کاخ دولما باغچه استانبول؛ هرآنچه باید قبل از بازدید بدانید

کاخ دولما باغچه یک ترکیب هنری از طلا و تابلو و کریستال‌ است. درخش طلایی‌ خورشید بر دیوارهای بیرونی کاخ می‌تابد و تاریخ گذشتگان استانبول را زنده می‌کند. زمزمه‌هایی که از این کاخ بلند می‌شود، بازدیدکنندگان را به‌سمت خود می‌کشاند تا در روایت فریبنده دیوارهای سلطنتی این بنا غوطه‌ور شوند. همراه ما باشید تا بیشتر با جزئیات با این کاخ بی‌نظیر و شاهکار هنری آشنا شوید.

معرفی کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه استانبول مرکز اداری امپراتوری عثمانی در اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم بود. محل اقامت ۶ تن از سلاطین عثمانی و بعدها اقامتگاه رؤسای جمهور ترکیه. این کاخ به‌عنوان گواهی بر شکوه و عظمت امپراتوری عثمانی در قلب استانبول قرار گرفته است؛ همان‌جا که تنگه بسفر شرق و غرب را به هم پیوند می‌دهد. این کاخ بخش زیادی از محبوبیت خود را مدیون این است که توانسته دکور، مبلمان و پرده‌های ابریشم اصیل خود را تا همین امروز حفظ کند. همچنین وقایع تاریخی متعدد که تا امروز شاهد آنها بوده، به جاذبه سحرانگیز بنا می‌افزاید.

محل دقیق کاخ دولما باغچه استانبول

این کاخ زیبا و تاریخی در منطقه بشکیتاش استانبول قرار دارد؛ در امتداد تنگه بسفر و در کرانه شرقی آن، تقریبا کنار بندر کاباتاش که نزدیک‌ترین ایستگاه به کاخ هم همان‌جا است. البته این کاخ تنها جاذبه تماشایی منطقه بشکیتاش نیست. مسجد تاریخی اورتاکوی، اسکله محله ببک، پارک آبی آکوالند و سایر دیدنی‌های طبیعی جذابیت منطقه را تکمیل کرده‌اند.

تاریخچه کاخ دولما باغچه

این کاخ به دستور سلطان عبدالمجید اول در اواسط قرن نوزدهم بنا شد و ساخت آن ۱۱ سال طول کشید، در طول یک دگرگونی بسیار مهم برای امپراتوری عثمانی. ساخت این بنا در سال ۱۸۵۶ تکمیل شد تا جایگزین کاخ سنتی توپکاپی شود. در واقع سلطان عبدالمجید اول علاقه ویژه‌ای به معماری اروپایی داشت و قصد داشت بنایی به سبک جدید و مطابق با تحولات روز آن دوران بسازد. او حاجی سعید آقا را مسئول ساخت کاخ و نیگوس بالیان و اوانیس کالفا را مسئول طراحی این پروژه قرار داد. ۳ سال بعد از اتمام ساخت کاخ، سلطان عبدالمجید اول و خانواده‌اش به آن نقل مکان کردند و مرکز حکومت عثمانی از توپکاپی به دولما باغچه تغییر پیدا کرد.

همین جابه‌جایی نشانگر گذر استانبول از دوران قدیم به مدرنیته است. معاهده سور که نقطه عطفی در انحلال امپراتوری عثمانی بود، در سال ۱۹۲۰ در همین کاخ امضا شد.

معماری داخلی کاخ دولما باغچه

به‌محض آنکه از ورودی بزرگ کاخ قدم به داخل می‌گذارید، وارد دنیایی می‌شوید که گویی زمان در آن متوقف شده است. فضای داخلی کاخ دولما باغچه یک سمفونی مجلل و محل تلاقی ظرافت معماری اروپایی با شکوه و ابهت عثمانی است. لوسترهای کریستالی همچون مجسمه‌هایی آویخته از آسمان، بر قالب‌های طلاکاری‌شده و نقاشی‌های دیواری بنا درخششی ملایم می‌اندازند. این نقاشی‌ها روایتگر قصه‌های دیپلماسی، انحطاط و دسیسه‌های سیاسی است. سالن جشن و پذیرایی به‌لطف مقیاس و جزئیات به‌کاررفته در آن نقطه کانونی کاخ دولما باغچه محسوب می‌شود. در این سالن، پژواک گذشته طنین‌انداز و سنگینی تاریخ کاملا قابل‌لمس است. نمای داخلی این بنا پوشیده از آجر، کف عمارت از جنس چوب و نمای بیرونی آن پوشیده از سنگ‌های مرمر سفیدرنگ است.

محوطه کاخ دولما باغچه حدود ۱۱۰ هزار مترمربع وسعت دارد. زیر بنای کاخ چیزی حدود ۴۵ هزارمتربع شامل سه طبقه، ۲۸۵ اتاق، ۴۴ سالن، حمام ترکی و ۶۸ سرویس بهداشتی است. ساختمان‌های این بنا یا آپارتمان‌های اداری هستند یا حرمسرای امپراتوری و یا سرسرای تشریفات و محل برگزاری جشن و پذیرایی. در معماری این ساختمان‌ها رد پای معماری باروک، نئوکلاسیک و روکوکو در ترکیب با معماری سنتی عثمانی به‌وضوح دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: جزایر پرنس استانبول، بهشتی که تبعیدگاه شاهزادگان عثمانی بود!

قیمت بلیط کاخ دولما باغچه استانبول

اگر بازدید از این اثر باشکوه بخشی از برنامه سفر شما است، می‌توانید بلیط خود را از این دو طریق تهیه کنید: از قبل بلیط خود را آنلاین بخرید یا بلیط‌تان را پشت درب کاخ دریافت کنید. قیمت بلیط ورود به امکان بازدید از بخش‌های مختلف بستگی دارد. مثلا بلیط ورود به حرمسرای سلطان معادل ۱۷۵ لیر و بلیط ورودی منطقه سلاملیک معادل ۲۸۰ لیر است. پذیرش عمومی بدون دسترسی به قسمت‌های مهم کاخ ارزان‌تر است؛ درحالی‌که بلیط مشترک برای بازدید از تمامی بخش‌های مجموعه بیشتر از ۴۰۰ لیر است.

جاذبه‌های درون کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های استانبول و تور آن یکی از جالب‌ترین تجربه‌های موزه‌گردی در این شهر است. اگر پایتان به کاخ دولما باغچه رسید، بازدید از این بخش‌ها را فراموش نکنید.

۱. ساختمان سلاملیک

این بنا، عمارت اصلی کاخ دولماباغچه است که زندگی عمومی مردم باستان برای اولین بار در آن شکل گرفت. جلسات و جشن‌های مختلف در این کاخ برگزار می‌شد. دکوراسیون سقف‌ها و لوسترهای بزرگ و مجلل این کاخ، اتاق‌هایی که با رنگ‌های مختلف از هم متمایز شده‌اند، پله‌هایی از کریستال بوهمی و کتابخانه‌ای که منسوب به خلیفه عبدالمجید افندی، آخرین ساکن کاخ در دوران عثمانی است، تماشای این کاخ را ارزشمند می‌کنند.

۲. سالن جشن و پذیرایی

سالن جشن و پذیرایی کاخ دولما باغچه حدود ۲ هزار متر مربع وسعت دارد و ارتفاع سقف آن به ۴۰ متر می‌رسد. فضای داخلی این سالن چندان تجملاتی نیست و تقریبا خالی است. اولین سخنرانی آتاتورک به‌عنوان رئیس جمهور و تشییع جنازه او در همین سالن برگزار شد.

۳. ساختمان حرمسرا

زندگی خانوادگی سلطان عثمانی در این کاخ جریان داشت. اگرچه جذابیت این بخش به‌اندازه سایر بخش‌های کاخ نیست، تماشای ابهت ساختمانی که زندگی روزمره سلطان در آن می‌گذشت خالی از لطف نیست.

۴. اتاق آتاتورک

مصطفی کمال آتاتورک کسی بود که جمهوری ترکیه را پایه‌گذاری کرد. یکی از اتاق‌های ساختمان حرمسرا متعلق به این فرد است. آتاتورک سال ۱۹۳۸ میلادی را در این اتاق سپری کرد و همان جا درگذشت. یکی از نکات جالب این کاخ این است که تمام ساعت‌هایش، روی ساعت فوت آتاتورک ادای احترام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی پارک های آبی استانبول + عکس و روش دسترسی

۵. باغ‌ها

باغ‌های این مجموعه مانند سایر بخش‌های کاخ سبک اروپایی دارند و برای تزیین آنها از عناصر کاخ‌های قدیمی‌تر استفاده کرده‌اند؛ عناصری مثل فواره‌ها، مجسمه‌ها و گل‌های تزیین‌شده. هاش‌باغچه باغ اصلی این کاخ است که با ایستادن در آن می‌توانید نمای ساختمان سلاملیک را در زمینه‌ای جذاب و فراموش‌نشدنی تماشا کنید.

جاذبه‌های اطراف کاخ دولما باغچه

برای آنکه این محله را با دست پرتری ترک کنید، به جاذبه‌های اطراف کاخ هم سر بزنید. جاهایی مثل:

  • استادیوم فوتبال بشیکتاش: اینجا موزه قدیمی‌ترین باشگاه فوتبال ترکیه است که درب آن را به‌روی گردشگران باز می‌گذارند.
  • خیابان استقلال: با فونیکولار خود را به میدان تکسیم برسانید و از گشت‌و‌گذار در منطقه‌ای تجاری برای خرید و امتحان‌کردن غذاهای خیابانی ترکیه لذت ببرید.
  • مسجد اورتاکویس: دسترسی به این مسجد کاملا آزاد و رایگان است. بانوان گردشگر برای ورود به این مسجد باید موها، شانه‌ها و بازوهای خود را بپوشانند.

مسیر رفتن به کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه در منطقه بشیکتاش استانبول واقع شده و این منطقه از بخش‌های مرکزی و اصلی شهر خلوت‌تر است. کاباتاش نزدیک‌ترین ایستگاه به کاخ است و تمام نقاط شهر به آن دسترسی خوبی دارند. از میدان تکسیم با فونیکولار، از سمت دیگر بسفر با کشتی، از محله کاراکوی یا منطقه سلطان احمد با تراموای مسیر باغجی‌لار-کاباتاش و از بسیاری از نقاط شهر با اتوبوس، تاکسی‌سرویس و حتی اتوبوس‌های توریستی استانبول می‌توان به کاخ دولما باغچه رفت. از ایستگاه کاباتاس با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به کاخ دولما باغچه می‌رسید.

چگونه از تکسیم به دلما باغچه برویم؟

برای دسترسی به کاخ دولما باغچه از میدان تکسیم دو راه پیش رو دارید:

  • خود را به ایستگاه مترو تکسیم برسانید و در ایستگاه کاباتاش پیاده شوید. از این ایستگاه تا جلوی درب کاخ پیاده ۱۵ دقیقه راه است.
  • در میدان تکسیم اتوبوس خط T۴۲ را بنشینید تا شما را در ایستگاه بشیکتاش پیاده کند. بعد از ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به کاخ می‌رسید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی با مترو استانبول

برای بازدید از دولما باغچه چقدر وقت بگذاریم؟

گیت ورودی کاخ به بازدیدکنندگان تنها اجازه ورود انفرادی نمی‌دهند. اگر تنها سفر کرده‌اید، ممکن است چند دقیق پشت درب کاخ معطل شوید تا یک گروه تشکیل شود. بازدید از این مجموعه حدودا ۱٫۵ تا ۲ ساعت طول می‌کشد. دقت کنید که عکس‌برداری از داخل بنا مجاز نیست. اگر بخواهید در کافه تریای ساحل بسفر استراحت کنید یا به تماشای برج ساعت معروف بنشینید، بازدیدتان طولانی‌تر می‌شود.

کلام آخر

همه اینها را گفتیم تا بدانید بازدید از جاذبه‌های تاریخی استانبول بدون تماشای دولما باغچه کامل نمی‌شود. چند ساعت از سفرتان را به گشت‌و‌گذار در فضایی اختصاص دهید که اولین تلاش سلاطین عثمانی برای روی‌آوردن به مدرنیته بود. مطمئن باشید از تماشای معماری درون و بیرون این شاهکار پرابهت لذت می‌برید و دست‌پر به اقامتگاه خود برمی‌گردید.

تابه‌حال این کاخ را از نزدیک دیده‌اید؟ اگر چیزهای جالب‌تری درباره‌اش می‌دانید، بی‌صبرانه مشتاق شنیدن نظرات‌تان هستیم.

منبع: hellotickets

 

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *