده و بزرگ‌ترین کویر ایران محسوب می‌شود که از قسمت جنوبی رشته‌کوه‌های البرز آغاز شده و درست تا محور ارتباطی خور – طبس ادامه یافته است. از دیگر کویر‌های مناطق خشک کشور ایران نیز می‌توان به کویر‌های جاجرم در استان خراسان شمالی، کویر منظریه استان قم و کویر بجستان استان خراسان رضوی اشاره داشت.

مناطق نیمه بیابانی

مناطقی که به مناطق نیمه بیابانی معروف هستند در آن‌ها بارندگی کمی وجود دارد؛ اما بدون بارندگی نیستند. البته ممکن است در طول سال یکبار هم بارندگی خوب و مناسبی در آن‌ها رخ ندهد؛ اما در کل بارندگی در آن‌ها ضعیف است و به‌اندازه کافی به گیاهان نمی‌رسد و تأثیر چندانی نیز در رشد گیاهان ندارد. از جمله کویر‌هایی که در مناطق نیمه بیابانی ایران وجود دارند می‌توان به کویر ساغند استان یزد و کویر‌های واقع در ابرقو اشاره کرد.

مناطق بیابانی

در آخر به مناطق کاملا بیابانی می‌رسیم که در این مناطق در طول سال یا حتی در طی سال‌های متمادی و طولانی بارندگی وجود ندارد. در ایران ما فقط ۳ ناحیه بیابانی کامل داریم که شامل منطقه بیابان لوت، بیابان‌های واقع در میرجاوه و بلوطک در استان سیستان و بلوچستان است. بیابان لوت را بزرگ‌ترین بیابان در ایران می‌دانند که بخش‌هایی از سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان را دربرگرفته است. جالب اینجاست که کویر لوت یک بخش کوچک از بیابان بزرگ لوت است.

 

معرفی تجهیزات و لوازم ضروری برای کویرگردی

معرفی تجهیزات و لوازم ضروری برای کویرگردی

پیش از آنکه به معرفی کویر‌های زیبا و شگفت‌انگیز موجود در ایران بپردازیم، تصمیم گرفتیم شما را با لیستی از اقلام ضروری برای سفری هیجان‌انگیز و درعین‌حال آرامش‌بخش به دل کویر آشنا کنیم؛ ازاین‌رو با نیم‌نگاهی به لیست زیر و تهیه لوازم ضروری، برای کویرگردی آماده شوید:

  • قمقمه آب
  • کلاه کپ
  • اسکارف
  • سایه‌بان
  • کرم ضدآفتاب
  • اسپری خوشبوکننده
  • عینک دودی استاندارد
  • اپلیکیشن‌های موقعیت‌یابی
  • دوش خورشیدی
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • وسایل شخصی بهداشتی
  • کوله‌پشتی مناسب و جادار

کویرگردی در بهترین کویر‌های ایران، تجربه هیجان‌انگیز بعدی من!

اکنون که به انتهای این مطلب رسیده‌اید با معروف‌ترین کویر‌های ایران آشنا شده و اطلاعات شما درباره مکان آن‌ها و نیز جاذبه‌ها و امکانات تفریحی آن‌ها افزایش‌یافته است؛ بنابراین تنها کاری که هم‌اکنون برای تجربه سفری جذاب به دل کویر باید انجام دهید استفاده از سرویسی آنلاین و قدرتمند برای رزرو تور کویرگردی بوده که در این باره پلتفرم آنلاین و محبوب اسنپ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بدین ترتیب با استفاده از سرویس بلیت سفر اسنپ و سرویس رزرو هتل اسنپ یا سرویس رزرو اقامتگاه‌های اقتصادی اسنپ می‌توانید در کمترین زمان ممکن و به‌سادگی برنامه سفر به یکی از کویر‌های زیبای ایران را ترتیب داده و از هم‌اکنون به فکر بستن ساک خود باشید. دست آخر، یادتان باشد اقلام و وسایل ضروری برای کویرگردی را فراهم کرده و به یاد داشته باشید که ما در این سفر منحصربه‌فرد به دل طبیعت کویر، شب‌هایی آرام، پرستاره، خیال‌انگیز و رویایی را برای شما آرزومندیم.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *