کاپادوکیا کجاست؟ لذت بالن‌سواری در میراث جهانی ارزشمند ترکیه

از استانبول و آنتالیا که بگذریم، شهر پرقدمت کاپادوکیا نیز ازجمله مقاصد تفریحی محبوب ترکیه به‌شمار می‌آید. دیدنی‌های چشمگیر و فعالیت‌های هیجان‌انگیز این منطقه باستانی طرف‌داران پروپاقرصی دارد که به‌محض گرم‌شدن هوا، بار سفر می‌بندند و راهی این سرزمین رؤیایی پوشیده از صخره‌های بزرگ و کوچک می‌شوند. در این راهنما درباره کاپادوکیا و محبوب‌ترین فعالیت‌های تفریحی آن می‌خوانید.

کاپادوکیا کجاست؟

کاپادوکیا «Cappadocia» منطقه‌ای زیبا و تاریخی در مرکز ترکیه است که به‌خاطر مناظر افسانه‌ای، جاذبه‌های قابل‌توجه و صدها بالن هوای گرم که هم‌زمان با طلوع خورشید در آسمان اوج می‌گیرند، شهرت عجیبی میان گردشگران دارد. این منطقه بیش از ۶۰ میلیون سال قبل براثر فعالیت‌های آتشفشانی شکل گرفت و حالا، به‌دلایل طبیعی و تاریخی، نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو دیده می‌شود. اگر برای گشت‌و‌گذار در استانبول و آنتالیا نهایتا ۲ تا ۳ روز وقت کافی است، تماشای تمام زیبایی‌های کاپادوکیا، از پیاده‌روی و هایک در دره‌های باستانی تا کاوش در شهرهای زیرزمینی شگفت‌انگیز آن، دست‌کم یک هفته زمان می‌برد!

مسیر دسترسی به کاپادوکیا

مسیر‌های مختلفی برای رفتن به کاپادوکیا پیش روی شماست که ازنظر سرعت، راحتی و قیمت تفاوت‌های فاحشی دارند.

  • دسترسی با هواپیما: بهترین و سریع‌ترین گزینه برای سفر به این منطقه رزرو بلیط پرواز است. دو فرودگاه نوشهیر و قیصری در نزدیکی این منطقه توریستی قرار دارند و مسافران را از مبدأ استانبول، آنتالیا و ازمیر به کاپادوکیا می‌برند.
  • دسترسی با قطار: اگر برای این سفر قطار را انتخاب می‌کنید، باید با کم‌و‌کاستی‌های شبکه قطار مسافربری ترکیه کنار بیایید. می‌توانید از استانبول تا قونیه را با قطار سفر کنید و بعد سوار اتوبوس کاپادوکیا شوید که ۳ ساعت و نیم در راه است.
  • دسترسی با اتوبوس: اگر در استانبول، ازمیر یا اولودنیز سوار اتوبوس شوید، دست‌کم ۱۲ ساعت و از منطقه پاموکاله دست‌کم ۹ ساعت تا تا کاپادوکیا فاصله دارید.

بهترین محل اقامت در کاپادوکیه

اقامت در بعضی از شهرهای کاپادوکیا، دسترسی به جاذبه‌های توریستی منطقه را راحت‌تر می‌کند. البته هریک از این شهرها در کنار مزیت‌ها، معایبی هم دارند:

  • اقامت در گورمه: وجود اقامتگاه‌های متعدد مزیت آن و شلوغی همیشگی شهر عیب بزرگ آن است! محلی‌ها کاپادوکیا در این شهر زندگی نمی‌کنند و فرصت تعامل با آنها را ندارید.
  • اقامت در اورگوپ: زرق‌و‌برق شهر و هتل‌غارهای معروف مزیت آن و قیمت سرسام‌آور اقامت عیب بزرگ آن است! تازه، اورگوپ در مرکز کاپادوکیا هم نیست.
  • اقامت در آوانوس: توریستی نبودن منطقه مزیت آن و لزوم داشتن خودرو برای رفت‌و‌آمد عیب بزرگ آن است! در این منطقه یک عدد هتل‌غار هم وجود ندارد.
  • اقامت در اوچیسار: مناظر شگفت‌انگیز و هتل‌های جالب مزیت آن و دورافتاده ‌بودنش عیب بزرگ آن است. البته خیلی‌ها عاشق همین آرامش و سکوت شهر می‌شوند.
  • اقامت در چاووشین: موقعیت مکانی مناسب و شلوغی کمتر مزیت آن و امکانات بسیار محدود عیب بزرگ آن است!

بهترین زمان بازدید از کاپادوکیه

بیشتر فعالیت‌های هیجان‌انگیزی که مسافران را به خاک کاپادوکیا می‌کشاند، در تمام سال در دسترس است. بنابراین نمی‌توان بهترین یا بدترین زمان سفر به آن را مشخص کرد.

  • در فصل بهار جمعیت مسافران نسبتا کمتر و چشم‌انداز مناظر به‌مراتب سبزتر از فصل‌های دیگر است.
  • در عوض،‌ تابستان‌های کاپادوکیا بسیار شلوغ و پرازدحام است. هوای گرم فعالیت‌های فضای باز را سخت و طاقت‌فرسا می‌کند. با‌این‌حال بیشتر گردشگران تمایل دارند بین‌ ماه‌های خرداد تا اواخر مرداد راهی کاپادوکیا شوند.
  • از اواخر پاییز هوا رو به خنکی می‌رود و جمعیت مسافران کمتر می‌شود. در این فصل، روزها حسابی گرم و شب‌ها کاملا خنک است. شاخ‌و‌برگ‌های پاییزی مناظر شهر را هم از دست نمی‌دهید.
  • زمستان‌های این شهر کاملا سرد و گه‌گاه برفی است. با وجود فعالیت بالن‌ها و امکان هایکینگ در دره‌ها، گردشگران کمتری رغبت می‌کنند در هوای سرد به کاپادوکیا سفر کنند.

فعالیت‌های هیجان‌انگیز در کاپادوکیا

به‌غیر از بالن‌سواری که بزرگ‌ترین آهنربای گردشگری کاپادوکیا است، گوشه‌گوشه این شهر ردپای تاریخ را به نمایش می‌گذارد و مملو از جاذبه‌های طبیعی و باستانی است. اگر هنوز نمی‌دانید روزهای سفر را چطور بگذرانید، این بخش را تا آخر بخوانید.

۱. بالن‌سواری و تماشای طلوع خورشید

هر سال بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر سوار بالن‌های هوای گرم کاپادوکیا‌، بر فراز دره‌های کبوتر، سرخ، اوچیسار و عشاق پرواز می‌کنند و به تماشای منظره حیرت‌انگیز طلوع آفتاب می‌نشینند. حرکت ده‌ها بالن رنگارنگ در آسمان، صحنه‌ بالن‌سواری را به یک رؤیای دست‌نیافتنی تشبیه می‌کند. اگر قصد بالن‌سواری دارید، خود را برای تغییر برنامه پرواز به‌‌دلیل تغییرات آب‌و‌هوایی آماده کنید.

۲. هایکینگ در دره‌های کم‌نظیر شهر

اگر از گشت‌و‌گذار در فضای باز لذت می‌برید، هایکینگ در دره‌های شگفت‌انگیز کاپادوکیا تجربه بی‌نظیری از لمس طبیعت در ذهن‌تان رقم می‌زند. منظور از هایکینگ، پیاده‌روی طولانی‌مدت و چندساعته در دل طبیعت و تماشای مناظر حیرت‌انگیز اطراف است. مسیر‌های پیاده‌روی سرخ و دره رز بهترین انتخاب برای پیاده‌روی و تماشای طلوع و غروب آفتاب هستند. در مسیر دره کبوتر از کنار غارها قدیمی عبور می‌کنید و در مسیر دره عشق دودکش‌های قارچی و مناظر دل‌انگیز را از نزدیک می‌بینید.

۳. تور اسب‌سواری کاپادوکیا

اگر جان پیاده‌روی در مسیر‌های چندساعته را ندارید، در یک تور اسب‌سواری شرکت کنید تا از تماشای زیبایی دره‌های سرخ، باغ‌ها و تاکستان‌های منطقه محروم نشوید. هر توری که انتخاب کنید، یک‌روزه، چندروزه یا حتی در تورهای شبانه، یک راهنمای حرفه‌ای همراهیتان می‌کند.

۴. تماشای موزه فضای باز گورمه

موزه فضای باز گورمه یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌ها و مکان‌های تاریخی کاپادوکیا است که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید. با وجود نقاشی‌های باستانی، کلیسا‌ها و غارهایی که قدمتشان به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد و روزگاری محل زندگی اولین جامعه مسیحیان بود، این موزه بخش بسیار مهمی از تاریخ منطقه را به نمایش می‌گذارد.

۵. کاوش در دره ایهلارا و تماشای سازه‌های سنگی

در بازدید از دره ایهلارا از یک مسیر آرام و سرسبزی عبور می‌کنید که زمین تا آسمان با مناطق خشک اطراف گورمه متفاوت است. رودخانه زیبایی از دل سنگ‌های آتشفشانی دره می‌گذرد، جذابیت منطقه را هزار برابر بیشتر می‌کند. در طول مسیر می‌توانید از چندین کلیسای قدیمی با نقاشی‌ها و کنده‌کاری‌های دست‌نخورده هم بازدید کنید.

۶. تماشای دره پسباگ

عده‌ای آن را با نام دره راهبان می‌شناسند. در این مقصد تاریخی شگفت‌انگیز، هر طرف چشم بچرخانید، دودکش‌های مرتفعی را می‌بینید و صخره‌هایی که براثر آب و باد، به‌مرور زمان فرسایش یافته‌اند و شکل‌و‌شمایل عجیب دارند. این منطقه در فاصله ۱۰کیلومتری گورمه قرار گرفته و زیبایی چشمگیر طبیعت را به‌رخ بیننده می‌کشد.

۷. گل‌بازی و سفالگری در آوانوس

در دو طرف رودخانه کیزیکرماک سکونتگاهی هست به اسم آوانوس که به سفال‌هایش شهرت دارد. قدم‌به‌قدم این منطقه مملو از کارگاه‌های ساخت سرامیک و ظروف سفالی است. نکته جالب در مورد سفالگران منطقه این است که به گردشگران اجازه تماشا و حتی گل‌بازی و ساخت سفال می‌دهند. چه تجربه‌ای بهتر از خلق یک شی‌ء تازه در سفر؟

۸. سافاری با موتور ATV در گورمه

تور سافاری ATV یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌های فضای باز کاپادوکیا است. این تورها معمولا در دره سرخ،‌ دره شمشیرها، دره عشق یا صومعه صومعه برگزار می‌شوند. با شرکت در آنها از مسیرهای چالش‌انگیز اما ایمن عبور کرده و چند ساعت سرگرمی و ماجراجویی در دره‌ها و تپه‌های شنی کاپادوکیا را تجربه می‌کنید.

۹. شرکت در جشنواره دوچرخه‌سواری کاپادوکیا

شهر تاریخی کاپادوکیا هر سال در ماه سپتامبر (شهریورماه) میزبان جشنواره دوچرخه‌سواری « Salcano Cappadocia» است. اگر دوچرخه‌سوار حرفه‌ای هستید و توان رقابت با حرفه‌ای‌ها را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با ثبت‌نام در سایت جشنواره، هم خود را در سفر به چالش بکشید و هم خاطره این سفر را به‌یادماندنی‌تر کنید.

۱۰. بازدید از شهر زیرزمینی

بعد از بالن‌سواری و دره‌پیمایی، شهر زیرزمینی گردشگران را به یک ماجراجویی هیجان‌انگیز دعوت می‌کنند. اگر از تنگناهراسی رنج نمی‌برید و از تماشای آثار پرقدمت روحتان به وجد می‌آید، قبل از تماشای سیستم تونلی کاپادوکیا به خانه برنگردید. ساکنان باستانی کاپادوکیا این مجموعه پیچیده را به‌منظور دفاع از خود در برابر هجوم قبایل غارتگر ساختند و چندین پناهگاه، کلیسا، اصطبل، آشپزخانه و اتاق در آن گنجاندند.

۱۱. بازدید از دریاچه نمک صورتی و تماشای فلامینگوها

دریاچه توز در فاصله یک‌ساعته از کاپادوکیا قرار گرفته و به‌خاطر غلظت نمک موجود در آب، صورتی‌رنگ به نظر می‌رسد. همین رنگ جالب و حضور فصلی فلامینگوها، مسافران را متقاعد می‌کند که یک روز از سفر را به بازدید از این دریاچه اختصاص دهند. فضای دریاچه حتی در دوران خشک‌سالی سراسر زیبایی و شگفتی است.

چند روز در کاپادوکیه بمانیم؟

هرچه بیشتر، بهتر! برای آنکه با خیال راحت فعالیت‌های تفریحی منطقه را تجربه کنید، دست‌کم یک هفته برای گشت‌و‌گذار در نظر بگیرید.

برای تجربه بالن‌سواری، تماشای موزه فضای باز گورمه و هایکینگ در یکی از دره‌های شهر، ۲ تا ۳ روز کافی است. اما اگر می‌خواهید در مسیر چند دره پیاده‌روی کنید و یک شهر زیرزمینی را هم ببینید، ۳ تا ۵ روز زمان بگذارید. اگر هم می‌خواهید تمام مناظر مهم و برجسته شهر را ببینید و در کنار همه اینها، یک سفر یک‌روزه به دریاچه توز داشته باشید، ۵ تا ۷ روز زمان نیاز دارید.

کلام آخر

هر لحظه سفر به کاپادوکیا می‌تواند پر از شور و هیجان و تجربه‌های تازه باشد، اگر جاذبه‌های پرشمار منطقه را بشناسید، برای تفریحاتش برنامه‌ریزی کنید و برای هریک زمان کافی در نظر بگیرید. اگر دوست دارید کاپادوکیا را در خلوت و آرامش بگردید، اوایل پاییز و فصل بهار بهترین موقع برای لذت‌بردن از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی این گوشه از دنیا است.

شما تجربه سفر به کاپادوکیه را دارید؟ برای آنکه این سفر لذت‌بخش‌تر شود، چه فعالیت‌های دیگری پیشنهاد می‌کنید؟ خواهشمندیم تجربیات ارزشمندتان را با ما و همراهان ما در میان بگذارید.

 

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *