همه چیز درباره ویزای الکترونیکی

ویزا الکترونیکی

یکی از اصلی‌ترین مدارکی که برای سفر به کشور‌های خارجی به آن نیاز داریم، ویزا است. با نفوذ هرچه بیشتر اینترنت به بخش‌های مختلف زندگی انسانی از جمله سفر و گردشگری، خدماتی به نام ویزا الکترونیکی به وجود آمده که دریافت این مدرک را آسان‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر از گذشته کرده است.

برخی از کشور‌ها ویزای الکترونیک را برای شهروندان کشور‌های مشخصی امکان‌پذیر کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، کشور ما این امکان را برای شهروندان ۱۸۰ کشور دنیا فراهم کرده است. اما فرق ویزای الکترونیک با ویزایی که به‌صورت حضوری دریافت می‌شود چیست؟ برای دریافت آن، چه‌کارهایی باید انجام داد و چقدر هزینه دارد؟ برای سفر به کدام کشور‌ها می‌توان از این خدمات استفاده کرد؟

در این مقاله به این سؤالات و بسیاری سؤالات دیگر در خصوص روادید الکترونیکی پاسخ خواهیم داد. درصورتی‌که قصد سفر به کشوری خارجی را دارید، کمی دست نگه دارید. شاید با مطالعه این مقاله، دیگر نیازی به مراجعه‌ی حضوری به سفارت یا کنسولگری برای ثبت درخواست ویزا نداشته باشید.

ویزا الکترونیکی چیست؟

ویزای الکترونیک چیست؟ همان‌طور که از نام آن پیداست، ویزای الکترونیکی (Electronic Visa) یا E-Visa نوعی ویزاست که مراحل ثبت درخواست، پرداخت هزینه و دریافت آن به‌صورت الکترونیکی یا آنلاین انجام می‌شود. این ویزا از نظر ماهیت، هیچ تفاوتی با ویزای معمولی نداشته و به همان اندازه نیز اعتبار دارد. مرجع صادرکننده‌ی این ویزا نیز همان کنسولگری یا سفارت کشور مقصد است با این تفاوت که متقاضی، این بار به‌جای مراجعه‌ی حضوری به محل کنسولگری یا سفارت به وب‌سایت آن‌ها مراجعه می‌کند.

لازم به ذکر است که ویزای الکترونیک با ویزای فرودگاهی تفاوت دارد. ویزای فرودگاهی نیز برای سفر به برخی کشور‌ها مانند قطر، عمان، لبنان، مالدیو و جمهوری آذربایجان برای ایرانیان فراهم شده است. این ویزا به‌صورت فوری در فرودگاه کشور مقصد صادر می‌شود؛ اما مدت‌زمان محدودتری داشته و ریسک عدم‌پذیرش و هزینه آن نیز نسبتا بالاست.

همان‌طور که مشخص است، اصلی‌ترین مزیت ویزا الکترونیکی، کاهش هزینه‌ها و زمانی است که متقاضی برای دریافت این مدرک صرف می‌کند. او می‌تواند در خانه‌ی خود نشسته و تنها با چند کلیک و بارگذاری مدارک، ظرف مدت چند دقیقه درخواست خود را ارائه دهد. بااین‌حال باید بدانید که همه‌ی کشور‌ها چنین سرویسی را ارائه نمی‌کنند.

کدام کشور‌ها ویزای الکترونیک می‌دهند؟

کشور‌هایی که E-Visa می‌دهند در حال حاضر تنها حدود سی کشور که عمدتا از کشور‌های درحال‌توسعه هستند، سرویس روادید الکترونیکی را برای شهروندان ایرانی ارائه می‌دهند. این کشور‌ها عبارت‌اند از: ارمنستان، آذربایجان، امارات، اوگاندا، بحرین، تانزانیا، ترکیه، روسیه، روآندا، زامبیا، زیمباوه، ساحل‌عاج، سائوتومه و پرنسیپ، سنگاپور، سودان جنوبی، سنت‌کیتس و‌نویس، سریلانکا، کامبوج، کویت، کنیا، گابون، گرجستان، لائوس، مصر، مالزی، میانمار، نیوزلند و هند.

از میان این کشور‌ها نیز کشور‌های ترکیه و ارمنستان برای سفر‌های حداکثر ۹۰ روزه و گرجستان برای سفر‌های حداکثر ۴۵ روزه اساسا از ایرانیان ویزا درخواست نمی‌کنند. اما پس‌ازآن می‌توانید برای اقامت بیشتر، نسبت به ثبت درخواست ویزای الکترونیک اقدام کنید.

به‌طورکلی ویزای الکترونیک به سه دلیل عمده ارائه می‌شود:

  • گسترش فرهنگ گردشگری در کشور مقصد با تسهیل صدور روادید و تشویق گردشگران به بازدید از آن کشور
  • کاهش هزینه‌های صدور روادید برای کشور مقصد
  • کمبود امکانات کنسولگری و محدودیت‌هایی که یک کشور می‌تواند در کشور‌های دیگر داشته باشد.

لازم به ذکر است که برخی کشور‌های پیشرفته، خدمات ویزای الکترونیک را برای شهروندان کشور‌های هم‌رده‌ی خود فراهم کرده‌اند. مهم‌ترین این کشور‌ها شامل آمریکا، ژاپن، انگلستان، جمهوری چک، چین، کرواسی، کانادا، پرتغال، هلند، نروژ، فرانسه، فنلاند، سوئیس، سوئد، بلژیک، ایسلند، ایتالیا، اسپانیا، استونی، استرالیا و اتریش هستند.

چرا بسیاری از کشور‌ها E-Visa ندارند؟

دریافت روادید الکترونیکی همان‌طور که در لیست کشور‌های صادرکننده ویزا الکترونیکی دیدیم، تنها معدودی کشور‌های پیشرفته یا نسبتا پیشرفته مانند ترکیه، گرجستان، امارات، کویت، سنگاپور، هند، روسیه، مالزی و نیوزلند این سرویس را به ایرانی‌ها یا شهروندان دیگر کشور‌های درحال‌توسعه ارائه می‌کنند. درواقع، سفر به بیشتر نقاط جهان، نیازمند ثبت درخواست ویزا به‌صورت حضوری است. کشور‌های شینگن، کانادا، آمریکا، استرالیا، چین و بسیاری از کشور‌های جنوب شرق آسیا نمونه‌های این کشور‌ها هستند. دلایل این موضوع را می‌توان در سه مورد زیر خلاصه کرد:

  • امکان جعل هویت
  • امکان جعل مدرک
  • نیاز به اطلاعات بیومتریک برای بررسی درخواست ویزا در بسیاری از کشور‌ها

درواقع، روادید الکترونیکی، احتمال جعل هویت یا مدرک از سوی افراد را بالا می‌برد. آن‌ها می‌توانند با بارگذاری مدارکی از دیگر افراد یا جعل مدارکی مانند تمکن مالی و غیره ویزایی که در حالت عادی دریافت نمی‌کردند را دریافت کنند. این در حالی است که تأیید صحت مدارک ارائه‌شده با مراجعه‌ی حضوری افراد و انجام مصاحبه از آن‌ها آسان‌تر و با اطمینان بیشتری انجام می‌شود.

همچنین بسیاری از کشور‌ها برای بررسی درخواست ویزا از متقاضیان، مشخصات بیومتریک مانند اثر انگشت، عکس دیجیتال و غیره درخواست می‌کنند که ارائه‌ی آن‌ها تنها به‌صورت حضوری میسر است. کشور‌های شینگن و کانادا نمونه‌هایی از این کشور‌ها هستند. دلیل اصلی این موضوع، مقابله با تهدید‌های امنیتی و جرائم مختلف، ازجمله جرائم مالی است.

البته با وجود همه‌ی این محدودیت‌ها برخی از مراحل دریافت ویزای بسیاری از کشور‌ها نیز آنلاین شده است. بااین‌حال به ویزای اخذشده، ویزای الکترونیک گفته نمی‌شود؛ چرا که حضور فیزیکی برای برخی مراحل دیگر الزامی است.

شرایط و مدارک دریافت ویزای الکترونیکی

شرایط دریافت ویزای الکترونیک دریافت ویزا الکترونیک نیز مانند دریافت ویزا به‌صورت حضوری، نیازمند احراز شرایط و ارائه‌ی مدارک مشخصی است. این شرایط و مدارک بسته به کشور و نوع ویزای درخواستی شما می‌تواند تفاوت داشته باشد؛ بااین‌حال برخی از آن‌ها عمومی هستند که عبارت‌اند از:

  • پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه و اسکن تمامی صفحات آن.
  • اسکن عکس پرسنلی با اندازه و شرایطی که توسط سفارت یا کنسولگری مشخص می‌شود و دارای پس‌زمینه‌ی سفید است.
  • چک ضمانت بازگشت به کشور برای برخی از کشور‌ها مانند امارات. (این چک در زمان خروج از آن کشور به شما عودت داده می‌شود).
  • رزرو هتل
  • بیمه‌ی مسافرتی
  • مدارک تحصیلی و شغلی

لازم به ذکر است که در صورت صدور ویزا و عدم سفر به کشور مقصد، هزینه بررسی درخواست به شما عودت داده نخواهد شد. در برخی موارد ممکن است با جریمه نیز مواجه شوید. همچنین در صورت رد درخواست به دلیل کسری هریک از مدارک نیز هزینه‌ی دریافت شده، مسترد نمی‌شود. دقت داشته باشید که هنگام ثبت درخواست روادید الکترونیکی برای یک کشور، ویزای معتبر دیگری برای همان کشور نداشته باشید. در واقع، پیش از ثبت درخواست باید تمامی درخواست‌ها و ویزا‌های قبلی خود را کنسل یا باطل کرده باشید.

لزوم دریافت ویزا پیش از خرید بلیط پرواز

یک نکته‌ی بسیار مهم این است که حتما پیش از تهیه بلیط هواپیما برای سفر به کشور مقصد خود، اقدام به تهیه ویزا کنید. بسیاری از افراد به بهانه‌ی ازدست‌ندادن بلیط‌های ارزان‌تر هواپیما اقدام به خرید بلیط خود پیش از ثبت درخواست روادید می‌کنند. فرض آن‌ها این است که چون مشکل خاصی برای دریافت ویزا ندارند، قطعا آن را دریافت خواهند کرد. این در حالی است که در برخی موارد، مشکلات پیش‌بینی‌نشده‌ای که شاید ربطی به پرونده‌ی متقاضی نداشته باشد، پیش‌آمده که صدور روادید را حداقل در آن زمان خاص، غیرممکن می‌کند.

مراحل دریافت ویزای الکترونیکی

مراحل دریافت ویزای الکترونیک پس از جمع‌آوری مدارکی که در قسمت قبل گفتیم و نیز دیگر مدارکی که کشور مقصد ممکن است به طور خاص تعیین کرده باشد، می‌توانید نسبت به ثبت درخواست روادید الکترونیکی خود اقدام کنید. این کار، شامل مراحل زیر است:

  • مراجعه به وب‌سایت سفارت یا کنسولگری و مطالعه‌ی آخرین شرایط و ضوابط خاص آن کشور
  • بارگذاری مدارک و نیز پرکردن فرم‌های مربوطه
  • پرداخت هزینه یا بارگذاری رسید پرداخت
  • نهایی کردن درخواست
  • انتظار برای صدور نتیجه
  • مراجعه به صفحه‌ی درخواست ویزا، مشاهده‌ی نتیجه و درنهایت پرینت ویزا

لازم به ذکر است تمامی این مراحل را می‌توانید به شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات ویزا یا شرکت‌های مسافرتی بسپارید. در این صورت باید علاوه بر هزینه‌ی ویزا، هزینه‌ی خدمات این شرکت‌ها را نیز پرداخت کنید. همچنین، در برخی موارد به دلایلی مانند نقصی پرونده یا بررسی موارد مشکوک، ممکن است از شما درخواست شود که به‌صورت حضوری به محل سفارت یا کنسولگری مراجعه کنید. در بعضی موارد نیز با شما تماس گرفته می‌شود.

درنهایت، ویزای پرینت شده، رسما حکم مجوز ورود شما به کشور مقصد را دارد. در برخی فرودگاه‌ها آن را به‌صورت کاغذی و در برخی دیگر به‌صورت الکترونیک یعنی نشان‌دادن فایل آن از شما قبول می‌کنند. بااین‌حال، توصیه می‌شود آن را پرینت و به شکل مناسبی نگهداری کنید. پس از دریافت ویزا نیز می‌توانید با خیال راحت، نسبت به تهیه‌ی بلیط پرواز خارجی خود اقدام کنید.

زمان صدور E-visa

یکی از محاسن ثبت درخواست ویزای الکترونیکی، علاوه بر کاهش زمان ثبت درخواست، سرعت در بررسی پرونده و مشخص‌شدن نتیجه است. معمولا بین ۳ تا ۱۰ روز طول می‌کشد که درخواست شما بررسی‌شده و نتیجه‌ی آن اعلام شود.

همچنین ازآنجاکه ویزا‌های الکترونیک معمولا به‌عنوان ویزای گردشگری صادر می‌شوند، مدت اعتبار آن‌ها حداکثر دو ماه است. البته این زمان، بسته به کشور‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. پس از این زمان نیز می‌توانید به‌صورت حضوری یا در بعضی موارد اینترنتی، نسبت به تمدید ویزای خود اقدام کنید.

هزینه دریافت ویزا الکترونیک

هزینه روادید الکترونیکی برای پرداخت هزینه‌ی درخواست بررسی ویزا الکترونیکی معمولا باید از درگاه‌های پرداخت اینترنتی بین‌المللی مانند مسترکارت یا ویزاکارت استفاده کنید. ازآنجایی‌که داشتن این کارت‌ها برای بسیاری از ایرانیان دشوار یا غیرممکن است، برای پرداخت خود باید از خدمات شرکت‌های واسطه استفاده کنید که آن‌ها نیز هزینه‌هایی برای ارائه‌ی این خدمات، تعریف کرده‌اند. به دلیل زمان‌بر بودن این فرایند، ممکن است لازم باشد که پیش از شروع فرایند ثبت درخواست ویزا، پرداخت خود را انجام داده و در زمان ثبت درخواست، رسید آن را بارگذاری کنید.

هزینه‌ی صدور ویزا الکترونیکی نیز دقیقا برابر با هزینه‌ی درخواست ویزا به‌صورت حضوری برای همان کشور است. این هزینه به نوع ویزای درخواستی شما نیز بستگی دارد. همان‌طور که گفتیم، هزینه‌ی خدمات شرکت‌های پرداخت واسطه یا شرکت‌های مسافرتی را نیز در صورت لزوم باید در نظر داشته باشید.

سخن آخر درباره ویزای الکترونیک

اینترنت، دریافت بسیاری از خدمات در دنیای امروز را آسان‌تر و ارزان‌تر کرده است. یکی از این خدمات، ویزا است. ویزای الکترونیک، همان ویزای معمولی یک کشور است که تمامی مراحل ثبت درخواست تا دریافت آن به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود. کشور‌های مختلف، هر یک این خدمات را برای شهروندان کشور‌های مشخصی، امکان‌پذیر می‌کنند. در حال حاضر نیز حدود ۳۰ کشور ازجمله مالزی، امارات، نیوزلند، برخی کشور‌های عربی، جنوب شرقی آسیا و آفریقا استفاده از این خدمات را برای ایرانیان میسر کرده‌اند. پس از دریافت ویزا برای رزرو بلیط از سرویس بلیت سفر اسنپ استفاده کنید.

مدارک و هزینه‌ی دریافت ویزا الکترونیکی، مشابه دریافت ویزا به‌صورت حضوری است و توسط کشور مقصد تعیین می‌شود. بااین‌حال، زمان بررسی این ویزا به شکل قابل‌توجهی کاهش‌یافته و به طور معمول، بین ۳ تا ۱۰ روز است. علاوه بر اقدام مستقیم از طریق وب‌سایت کنسولگری یا سفارت کشور مقصد، می‌توان انجام این خدمات را با پرداخت هزینه به شرکت‌های مسافرتی نیز سپرد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.