معرفی انواع ادویه طعم دهنده غذا؛ به بهشت طعم‌ها خوش آمدید!

فرقی نمی‌کند چه غذایی می‌پزید؛ ادویه‌ها یکی از مهم‌ترین مواد لازم برای آشپزی محسوب می‌شوند. طعم لذیذ غذاها به مقدار ادویه‌ها و چاشنی‌هایی بستگی دارد که در مراحل مختلف پخت غذا به آن اضافه می‌کنید. امروزه دسترسی به انواع ادویه بسیار راحت شده است و شما می‌توانید به‌راحتی با تهیه باکیفیت‌ترین ادویه‌ها غذاهای لذیذ و خوش‌رنگ‌ولعاب بپزید. در این مقاله کاربردی‌ترین و مفیدترین ادویه‌ها را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بنر سفارش غذا از سرویس اسنپ غذا

آشنایی با انواع ادویه‌ها

۱. فلفل سیاه

گرچه امروزه انواع ادویه‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها در دسترس هستند، برخی افراد برای تهیه ادویه باکیفیت ترجیح می‌دهند ادویه را خودشان در خانه آسیاب کنند. می‌دانستید با این کار ادویه‌ای باکیفیت‌تر و خوش‌طعم‌تر خواهید داشت؟ یکی از ادویه‌های محبوب و بسیار پرکاربرد فلفل سیاه است. این ادویه خوش‌طعم در بسیاری از غذاهای لذیذ ما ایرانی‌ها به کار می‌رود، از انواع خورشت و مرغ گرفته تا املت. اگر می‌خواهید فلفل سیاه باکیفیت‌تری داشته باشید، دانه فلفل سیاه را بخرید و خودتان آسیاب کنید. رایحه قوی ادویه‌ها پس از آسیاب‌کردن آزاد می‌شوند.

۲. زیره سبز

اگر تابه‌حال حتی یک ‌بار هم از زیره سبز برای پخت غذاهایتان استفاده کرده باشید، به‌خوبی عطر و بوی دلچسب آن را به یاد دارید. زیره سبز ادویه‌ای بسیار مفید و پرکاربرد است. می‌دانیم با خواندن این واقعیت تعجب خواهید کرد، اما زیره سبز سرشار از روغن‌های سالم است. بهترین راه برای دست‌یافتن به زیره سبز باکیفیت و طبیعی خرید آن به‌صورت کامل و آسیاب‌کردن آن در خانه است. اگر به عطر و بوی خاص این ادویه علاقه دارید، سعی کنید بیشتر از آن استفاده کنید تا از تمام فواید بی‌نظیرش برای سلامتی بهره‌مند شوید.

۳. فلفل قرمز یا چیلی

فلفل قرمز طعم دلچسب و لذیذی به غذاها می‌دهد. اگر به خوردن غذاهای تند علاقه‌مند باشید، احتمالا برای پخت غذاهایتان از فلفل قرمز زیاد استفاده می‌کنید. حتی مقدار کمی از این ادویه محبوب هم طعم بی‌نظیری به غذایتان می‌دهد. تابه‌حال از فلفل قرمز برای پخت ماکارونی استفاده کرده‌اید؟ اگر پاسخ‌تان منفی است، پیشنهاد می‌کنیم فقط یک بار مواد ماکارونی‌تان را با فلفل قرمز طعم‌دار کنید تا تأثیر خارق‌العاده این ادویه محبوب در طعم غذایتان را به‌خوبی بچشید.

برخی فلفل‌های قرمز یا چیلی بسیار تندترند. اگر از آن دسته افرادید که خودتان فلفل قرمز خشک می‌خرید و آسیاب می‌کنید، حتما قبل از خرید و استفاده از آن برای طعم‌دارکردن غذا به این نکته توجه کنید.

۴. زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای مفید و همه‌کاره است که قرن‌هاست در مناطق مختلف جهان مصرف می‌شود. طعم‌دارکردن غذا با زردچوبه علاوه بر اینکه عطر و رنگ جذابی به غذایتان می‌بخشد، فواید سلامتی بسیاری هم دارد. مسئول بسیاری از این فواید ماده فعال آن یعنی کورکومین است.

۵. برگ بو

برگ بو گیاهی است که در تمام فصل‌های سال همچنان سبز و بانشاط است. گرچه برخی افراد از خود برگ برای طعم‌دارکردن غذاهایشان استفاده می‌کنند، برخی دوست دارند آن را آسیاب کنند و برگ بوی پودرشده را به‌عنوان چاشنی به غذایشان اضافه کنند. برگ بو بسیار مفید و پرکاربرد است و می‌توانید غذاهای متنوعی را با آن طعم‌دار کنید؛ از سوپ و خورشت گرفته تا غذاهای متنوع دیگر.

جالب است بدانید که برگ بو یکی از اصلی‌ترین مواد موردنیاز آشپزی فرانسوی‌ها هم محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید از تازگی برگ بو مطمئن شوید، برگ را از وسط بشکنید و آن را ببویید، اگر رایحه‌ای تند و دلپذیر به مشامتان رسید، یعنی تازه است.

۶. سیر

تابه‌حال از پودر سیر برای طعم‌دارکردن غذاهایی مانند مرغ، چلوگوشت یا حتی املت استفاده کرده‌اید؟ رایحه دلچسب سیر طعم غذایتان را کاملا تغییر می‌دهد. برخی افراد ترجیح می‌دهند حبه سیر را خرد کنند و در غذایشان بریزند و برخی دیگر با خشک‌کردن و آسیاب آن از شکل پودرشده‌ سیر استفاده می‌کنند. اگر از پودر سیر استفاده می‌کنید، هنگام افزودن این پودر خوش‌طعم به غذا حواستان به مقدار آن باشد. پودر سیر تندتر از سیر خردشده است.

۷. دارچین

دارچین هم یکی از دیگر از ادویه‌های پرطرف‌دار است که طعم دلچسبی به غذاها می‌دهد و فواید بی‌شماری دارد. اهل استفاده از چوب دارچین هستید یا پودر آن؟ در هر صورت بهترین کار این است که چوب دارچین باکیفیتی بخرید، کمی از آن را به تکه‌های کوچک‌تر خرد و کمی را هم آسیاب کنید. با این کار همیشه دست‌تان در انتخاب دارچین موردنظرتان باز است و می‌توانید با توجه به غذایی که می‌پزید از چوب یا پودر این ادویه خوش‌عطر استفاده کنید.

۸. پاپریکا

پاپریکا ترکیبی از فلفل‌های مختلف خشک‌شده است. می‌توانید ترکیب فلفل دلمه‌ای و فلفل قرمز تند را تصور کنید؟ پاپریکا ادویه‌ای است که با طعم بی‌نظیر و خاص خود عطر و بوی دلچسبی به غذایتان می‌بخشد. این بار که قصد داشتید مرغ سوخاری یا استیک درست کنید، حتما برای طعم‌دارکردن آنها از پاپریکا استفاده کنید تا طعم دلچسب و بی‌نظیر این ادویه محبوب همیشه نوک زبان‌تان بماند!

۹. پونه کوهی

پونه کوهی یکی از پرکاربردترین ادویه‌ها برای طعم‌دارکردن غذاهایی مانند میگو کبابی، مرغ سوخاری و یا حتی سیب‌زمینی سوخاری است. پونه کوهی برگ‌های بیضی‌شکل و گل‌های سفید و صورتی دارد و مصرف آن برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها مفید است. البته نباید در مصرف این ادویه زیاده‌روی کنید چون مصرف بیش از حد آن با عوارضی مانند افزایش فشار خون، سردرد و افزایش شدت پمپاژ قلب همراه است. زنان باردار و افراد مبتلا به صرع هم نباید پونه کوهی مصرف کنند.

۱۰. هل

هل طعم دلچسب و خاصی دارد؛ ترکیبی از عطر مرکبات و نعناع و ادویه‌های تند! یکی از پرکاربردترین روش‌های مصرف این ادویه خوش‌طعم ریختن آن در قوری چای و نوش‌جان کردن چای با طعم دلچسب هل است. بیشتر افراد دانه هل را می‌خرند و به همان شکل هم از آن استفاده می‌کنند، اما اگر شکل پودرشده آن را ترجیح می‌دهید، می‌توانید دانه‌های هل را در آسیاب بریزید و پودر باکیفیت‌تان را آماده تحویل بگیرید.

۱۱. زنجبیل

زنجبیل از آن دسته ادویه‌هایی است که خواص درمانی چشمگیری دارد. این ادویه پرطرف‌دار هم به شکل ریشه و هم پودرشده در دسترس است. طبع زنجبیل گرم است و فواید زیادی برای تقویت سلامت دستگاه گوارش و کاهش التهاب و دردهای مفصلی و برطرف‌شدن حالت تهوع دارد.

۱۲. خردل

خردل ادویه تندی است که از دانه خردل به دست می‌آید. طعم تند دانه خردل عطر و بوی دلچسبی به غذاهای شما می‌بخشد. از این ادویه برای درست‌کردن ترشی‌های مختلف هم استفاده می‌شود. تابه‌حال از سس خردل استفاده کرده‌اید؟ سس خردل چاشنی پرطرف‌داری است که با ترکیب دانه خردل، آب، نمک و آب‌لیمو درست می‌شود. ترکیب این سس با برگر، ساندویچ و سالادهای مختلف بسیار دلچسب و خوشمزه است.

نحوه نگهداری ادویه‌های مختلف

رعایت شرایط درست نگهداری ادویه‌ها تضمین‌کننده دوام آنهاست. بهترین محل برای نگهداری انواع ادویه، مکانی خنک، تاریک و خشک مانند کابینت است. نکاتی که باید در زمینه نگهداری انواع ادویه رعایت کنید، عبارت‌اند از:

  • ادویه‌ها را داخل یخچال نگذارید. رطوبتی که در داخل یخچال جریان دارد، ممکن است باعث کپک‌زدن ادویه‌های خوش‌عطر شما شود.
  • ادویه‌ها را نزدیک گاز نگذارید. قراردادن ادویه‌ها در نزدیکی گاز باعث می‌شود بر اثر حرارت داغ شوند یا رطوبت مایعات در حال جوش را جذب کنند و سریع‌تر فاسد شوند.
  • ادویه‌ها را داخل شیشه‌هایی بریزید که درب محکمی دارند. درب‌های محکم شیشه‌های ادویه مانع از ورود آفات و رطوبت به داخل شیشه می‌شوند و تازگی ادویه‌ها را حفظ می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله درباره ادویه‌های ضروری و پرطرف‌دار و شیوه نگهداری از آنها گفتیم. در واقع دنیای ادویه‌ها به‌قدری گسترده است که نام‌بردن از همه ادویه‌ها امکان‌پذیر نیست. با تهیه باکیفیت‌ترین ادویه‌ها غذاهای لذیذ و خوش‌رنگ‌ولعاب بپزید. اگر قصد خرید ادویه های نام برده شده در لیست بالا را دارید می توانید از سرویس عطاری آنلاین اسنپ استفاده کنید

بیشتر از همه چه ادویه‌ای استفاده می‌کنید؟ اگر توصیه‌ای در زمینه استفاده از ادویه‌ها دارید، با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید. ما همیشه مشتاق شنیدن نظرات و تجربیات ارزشمندتان هستیم.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *