همه‌چیز درباره پل بغاز استانبول که باید بخوانید!

احتمالا در سریال‌های ترکی یا تبلیغات مختلف شهر استانبول تصویری از پل بغاز دیده‌اید. این پل معروف که با نام‌های دیگری مانند پل بسفر، پل بسفوروس، پل اوزون گل و پل ۱۵ جولای هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است. این پل معروف مناطق آسیایی و اروپایی استانبول را به هم وصل می‌کند. هرآنچه می‌خواهید درباره پل بغاز بدانید، در این مقاله خواهید خواند.

پل بغاز استانبول کجاست؟

پل بغاز یکی از ۳ پل معلق تنگه بسفر است. این پل معروف منطقه اورکوتای واقع در بخش اروپایی ترکیه را به منطقه بیلیربی واقع در بخش آسیایی متصل و دسترسی به این مناطق را راحت‌تر کرده است. یکی دیگر از دلایل اهمیت این پل معلق، وصل‌کردن دریای مرمر به دریای سیاه است. برای دیدن پل بسفر در نقشه گوگل‌مپ اینجا کلیک کنید.

تاریخچه ساخت پل بغاز

پل بغاز پلی فولادی است که طول آن ۱۱۵۰ متر، ارتفاع آن ۱۰۵ متر و عرض آن ۳۹ متر است. از آنجا که این پل بر روی تنگه بسفر قرار گرفته، افراد زیادی آن را با نام پل بسفر می‌شناسند. در سال ۲۰۱۶ نخست‌وزیر ترکیه به‌پاس گرامی‌داشت کشته‌شدگان کودتای ۲۰۱۶ نام این پل را به «پل شهدای ۱۵ جولای» تغییر داد.

عدنان مندرس، نخست وزیر وقت ترکیه، پس از احساس نیاز مبرم به وجود پلی بین دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول، در سال ۱۹۵۷ میلادی تصمیم به ساخت این پل معلق گرفت و برای تکمیل طرح مهندسی این پروژه با فریمن فاکس توافق کرد.

در مارس ۱۹۷۰، کارگران حفر زمین را برای پایه‌گذاری ستون‌های پل در مناطق بیلربی (بخش آسیایی استانبول) و اورتاکوی (بخش اروپایی استانبول) آغاز کردند و پس از یک سال کار و تلاش مداوم مرحله حفر به پایان رسید. پس از آن نصب ستون‌ها و سایر مراحل ساخت این پل معلق از سر گرفته شد. سرانجام پس از گذشت ۳ سال و مشارکت ۳۵ مهندس و ۴۰۰ کارگر عملیات ساخت پل به اتمام رسید.

بهترین زمان بازدید از پل بغاز چه زمانی است؟

این پل معروف در هر زمانی از شبانه‌روز و هر فصلی از سال زیبایی خاص خودش را دارد. اگر می‌خواهید در زمانی خلوت از این جاذبه گردشگری استانبول دیدن کنید، گشت‌وگذار در پل بغاز را به ساعات ۶ تا ۹ صبح موکول کنید؛ در این ساعات پل از هر زمان دیگری خلوت‌تر است. اگر هم می‌خواهید شکوه و عظمت پل در شب را تماشا کنید، بین ساعات ۶ تا ۹ شب از آن بازدید کنید.

تماشای طلوع و غروب خورشید از روی پل بسیار دل‌انگیز و زیباست. اگر می‌خواهید خاطره‌تان از گشت‌وگذار در پل بغاز همیشه در یادتان بماند، از روی این پل معلق زیبا نظاره‌گر طلوع یا غروب خورشید باشید.

مسیر دسترسی به پل بغاز

خوشبختانه دسترسی به این جاذبه گردشگری زیبا و باشکوه بسیار راحت است. از طریق ایستگاه‌های متعددی که در اطراف پل قرار دارند، می‌توانید به‌راحتی به پل بغاز بروید. این پل معروف مجهز به ۸ خط ترافیک و ۲ خط راه‌آهن است. ۲ خط از ۸ خط ترافیک، به حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده شده است. اگر می‌خواهید از حمل‌ونقل عمومی برای بازدید از پل استفاده کنید، نگران ترافیک این منطقه نباشید. فقط توجه کنید که برای استفاده از خدمات حمل‌ونقل عمومی استانبول حتما باید استانبول‌کارت داشته باشید. پس حتما در بدو ورود به این شهر زیبا، در فرودگاه استانبول‌کارت را تهیه کنید.

نکاتی درباره بازدید از پل بغاز

۱. ساعات شلوغی پل و شرایط جوی را بررسی کنید

هنگام برنامه‌ریزی برای بازدید از پل بغاز به ساعات شلوغی پل توجه و وضعیت جوی را هم بررسی کنید. قطعا هیچ‌کس دوست ندارد در وضعیت نامساعد جوی از این جاذبه گردشگری زیبای استانبول دیدن کند. زمانی را برای بازدید از پل بسفر انتخاب کنید، که گردشگران کمتری در آن حضور داشته باشند.

۲. موارد احتیاطی را رعایت کنید

مهم‌ترین نکته احتیاطی که باید رعایت کنید، توقف‌نکردن روی پل است. پیاده‌روی و توقف روی پل بغاز ممنوع است. علاوه بر وسایل نقلیه می‌توانید برای گشت‌وگذار و بازدید از پل قایق‌های عمومی را سوار شوید. قایق‌های عمومی هر روز از ساعت ۱۰:۳۰ صبح در اسکله پل بغاز مستقرند. برای استفاده از این قایق‌ها طوری برنامه‌ریزی کنید که سروقت به اسکله پل برسید.

جاهای دیدنی نزدیک پل بغاز

حالا که تصمیم گرفته‌اید از زیباترین پل معلق استانبول دیدن کنید، خوب است با جاذبه‌های نزدیک آن آشنا شوید و با یک تیر چند نشان بزنید. در این قسمت از مقاله معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک پل بغاز را به شما معرفی می‌کنیم تا با خیال راحت و اطلاعات کافی برای گشت‌وگذار در استانبول برنامه‌ریزی کنید.

۱. مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول محسوب می‌شود. این جاذبه معروف در میدان ایاصوفیه (بخش اروپایی استانبول) در محله‌ای پر رفت‌وآمد و توریستی واقع شده است. مسجد ایاصوفیه در زمان امپراتوری بیزانس در سال ۵۳۲ ساخته شد و در ابتدا به‌عنوان کلیسای کاتولیک رومی استفاده می‌شد. بازدید از معماری چشم‌نواز و فضای تاریخی این مسجد یکی از بهترین کارهایی است که هنگام گشت‌وگذار در اطراف پل بغاز می‌توانید انجام دهید. یکی از دلایل پرطرف‌داربودن این جاذبه این است که در نزدیکی مسجد امکانات رفاهی موردنیاز مانند هتل‌ها و مراکز خرید متعدد قرار دارند. خبر خوب اینکه بازدید از مسجد ایاصوفیه برای عموم رایگان است. محدودیتی در زمان بازگشایی این جاذبه تاریخی وجود ندارد و شما می‌توانید به‌صورت ۲۴ساعته از این جاذبه زیبا بازدید کنید.

۲. کاخ بیلربی

این کاخ زیبا که از چند خانه ییلاقی و کاخ اصلی تشکیل می‌شود، از دوران حکومت عثمانیان بر جای مانده است. درواقع هدف از ساخت این کاخ در دوره حکومت عثمانیان، پذیرایی و اقامت مهمانان خارجی بوده و اکنون به‌عنوان موزه در معرض دید همگان قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی این کاخ طوری است که چشم‌انداز زیبایی به تنگه بسفر دارد.

۳. میدان تکسیم

میدان تکسیم یکی از اولین جاهایی است که گردشگران دوست دارند در سفر به استانبول ببینند. این میدان معروف با هتل‌ها و رستوران‌های متعدد و معروفی احاطه شده است. با بازدید از میدان تکسیم، علاوه بر اینکه یکی از پرطرف‌دارترین جاهای دیدنی استانبول را می‌بینید، فرصت چشیدن طعم لذیذ غذاهای محلی را هم به دست می‌آورید. در مناسبت‌های مختلف جشن‌‎های زیادی در این میدان معروف برگزار می‌شود. برای شما هم این سؤال مطرح است که چگونه از تکسیم به پل بغاز برویم؟ شما می‌توانید با فونی‌کولار از میدان تکسیم به ایستگاه کاتاباش بروید، سپس سوار تراموای خط T۱ شوید، در ایستگاه SIRKECI پیاده شوید و پس از کمی پیاده‌روی به اسکله بغاز برسید.

۴. مسجد اورتاکوی

مسجد اورتاکوی دقیقا در کنار پل بسفر یا همان بغاز واقع شده است. از این مسجد عظمت و شکوه پل بغاز به‌خوبی دیده می‌شود و این فرصتی است تا عکاسان زیباترین عکس‌های ممکن را از شما بگیرند؛ عکس‌هایی خیره‌کننده از ترکیب پل بغاز و مسجد اورتاکوی!

سؤالات رایج درباره پل بغاز استانبول

۱. پل بغاز کجاست؟

این پل معلق روی تنگه بسفر واقع شده و به همین دلیل بسیاری از افراد آن را با نام «پل بسفر» می‌شناسند.

۲. بهترین مسیر رسیدن به پل بغاز چیست؟

استفاده از مترو بهترین و سریع‌ترین روش دسترسی به پل بغاز است.

۳. جاذبه‌های گردشگری نزدیک پل بغاز کدام‌اند؟

نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول که در نزدیکی پل بغاز قرار دارند، عبارت‌اند از:

  • کاخ بیلربی؛
  • میدان تکسیم؛
  • مسجد ایاصوفیه؛
  • مسجد اورتاکوی.

۴. پل بغاز چه نام‌های دیگری دارد؟

پل بسفر، پل اوزون گل، پل شهدای ۱۵ جولای و پل بسفوروس نام‌های دیگر پل بغازند.

۵. بهترین زمان بازدید از پل بغاز چه زمانی است؟

ساعات ۶ تا ۹ صبح و ۶ تا ۹ شب پل خلوت است و این ساعات بهترین زمان برای بازدید از آن محسوب می‌شوند.

کلام پایانی

در این مقاله اطلاعاتی کامل و جامع درباره پل بغاز استانبول در اختیارتان قرار دادیم. هنگام برنامه‌ریزی برای گشت‌وگذار در استانبول، بازدید از معروف‌ترین پل معلق استانبول را فراموش نکنید. قایق‌سواری در تنگه بسفر و تماشای پل زیبای بغاز خاطره‌ای جذاب و به‌یادماندنی از استانبول برایتان به یادگار خواهد گذاشت. همچنین می توانید برای تهیه بلیط ارزان تهران استانبول از سایت اسنپ دیدن نمایید.

تابه‌حال در سفر به استانبول از پل بغاز بازدید کرده‌اید؟ چه توصیه‌ای برای بازدید از این پل زیبا دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

 

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *