تمام خودروهایی که ما استفاده میکنیم، خودروهایی با موتور احتراق داخلی هستند. احتراق داخلی یا درونسوز به موتورهایی گفته میشود که در آن سوخت و هوا داخل یک محفظهی بسته محترق شده و تولید انرژی میکند. بخش بزرگی از موتورهایی که امروزه تولید میشوند، درونسوز هستند. این نوع موتور بازده بالایی ندارد و در آن بخش زیادی از انرژی به گرما تبدیل شده و هدر میرود. با آغاز فصل گرما جلوگیری از افزایش دمای موتور اهمیت بیشتری پیدا میکند؛ با هم راهکارهایی را برای مهار بهتر این گرما میخوانیم.
انفجار، پشت انفجار
تعداد زیاد انفجارهایی که در موتور احتراق داخلی رخ میدهد، نشانگر آن است که موتور هنگامی که روشن است دمای بالایی دارد و قطعا باید دمای آن را کنترل کرد. در غیر این صورت در عرض فقط چند دقیقه موتور خودرو از کار میافتد. احتراق بنزین در موتور بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ درجهی سانتیگراد حرارت تولید میکند و سیستم خنککننده میبایست این دما را بین ۹۰ تا ۹۵ درجه سانتیگراد نگه دارد.
نحوه بررسی سیستم خنککننده
در نتیجه سیستم خنککننده برای خودرو نقش حیاتی دارد. این سیستم از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است؛ رادیاتور، مخزن انبساط، ترموستات، مجاری آب، لوله ورودی رادیاتور بخاری، فن بخاری، رادیاتور بخاری و لوله برگشت آن، فن و واتر پمپ.
هر یک از این اجزا نقش خاصی را بر عهده دارند و سلامت هر کدام از آنها در عملکرد کل مدار تاثیر مستقیم دارد. معمولا در فصلهایی که دمای هوا بالاست، سیستم خنککننده موتور نیاز به بازدید دارد. بازدید را از رادیاتور آغاز کنید. اطراف رادیاتور را با دقت نگاه کنید تا جایی از آن نشتی نداشته باشد. پس از آن مطمئن شوید لولههای بالایی و پایینی رادیاتور فاقد نشتی باشند. بستهایی را که این شیلنگها را به رادیاتور متصل میکند با دقت بازدید کنید. اگر جایی از آنها زنگار یا رنگ سبز (ضدیخ و ضدجوش) دیدید حتما آن قسمت نیاز به بازرسی جدی دارد. سپس از سالم بودن ترموستات مطمئن شوید. یکی از راههایی که میتوانید از سلامت این سیستم اطمینان یابید، این است که در مدتی معین سطح آب داخل مخزن را بازرسی کنید. سطح آب مخزن نباید بالا یا پایینتر از حد مجاز باشد. دقت کنید که تنها در زمانی که موتور خنک است درب مخزن را برای بازرسی باز کنید. رادیاتور بخاری در اتاق خودرو قرار دارد و امکان رویت آن وجود ندارد. بازرسی این قسمت از سیستم خنککننده را به متخصص آن بسپارید. این رادیاتور هم اتصالات و شیلنگهایی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرند.
بازدید را به فردا نیندازید!
در مجموع سیستم خنککننده موتور وظیفهی ثابت نگهداشتن دمای موتور را بر عهده دارد. دمای موتور نباید بیش از اندازه بالا و حتی پایین باشد. دمای پایین موتور اختلال احتراق را در پی دارد. وجود مایع ضدیخ و ضدجوش در رادیاتور ماشین باعث افزایش قابلیت انتقال حرارت میشود. همچنین این مایع از زنگزدگی و خوردگی جلوگیری میکند و عمر قطعات موتور را افزایش میدهد. پس همین امروز سیستم خنککنندهی خودرو خود را بازدید کنید تا با گرمتر شدن هوا آسیبی به موتور خودرو شما نرسد.