چگونه پیک موتوری شویم؟ راهنمای کامل

هرروزه در خیابان‌های شلوغ و پرترافیک شهرهای بزرگ مثل پایتخت، مردم به جان رانندگان پیک موتوری دعا می‌کنند؛‌ چه آنهایی که عجله دارند و می‌خواهند بدون استرس ترافیک جابه‌جا شوند، چه کسانی که دغدغه ارسال سریع و به‌موقع بسته‌های پستی را دارند. محبوبیت دو سرویس پرطرفدار اسنپ بایک و اسنپ باکس منبع درآمد خوبی برای رانندگان موتورسوار در شهرهای بزرگ و کوچک فراهم کرده است. اگر مشتاقید به خانواده رانندگان پیک موتور سیکلت بپیوندید، در ادامه همراه ما باشید تا راه‌و‌چاه را نشان‌تان دهیم.

اهمیت پیک موتوری در جابه‌جایی شهری

فرقی نمی‌کند برای قرار کاری سفر می‌کنیم یا یک دورهمی صمیمی و دوستانه؛ همه ما جابه‌جایی سریع و بدون معطلی را دوست داریم، به‌خصوص اگر در شهرهای شلوغ و پرترافیکی مثل تهران و کرج زندگی کنیم! این نیاز همگانی شرکت‌های حمل‌و‌نقل و باربری را به‌فکر یک راه چاره برای خلاصی از معطلی در ترافیک انداخت و نتیجه آن درخواست پیک موتوری بود.

این روزها پیک انتخاب اول و آخر کسانی است که در ترافیک به‌سرعت کلافه می‌شوند و دنبال راهکاری سریع‌تر برای تردد در سطح شهر می‌گردند. مادامی که موتورسیکلت باکیفیت و راکب خبره امنیت سفر را تضمین کنند، کمتر کسی نشستن در تاکسی و انتظار در ترافیک را به جابه‌جایی با پیک ترجیح می‌دهد.

اهمیت پیک موتوری در ارسال بسته‌های پستی

خدمات ارسال بسته پستی با پیک دو دسته متقاضی دارد: کسب‌و‌کارهای اینترنتی یا حضوری و مردم عادی.

صاحبان کسب‌و‌کارهای اینترنتی یا مغازه‌دارانی که می‌خواهند اجناس را درب منزل به مشتری تحویل دهند، در صف اول متقاضیان پیک موتوری قرار می‌گیرند. با توجه به هزینه بالای پست برای ارسال مرسوله‌ها و نبود دسترسی آنلاین به موقعیت مرسوله طی فرایند ارسال، کسب‌و‌کارها ترجیح می‌دهند یک گزینه به‌صرفه‌تر، پیشرفته‌تر، سریع‌تر و البته امن‌تر را جایگزین کنند.

مردم عادی نیز هرروز درگیر ارسال بسته‌های کوچک مثل نامه، خواربار و سفارش‌های مرجوعی هستند. به‌وفور برایشان پیش می‌آید که بخواهند بی‌آنکه قدم از قدم بردارند، بسته‌ای به آن‌سوی شهر ارسال کنند. در این شرایط پیک انتخابی سریع‌تر و ساده‌تر نسبت به سایر روش‌ها است.

مزیت فعالیت در شغل پیک موتوری

از مزیت‌های این شغل می‌توان به سهولت در انجام کار، درآمد نسبتا خوب، شروع به‌کار سریع، درآمد روزانه و ساعت کاری دلخواه اشاره کرد.

۱. اگر موتورسواری بلد باشید، شغل نسبتا ساده‌ای است

با وجود تمام سختی‌های این شغل و خطراتی که موتورسواران را در خیابان‌های شلوغ تهدید می‌کند، وظیفه‌ای که برای انجامش درآمد دارند، صرفا دریافت بسته و رساندن آن به مقصد است؛ بنابراین همین‌که خیابان‌های شهر را بشناسند یا دست‌کم نقشه‌خوانی بلد باشند، کافی است و به مهارت یا سواد بیشتر نیاز ندارند.

۲. هرچه بیشتر کار کنید، درآمدتان بیشتر است

شغل پیک موتوری درآمد ثابت ندارد. هرچه سرویس‌های بیشتری قبول کنید، درآمدتان بیشتر خواهد بود. حتی می‌توانید در ساعات غیرکاری هم فعالیت کنید و درآمدتان را افزایش دهید. این تنوع درآمد سبب می‌شود عده‌ای این شغل را به‌عنوان شغل دوم و عده‌ای به‌عنوان کار دائمی و منبع اصلی درآمد خود انتخاب کنند. در بخش‌های بعدی بیشتر درباره درآمد پیک حرف می‌زنیم.

۳. به‌سرعت وارد بازار کار می‌شوید

رانندگان پیک موتوری برای گذراندن دوره‌های آموزشی و دریافت مدرک مهارت‌های مختلف معطل نمی‌شوند. خیلی زود آغاز به کار می‌کنند، زودتر از هر شغلی با چم‌و‌خم کار خود آشنا و در آن حرفه‌ای می‌شوند. تنها مدرک مهمی که راکبان نیاز دارند، گواهی‌نامه رانندگی با موتور است که دریافت آن‌ هم معطلی ندارد.

۴. درآمد روزانه به حسابتان واریز می‌شود

پیک موتورسیکلت شبیه مشاغل اداری نیست که امروز کار کنید و مزدتان را سر ماه بگیرید. درآمد هر روز در پایان همان روز به حسابتان واریز می‌شود و این امنیت خاطر یکی از مزیت‌های دوست‌داشتنی شغل پیک موتوری است.

۵. تعیین ساعت کاری با شما است

تعداد روزهایی که در هفته کار می‌کنید، شب کار می‌کنید یا صبح، پاره‌وقت کار می‌کنید یا تمام‌وقت، انتخاب با خود شما است. راننده پیک خود تعداد سرویس‌های روزانه و ساعت کار را انتخاب می‌کند و محدود به بازه زمانی مشخصی نیست. ساعت کاری منعطف این شغل را به یک انتخاب عالی برای درآمد اضافه در کنار شغل اصلی تبدیل می‌کند.

درآمد پیک موتوری چقدر است؟

محاسبه درآمد پیک کار پیچیده‌ای نیست؛ باید دید چه تعداد سرویس در طول روز قبول می‌کنند و چه مسیرهایی را طی می‌کنند. هرچه تعداد سرویس‌ها بیشتر و مسیرهای طی‌شده برای جابه‌جایی مرسوله یا مسافر طولانی‌تر باشد، طبیعتا دستمزد آن روز بیشتر است. نوسان دریافتی رانندگان پیک در روزها، ماه‌ها و فصل‌های مختلف سال نیز به‌خاطر همین وابستگی کار و درآمد است. اگرچه نمی‌توان رقم مشخصی به‌عنوان درآمد پیک اعلام کرد، می‌توان انتظار داشت که با بیشتر از ۸ ساعت کار در شبانه‌روز، درآمد رانندگان پیک موتورسیکلت بالای ۱۰ میلیون تومان باشد.

چگونه پیک موتوری شویم؟

درحال‌حاضر، صفر تا صد فرایند ثبت‌نام پیک موتوری اسنپ اینترنتی است و نیازمند مهارت خاص یا ارائه مدرک تحصیلی نیست. اگر موتور دارید و موتورسواری بلدید، همین امروز از‌طریق تلفن همراه یا سایت اسنپ ثبت‌نام و شروع به درآمدزایی کنید.

  • در مرحله اول وارد صفحه ثبت‌نام رانندگان اسنپ شوید.
  • شماره موبایلتان را وارد کنید تا کد تأیید به شماره شما ارسال شود.
  • بعد از واردکردن کد تأیید ارسالی، تصویری از چهره خود بگیرید و ارسال کنید.
  • در دو صفحه بعدی باید تصویر روی گواهی‌نامه و پشت آن را بارگذاری کنید.
  • مرحله بعد نوبت بارگذاری عکس روی کارت موتورسیکلت و پشت آن است. با رعایت قوانین مشخص‌شده، از کارت موتور عکس بگیرید و روی ادامه بزنید.
  • در این مرحله باید تصویر بیمه‌نامه موتور را ارسال کنید یا در صورت عدم دسترسی به نسخه فیزیکی بیمه شخص ثالث، کد یکتای آن را وارد کنید.
  • اکنون نوبت احراز هویت ثبت‌نام‌کننده است. باید از چهره خود به‌همراه گواهی‌نامه عکس سلفی بگیرید و آن را بارگذاری کنید.
  • در آخرین مرحله قرارداد را امضا کرده و با بارگذاری تصویر امضای خود، ثبت‌نام را تأیید و ثبت نهایی کنید.

چگونه پیک موتوری حرفه‌ای‌تری باشید؟

حرفه‌ای شدن در این شغل کار سختی نیست. هرچه هم حرفه‌ای‌تر باشید، امتیازات‌تان بالاتر می‌رود، سفارش‌هایتان بیشتر می‌شود و فرصت بیشتری برای کسب درآمد دارید. بسیاری از کسب‌و‌کارهای اینترنتی، رستوران‌ها، شرکت‌ها و مسافرانی که هر روز ترافیک سنگین شهر را پشت‌سر می‌گذارند، منتظر موتورسواران حرفه‌ای هستند.

۱. موتور شخصی خودتان را داشته باشید

مزد کارکردن با موتور اجاره‌ای به زحمت و استرسش نمی‌ارزد. هر ماه باید بخشی از حقوقتان را با صاحب موتور شریک شوید و استرس آسیب‌دیدن موتور سیکلت یک لحظه رهایتان نمی‌کند. حتی نمی‌توانید به‌عنوان نیروی ثابت در شرکت‌ها استخدام شوید. در اولین قدم، یک موتور معمولی ولی باکیفیت بخرید.

۲. موتورسیکلت خود را بیمه کنید

پیک مدام در سطح شهر تردد دارد و نمی‌توان خطرات تهدیدکننده سرنشینان آن را نادیده گرفت. این وسیله نقلیه حفاظت کمتری نسبت به خودرو دارد و بیشتر در معرض تصادف و آسیب است. بنابراین عاقلانه است که قبل از ثبت‌نام در سرویس‌های پیک موتوری اقدام به خرید بیمه شخص ثالث و بیمه حوادث موتور سیکلت کنید.

۳. گواهینامه مخصوص رانندگی با موتور بگیرید

شرط اول ثبت‌نام در سرویس‌های پیک موتوری داشتن گواهی‌نامه مخصوصص رانندگی با موتور سیکلت است. جدا از الزام قانونی و اجباری بودنش، با دریافت گواهی‌نامه مخصوص، به قوانین راهنمایی و رانندگی مرتبط با این وسیله نقلیه مسلط و به یک راکب حرفه‌ای تبدیل می‌شوید.

۴. به قوانین راهنمایی و رانندگی پایبند باشید

برای آنکه سفرهای بیشتری داشته باشید، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید تا خیال مسافران بابت امنیت سفر راحت باشد. حتی زمانی که مسافر عجله دارد و در ترافیک سنگین از میان ماشین‌ها عبور می‌کنید یا وارد کوچه‌های تنگ و باریک می‌شوید، حواستان به سرعت مطمئنه و رانندگی ایمن باشد.

۵. از کلاه ایمنی و دستکش مخصوص استفاده کنید

موتورسواران حرفه‌ای می‌دانند که داشتن کلاه ایمنی برای تمام سرنشینان موتور الزامی است. شغل شما نیازمند تردد طولانی‌مدت در سطح شهر است و هرچه ساعت‌های بیشتری در خیابان باشید، سلامتی‌تان بیشتر در معرض خطر است. با استفاده از تجهیزات ایمنی موتورسیکلت از خود در برابر خطرات احتمالی مراقبت کنید.

۶. حواستان به وضعیت سلامت موتورسیکلت باشد

حتی اگر راننده بادقتی باشید، رفت‌و‌آمد زیاد در سطح شهر استهلاک موتورسیکلت را بالا می‌برد. از‌آنجا‌که موتور شما وسیله کارتان است، هرازگاهی دستی به سروروی آن بکشید، وضعیت سلامت موتور را بررسی کنید تا بتوانید مشکلات کوچک را در نطفه خفه کنید، پیش از آنکه مشکلاتی مثل خرابی موتور حین کار گریبانتان را بگیرد.

۷. برای پیداکردن آدرس از مسیریاب استفاده کنید

حتی اگر خیابان‌های اصلی شهر را می‌شناسید، بهتر است برای دور زدن ترافیک‌های سنگین یا بهینه‌سازی مسیر از برنامه‌های مسیریاب استفاده کنید. این برنامه‌ها تمام خیابان‌های شهر و شدت ترافیک هرکدام را در یک نگاه به شما نشان می‌دهند و برای جابه‌جایی بین هر دو نقطه دلخواه، راهنمای شما هستند.

کلام آخر

تفریح لذت‌بخش موتورسواری می‌تواند یک شغل پردرآمد برای موتورسواران حرفه‌ای باشد. اگر موتور دارید و به موتورسواری علاقه‌مند هستید، چرا از این مسیر درآمد پایدار نداشته باشید؟ کافی است مسیر‌های خلوت‌تر را بشناسید و در ساعت‌های مختلف روز وقت خالی داشته باشید. ما در این مطلب هرآنچه برای ورود به این شغل باید بدانید را در اختیارتان گذاشته‌ایم.

اگر پرسشی درباره پیک موتوری اسنپ در ذهن‌تان هست که در متن مقاله به آن پاسخ نداده‌ایم، در بخش نظرات برای ما بنویسید.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *