چالش‌ها، فرصت‌ها و مسیر توسعه اسنپ

همایش «شرکت‌های دانش بنیان، بازار سرمایه و دورنمای آینده»، چهارشنبه ۲۲ تیر، با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهور، رئیس سازمان بورس، مدیرعامل شرکت بورس تهران، مدیران شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و برخی از فعالان بازار سرمایه برگزار شد.

محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در این همایش با تاکید بر نقش تکنولوژی در حل نیازها و مشکلات جامعه گفت: «مجموعه اسنپ در سال ۹۳ با هدف ارائه روشی نوین در حمل‌و‌نقل شهری راه‌اندازی شد. در همان سال‌ها درباره سرمایه‌گذاری ایرانسل در این پلتفرم حمل‌و‌نقل صحبت شد؛ ابتدا تصور من بر این بود که این ایده به نتیجه نخواهد رسید و احتمالا با یک سرمایه‌گذاری شکست خورده مواجه می‌شویم. در آن زمان، هدف اولیه اسنپ گرفتن دربستی و حذف معطلی در کنار خیابان بود، اما هر چقدر جلوتر رفت جوانه‌های بیشتری روی تنه‌ای که در سال ۹۳ بذرش را کاشتیم سبز شد و حالا ۲۲ سرویس در سوپراپلیکیشن اسنپ ارائه می‌شود. امروز مجموعه اسنپ علاوه بر توسعه محصول، توسعه جغرافیایی هم داشته و در سراسر کشور در دسترس کاربرانش است.»

اسنپ سومین تاکسی اینترنتی بزرگ در دنیا

مدیرعامل اسنپ ضمن اشاره به اینکه سوپراپ اسنپ بزرگترین سوپراپلیکیشن در خاورمیانه است و به طور ویژه در بخش خودرو سومین شرکت بزرگ در دنیاست، بیان کرد: «شرکت اوبر از لحاظ تعداد سفر در حدود ۶۶ کشور ۳.۵ میلیون سفر انجام می‌د‌هد، در حالی که اسنپ در ایران بیش از ۳ میلیون سفر روزانه دارد.»

تاکسی‌های اینترنتی با ۵٪ از سهم حمل‌ونقل کشور

خلج در ادامه افزود: «جالب است بدانید سهم تاکسی‌های اینترنتی از حمل‌و‌نقل کشورمان ۵٪ است. با اینکه همواره در مورد بزرگی اسنپ صحبت می‌شود، اما هنوز این بازار بکر است و فرصت رشد در آن وجود دارد. اسنپ در حال حاضر در بیش از ۲۵۰ شهر بزرگ و کوچک فعال است و تهران با نزدیک به یک میلیون سفر به نسبت جمعیتی که سفر انجام می‌دهد، در دنیا اول است.»

چالش‌ها و فرصت‌های شرکت‌های فناوری‌محور

محمد خلج در ادامه درباره چالش‌ها و فرصت‌های شرکت‌های فناوری‌محور گفت: «در دو سال اخیر چالش‌های زیادی داشتیم، با این حال اگر نمودار شرکت‌های مختلف مانند: ایرانسل، دیجیکالا و همینطور اسنپ را ببینید، در همین دو سال رشد چشمگیری را مشاهده می‌کنید. این رشد نشانگر آن است که در این دو سال چالش‌ها به درستی مدیریت شدند. به طوری که در بعضی از چالش‌های کلان کشور تنها راه حل عبور از بحران استفاده از همین شرکت‌های دانش بنیان و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال بوده است.»

تحریم

خلج همچنین گفت: «در زمان تحریم برخی از دسترسی‌های ما قطع یا کم شد. در برخی اپ استورها ارائه محصول نداشتیم و در یک سری از بخش‌ها دسترسی‌مان به برخی از سرویس پروایدرهای خارجی قطع شد. از طرفی دسترسی محدود به بازار سرمایه و سرمایه‌گذران خارجی نگاه‌ها را به ظرفیت‌های داخلی و روش‌های مختلفی که برای تامین مالی شرکت‌ها مانند بورس وجود دارد معطوف کرد. برخی از این محدودیت‌ها ما را به خودکفایی در بحث‌هایی مثل نقشه‌ی اسنپ رساند؛ اسنپ قبلا از نقشه گوگل استفاده می‌کرد ولی حالا این نقشه به اسم smap به طور کاملا داخلی توسعه یافته است.»

کرونا

مدیرعامل اسنپ کرونا را یکی دیگر از چالش‌های اقتصاد کشور خواند و در مورد نقش فناوری در این دوران گفت: «با شروع همه‌گیری کرونا در ایران، بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی مثل رستوران‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌ها و بخش‌هایی که امکان ارائه خدمت حضوری نداشتد از طریق پلتفرم‌های آنلاین مانند اسنپ به حیات خود ادامه دادند. در نهایت کرونا باعث شد ما شاهد رشدی ۴برابری در سرویس‌های مختلف گروه اسنپ باشیم.»

مهاجرت

به گفته محمد خلج بحران مهاجرت منابع انسانی یکی از چالش‌های اصلی اسنپ در سال‌های اخیر است. خلج در این مورد گفت: «گروه اسنپ از ابتدای دوران کرونا از ۳ هزار نفر پرسنل به نزدیک ۶ هزار نفر رسیده است. ولی واقعیت این است که افزایش مهاجرت نیروی متخصص به یکی از آسیب‌های جدی ما در بخش منابع انسانی بدل شده است. با این حال ما همواره سعی کرده‌ایم چالش‌ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و در نگهداشت سرمایه انسانی در کشور نقش داشته باشیم.»

مسیر پیش روی اسنپ

خلج در تشریح مسیر پیش روی اسنپ در اکوسیستم فناوری بیان کرد: «طبیعتا هر چقدر سایز اسنپ بزرگ می‌شود شناخت و تجربه و یادگیری این شرکت نیز بیشتر می‌شود. یکی از چشم‌اندازهای ما در آینده بحث حضور فعال و بیشتر در منطقه و جهانی شدن خواهد بود. حضور در بازار کشورهایی که هنوز به صورت آفلاین خدمت‌رسانی می‌کنند می‌تواند به ظرفیت‌های رشد اسنپ اضافه کند.»

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.