گردنه حیران و جاهای دیدنی آن

گردنه حیران

جایی در مسیر بین اردبیل و آستارا، به منطقه‌ای فوق‌العاده دیدنی می‌رسیم که گردنه حیران نام دارد. اینجا، نه تنها یکی از دیدنی‌ترین مناطق گیلان و آستارا به حساب می‌آید؛ بلکه از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران است. این گردنه چندین روستا دارد و برای گردشگری یک مقصد عالی به نظر می‌رسد. فضای خاص مه آلود و طبیعت زنده و بکر اینجا، قطعا هر روح طبیعت دوستی را به خود جذب خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه شده و با فضای جذاب و جاهای دیدنی گردنه حیران و همین طور تصاویر زیبای آن، بیشتر آشنا شوید.

گردنه حیران دقیقا کجاست؟

همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، گردنه حیران در جاده بین آستارا و اردبیل (در ۵ کیلومتری شهر آستارای گیلان) قرار دارد. این مسیر ۳۵ کیلومتری مرتفع، در میان درختان انبوه قرار گرفته‌است و در سمتی از آن نیز دره ژرف و عمیقی وجود دارد که شکوه و ابهت خاصی را رقم زده است. در نزدیکی این دره عمیق، مسیر رود ارس را داریم که خود باعث شده تا سرسبزی منطقه و رطوبت هوای آن، دو چندان شود.

لازم به ذکر است که این گردنه در تقسیمات جغرافیایی و کشوری، جزء استان گیلان و در بخش شرقی آن، قرار دارد. به علاوه گردنه حیران را باید دارای آب و هوای کوهستانی بدانیم که در شمار ییلاقات نیز به حساب می‌آید.

از تهران تا گردنه حیران

مسیر دسترسی به گردنه حیران

مسیر بین تهران تا گردنه حیران، چیزی در حدود ۶۳۳ کیلومتر است که برای پیمودن آن با سرعت مطمئنه و قانونی، بین ۷ تا ۸ ساعت زمان لازم خواهد بود. البته اگر بخواهید به جای رانندگی در مسیر، با پرواز، خود را به گردنه حیران برسانید، می‌توانید با پرواز به فرودگاه رشت بروید و از آن‎جا با سواری به تالش رفته و در مسیر به سمت آستارا، به گردنه خواهید رسید. به این ترتیب چیزی نزدیک به ۳ ساعت با سواری راه خواهید داشت.

از اردبیل به گردنه حیران

علاوه بر آن، از شهر اردبیل هم تنها ۳۶ کیلومتر تا گردنه حیران فاصله وجود دارد و اگر خود را به هر ترتیبی به اردبیل رسانده باشید، در مدت نزدیک به نیم ساعت، با سواری، به گردنه می‌رسید.

علت نامگذاری گردنه حیران

اگر به لحاظ لغوی به گردنه حیران بپردازیم؛ از “حیران” به معنای لغوی در زبان تالشی “منطقه احاطه شده یا پر شده با مه و ابر” می‌رسیم. در واقعیت نیز چنین است و به دلیل آن که در اکثر مواقع اینجا پوشیده از مه و هوای ابری است؛ نام آن را حیران گذاشته‌اند. گردنه حیران نزدیک به ۱۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و عجیب نیست که رطوبت دریای خزر و ارتفاع آن در تلفیق با هم، چنین فضای مه آلودی را ایجاد کند.

آب و هوای گردنه حیران

هوای مه آلود گردنه حیران

گردنه حیران، در اکثر مواقع هوایی سرد و خنک دارد و متوسط دمای آن، بین ۷ تا ۱۱ درجه سانتی گراد است. اینجا زمستان زودتر آغاز می‌شود و از اواسط پاییز باید منتظر بارش برف و باران باشید. یخبندان‌های سنگین نیز در فصل زمستان، رواج زیادی دارند. بهار و تابستان نیز کمتر زمانی با گرمای هوا روبرو خواهید بود و همان خنکی، با شدت کمتری احساس می‌شوند.

گونه‌های گیاهی گردنه حیران

همان طور که گفتیم گردنه حیران، منطقه‌ای بکر و پوشیده از سرسبزی و طبیعت زنده است. در اینجا درختان راش و توسکا به وفور دیده می‌شود و جنگل‌های آن مملو از افرا، بلوط، گردو و فندق هستند. همین طور دشت‌های پر از گل تا چشم کار می‌کند، دیده می‌شوند.

جاهای دیدنی گردنه حیران

گردنه حیران، به طور کلی یکی از مقاصد گردشگری بکر و فوق‌العاده جذاب در کشور ما به حساب می‌آید و جاهای دیدنی زیادی دارد. اصلی‌ترین جاذبه این منطقه، همان مسیر پرپیچ و خم حیران است که به هر سمت نگاه کنید، زیبایی طبیعت را بی انتها خواهید یافت. در اینجا به مهم‌ترین مکان‌های گردشگری در این منطقه اشاره خواهیم کرد:

پارک ملی هیرکان

پارک ملی هیرکان در مرز ایران و آذربایجان

پارک میلی هیرکان در مرز بین ایران و کشور آذربایجان قرار گرفته‌است. این پارک، مساحتی نزدیک به ۴۰۳۵۸ هکتار دارد و یک محوطه وسیع انبوه از انواع گیاهان و گونه‌های جانوری مختلف است. جالب است بدانید که این پارک ملی در سال ۲۰۱۹ میلادی، در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته‌است.

روستای حیران با زیبایی‌های بدون وصف آن

روستای حیران

روستای حیران، از روستاهای زیبای این منطقه است که از یک سمت به آستارا و از سمت دیگر به اردبیل محدود شده‌است. این روستا در اغلب مواقع سال، مه آلود بوده و منظره‌ای رویایی و شبیه به یک کارت پستال زیبا دارد. طبیعت بکر، هوای پر از اکسیژن و مردم دوست داشتنی این روستا را هرگز فراموش نخواهید کرد.

روستای کشفی

روستای کشفی گردنه حیران

جایی در ۲۲ کیلومتری گردنه حیران، روستایی همیشه سبز به نام روستای کشفی قرار دارد. آب و هوای این روستا، نسبت به دیگر مناطق این ناحیه، خنک‌تر بوده و قرار گرفتن آن در ارتفاع، باعث شده‌است تا اکثر مواقع، آب و هوای خنکی داشته باشد. این روستا هم به لحاظ طبیعت و جذابیت‌های گردشگری، یک موقعیت فوق‎العاده ناب است.

روستای مشند

روستای مشند

روستای دیگری که برای دیدن در این منطقه، پیشنهاد می‌کنیم؛ روستایی به نام مشند است. این روستا در ۱۵ کیلومتری گردنه حیران واقع شده‌است و طبیعتی زنده و شاداب دارد.

دهکده گردشگری حیران

دهکده گردشگری حیران

اگر می‌خواهید نهایت لذت را از این گردنه و جاذبه‌های آن ببرید؛ حتما سری به دهکده گردشگری حیران نیز بزنید. در این دهکده، انواع تفریحات جذاب از جمله تله کابین سواری، زیپ لاین، سورتمه، پیست کارتینگ، ترامپولین و … وجود دارد. به علاوه طبیعت سرزنده و آب و هوای عالی آن نیز در جای خود، بی‌نظیر هستند.

تله کابین گردنه حیران، یک مسیر ۱۵۰۰ متری را پیش رفته‌است و به اندازه ۱۷۲۰ متر از سطح دریا ارتفاع می‌گیرید. در طول مسیر با مناظری بدیع روبرو خواهید شد که هوش از سر شما می‌برند.

دشت بابونه

دشت بابونه در گردنه حیران

دشت بابونه مطابق نام گذاری آن، انبوهی از گل‌های بابونه است و عطر آن‌ها از مسافت‌ها دورتر به مشام می‌رسد. با وارد شدن به این دشت، خود را میان یک سرسبزی بی پایان خواهید یافت که تا چشم کار می‌کند زیبایی طبیعتی بکر را در خود پیچیده است.

قلعه شیندان

قلعه شیندان

قلعه شیندان، قلعه‌ای تاریخی است که قدمت آن به زمان ساسانیان در ایران بازمی‌گردد. یعنی باید چیزی نزدیک به ۲ هزار سال را به تاریخ این قلعه منتسب کنیم. این قلعه در ارتفاع ۱۸۵۰ متری، بر فراز کوهی به همین نام قرار دارد. به گواهی تاریخ، در این قلعه آتشکده‌هایی وجود داشته که همیشه روشن نگه داشته می‌شدند. جالب است بدانید که در دوران شاه عباس صفوی، حاکم اردبیل به دنبال قیام حاکم آستارا به نام حمزه خان، برای مدت ۹ ماه قلعه شیندان را محاصره کرد تا سرانجام موفق به سرکوب حمزه خان شد.

جنگل فندق لو

جنگل فندق لو

جنکل فندق لو، جنگلی انبوه از درختان فندق است که در یک دشت سرسبز و باطراوت قرار دارد. در این دشت، تا چشم کار می‌کند سبزی گیاهان ریز و درشت؛ چشم نوازی کرده و اگر علاقه‌مند باشید می‌توانید در پیست اسکی روی چمن آن نیز اسکی سواری را در دل طبیعت تجربه کنید.

بهترین زمان برای سفر به گردنه حیران

اگر می‌خواهید این گردنه را در زیباترین زمان آن در سال ببینید، بهتر است در یکی از فصل‌های بهار یا تابستان به اینجا سفر کنید. در این وقت از سال، با طبیعتی رویایی روبه‌رو خواهید شد که عطر گل‌ها و بوی خاک و سبزی درخت، همه جا را پر کرده‌است. به علاوه در این فصل از سال، آب و هوای منطقه، به مراتب خنک‌تر بوده و برای سفر، مناسب است. در فصل زمستان، معمولا با بارش برف زیادی در منطقه روبه‌رو هستیم و رفت و آمد باید حتما با احتیاط و استفاده از تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، صورت بگیرد.

اقامت در گردنه حیران

در این گردنه زیبا و دیدنی، امکان بوم گردی وجود دارد و اقامتگاه‌های مختلفی برای سکونت مسافران و توریست‌ها تعبیه شده‌است. به جز این، با توجه به زیبایی و جذابیت منطقه، چادر زدن و کمپینگ در مکان‌های مجاز نیز بهتر از هر نوع اقامت دیگری خواهد بود. استراحت کردن در میان مه و رطوبت غلیظ هوا و اکسیژنی که بیش از هر جای دیگری جریان دارد؛ تجربه‌ای فوق‌العاده و تکرارنشدنی به نظر می‌رسد.

رستوران‌گردی در گردنه حیران

رستوران‌های گردنه حیران

در این منطقه، رستوران‌ها متعدد بزرگ و کوچکی وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید انواع غذاهای بومی و اصیل ایرانی، فست فود و … را نوش جان کنید. به ویژه آن که قیمت منوی رستوران‌های این منطقه بسیار مناسب و مقرون به صرفه است و اکثر آن‌ها در موقعیت جذاب جغرافیایی به لحاظ چشم انداز طبیعی قرار دارند.

در سفر به این منطقه از استان گیلان، به خاطر داشته باشید که حتما سری به رستوران چهارفصل در ۱۰ کیلومتری جاده آستارا به اردبیل بزنید. همین طور رستوران آسرا و رستوران فرزین روحی از بهترین رستوران‌های گردنه حیران به شمار می‌آیند.

بهترین سوغات گردنه حیران

در این منطقه، عسل‌های درجه یکی وجود دارند و اگر به گردنه حیران سفر می‌کنید، حتما از عسل مرغوب آن سوغات بیاورید. همین طور انواع ترشی جات، لواشک، آلو وحشی و جنگلی و … را در بهترین کیفیت و طعم عالی در اینجا خواهید یافت. به جز این موارد، لبنیات محلی، صنایع دستی چرمی، پشمی و … نیز در شمار بهترین سوغات گردنه حیران قرار دارند.

غذاهای محلی گردنه حیران

غذاهای گردنه حیران

در رستوران‌های این منطقه انواع غذاهای اصیل ایرانی را خواهید یافت و به جز آن نیز فرصت چشیدن طعم عالی غذاهای محلی را پیدا می‌کنید. از جمله خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گردنه حیران، می‌توان به آش دوغ، لونگ مرغ، کباب ترش، باسترمای مرغابی و … اشاره کرد.

نکات مهم سفر به گردنه حیران

برای سفر به گردنه حیران، حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • در صورتی که سفر شما در فصل پاییز یا زمستان است، حتما لباس‌های گرم و زنجیر چرخ به همراه داشته باشید.
  • با توجه به مه‌آلود بودن تقریبا همیشگی این جاده، حتما با سرعت مطمئن رانندگی کنید تا ریسکی وجود نداشته باشد. به یاد داشته باشید که این جاده، آمار تصادف زیادی دارد. پیچ و خم زیاد، مه آلود بودن و لغزندگی ناشی از بارش باران، از جمله مواردی هستند که ریسک تصادفات در این جاده را بالا می‌برند. با این حساب هر آن قدر نیز که بر مهارت رانندگی خود اطمینان دارید، باز دقت و احتیاط را در زمان رانندگی در جاده حیران، بالا ببرید.
  • از سالم بودن برف پاک‌کن‌های خودرو و پر بودن مخزن شیشه‌شور مطمئن شوید.
  • همیشه، حتی در فصل تابستان، یک دست لباس گرم یا یک کت مناسب، پتوی نازک و موارد مشابه همراه داشته باشید.

سخن پایانی

گردنه حیران از دیدنی‌ترین مسیرهای کوهستانی در ایران است که نزدیکی آن به مرز ایران و آذربایجان نیز موقعیت خاصی برای آن به وجود آورده‌است. در این مسیر زیبا، به جاذبه‌های گردشگری فراوانی دسترسی خواهید داشت و طبیعت زنده خود گردنه نیز رویایی و شبیه به تکه‌ای از بهشت است. شما چه تجربه‌ای از سفر به این منطقه دارید؟

سوالات متداول

  1. مسیر تهران تا گردنه حیران از چه راهی می‌گذرد؟

باید مسیر خود را از تهران تا اتوبان قزوین آغاز کرده و از آن جا به جاده رشت رفته سپس از رشت وارد جاده آستارا شوید.

  1. سوغات گردنه حیران چیست؟

از جمله سوغات گردنه حیران، می‌توان به انواع محصولات لبنی، عسل، فندق، ذرت و … اشاره کرد.

  1. امکانات گردنه حیران شامل چه مواردی می‌شود؟

در اینجا به جز جاهای دیدنی، رستوران‌های مختلف، مرکز خرید، کافی شاپ، آلاچیق، استراحتگاه و … وجود دارد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *