از بیمه بدنه چند بار می‌شود استفاده کرد؟

بیمه بدنه مانند بیمه شخص ثالث اجباری نیست، اما خدمات بسیار مفیدی را به شما ارائه می‌دهد و با وجودش خیالتان بابت انواع حوادث راحت خواهد بود. شرکت‌های بیمه‌گر خدمات گوناگونی برای پوشش‌ تصادفات و حوادث مربوط به خودروها با بیمه بدنه ارائه می‌کنند. پرسش اینجاست که چند بار می‌توانید از خدمات بیمه بدنه بیمه‌گران بهره‌مند شوید. در این مقاله، درباره این موضوع مفصل توضیح داده‌ایم. در ادامه، می‌خوانید که محدودیتی برای استفاده از خدمات بیمه بدنه در طول یک سال وجود ندارد و با شرایط آن در زمان بروز حوادث بیشتر آشنا می‌شوید.

تعداد دفعات مجاز استفاده از بیمه بدنه در سال

خوشبختانه تعداد دفعات استفاده از بیمه بدنه هیچ محدودیتی ندارد و در طول یک‌ سال می‌توانید بارها و بارها از خدمات بیمه بدنه بهره‌مند شوید. قراردادهای بیمه بدنه معمولا یک‌ساله‌اند. در طول این مدت، بیمه‌گذار یعنی کسی که بیمه را می‌خرد، امکان استفاده از خدمات بیمه‌گر یا همان شرکت‌های بیمه را به‌ دفعات دارد.

هرچند محدودیتی در استفاده از بیمه بدنه وجود ندارد، باید بدانید که بعد از هربار استفاده از خدمات آن، نیاز به پرداخت درصدی سهم دارید. در واقع هربار که از خدمات بیمه بدنه استفاده می‌کنید، پرداخت بخشی از هزینه به‌ عهده خود شما خواهد بود. به این مبلغ فرانشیز می‌گویند. مبلغ فرانشیز با هربار استفاده از خدمات بیمه بدنه افزایش پیدا می‌کند و مانند نوعی جریمه است که در قبال تکرار حادثه و تصادف شامل حالتان می‌شود.

مقدار فرانشیز

همان‌طور که گفته شد، شما مجازید که در مدت‌زمان قرارداد یک‌ساله بیمه بدنه، نامحدود از خدماتش بهره‌مند شوید. بااین‌حال بعد از هربار دریافت خدمات بیمه بدنه، ملزم به پرداخت درصدی از هزینه به‌عنوان سهم خودتان هستید. این سهم فرانشیز نام دارد و در زمان خرید بیمه تعیین می‌شود.

نرخ معین‌شده در زمان خرید در طول قرارداد بیمه تغییری نمی‌کند و تنها زمانی دچار تغییر می‌شود که مشمول جریمه شوید. بنا به اینکه بیمه بدنه را از چه شرکتی می‌خرید، نرخ و درصد فرانشیز هم متفاوت خواهد بود اما در کل این قانون در خصوصش برقرار است:

  • حق فرانشیز در خسارت نخست معادل ۱۰درصد است.
  • حق فرانشیز در خسارت دوم معادل ۲۰درصد است.
  • حق فرانشیز در خسارت سوم معادل ۳۰درصد است.

این درصدها مخصوص زمانی است که خسارت‌های واردشده به بدنه خودرو در نتیجه تصادف ایجاد شده باشند. بنا به درصدهای گفته‌شده، اگر از بیمه بدنه برای نخستین ‌بار استفاده کنید، لازم است که ۱۰درصد هزینه را خودتان بپردازید. برای دفعات بعدی مبلغی که سهم شماست، بیشتر می‌شود. بعد از بار سوم، نرخ فرانشیز ثابت می‌ماند و با افزایش دفعات استفاده از بیمه بدنه، همان ۳۰درصد افزایش اعمال می‌شود.

درصدها و ارقامی که بیمه‌گران مختلف برای تعیین فرانشیز و موارد دیگر تعیین می‌کنند، همیشه با هم یکی نیستند. امکان دارد که نرخ تخفیفات، جریمه‌ها و هزینه‌ها در شرکت‌های بیمه گوناگون با هم متفاوت باشند. پیش از خرید بیمه بدنه باید شرایط و تعرفه‌های هر شرکت را مرور کنید و با مقایسه گزینه‌ها بهترینشان را برگزینید.

قوانین مربوط به فرانشیز در بیمه بدنه

به موارد زیر درباره فرانشیز بیمه بدنه در دفعات مختلف دقت کنید:

  • اگر سن راننده کمتر از ۲۵ سال باشد، ۱۰درصد به مبلغ فرانشیز اضافه می‌شود.
  • جریمه فرانشیز در صورت سرقت خودرو معادل ۲۰درصد است. این نرخ هم برای خسارت‌های جزئی یعنی دزدی قطعات خودرو است و هم سرقت کلی یعنی دزدیده‌شدن وسیله نقلیه.
  • چنانچه از تاریخ صدور گواهینامه راننده کمتر از ۳ سال گذشته باشد هم ۱۰درصد به مبلغ فرانشیز بیمه اضافه می‌شود.
  • در صورتی ‌که در نخستین مرتبه استفاده از بیمه بدنه تقصیر با صاحب بیمه‌نامه نباشد، بنا به قوانین بیمه مرکزی از تعرفه فرانشیز ۵درصد کسر می‌شود. دقت کنید که این مورد فقط برای بار نخست استفاده از خدمات بیمه بدنه صادق است. در دفعات بعدی، امکان بهره‌مندی از چنین فرصتی وجود ندارد.

روند دریافت خدمات بیمه بدنه

برای دریافت خدمات بیمه بدنه باید مراحل زیر را طی کنید:

  • تماس با پلیس راهنمایی‌ و رانندگی برای تعیین کروکی؛
  • اعلام خسارت‌ها در ظرف ۵ روز بعد از تصادف؛
  • تشکیل پرونده در شرکت بیمه برای بررسی وضعیت؛
  • انتقال خودرو به تعمیرگاه مجاز یا پارکینگ شرکت بیمه؛
  • بررسی خودرو توسط کارشناسان برای ارزیابی وضعیت؛
  • تعمیرات خودرو و رسیدگی به وضعیت آن پس از هر حادثه؛
  • بازدید مجدد کارشناس برای ارزیابی وضعیت خودرو بعد از تعمیر؛
  • پرداخت خسارت از سوی شرکت بیمه به بیمه‌گذار.

این فرایند برای استفاده از خدمات بیمه بدنه در هر تصادف انجام می‌شود.

تخفیفات بیمه بدنه

با توجه به محدودنبودن دفعات استفاده از خدمات بیمه بدنه، شرایط بسیار ایدئالی برای مدیریت هزینه خسارت‌ها به‌ وجود می‌آید. علاوه‌بر این، در صورت استفاده‌نکردن از بیمه بدنه هم تخفیفاتی شامل حال بیمه‌گذاران می‌شود. این تخفیفات به‌شرح زیرند:

  • ۲۵درصد تخفیف برای ۱‌ سال استفاده‌نکردن از بیمه بدنه؛
  • ۳۵درصد تخفیف برای ۲ سال استفاده‌نکردن از بیمه بدنه؛
  • ۴۵درصد تخفیف برای ۳‌ سال استفاده‌نکردن از بیمه بدنه؛
  • ۶۰درصد تخفیف برای ۴ سال (و بیشتر) استفاده‌نکردن از بیمه بدنه.

به این نکته دقت کنید که شرایط و تعرفه تخفیفات در شرکت‌های بیمه مختلف یکسان نیست. در واقع اعدادی که گفته شدند، حالت معمول‌اند و شاید بیمه‌گران مختلف تخفیفاتی با درصدهای کمتر یا بیشتر برای مشتریان خود در نظر بگیرند. بنابراین پیش از خرید باید به این نکات دقت کنید.

در آخر

بیمه بدنه مانند بیمه شخص ثالث اجباری نیست، اما با خرید آن می‌توانید در زمان بروز حوادث و تصادفات رانندگی، راحت‌تر از پس هزینه‌ها برآیید. هزینه هنگفت امور مربوط به خسارت‌ خودروها در این روزها، نیاز به خرید بیمه بدنه را بیشتر از هر زمانی می‌کند. با توجه به نبود محدودیت در بهره‌مندی از خدمات بیمه بدنه در طول قرارداد یک‌ساله هم چنین خریدی عاقلانه و دوراندیشانه به ‌نظر می‌رسد.

با نگاهی دقیق به شرکت‌های مختلف بیمه در اسنپ، شرایط و قیمت بیمه بدنه را مقایسه کنید و از میانشان مناسب‌ترین گزینه را برای خودروی خود در نظر بگیرید. با توجه به هزینه‌های سنگین تصادفات خودرو، بهتر است که حاشیه امنی داشته باشید و بتوانید خسارات احتمالی را جبران کنید.

 

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *