طرز تهیه ماست خانگی با روشی متفاوت

ماست‌های صنعتی نگهدارنده دارند و به دلیل حضور همین نگهدارنده‌ها در مدت‌زمان طولانی می‌توان آن‌ها را در یخچال نگه داشته و استفاده کرد. البته مواد لبنی چندان با نگهدارنده‌ها سلامتشان به خطر نمی‌افتد، اما برخی بر این اعتقادند که ماست را می‌توان در منزل تهیه کرد.

به عبارتی ماست‌های خانگی بدون افزودنی و مواد شیمیایی هستند که سلامت خانواده را نیز تضمین می‌کنند. در ادامه با طرز تهیه ماست خانگی با شما هستیم.

مواد لازم برای درست‌کردن ماست در خانه

بانوان زیادی هستند که ماست را در خانه تهیه می‌کنند. تهیه کردن مواد لبنی در منزل ممکن است کمی دشوار باشد اما بد نیست بدانید وقتی بعد از یک الی دو بار تهیه کردن ماست یا پنیر در خانه، طرز تهیه و تناسب مواد اولیه را متوجه شدید؛ دیگر درست‌کردن ماست یا پنیر در خانه برای شما سخت نخواهد بود.

در دوران گذشته و زمان قدیم بیشتر خانوار‌ها این مواد را در منزل تهیه می‌کردند و راز طول عمر و سلامت خود را کیفیت بالا در این محصولات می‌دانستند. ماست بسیار پرخاصیت است و از گذشته یکی از ارکان اصلی سفره‌های ایرانی محسوب می‌شد.

مواد اولیه

مقدار مورد نیاز

ماست

۳ قاشق غذاخوری

شیر

۳ لیتر

مرحله‌به‌مرحله تا تهیه یک ماست خانگی خوشمزه

اگر آماده برای شروع درست‌کردن یک ماست خانگی خوشمزه هستید، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

مرحله‌ی اول: در مرحله‌ی اول از طرز تهیه ماست در خانه، شیر را به یک قابلمه لعابی منتقل کرده و بجوشانید. نکته مهم اینجاست که شل بودن یا سفت شدن ماست به میزان جوشاندن شیر بستگی دارد.

اگر شیر را در دمای ملایم کمی حرارت بدهید که مواد جامد آن بیشتر شود و ۱۰ تا ۲۰ درصد آن تبخیر شود، ماست شما سفت خواهد بود.

توصیه می‌کنیم که از شیر محلی و پاستوریزه نشده برای تهیه ماست خانگی استفاده کنید. در صورت نداشتن شیر محلی، شیر ارگانیک پرچرب نیز گزینه خوبی است. در حین جوشیدن شیر مدام آن را هم بزنید تا پروتئین‌ها در ته ظرف انباشته نشده و سفت نشوند.

مرحله‌ی دوم: در مرحله‌ی بعد، پس از اینکه شیر به‌خوبی جوشید، حرارت را خاموش کرده و آن را به ظرفی که می‌خواهید ماست را در آن تهیه کرده، منتقل کنید.

مرحله‌ی سوم: در گام بعدی اجازه بدهید تا شیر دمای خود را تا حداقل ۴۰ درجه پایین آورده و خنک شود. اگر انگشت خود را در ظرف شیر کردید بعد از یک دقیقه نباید انگشت شما بسوزد.

مرحله‌ی چهارم: سپس ۳ قاشق غذاخوری از ماست را با کمی شیر به‌خوبی مخلوط کرده و به شیر خنک شده بیفزایید. بهتر است ماست قبل از اینکه به شیر اضافه شود به دمای اتاق برسد.

مرحله‌ی پنجم: بعد از آن ظرفی که شیر مخلوط با مایه ماست در آن قرار دارد را با یک درب دم‌کنی دار بپوشانید و روی آن را ۱ یا ۲ عدد پتو قرار داده و اجازه بدهید تا ۴ الی ۵ ساعت به همان حالت بماند و دمای شیر پایین نیاید. به این روش، متد یا روش گرمخان‌گذاری گفته می‌شود. در طول این مدت و در زمان گرم ماندن شیر، به‌هیچ‌عنوان آن را تکان ندهید.

مرحله‌ی ششم: در این مرحله، بعد از ۵ الی ۶ ساعت، ظرف ماست را از زیر پتو خارج کرده درب آن را باز کنید. با گذشت ۳۰ دقیقه ظرف ماست را به‌آرامی در یخچال قرار دهید و تا ۳ الی ۴ ساعت با آن کاری نداشته باشید. در نهایت بعد از ۲۴ ساعت، ماست شما آماده است و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

نکات طرز تهیه ماست خانگی

از جمله نکات مهمی که در تهیه ماست در خانه باید به آن توجه کنید این است که اگر ماست آب‌دار شد، قبل از اینکه کاملا سرد بشود آن را با یک قاشق هم زده یا تکان داده‌اید.

به شما توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از آب انداختن ماست، آن را یک روز در یخچال نگهداری کنید. آب ماست به عبارتی سرم شیر است و ارزش غذایی بسیار زیادی دارد.

در هر حال اگر ماست شما آب انداخت با یک دستمال تمیز آب را جدا کنید. اگر ماست شور شد بهتر است که ماست را در یک کیسه پارچه‌ای تمیز قرار داده، کیسه را گره بزنید و آویزان کنید.

ظرفی را در زیر آن قرار داده تا آب ماست از آن جدا شود و سپس می‌توانید آن را با کمی آب رقیق کنید. اگر ماست شما زیاد از حد شل و وارفته بود، آن را در یک ظرف پر از آب جوش قرار دهید و اجازه بدهید تا چند دقیقه به‌خوبی بجوشد.

ماست خانگی، لذیذ و مقوی

ما در این مطلب سعی کردیم تا درست‌کردن ماست در خانه را به‌راحتی به شما آموزش دهیم. شما تنها به کمی ماست برای مایه و البته شیر احتیاج دارید تا بتوانید یک ماست خانگی لذیذ و مقوی را تهیه کنید.

در هر حال اگر زمان کافی برای تهیه ماست خانگی یا تهیه شیر نداشتید، ما به شما توصیه می‌کنیم که از اسنپ اکسپرس استفاده کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را با یک ظرف ماست پاستوریزه یا شیر آن هم برای تهیه یک ماست خانگی لذیذ، غافلگیر کنید. فراموش نکنید که طرز تهیه ماست خانگی در منزل، صبوری می‌خواهد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *