با زیباترین کلیسا‌های جهان آشنا شوید

زیباترین کلیساهای جهان

مراکز مذهبی به دلیل قدمت و معماری خاص خود، همواره جزء پر طرفدارترین جاذبه‌های گردشگری در نقاط مختلف جهان هستند. در کشور‌هایی که مسیحیت را دین اکثریت مردم معرفی می‌کنند، کلیسا جایگاه خاصی دارد. این بنا‌های تاریخی با معماری باشکوه شما را به ملکوت می‌برند. کلیسا‌ها گنجینه معنوی و هنری هستند که به دست هنرمندان بزرگ تاریخ تزیین شده‌اند.

معماری گوتیک، رومانس، باروک و نشانه‌هایی از رنسانس اولین بار در کلیسا‌های اروپا به چشم خورد. بسیاری از آن‌ها قدمتی چند صدساله دارند و از جنگ‌های جهانی و وقایع طبیعی گذر کرده و به آرامش امروز رسیده‌اند. در این مطلب قصد داریم تعدادی از زیباترین کلیسا‌های جهان را به شما معرفی کنیم.

کلیسای جامع میلان

آلت: کلیسای جامع میلان

کلیسای جامع میلان را باید شاهکار معماری گوتیک بدانیم. یکی از بزرگترین مراکز مذهبی جهان پر از طاق و مناره، با نمایی بی‌بدیل متشکل از ستون‌های سر به فلک کشیده که با نقش و‌نگاری پر از جزییات تزیین شده‌اند. ساخت این کلیسا حدود شش قرن به طول انجامیده و هنرمندان مطرحی در آن به خلق آثار شگفت‌انگیز دست زده‌اند. از مجسمه سنت ناتانائیل تا محراب مقدس پلگرینی که در جهان شهرت خاصی دارند. این بنا یکی از مهم‌ترین آثار فرهنگی هنری در اروپا است که قدمتی بالغ بر ۳۳۰ سال دارد.

ساگاردا‌فامیلیا، بارسلونا

آلت: ساگاردا‌فامیلیا در بارسلونا

بارسلونا از شهر‌های معروف دنیا است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. کلیسای ساگاردا‌فامیلیا معروف‌ترین بنای مذهبی شهر است که به دست آنتونی گائودی در سال ۱۸۸۲ در حالی که نیمه تمام مانده بود، مورد بهره‌برداری قرار گرفت. حالا همین عمارت نیمه کاره سالانه بیش از ۵ میلیون گردشگر را در خود می‌بیند و نمای جذاب آن سوژه عکاسان می‌شود.

در معماری این بنا از طبیعت الهام گرفته شده است. ستون‌های رنگارنگی که انگاری با شاخه درختان پوشانده شده‌اند. نورپردازی طبیعی در کلیسا چشم نواز است. داخل بنا ۱۷ برج قرار دارد که معتقدند ۱۲ تای آن‌ها به نمایندگی از حواریون و چهارتای دیگر به نمایندگی انجیل طراحی شده است.

کلیسای جامع سنت باسیل مسکو

آلت: کلیسای سنت باسیل در مسکو

از مشهورترین بنا‌های گردشگری در اروپا می‌توان به کلیسای سنت باسیل مسکو اشاره کرد. مناره‌های خاص و گنبد‌هایی شبیه به پیاز که شما را به افسانه‌های کودکی می‌برد. رنگ‌آمیزی بی‌بدیل این کلیسا در دل میدان سرخ مسکو چشم‌ها را می‌نوازد. این کلیسا در سال ۱۵۶۱ به دستور ایوان مخوف ساخته شد و از قدیمی‌ترین بنا‌های مذهبی اروپا به شما می‌رود. این مکان از اتصال ده کلیسا به یکدیگر تشکیل شده و در فضای داخلی آن نقاشی‌های دیواری و تندیس‌های هنرمندانه به چشم می‌خورد.

نوتردام باسیلیکا مونترال

آلت: کلیسای نوتردام باسیلیکا

هنگامی که از بیرون به نوتردام باسیلیکا نگاه می‌کنید، نور آبی رنگی پشت شیشه‌ها تابیده که فضایی رویایی را برای شما می‌سازد. در طراحی این کلیسای جامع از برج‌های دوگانه پاریس الهام گرفته شده و زیبایی آن به اعتقاد بسیاری بیش از بنای نوتردام معروف است. نمای بیرونی همانند نوتردام پاریس طراحی شده است. طاق طلایی و آبی آن برگرفته از شاپل پاریس است. سالانه گردشگران زیادی به مونترال سفر می‌کنند تا از این کلیسای خاص و جذاب دیدن کنند.

کلیسای سنت شاپل پاریس

آلت: کلیسای نوتردام

کوچه پس کوچه‌های پاریس هنوز هم تاریخ کلاسیک اروپا را برای ما به تصویر می‌کشند. هنگامی که از بنای زیبای نوتردام گذر می‌کنید به کلیسایی باشکوه می‌رسید که به دستور پادشاه لویی نهم ساخته شده است.

بنایی شاهانه که بخش پایینی آن با سقف گنبدی آبی و با تزیین برگ‌های طلایی به نمایی سلطنتی شبیه شده است. پانزده پنجره بلند با اشکالی برگرفته از کتاب مقدس بر زیبایی‌های این کلیسا افزوده است. نورپردازی طبیعی داخل کلیسا شما را به ملکوت می‌برد و آرامش بی‌نظیری را به شما هدیه می‌کند.

کلیسای قلب مقدس عیسی مونیخ

آلت: کلیسای قلب مقدس

این کلیسای مکعبی نمایی مدرن دارد. پنجره‌های بلند که تصویری از فضای بیرونی را در بازتاب خود به نمایش می‌گذارند. شبیه به یک قوطی کبریت شیشه‌ای که بخش داخلی آن با چوب درخت افرا تزیین شده و نورپردازی طبیعی فضایی روحانی به بنا داده است. داخل کلیسا ۴۳۶ قاب شیشه‌ای قرار دارد که با میخ به آن‌ها ضربه‌زده شده تا نمایشی باشند از مصیبت‌های مسیح.

کلیسای سنت پیترو واتیکان

آلت: کلیسای واتیکان

واتیکان به داشتن بزرگترین کلیسای جهان معروف است. کلیسایی جامع که در سال ۱۶۲۶ به دستور پاپ جولیوس دوم بنا شد. سنت پیترو از نام قدیسی مسیحی گرفته شده که در همین کلیسا دفن شده و احترام خاصی در میان مسیحیان دارد. این کلیسا به سبک رنسانس بنا شده و در خلق آن هنرمندان بزرگی همچون می‌کل آنژ و بارمانت نقش داشته‌اند. سردر بزرگ، گنبد سر به فلک کشیده، کف پوش مرمر و مجسمه‌هایی که گنجینه هنر و فرهنگ دوره رنسانس است، در این کلیسا خودنمایی می‌کند. این بنای مذهبی یکی از شاهکار‌های معماری جهان است و همه ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

کلیسای ناجی در خون سنت پترزبورگ

آلت: کلیسای ناجی

ساخت کلیسای ناجی به سال ۱۸۸۳ برمی گردد و در سال ۱۹۰۷ بازگشایی شده است. معماری آن به دستور تزار الکساندر سوم صورت گرفت و به نمایشی با شکوه از هنر و فرهنگ اروپایی معروف است.

بیش از ۷۲ هزار موزاییک برای طراحی داخلی کلیسا در نظر گرفته شده و نمای بیرونی آن سوژه محبوب عکاسان است. امروزه این کلیسا بیشتر به عنوان موزه‌ای مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلیسای هاتکریمسکیرکا ایسلند

کلیسای هاتکریمسیکیرکا

هاتکریمسیکیرکا را باید متفاوت‌ترین کلیسای جهان نامید. در طراحی آن از یخچال‌های قطبی، کوه‌های سر به فلک کشیده و ستون‌های آتشفشانی الهام گرفته شده است. این کلیسا در سال ۱۹۸۶ افتتاح شد و به افتخار شاعر بزرگ ایسلندی هالگریمور پتورسیون به این نام شهرت گرفت. ارتفاع بنا حدود ۷۵ متر است و از بلندترین سازه‌های ایسلند به شمار می‌رود. کلیسای هاتکریمسکیرکا از معماری اکسپرسیونیستی الهام گرفته و با نمایی پانارومایی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در اروپا به حساب می‌آید.

کلیسای جامع متروپولیتن برزیل

کلیسای جامع متروپولیتن

کلیسای جامع متروپولیتن بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۰ ساخته شد. نمای بیرونی محسور‌کننده با شانزده ستون، و شیشه‌هایی آبی، سبز و قهوه‌ای رنگ بر زیبایی کلیسا افزوده است. مجسمه‌هایی شبیه به فرشته افسانه‌ای در سقف آویزان شده که فضایی روحانی به محیط داخلی کلیسا می‌بخشد. در اینجا استخری قرار دارد که تصویر کلیسا بر روی آن منعکس می‌شود. گردشگران از تونلی باریک وارد شده، از استخر می‌گذرند و وارد کلیسا می‌شوند. این بنا از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری برزیل به حساب می‌آید و سالانه گردشگران بیشماری را جذب خود می‌کند.

کلیسای بانوی صخره‌ای ما مونته نگرو

کلیسای بانوی صخره ای

هنگامی که با کشتی از خلیج کوتور می‌گذریم به جزیره‌ای کوچک و مصنوعی می‌رسیم که بنایی شگفت‌انگیز در آن به چشم می‌خورد. کلیسای بانوی صخره‌ای نمایی بی‌نظیر دارد و ساعت‌ها چشمان شما را به خود خیره می‌کند. دیوار‌های داخلی کلیسا مملو از نقاشی‌های هنرمندان سبک باروک است که در قرن هفدهم زیست می‌کردند. مشهورترین این آثار تابلوی مرگ مریم است که قدمتی بیش از صد سال دارد.

دیر مونت سنت میشل فرانسه

آلت: کلیسای دیر مونت سنت

چپل‌ها و دالان‌های تو در تو، بر فراز ساختمان‌های تاریخی جزیره‌ای کوچک در شمال غربی فرانسه، دیر مونت سنت را به یکی از مشهورترین کلیسا‌های جهان تبدیل کرده است. موقعیت بی‌نظیر کلیسا در کنار سواحل آرام ناحیه نارمندی سالانه گردشگران بیشماری را به کلیسا می‌کشاند. به شکلی که این جزیره کوچک به یکی از ده نقطه پر رفت و آمد گردشگری در فرانسه تبدیل شده است.

چپل صلیب مقدس آریزونا

آلت: کلیسای چپل صلیب

بر روی تپه سرخ سنگی در صحرای آریزونا، کلیسایی ساخته شده که در عین کوچکی یکی از معروف‌ترین کلیسا‌های جهان است. این بنا در سال ۱۹۵۷ ساخته شد. طراحی ساده، فرم مدرن زاویه دار و پنجره‌های رنگی که در کنار سرخی صخره نمایی جذاب پیدا می‌کند، اوج هنر کلاسیک اروپایی است. صلیب آهنی شاخصه اصلی این کلیسا است و حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد.

کلیسای چوبی برگند نروژ

آلت: کلیسای برگند

از زیباترین کلیسا‌های جهان می‌توان به کلیسای چوبی برگند نروژ اشاره کرد. کلیسایی سه طبقه که از چوب ساخته شده و نمایی به شکل شیروانی دارد. سقف به شکل اژد‌ها حکاکی شده و جزییات بی‌نظیری بر روی نمای کلیسا نقش بسته است. ساخت این کلیسا به قرون وسطی بر می‌گردد و تاریخی طولانی را به خود دیده است.

کلیسای تزیینی گرگتی گرجستان

آلت: کلیسای گرگتی

در منطقه قفقاز و دامنه کوه قازبگی، مکانی آرام و دور از شلوغی‌های همیشگی بنا شده که به کلیسای تزیینی گرگتی معروف است. این کلیسا در ارتفاع ۲۱۶۰ متری از سطح دریا بنا شده و چشم انداز بی‌نظیری دارد. شما با طی کردن مسیری ۴ ساعته به بالای کوه رسیده و می‌توانید در کلیسا اطراق کنید. مکانی آرام برای نیایش که همواره مورد توجه عکاسان حرفه‌ای قرار گرفته است.

کلیسای سن آندرس زکول گواتمالا

آلت: کلیسای سن آندرس زکول

این بنا با رنگ‌های شاد و روشن تزیین شده و در ارتفاعات گواتمالا همچون نگینی درخشان می‌درخشد. هنرمندان بزرگی در ساخت کلیسای سن آندرس زکول نقش داشته‌اند. به همین خاطر مجسمه‌های بی‌شمار و نقاشی‌های زیادی را در محوطه داخلی و نمای کلیسا می‌توانید تماشا کنید. این نقاشی‌ها عموماً تصویری از طبیعت را به نمایش می‌گذارند. محصولات کشاورزی، حیوانات و به ویژه پرندگان که نمایشی بی‌بدیل از هنر اروپایی را سبب می‌شوند.

کلیسای سنت جورج‌اتیوپی

آلت: کلیسای سنت جورج

اتیوپی از کشور‌های مقدس به حساب می‌آید و شهر لالی بلا از مهم‌ترین شهر‌های گردشگری در این کشور نه چندان مشهور است. دلیل شهرت لالی بلا کلیسای قدیمی شهر است که قدمت آن به قرن سیزدهم برمی‌گردد. این بنا حاصل سنگ تراشی در طول شش قرن بوده و با دالان‌های تو در تو به مجموعه‌ای شگفت‌انگیز بدل شده است. این کلیسا حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد و به شکل صلیب با تراشیدن کوه پایه‌ها احداث شده است.

بست مسیحی لاس لاخاس کلمبیا

آلت: کلیسای گوتیک

وقتی به رودخانه گوای تارا واقع در کلمبیا سر می‌زنید، در بالای تنگه معروف این رودخانه بنایی خارق العاده می‌بینید. یک کلیسا با معماری شگفت‌انگیز گوتیک مدرن که هواداران زیادی در سراسر جهان دارد. کلیسای لاس لاخاس بر روی پلی با ارتفاع ۴۰ متر واقع شده و از معتبرترین مکان‌های مذهبی در جهان به حساب می‌آید.

کلیسای سکره کر دومون مارتر فرانسه

آلت: کلیسای سکره کر

این بنا یکی از مشهورترین کلیسا‌های پاریس است که بر روی تپه‌ای در محله مون مارتر بنا شده است. سالانه صد‌ها هزار گردشگر خود را به این مکان می‌رسانند تا از چشم انداز بی‌نظیر آن لذت ببرند. این کلیسا از معماری روم شرقی الهام گرفته و پس از پایان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۹ از آن رونمایی شد. گنبد این بنا بیش از ۸۰ متر ارتفاع دارد و از دوردست قابل شناسایی است. موزاییکی به مساحت ۴۷۵ متر مربع با تصویری از عیسی مسیح گنبد کلیسا را پوشانده و دو مجسمه ژان دارک و لوئی سوار بر اسب در بالای طاق ورودی کلیسا دیده می‌شود. سکره کر دومون ماتر فرانسه دومین مکان گردشگری در پاریس به شما می‌رود و سالانه گردشگران زیادی را به این شهر می‌کشاند.

کلیسای جامع کوردوبا اسپانیا

آلت: کلیسای کوردویا

این مسجد-کلیسای بزرگ و خاص، در جنوب اسپانیا بنا شده و سال‌های بسیاری به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفته است. تولد آن به سال ۷۸۴ میلادی بر می‌گردد. زمانی که حاکمان کوردوبا دستور ساخت مسجدی بی‌نظیر را در دل اسپانیا صادر کردند. مسجدی با ستون و طاق‌های باشکوه که نورپردازی طبیعی خاصی برای آن در نظر گرفته شده بود. کف این کلیسا مسجد با موزاییک پوشانده شده است. پس از جنبش رکونکیستا، کلیسای کوچک کاتولیک شهر، احداث شد و مناره جای خود را به ناقوس کلیسا داد. از ویژگی‌های مهم این بنا می‌توان به تزیینات گچ بری شده و مقرنس کاری اشاره کرد که توسط هنرمندان منطقه با جزییاتی بی‌نظیر ثبت شده است.

کلیسای اسامپشن اسلوونی

آلت: کلیسای اسامپشن

یکی از شاهکار‌های معماری جهان است که در یک جزیره کوچک در دریاچه بلد بنا شده است. کلیسای کوچک گوتیک اسامپشن متولد اواخر قرن هفدهم است و با نقاشی‌های دیواری هنرمندانه‌ای تزیین شده است. بک گراندی از رشته کوه جولین آلپس و تصویری از این بنا در دریاچه بلد، همواره عکس های زیبایی را به ثبت رسانده و نظر گردشگران را جلب کرده است.

سخن پایانی

این مطلب شامل تمامی مواردی است که در دنیا به عنوان بهترین و زیباترین کلیساها شناخته می‌شوند. مطمئنا تعداد کلیساها بسیاری بیشتر از آنهایی است که در این مطلب به آنها اشاره کردیم. شما هم اگر تجربه‌ای از ورود به هر یک از این کلیساها داشته‌اید آنها را با ما به اشتراک بگذارید. برای سفر به هر کدام از این کشورها می‌توانید از طریق سرویس رزرو بلیت سفر اسنپ اقدام به رزرو بلیت کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *