کروکی تصادف؛ تعریف، شرایط، نحوه اعتراض به انواع کروکی

کروکی ماشین

حوادث رانندگی، ممکن است هر زمانی با شدت و ضعف مختلف روی دهد. در چنین شرایطی برای دریافت خسارت از محل بیمه‌های خودرو، یعنی بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه، ممکن است نیاز به ترسیم کروکی تصادف داشته باشید. با کروکی کشیدن، صحنه تصادف به خوبی برای کارشناس بیمه یا دادگستری (در صورت لزوم)، مشخص خواهد شد و قضاوت درباره نحوه تصادف و میزان تقصیر راننده، به سادگی صورت می‌گیرد.

کروکی تصادف چیست؟

در پاسخ به این که کروکی چیست، باید بگوییم کروکی به گزارشی گفته می‌شود که به وسیله مامور راهنمایی و رانندگی در محل تصادف رانندگی، تهیه می‌شود. در حقیقت پس از وقوع تصادف، مامور راهنمایی و رانندگی، در محل حادثه حضور پیدا کرده و گزارش خود را تهیه خواهد کرد. با استفاده از این گزارش، مقصر تصادف شناسایی شده و میزان تقصیر وی در آسیب وارده به جان و مال افراد دیگر و خود او، تعیین می‌شود.

انواع کروکی تصادف کدامند؟

نحوه گرفتن کروکی تصادف

کروکی تصادف در دو فرمت سازشی و غیرسازشی، ترسیم می‌شود. در زیر نحوه گرفتن کروکی تصادف در هر یک از این دو وضعیت را دنبال خواهیم کرد:

کروکی سازشی

کروکی سازشی، به زمانی مربوط می‌شود که میزان خسارات وارد آمده، در سطح تعهدات مالی بیمه باشد. در اکثر مواقع با استفاده از همین کروکی سازشی، راننده مقصر و طرف زیان دیده به شعبه پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث مراجعه کرده و خسارت پرداخت خواهد شد. البته برای ترسیم کروکی سازشی، محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. به طور مثال در تصادف‌های زنجیره‌ای و به طور کلی تصادف بین بیش از دو وسیله نقلیه، امکان ترسیم این نوع کروکی وجود ندارد.

کروکی غیرسازشی

کروکی غیرسازشی، جزئیات بیشتری دارد و در دو صفحه پشت و رو، ثبت می‌شود. در این نوع کروکی، شرح مفصلی از صحنه تصادف ثبت شده و وضعیت وسایل نقلیه حاضر در صحنه تصادف، عابرها و به طور کلی اشخاص ثالث نیز مشخص می‌شود. به طور کلی زمانی که در حادثه تصادف، صدمات جانی وارد شده یا این که خسارات مالی به بار آمده، در حد تعهدات بیمه خودرو نباشد، باید حتما کروکی غیرسازشی ترسیم شود. همین طور اگر راننده مقصر از صحنه تصادف متواری شده باشد، باید حتما کروکی غیرسازشی ثبت شود.

نحوه گرفتن کروکی تصادف

برای دریافت کروکی تصادف، باید پس از رخ دادن تصادف، با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و منتظر اعزام افسر راهنمایی و رانندگی بمانید. البته در نظر داشته باشید که در تصادفات با خسارت کمتر از ۲۰ میلیون تومان، نیازی به ترسیم کروکی نیست و طرفین می‌توانند با توافق شخصی، محل حادثه را ترک کرده و اقدامات بعدی برای دریافت خسارت را بین خود حل و فصل کنند. در نظر داشته باشید که این صرف نظر از گرفتن کروکی ماشین، در صورتی است که دو طرف تصادف، با یکدیگر صلح و سازش داشته و در تعیین مقصر حادثه، اتفاق نظر داشته باشند. در این وضعیت کروکی نکشیدن افسر، منطقی بوده و برای دریافت خسارت، به طور کلی نیازی به این مدرک نیست.

مدت اعتبار کروکی تصادف چقدر است؟

کروکی کشیدن

همان طور که اشاره کردیم اصلی‌ترین کاربرد کروکی تصادف برای بیمه است. البته در صورتی که حادثه تصادف به شکلی باشد که نیاز باشد به مراجع قضایی و تشکیل دادگاه مراجعه کرد نیز این نمونه کروکی تصادف، به کار خواهد آمد. در واقع در چنین شرایطی، کروکی تصادف محل، قضاوت شده و در تعیین مقصر و میزان تقصیر او، نقش مستقیم و اصلی دارد. اما در شرایطی که می‌خواهید از کروکی تصادف برای دریافت خسارت استفاده کنید، لازم است که تا ۵ روز پس از دریافت آن، به شرکت بیمه مراجعه کنید.

در نظر داشته باشید که با سپری شدن این ۵ روز، شرکت‌های بیمه دیگر پرداخت خسارتی نداشته و مسئولیتی از این بابت برعهده ندارند.

نحوه اعتراض به کروکی

در صورتی که به هر علتی به کروکی ترسیم شده، اعتراض داشته و مواردی در آن را مغایر با واقعیت بدانید، امکان اعتراض به کروکی را خواهید داشت. در این صورت شما می‌توانید شکایت خود را به شعبه دادگاه ارائه کرده و با تسلیم مدارک و شواهد، برای ثبت دوباره کروکی، درخواست داشته باشید. البته ممکن است که در این صورت، دوره انتظار شما برای رسیدن به نتیجه، کمی طول بکشد. اگر چه مهلت مشخصی برای این اعتراض تعیین نشده است، اما توصیه می‌شود که در صورت داشتن اعتراض، در مدت زمانی معقول اقدام کنید که شواهد از دست نرفته باشد.

سخن پایانی

در بالا دیدیم که کروکی تصادف چیست و در چه شرایطی به کروکی کشیدن در صحنه تصادف نیاز خواهیم داشت. کروکی تصادف برای بیمه و همین طور در مراجعه قضایی، کاربرد داشته و برگه مستدلی برای قضاوت در خصوص حادثه تصادف رانندگی و تعیین میزان تقصیر راننده مقصر، خواهد بود. شما چه تجربه‌ای از کروکی کشیدن دارید و تا به حال در چه شرایطی کروکی تصادف دریافت کرده یا از گرفتن آن، صرف نظر کرده‌اید؟

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. توصیه می‌کنیم که این مطلب را برای دوستان و آشنایان خود نیز ارسال کنید. همچنین اگر نظر یا تجربیات به خصوصی در این زمینه دارید آن را با ما و دیگران کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

 

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *