آشنایی با هواپیمایی کاسپین و مقررات پرواز

معرفی هواپیمایی کاسپین

هواپیمایی کاسپین، یکی از نام‌آشناترین شرکت‌های هواپیمایی ایران است. این شرکت، یکی از پنج هواپیمایی ایرانی عضو انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، یاتا بوده و به بسیاری از شهر‌های داخلی و خارجی به‌ویژه کشور‌های همسایه پرواز دارد. هواپیمایی کاسپین، ناوگان خود را مجهز به هواپیما‌هایی از شرکت‌های برتر بوئینگ و مک‌دانل داگلاس کرده و با سامانه جامع سیمرغ خود خدمات ویژه‌ای را به مسافرینش ارائه می‌دهد.

در این مقاله، ضمن معرفی کاسپین ایرلاین و مرور تاریخچه‌ی ۳۰ ساله‌ی آن به معرفی ناوگان، مقاصد پروازی، روش‌های خرید بلیط و خدمات ویژه‌ی این شرکت می‌پردازیم. در نهایت نیز نکات مهمی را که پیش از سفر با این هواپیمایی باید در نظر داشته باشید، مرور می‌کنیم. درصورتی‌که قصد سفر با کاسپین ایرلاین را دارید، مطالعه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

تاریخچه‌ی کاسپین و معرفی خدمات آن

هواپیمای مک‌دانل داگلاس کاسپین شرکت هواپیمایی کاسپین، یکی از اولین شرکت‌های خصوصی هواپیمایی ایران است که در سال ۱۳۷۱ با همکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد. دفتر اصلی این شرکت ابتدا در مشهد دایر شد و پرواز‌های آن نیز بیشتر منحصر به تهران مشهد بود. پس از مدتی، دفتر کاسپین به تهران منتقل شد. کاسپین در ابتدا چهار فروند هواپیمای یاک ۴۲ در اختیار داشت. پنج فروند هواپیمای توپولف ۱۵۴ نیز در ادامه به ناوگان این شرکت اضافه شدند، که یکی از آن‌ها در سانحه از بین رفت. ناوگان کاسپین در حال حاضر، متشکل از هواپیما‌های زیر است:

  • پنج فروند مک‌دانل داگلاس‌ام دی ۸۰
  • پنج فروند بوئینگ ۷۳۷ کلاسیک

هواپیمایی کاسپین، اولین شرکتی بود که هواپیما‌های پیشرفته بوئینگ ۷۳۷ را وارد ناوگان هوایی کشور کرد.

سیستم سیمرغ کاسپین

ازجمله خدمات اختصاصی شرکت هواپیمایی کاسپین می‌توان به راه‌اندازی سامانه‌ی جامع سیمرغ کاسپین اشاره کرد. این سامانه، شامل خدمات فروش بلیط‌های سیستمی و چارتری (وب سفر)، فروش بلیط هواپیما از طریق اپلیکیشن‌های موبایل (همسفر)، اطلاع‌رسانی پرواز، کنترل وضعیت بلیط، لیست انتظار فرودگاه، مدیریت اطلاعات چارترکنندگان پرواز و رزرواسیون هتل می‌شود.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد کاسپین

ازجمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد هواپیمایی کاسپین می‌توان به استفاده از حرفه‌ای‌ترین نیرو‌ها و خدمه‌ی پرواز اشاره کرد. این هواپیمایی، سالانه، دوره‌های آموزشی با استاندارد‌های بین‌المللی برای آموزش نیرو‌های خود برگزار می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این هواپیمایی ارائه خدمات حمل حیوانات خانگی و کیفیت بالای کیترینگ آن هستند.

کلاس‌های پروازی و خدمات کاسپین

کلاس پروازی اکونومی کاسپین شرکت هواپیمایی کاسپین، پرواز‌های خود را در دو کلاس معمولی یا اکونومی و تجاری یا بیزنس کلاس انجام می‌دهد. کلاس اکونومی کاسپین نیز خود به کلاس‌های H، M و K تقسیم می‌شود. در پرواز‌های بیزنس کلاس، صندلی‌ها راحت‌تر و جادارتر بوده و خدمات بیشتر و بهتری به مسافران داده می‌شود. قیمت بلیط این پرواز‌ها نیز متعاقبا گران‌تر هستند. بااین‌حال، می‌توان با خرید بلیط این پرواز‌ها از اپلیکیشن‌های رزرو بلیط مانند اسنپ از تخفیف‌های نسبتا خوبی استفاده کرد.

مقاصد پروازی کاسپین ایرلاین

یکی از پرکارترین شرکت‌های هواپیمایی کشور ازنظر پرواز‌های داخلی، هواپیمایی کاسپین است. این شرکت تقریبا تمامی شهر‌های بزرگ و بسیاری از شهر‌های کوچک را پوشش می‌دهد. قطب‌های اصلی پروازی این شرکت هواپیمایی، فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی تهران به ترتیب برای پرواز‌های داخلی و خارجی هستند. دیگر فرودگاه‌های کانونی این هواپیمایی نیز شهید هاشمی‌نژاد مشهد، شهید بهشتی اصفهان و خلیج‌فارس عسلویه‌ی بوشهر هستند.

در حال حاضر، پرواز‌های داخلی کاسپین از ترمینال چهار فرودگاه مهرآباد تهران به شهر‌های زیر برقرار است:

آبادان، اهواز، عسلویه، بندرعباس، سنندج، اصفهان، کیش، کرمانشاه، ماهشهر، مشهد، رشت، ساری، شیراز، تبریز، دزفول، ارومیه، یزد، زابل و زاهدان

پرواز‌های خارجی کاسپین از تهران نیز در حال حاضر به مقاصد زیر انجام می‌شوند:

شهر‌های استانبول، ازمیر و اسپارتا در ترکیه، شهر‌های سلیمانیه، اربیل، بغداد و نجف در عراق و دبی.

همچنین دو پرواز از مشهد به بغداد و نجف در عراق و نیز از کرمان به نجف در دستور کار این هواپیمایی قرار دارند. در ایام حج تمتع نیز پرواز‌های به مقصد مدینه در عربستان سعودی دایر هستند. از دیگر پرواز‌های خارجی کاسپین، می‌توان به پرواز‌های شیراز-استانبول، چابهار-دبی و چابهار-مسقط اشاره کرد.

خرید بلیط هواپیما از کاسپین

خرید بلیط پرواز کاسپین برای خرید بلیط پرواز داخلی و خارجی از هواپیمایی کاسپین از یکی راه‌های زیر می‌توانید اقدام کنید:

  • خرید اینترنتی از وب‌سایت کاسپین به آدرس https://www.caspianairlines.com/
  • رزرو بلیط از اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ
  • خرید اینترنتی یا حضوری از شرکت‌های هواپیمایی واسطه
  • خرید حضوری از یکی از دفاتر کاسپین
  • رزرو تلفنی از دفاتر هواپیمایی کاسپین

اطلاعات ضروری برای سفر با کاسپین

پیش از سفر با هریک از شرکت‌های هواپیمایی باید از قوانین پذیرش آن‌ها در فرودگاه مطلع باشید. مهم‌ترین این قوانین مربوط به میزان مجاز بار، شرایط کنسلی بلیط و زمان لازم برای حضور در فرودگاه پیش از پرواز هستند. در اینجا قوانین اختصاصی هواپیمایی کاسپین را مرور می‌کنیم.

حضور در فرودگاه پیش از پرواز

مانند دیگر شرکت‌های هواپیمایی، کاسپین نیز از مسافران خود می‌خواهد مدت‌زمان مشخصی پیش از پرواز در فرودگاه حاضر باشند. این مدت‌زمان، صرف انجام امور مربوط به پذیرش و دریافت کارت پرواز می‌شود. مسافرین کاسپین باید حداقل یک ساعت و نیم پیش از پرواز‌های داخلی و سه ساعت پیش از پرواز‌های خارجی با در دست داشتن بلیط و مدارک لازم، ازجمله مدارک شناسایی در فرودگاه حاضر باشند. گیت‌های پرواز‌های داخلی این فرودگاه ۳۰ دقیقه و گیت‌های پرواز‌های خارجی نیز یک ساعت پیش از پرواز بسته می‌شوند.

شرایط کنسلی بلیط

درصورتی‌که به هر دلیل، قصد کنسل کردن بلیط خود را داشته باشید بخشی از هزینه پرداختی شما توسط کاسپین به‌عنوان جریمه اخذ شده و مابقی به شما بازگردانده خواهد شد. این جریمه‌ها به شرح زیر هستند:

بیشتر کلاس‌های پروازی

  • تا ساعت ۱۲ روز قبل از پرواز: ۳۰ درصد
  • از ساعت ۱۲ روز قبل از پرواز به بعد: ۵۰ درصد

کلاس‌های K، KF، L، LF، LB و LH:

  • تا ساعت ۱۲ روز قبل از پرواز: ۵۰ درصد
  • از ساعت ۱۲ روز قبل از پرواز به بعد: ۸۰ درصد

کلاس M:

  • تا ساعت ۱۲ روز قبل از پرواز: ۵۰ درصد
  • از ساعت ۱۲ روز قبل از پرواز به بعد: ۷۰ درصد

کلاس‌های V، A، F، U، D، IF، IB، IH، IE و I نیز مشمول صد درصد جریمه هستند.

حداکثر بار مجاز

  • حداکثر بار مجاز کاسپین

حداکثر بار مجاز برای هر مسافر در پرواز‌های داخلی کاسپین، ۲۰ کیلوگرم و در پرواز‌های خارجی، ۳۰ کیلوگرم است. همچنین هر مسافر می‌تواند تا چهار کیلوگرم بار را با خود به داخل کابین هواپیما بیاورد. مجموع ابعاد این بار نباید از ۱۱۵ سانتی‌متر بیشتر شود. این بار می‌تواند شامل حداکثر ۱۰۰ میلی‌لیتر مایعات غیرقابل اشتعال مانند نوشیدنی یا مایعات داخل تیوب مانند کرم و لوسیون باشد. هزینه‌ی اضافه‌بار نیز یک درصد از هزینه‌ی بلیط به ازای هر یک کیلوگرم است.

از مهم‌ترین کالا‌های ممنوع‌الورود به هواپیمایی کاسپین، موارد زیر هستند:

  • اشیا نوک‌تیز و برنده
  • مواد قابل‌انفجار و قابل اشتعال
  • مواد غذایی یخ‌زده
  • مواد اسیدی مانند آب‌لیمو
  • مواد چسبناک مانند عسل
  • کالا‌های ممنوع‌الحمل مانند اسلحه

سخن آخر

هواپیمایی کاسپین، یکی از اولین شرکت‌های خصوصی هواپیمایی در ایران است که در ابتدا کار خود را با هواپیما‌های یاک و توپولف آغاز کرد؛ اما رفته‌رفته با ارتقاء ناوگان خود به هواپیما‌های پیشرفته‌تر مانند بوئینگ، توانست وسعت پرواز‌های خود را نیز بیشتر کند. در حال حاضر، این هواپیمایی با ده فروند هواپیمای خود به بسیاری از شهر‌های ایران و برخی از کشور‌های همسایه پرواز دارد.

خرید بلیط هواپیمایی کاسپین از وب‌سایت این شرکت میسر است؛ اما با خرید از سرویس بلیت سفر اسنپ می‌توانید در قیمت بلیط پرواز داخلی یا خارجی خود صرفه‌جویی کنید. سامانه‌ی جامع پروازی سیمرغ کاسپین با استاندارد‌های بین‌المللی، تمامی خدمات پروازی کاسپین را پوشش داده و یکی از خدمات ویژه‌ی این هواپیمایی محسوب می‌شود. قوانین حمل بار و پذیرش کاسپین نیز کم‌وبیش مشابه دیگر هواپیمایی‌هاست.

سؤالات متداول

آیا کودکان می‌توانند به‌تنهایی با کاسپین سفر کنند؟

هواپیمایی کاسپین، امکان سفر کودکان پنج تا ۱۱ سال را با ارائه رضایت‌نامه‌ی والدین یا سرپرست قانونی و نیز با حضور آن‌ها در فرودگاه فراهم کرده است.

شرایط خسارت در صورت تأخیر شرکت کاسپین چگونه است؟

شرکت کاسپین، مطابق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، موظف به پرداخت خسارت به مسافرین خود برای تأخیر‌های بیشتر از دو ساعت از محل هزینه‌ی بلیط پرواز و نیز پرداخت خسارت علاوه بر هزینه‌ی بلیط برای کنسل کردن پرواز‌های خود است.

آیا کاسپین به نوزادان و افراد توان‌خواه خدمات ویژه ارائه می‌دهد؟

بله. هواپیمایی کاسپین برای نوزادان سبد نوزاد و برای افراد توان‌خواه، ویلچر مخصوص در نظر گرفته است.

آیا کاسپین تاکنون دچار سانحه شده است؟

بله. پس از سقوط هواپیمای توپولف تهران-ایروان این شرکت در سال ۱۳۷۸، پرواز هواپیما‌های توپولف در ایران ممنوع شد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *