در امور بیمه احتمالا برای شما هم پیشآمده که از نحوه رسیدگی شرکت بیمهگزار شکایت داشته باشید و طرف قرارداد پاسخ قانعکنندهای به شما ندهد. امکان دارد این شکایت سو تفاهمی باشد که به دلیل عدم تسلط بر مفاد قرارداد برای شما پیشآمده یا به شکل واضح بیمهگزار مفاد قرارداد را انجام نداده و در انجام وظایف خود قصور کرده است. برای حل مشکل شما ابتدا به مرکز رسیدگی به شکایت در مجموعه بیمهگزار دعوت میشوید. اگر عادلانه به مشکل شما رسیدگی نشد یا به هر دلیل احساس کردید که حقی از شما ضایع شده، میتوانید با مراجعه به سامانه رسیدگی به شکایات و حقوق بیمهشدگان بیمه مرکزی ایران از بیمهگزار طرح شکایت کنید. با راهنمای شکایت از شرکت بیمه در این مطلب همراه ما باشید.
سامانه رسیدگی به شکایات بیمه
طبق قانون اساسی و بر مبنای ماده یک، بیمه مرکزی وظیفه تنظیم، پوشش و هدایت حوزه بیمه در سراسر کشور را بر عهده دارد. این مرکز موظف است حقوق بیمهگزاران و بیمهشوندگان را در نظر گرفته و این فرایند را ساماندهی کند. بر همین مبنا بیمه مرکزی برای تسلط بیشتر بر عرصه بیمه کشور، سامانهای را با نام سامانه رسیدگی به شکایات بیمهگزاران ترتیب داده که خدمات قابلتوجهی را ارائه میدهد. در این سامانه بیمهشوندگان میتوانند، عدم رسیدگی، نحوه رسیدگی یا هر مورد دیگری را که با بیمهگزار دچار چالش هستند با کارشناسان خبره در میان بگذارند. وجود این سامانه نظم خاصی به حوزه بیمه کشور داده و با صرفهجویی در زمان و هزینهها امکان ثبت آنلاین شکایت را به شما میدهد. بیمه مرکزی تضمین میکند که بهتمامی شکایات ثبت شده در سامانه بهدقت رسیدگی کرده و نتیجه را در کمترین زمان ممکن به اطلاع شما برساند.
در چه مواردی میتوان از بیمهگزار طرح شکایت کرد؟
شکایت شما در مواردی است که به هر دلیلی احساس میکنید، بیمهگزار در انجام وظایف خود تعلل کرده و مطابق مفاد قرارداد عملنکرده است. اگر قوانین را هنگام عقد قرارداد با بیمهگزار بهدقت خوانده باشید، مطمئنا شکایت شما مؤثر خواهد بود. اما در چه مواردی میتوانید شکایت خود را ثبت کنید؟
- مواردی که صدور بیمهنامه شما دچار خلل شده و بیمهگزار به هر بهانهای در انجام وظایف خود کوتاهی کرده است.
- مواردی که بیمهگزار در پرداخت هزینه خسارت کوتاهی کرده یا رقم کارشناسی شده برای شما قابلقبول نیست.
- اگر به هر دلیل با نمایندگی غیرمجاز برخورد کردید، میتوانید گزارش این دفتر را در سامانه ثبت کنید. با این کار کمک ویژهای به بیمه مرکزی برای ارائه خدمات بهتر میکنید.
- در صورت نداشتن بیمهنامه، متواری شدن مسبب حادثه یا لغو بیجهت قرارداد، حق شکایت از طرف مقابل برای شما محفوظ است.
- در خصوص جبران کسری بیمهنامه و خروج از ظرفیت خودرو بیش از سقف تعهدات بیمهگر نیز میتوانید در این سامانه شکایت خود را ثبت کنید.
دقت داشته باشید که برای قبول شکایت، مانند هر محکمهای نیاز به مدارکی دارید که قصور بیمهگزار را برای کارشناسان به اثبات برساند.
مراحل شکایت از شرکت بیمه در سامانه آنلاین
عموما شرکتهای بیمهگزار، مرکزی را در مجموعه خود، برای رسیدگی به شکایات بیمهشوندگان اختصاص دادهاند. با این حال امکان دارد بر سر هر موضوعی اختلافنظر به وجود بیاید و احساس کنید این مرکز رسیدگی درستی به شکایت شما ندارد. سامانه یکپارچه ثبت شکایات بیمه این امکان را به شما میدهد که در کمترین زمان و به شکل آنلاین شکایت خود را در بیمه مرکزی ثبت کنید. در این صورت کارشناسان بالادستی بدون تعلق خاصی به شرکت بیمهگزار، شکایت شما را بررسی میکنند.
به این منظور باید وارد سامانه بیمه مرکزی شده و شکایت خود را با طی مراحل زیر ثبت کنید.
- به وبسایت بیمه مرکزی به نشانی https://www.centinsur.ir مراجعه کنید.
- اطلاعات هویتی از جمله کد ملی، تاریخ تولد، شماره پرونده خسارت، شماره بیمهنامه، آدرس و شمارهتلفن همراهتان را وارد کنید. دقت کنید که دارنده این خط تلفن حتما میبایست شخص ثبتنامکننده باشد.
- قوانین مربوط به ثبت شکایت را بهدقت بخوانید و گزینه قبول قوانین را فعال کنید.
- حالا دستهبندی نوع شکایت روبروی شما است. باید مشخص کنید از کدام دسته شکایت دارید. اینجا گزینههایی همچون شرکتهای بیمه، نمایندگان شرکتهای بیمه، کارگزاران، صندوق تأمین خسارتهای بدنی و گزینه متفرقه وجود دارد.
- حالا زمان آن رسیده تا مشخصات بیمهنامهتان را وارد کنید. اطلاعاتی نظیر بیمه، شماره بیمهنامه، عنوان بیمهنامه که از بین گزینههایی چون بیمه عمر، حوادث، شخص ثالث، بدنه یا موارد دیگر انتخاب میشود.
- در صفحه بعد بار دیگر باید اطلاعات هویتی خود را وارد کند. شمارهتلفن همراه، مشخصکردن استان و شهر، تاریخ تولد و آدرس در این قسمت موردنیاز است.
- حالا میتوانید شکایت خود را ثبت کنید. در بالای صفحه شرح شکایت، موضوع را انتخاب کنید. خسارت جانی، مالی، صدور، متفرقه یا هر موضوع دیگری که به شکایت شما مربوط میشود. در کادر زیرین شرحی از شکایت خود ثبت کنید. به شکل دقیق موضوع را برای کارشناسان مشخص کنید. تاریخ و دلیل شکایت باید در آن واضح باشد. با این حال که اطلاعات مشخصی را ارسال میکنید از زیادهگویی بپرهیزید و زمان کارشناس را در نظر بگیرید.
- در صفحه مستندات هرآنچه در ارتباط با شکایت در دست دارید، بارگذاری کنید. تصویر بیمهنامه، وکالتنامه، کپی شناسنامه، تصویر رأی دادگاه، کپی کارت ملی و کارت پایان خدمت، تصویر شکایت و گزینههای دیگری که در این صفحه نیاز است را تکمیل کنید.
- در آخر پیامی مبنی بر ثبت موفقیتآمیز شکایت را دریافت میکنید. همراه با یک کد رهگیری که برای پیگیری شکایت به آن نیاز دارید. لازم است این کد را تا مشخصشدن نتیجه دادخواهی نزد خود نگه دارید.
- برای پیگیری شکایت بخش ویژهای در اختیار شما قرار گرفته است. به این قسمت بروید، کد پیگیری را ثبت کنید و منتظر انجام مراحل بمانید.
سخن پایانی
بیمه یکی از نیازهای امروز ما است و بیمهنامههای مختلفی هرساله به نام ما ثبت میشود. بیمه خودرو از مهمترین آنهاست که همواره موردی چالشبرانگیز بین بیمهشونده و بیمهگزار بوده است. اگر هنگام عقد قرارداد قوانین را بهدقت مطالعه کرده و بر تعهدات بیمهگزار و بیمهشونده مشرف باشید، بروز سو تفاهمات برای شما به حداقل رسیده و شکایت بیاساسی را به ثبت نمیرسانید.
شما در سامانه رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی، امکان ثبت هر نوع شکایتی را دارید. حتی میتوانید از کارکنان و مدیریت یک دفتر بیمهگزار بهواسطه رفتار بد و عدم پاسخگویی شکایت کنید و در پایان مطمئن باشید در داوری شکایت شما نهایت دقت بهکاررفته و عدالت به شکل درستی برقرار خواهد شد. برای دریافت خدمات بیمه از سرویس بیمه اسنپ استفاده کنید. همچنین تجربیات خود را در زمینه شکایات از بیمه با ما به اشتراک بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید