با مهم‌ترین اصطلاحات سفرهای هوایی آشنا شوید

سفر هوایی

اگر تابه‌حال سفر هوایی نداشته‌اید و به‌تازگی قصد سفر دارید، آشناشدن با اصطلاحات آن برایتان مفید است. بعضی‌ها هم بارها سفرهای هوایی را تجربه کرده‌اند اما هنوز با تمام اصطلاحاتش آشنا نیستند. در هر صورت، آشنایی با واژه‌های این حوزه، در پروازهای داخلی و خارجی برایتان مفید و گاهی ضروری هستند. این‌روزها که با خرید آنلاین بلیط هواپیما و به‌کمک اپلیکیشن‌ها، سفرکردن را راحت‌تر از گذشته کرده است، فقط کافی است چمدان‌ها را ببندید. البته دانستن اصطلاحات سفر با هواپیما هم کمک می‌کند راحت‌تر کارتان راه بیفتد.

کدام اصطلاحات سفرهای هوایی به درد ما می‌خورند؟

اگر با اصطلاحات سفرهای هوایی آشنا باشید، هم در تهیه بلیط و آماده‌کردن مقدمات سفر آگاه‌تر می‌شوید و هم در فرودگاه و طول پرواز راحت‌تر خواهید بود. چه با خرید حضوری بلیط تهیه کنید و چه خرید آنلاین بلیط هواپیما را ترجیح بدهید، اصطلاحاتی وجود دارند که باید بدانید، برای مثال: 

  • ایرلاین (airline)؛ 
  • گیت (gate)؛ 
  • لی‌اور (lay-over)؛ 
  • استاپ‌اور (stop-over)؛
  • دیلی (delay)؛ 
  • کنسلی پرواز؛ 
  • چک‌این (check-in)؛ 
  • بوردینگ (boarding)؛ 
  • کری‌آن (carry-on)؛ 
  • لاگیج استوریج (luggage storage)؛ 
  • ترمینال (terminal)؛ 
  • ارایوال (arrival)؛ 
  • دیپارچر (departure)؛ 
  • لاست اند فاوند (lost and found)؛ 
  • انواع کلاس پروازی شامل (فرست‌کلس، بیزینس و اکونومی). 

۱. ایرلاین (airline) 

خط هوایی یا ایرلاین همان شرکت صاحب هواپیما است. به ایرلاین شرکت هواپیمایی هم می‌گوییم. این شرکت‌ها هم مسافران را جابه‌جا می‌کنند و هم بار و وسایل آنها را. امکان خرید آنلاین بلیط هواپیما از شرکت‌های هواپیمایی مختلف یا همان ایرلاین‌های گوناگون وجود دارد. 

۲. گیت (gate) 

اگر نخستین‌ بار است که قصد سفر هوایی دارید، بدانید که گیت اصطلاح مهمی است. زمانی که کارت پرواز را دریافت می‌کنید، باید وارد گیتی شوید که روی کارت‌تان مشخص شده است. معنی گیت به فارسی دروازه است و در دنیای اصطلاحات هواپیمایی به مسیری اشاره دارد که مسافران باید از راه آن به هواپیما برسند و سوار شوند. چمدان‌ها و بارهایتان را که تحویل دادید، با ساک دستی و کیفتان از گیت عبور کنید و به‌سمت هواپیما بروید. 

۳. لی‌اور (lay-over) و استاپ‌اور (stop-over)

گاهی‌اوقات، مسافران یک هواپیما را در فرودگاهی بین مسیر پیاده می‌کنند. این مسافران پس از این توقف، یا سوار همان هواپیما می‌شوند یا با وسیله‌ای جدید به مسیرشان ادامه می‌دهند. چنین توقف‌هایی می‌تواند از ۳۰ دقیقه تا ۲۴ ساعت ادامه پیدا کند. اگر توقف کمتر از ۴ ساعت طول بکشد به آن لی‌اور و اگر طولانی‌تر شود به آن استاپ‌اور می‌گویند. 

۴. دیلی (delay) 

تأخیر یا دیلی اصطلاح آشنایی است و به‌احتمال زیاد با آن آشنا هستید. واژه دیلی از آن واژه‌هایی است که مانند اوکی (ok) و ریلکس (relax) جای خود را به‌شدت در زبان فارسی باز کرده است. از این‌ها که بگذریم، باید بگوییم که امکان دارد پروازی در همان ساعت مشخص‌شده از قبل انجام نشود. این تأخیر که با عنوان دیلی شناخته می‌شود به مسافران روی تابلوهای اعلانات فرودگاه اعلام می‌شود. 

۵. چک‌این (check-in) 

بعد از ورود به فرودگاه، لازم است که مدارک پرواز از جمله بلیط یا گذرنامه در سفرهای خارجی را به ایرلاین نشان بدهید. به این فرایند چک‌این یا همان بررسی می‌گویند. در واقع، برای دریافت بلیط پرواز اصلی و بررسی کامل‌بودن مدارکتان برای سوارشدن به هواپیما باید قبل از پرواز به باجه‌هایی مخصوص در فرودگاه مراجعه کنید. 

۶. بوردینگ (boarding) 

به سوارشدن مسافران در اصطلاح بوردینگ می‌گویند. مسافران بعد از عبور از گیت‌ها وارد مرحله بوردینگ می‌شوند و در کابین قرار می‌گیرند. اگر دیر به این مرحله برسید و زمان بوردینگ تمام شده باشد، امکان سوارشدن دیگر برایتان وجود نخواهد داشت. 

۷. کری‌آن (carry-on) 

همه مسافران می‌توانند با خود کیف دستی کوچکی را داخل هواپیما ببرند. اندازه و حجم این کیف براساس قوانینی تعیین می‌شود که هر هواپیما و شرکت هوایی در نظر می‌گیرد. اگر بار و وسایل زیادی با خود دارید، بهتر است که از قوانین باخبر باشید و بدانید که امکان بردن چه حجمی از وسایل به داخل کابین را دارید. 

۸. لاگیج استوریج (luggage storage) 

اگر لازم است که در زمان توقف هواپیما یا انتظار برای پرواز از فرودگاه خارج شوید و چیزی تهیه کنید، امکان تحویل بارها و وسایلتان به بخش لاگیج استوریج وجود دارد. با امانت‌دادن آنها به این بخش با خیال راحت از فرودگاه خارج می‌شوید و کارتان را انجام می‌دهید. 

۹. ترمینال (terminal) 

اصطلاح ترمینال را با فرودگاه اشتباه نگیرید. ترمینال فرودگاه‌ها ساختمانی است که مسافران در هنگام ورود به هواپیما یا خروج از آن واردش می‌شوند. امکان دارد که هر فرودگاه چند ترمینال داشته باشد. ترمینال پروازهای خارجی و داخلی در بعضی از فرودگاه‌ها از هم جدا است. 

۱۰. ارایوال (arrival) 

پروازهایی که به مقصد هر فرودگاه انجام می‌شوند با عنوان ارایوال شناخته می‌شوند. روی تابلوی اعلاناتی مخصوص هم زمان پروازهایی مشخص می‌شود که قرار است به فرودگاه برسند. 

۱۱. دیپارچر (departure) 

به پروازهایی که از مبدأ فرودگاه به مقاصد دیگر انجام می‌شوند هم دیپارچر گفته می‌شود. اطلاعات این پروازها هم روی تابلوی اعلانات دیپارچر مشخص می‌شود و می‌توانید متوجه شوید که هر پرواز خروجی در چه ساعت و زمانی انجام می‌شود. 

۱۲. لاست اند فاوند (lost and found) 

بخشی در فرودگاه‌ها وجود دارد که چمدان‌های پیداشده در هواپیما و فرودگاه به آن تحویل داده می‌شوند. اگر وسایل و چمدان‌هایتان را گم کردید به این بخش مراجعه کنید. امیدواریم که چنین تجربه‌ای برایتان رقم نخورد اما به‌هر حال، خوب است که با این اصطلاح هم آشنا باشید. 

۱۳. انواع کلاس پروازی شامل (فرست‌کلس، بیزینس و اکونومی) 

کلاس‌های پروازهای هوایی هم متنوع هستند. بنا به خدماتی که ارائه می‌شود و راحتی و کیفیت صندلی و فضای آنها، ۳ سطح مختلف از کلاس‌های پرواز وجود دارد:

نخستین و بهترین حالت، فرست کلس (first class) یا همان درجه‌اول است. صندلی‌های این کلاس پرواز راحت و بزرگ هستند و فضای اطرافشان برای رفاه بیشتر مسافران بزرگ و جادار است. خدماتی نظیر پذیرایی مفصل هم از ویژگی‌های فرست کلس است. کلاس‌های دیگر پرواز بعد از آن، به‌ترتیب بیزینس یا تجاری و اکونومی یا اقتصادی هستند. این کلاس‌ها ارزان‌تر هستند و به‌ترتیب امکاناتشان نسبت به فرست‌کلس کمتر می‌شود. 

در آخر 

اگر قصد سفر هوایی دارید. باید بدانید که با خرید آنلاین بلیط هواپیما و آگاهی از اصطلاحات روند مراحل سوار و پیاده‌شدن در فرودگاه کارتان بسیار ساده و سریع پیش می‌رود. پس جای نگرانی وجود ندارد.از خدمات آنلاین برای تهیه و رزرو بلیط کمک بگیرید و اصطلاحاتی را که در این مقاله گفتیم به ذهن بسپارید!

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *