همه‌چیز درباره دریاچه گهر لرستان + عکس و مسیر دسترسی

دریاچه لاجوردی‌رنگ گهر یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و از جاذبه‌های بکر کشور است: جایی که دست معجزه‌‌گر طبیعت چوب جادویش را در هوا می‌چرخاند و کوه و دریا را به هم پیوند می‌زند؛ جایی که صدای نسیم و شرشر آب موسیقی زنده برپا می‌کنند و ستاره‌های آسمان شب جشن نور می‌آفرینند. اگر قصد بازدید از این دریاچه کوهستانی را دارید اما چیز زیادی درباره آن نمی‌دانید، در این راهنمای کوتاه تمام دانستی‌های مهم مرتبط با آن را بیان کرده‌ایم.

معرفی دریاچه گهر لرستان

دریاچه گهر بزرگ یا کله گهر یک دریاچه آب شیرین بزرگ با ژرفای ۴ تا ۳۰ متر و یکی از بهترنی جاهای دیدنی خرم آباد است. این دریاچه دائمی با طول ۱۵۰۰ و عرض ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر، در دل قله‌های کم‌نظیر اشترانکوه پنهان شده و ترکیب دل‌انگیزی از طبیعت سرسبز، جنگل‌های انبوه، کوهستان‌های مرتفع و آب‌های زلال را به نمایش می‌گذارد. این دریاچه براثر زلزله‌ای بزرگ و انسداد دره‌ای توسط ریزش سنگ به وجود آمده و حالا یکی از جذاب‌ترین مقاصد تابستانی برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی است.

علاوه‌بر کله گهر، یک دریاچه گهر کوچک (کره گهر) هم هست که در فاصله ۲کیلومتری گهر بزرگ قرار گرفته و حدود عمق آن حداکثر ۴ متر است.

موقعیت جغرافیایی دریاچه گهر

دریاچه بکر گهر در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه قرار گرفته است. این دریاچه تماشایی در فاصله ۳۶کیلومتری جنوب شرق شهرستان دورود قرار گرفته و لابه‌لای کوه‌های ستبر ارتفاعات زاگرس پنهان شده است. از تهران تا دریاچه گهر حدود ۴۵۰ کیلومتر، از خرم‌آباد تا دریاچه ۱۲۰ کیلومتر و از الیگودرز تا دریاچه حدود ۹۷ کیلومتر فاصله است.

مسیر دسترسی به دریاچه گهر + مپ

مسیر دسترسی به دریاچه گهر لرستان یک مسیر کوهستانی در منطقه‌ حفاظت‌شده اشترانکوه است. برای دسترسی به این دریاچه می‌توانید از سمت الیگودرز یا دورود به‌طرف منطقه حرکت کنید و بعد از دور زدن اشترانکوه، به دریاچه گهر برسید. وسایل حمل‌و‌نقل عمومی امکان دسترسی به دریاچه را ندارند و بخشی از این مسیر را با وجود ناامنی‌هایش باید پیاده پیمایش کنید.

برای مشاهده موقعیت مکانی دریاچه گهر لرستان روی نقشه اینجا کلیک کنید.

دسترسی به دریاچه از سمت الیگودرز

در جاده الیگودرز به اصفهان، ۳ کیلومتر بعد از شهر الیگودرز وارد جاده فرعی این دریاچه شوید. پس از حدود ۴۵ کیلومتر رانندگی، به مسیر خاکی و آفرودروی منتهی به دریاچه خواهید رسید. از ابتدای این مسیر تا انتهای آن حدود ۱۸ کیلومتر فاصله است. بعد از اتمام این جاده، مسیر پیاده‌روی ۷ کیلومتری به‌سمت دریاچه آغاز می‌شود. در طول این مسیر از روستای تیان و دریاچه گهر کوچک عبور می‌کنید و نهایتا به دریاچه اصلی می‌رسید.

دسترسی به دریاچه از سمت دورود

در کیلومتر ۲۴ جاده دورود به دریاچه گهر، پارکینگ چشمه دریاچه را مشاهده می‌کنید. خودرو را در پارکینگ پارک کنید و مسیر خاکی ۱۳ کیلومتری به‌سمت دریاچه را پیش بگیرید. این مسیر خاکی تماما گردنه‌ای با شیب تند است و عبور از آن حدود ۴ تا ۵ ساعت طول می‌کشد. البته برای خستگی کمتر و لذت بیشتر از سفر می‌توانید از بومیان منطقه قاطر و الاغ کرایه کنید.

تفریحات دریاچه گهر لرستان

اتراق دور دریاچه و تماشای زیبایی‌های آن بدون اغراق یک تفریح کامل است. با‌این‌حال برای علاقه‌مندان پرجنب‌و‌جوش و فعال، امکان کوهنوردی، قایق‌سواری، ماهیگیری و راه‌پیمایی هم وجود دارد.

۱. عکاسی در دریاچه گهر

کافی است کمی خوش‌ذوق باشید و دست‌به‌دوربین؛ طبیعت اطراف دریاچه امان نشستن نمی‌دهد! منظره فیروزه‌ای‌رنگ دریاچه و فضای سرسبز اطراف و کوهستانی که دریاچه را در آغوش گرفته به‌قدری زیباست که می‌توانید ساعت‌ها مشغول عکاسی از این فضای بکر شوید.

۲. ماهیگیری در دریاچه گهر

ماهیگیری از تفریحات آرام دور دریاچه گهر است که به‌جز اواسط خردادماه، همه گردشگران با اخذ مجوز مجاز به انجامش هستند. آب این دریاچه زیستگاه انواع ماهی قزل‌آلا، ماهی سیاهی، ماهی زردپری و ماهی مار آبی است و اگر کمی خوش‌شانس باشید، دست خالی برنمی‌گردید.

۳. قایق‌سواری در دریاچه گهر

به‌رغم غیرمجازبودن قایق‌سواری روی بسیاری از دریاچه‌های کشورمان، روی دریاچه گهر می‌توانید قایق‌سواری کنید و از نزدیک شاهد زلالی آب دریاچه و حرکت ماهیان زیر آب باشید.

۴. کوهنوردی در دریاچه گهر

پیمایش مسیر دریاچه گهر و بالارفتن از کوهستان‌های اطراف آن ازجمله تفریحات کوهنوردان حرفه‌ای است. اگر به‌ کوهنوردی علاقه‌مند هستید، کفش کوهنوردی و یک دست لباس گرم بردارید و مسیر دریاچه را در پیش بگیرید تا ریه‌هایتان پر از هوای پاک اطراف دریاچه شود.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی خرم آباد؛ شهر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بکر و شگفت‌انگیز

گیاهان و جانوران اطراف دریاچه گهر

دور تا دور دریاچه گهر می‌توانید انواع درختان بید، بادام، بلوط، گردو، زبان گنجشک، نارون، سیب، انار، پسته وحشی، چنار، بلوط مازو، ارژن، گلابی وحشی، انجیر، زالزالک، کنار کهور، گز و موی وحشی را ببینید و از زیبایی هرکدام لذت ببرید. از گل‌و‌گیاهان پیرامون دریاچه نیز می‌توانیم به شقایق، لاله‌های واژگون، تاج خروسی، زنبق، اختر و لاله وحشی اشاره کنیم که زیبایی چشم‌نوازی به طبیعت منطقه هدیه داده‌اند. حیات وحش دریاچه گهر نیز حیواناتی مثل قوچ، آهو، پلنگ، کل، گراز، گرگ، خرس قهوه‌ای، کفتار، روباه و پرندگانی مثل شاهین، کبک، عقاب و تیهو را شامل می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک دریاچه گهر

حال که با زحمت و سختی خود را به این دریاچه رسانده‌اید، حیف است جاهای دیدنی نزدیک دریاچه گهر را از دست بدهید. در ادامه چند مورد از این جاذبه‌ها را نام برده‌ایم.

۱. دره نی‌گاه در نزدیکی دریاچه گهر

دره سرسبز و صخره‌ای نی‌گاه با عرض حدود ۵۰۰ متر و طول ۱۲ متر محل تلاقی رودهای سفیدآب (آب دریاچه گهر) و آب رودخانه‌های دره گردو و دره خرس است. این جاذبه در فاصله ۱۰کیلومتری دریاچه قرار گرفته و با منظره‌ای پوشیده از گیاهان سرسبز و رودخانه زلال فیروزه‌ای‌رنگ، چشم بیننده را خیره می‌کند.

۲. کوه پریز در نزدیکی دریاچه گهر

این تابلوی نقاشی چشم‌نواز بین ۳۰۷۰ تا ۳۰۹۵ متر ارتفاع دارد و در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی دورود آرام گرفته است. در بازدید از این کوه به دو قلعه معروف کُر و دختر برمی‌خورید و از زیبایی چشمه و آبشار وقت ساعت در دل کوه لذت می‌برید. در دامنه این کوه تا چشم کار می‌کند دشت لاله‌های واژگون و لاله‌های وحشی به چشم می‌خورد.

۳. آبشار بیشه گرمه در نزدیکی دریاچه گهر

آبشار گرمه یا چنار در فاصله ۲۳کیلومتری جنوب غربی دورود و در مسیر رودخانه سزار قرار گرفته است. پیش از آنکه به این آبشار برسید، از چشمه‌های پلکانی چشم‌نوازی عبور می‌کنید که شاید چند دقیقه‌ای مسحور زیبایی دل‌انگیزشان شوید؛ سپس به آبشار بلندی می‌رسید که درست کنار تالاب ازگن، از دل کوه به بیرون فواره می‌زند. این آبشار در فاصله ۵۵کیلومتری دریاچه گهر قرار دارد.

تجهیزات لازم برای رفتن به دریاچه گهر

اگر طبیعت‌گرد حرفه‌ای هستید، حتما می‌دانید که سفر به دریاچه گهر بدون تجهیزات چه اشتباه بزرگی است، به‌خصوص اگر قصد دارید شب را اطراف دریاچه سپری کنید. چادر، لباس گرم، چای، مواد غذایی، کیسه خواب، کفش کوه، بالش بادی و پول نقد از مهم‌ترین وسایل همراه شما در این سفر است. همراه‌داشتن لوازمی مثل پاوربانک، قطب‌نما، نقشه، چراغ‌قوه، باتوم کوهنوردی، عینک آفتابی، کبریت، حوله و کیف کمک‌های اولیه نیز خالی از لطف نیست. اگر هم به ماهیگیری علاقه‌مندید، لوازمش را بردارید و به امید مغازه‌های دور دریاچه راهی سفر نشوید. آنجا قیمت‌ها سرسام‌آور است!

بهترین فصل رفتن به دریاچه گهر

دریاچه گهر یک مقصد عالی برای تفریح و گردش تابستانه است. لطفا خیال سفر به این منطقه را در فصل پاییز و زمستان و حتی اوایل بهار از سر بیرون کنید. اواخر بهار و اوایل چله تابستان، اطراف دریاچه که بنشینید، ترکیب سحرانگیز نسیم خنک و گرمای نور خورشید مست‌تان می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم لوازم گرمایشی و تجهیزات کمپ بردارید و شب‌مانی دور دریاچه را تجربه کنید. در اوج سرمای شبانه، ستاره‌باران آسمان دریاچه و منظره کم‌نظیر کوهستان‌های اطراف، خواب از چشمانتان می‌رباید.

کلام پایانی

هرجا که طبیعت بکر و دست‌نخورده باقی مانده، شک نکنید مسیر دسترسی دشوار و پرپیچ‌و‌خم است. خوشبختانه دریاچه گهر لرستان در تمام طول این سال‌ها به‌مدد مسیر صعب‌العبور توانسته زیبایی پرقدمت خود را حفظ کند. اگر عازم این جاذبه طبیعی هستید، مسیری که بیان کردیم شما را به مقصد می‌رساند. امیدواریم به‌عنوان یک طبیعت‌گرد واقعی، همان قدر که از طراوت دریاچه و هوای پاک اطراف آن لذت می‌برید، در حفظ سلامت، نظافت و زیبایی آن نیز کوشا باشید.

تابه‌حال به دریاچه گهر سفر کرده‌اید؟ از سختی‌های راه و نکات مهم پیمایش مسیر دریاچه برای ما بگویید. مشتاق شنیدن نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *