رانندگی ایمن در شرایط بد آب و هوایی

معمولا برای ما رانندگی در هوای صاف و شرایط بارندگی تفاوتی ندارد و همین موضوع باعث به دردسر افتادنمان می‌شود. نکات ایمنی بسیار مهمی در رابطه با رانندگی در شرایط بد آب و هوایی وجود دارد که در این مطلب به آنها می‌پردازیم.

آماده‌سازی خودرو برای رانندگی در هوای بد

  • تیغه‌های برف‌پاک‌کن را بازرسی کنید

تمیزی و شفافیت شیشه در رانندگی حین بارش باران و برف به دلیل دید کم محیط اهمیت بسیار بالایی دارد. برف‌پاک‌کن‌های خراب باعث کم‌تر شدن دید شما می‌شود که می‌تواند خطر آفرین باشد. بنابراین تیغه‌های برف‌پاک‌کن را بررسی و در صورت نیاز با تیغهٔ نو تعویض کنید.

  • پوشش چراغ‌های خودرو را تمیز کنید

به مرور زمان پوشش چراغ‌های خودرو شفافیت و تمیزی خودشان را از دست می‌دهند. هر از چندگاهی پوشش چراغ‌های جلو و عقب خودرو را تمیز کنید.

  • آج تایرها را بررسی کنید

عمق آج تایرها در رانندگی اهمیت بالایی دارد. در تایرهای نو عمق آج ۵.۹ میلیمتر است که در اثر استفاده از عمق آن کم می‌شود. با یک سکه کوچک آج را بررسی کنید و اگر از ۲ میلیمتر کمتر شده بود در سریع‌ترین زمان ممکن لاستیک را تعویض کنید.

ماشینتان را برای فصل سرما آماده کنید

اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید باید فصل به فصل خودرویتان را سرویس کنید. استفاده از ضد یخ، روغن و برف‌پاک‌کن نو از مواردی هستند که باید به آنها دقت داشته باشید.

  • لوازم ایمنی را همراه داشته باشید

لوازمی مثل پتو، بیل کوچک، چراغ‌قوه، مثلث هشدار، طناب، کابل و کمپرسور هوا را در خودرو داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم که لباس گرم اضافی هم در خودرو قرار دهید.

رانندگی در هوای برفی

  • آهسته رانندگی کنید

حتی اگر خودروی مجهزی هم دارید، سرعت رانندگی‌تان را حداقل به ۱۵ کیلومتر بر ثانیه کمتر از حداکثر حد مجاز برسانید.

  • مراقب یخ سیاه باشید

یخ شفاف یا یخ سیاه در شرایط دمای بسیار پایین رخ می‌دهد و لزوما به رنگ مشکی نیستند. بلکه شفاف بودن آن باعث می‌شود همرنگ سطح زیرین شده و جاده به ظاهر مرطوب به نظر برسد. دیدن این یخ کار دشواری است، بنابراین در هوای بسیار سرد برای جلوگیری از خطر لیز خوردن باید چند صد متر عقب‌تر از علایم و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی توقف را شروع کرد.

  • فاصله ایمنی را رعایت کنید

در بزرگراه‌ها حداقل ۱۰۰ متر با خودروی روبرو فاصله داشته باشید. این میزان فاصله باعث می‌شود در صورت ترمز ناگهانی خودروی روبرو شما فضا و زمان کافی برای جلوگیری از تصادفات احتمالی را داشته باشید.

  • حین دور زدن ترمز نگیرید

برای جلوگیری از چرخش خودرو حین دور زدن سعی کنید به آهستگی فرمان را چرخانده و حین گردش ترمزی نگیرید. چرخش ناگهانی یا ترمز حین دور زدن با سرعت بالا باعث می‌شود خودرو به سادگی از کنترل خارج شود و شروع به چرخیدن کند.

  • فرار از لیز خوردن خودرو

حین لیز خوردن خودرو آرامش‌تان را حفظ کنید. در این شرایط پا را از روی ترمز یا گاز بردارید و فرمان را به جهتی که خودرو در حال لیز خوردن است بچرخانید. به طور مثال، اگر خودرو به سمت راست متمایل شده، شما هم فرمان را به سمت راست بچرخانید. این کار باعث می‌شود خودرو به مسیر مستقیم برگردد. اگر دیدید به هیچ عنوان خودرو نمی‌ایستد پیشنهاد میکنیم به آهستگی مسیر جاده را ترک کنید و خودرو را برای توقف کامل به سمت تلی از برف ببرید تا آسیبی به بدنه وارد نشود.

رانندگی در هوای مه‌آلود

  • مه‌شکن‌ها را روشن کنید

روشن شدن چراغ‌های مه‌شکن باعث می‌شود شما دید بهتری نسبت به مسیر جاده مه‌آلود داشته باشید.

  • به آهستگی ترمز بگیرید

آهسته گرفتن ترمز در هوای مه‌آلود باعث می‌شود خودروهای پشت سر با دیدن چراغ قرمز رنگ ترمز خودروی شما نسبت به موانع پیش رو هشیار باشند و خطر تصادف ناخواسته از بین می‌رود.

  • با سرعت آهسته حرکت کنید

در شرایطی که دید شما نسبت به محیط کم است باید آهسته و محتاط‌تر رانندگی کنید.

رانندگی در هوای بارانی

  • حداقل ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر بر ساعت آهسته‌تر رانندگی کنید

در بارندگی‌های شدید، رانندگی با سرعت بالا و وجود آب زیاد روی زمین باعث می‌شود اتصال چرخ‌ها با زمین کم شود و عملا خودرو روی آب حرکت کند. در این شرایط چرخش سریع فرمان یا ترمز شدید باعث از دست رفتن کنترل خودرو می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع با حفظ آرامش بدون ترمز شدید و حرکت ناگهانی فرمان اجازه دهید سرعت خودرو کم شود.

  • از مناطق پر آب عبور نکنید

به هیچ عنوان از مناطقی که آب زیادی تجمع کرده عبور نکنید. چرا که شما نمی‌توانید حین رانندگی عمق آب را بسنجید و خطر ورود آب به دریچه هوا و موتور و متعاقبا خاموش شدن خودرو را در پی دارد.

اشتراک گذاری پست