باغ ایرانی تهران کجاست؟ جامانده‌ای از بهشت

باغ ایرانی تهران

پایتخت ایران شهر هفتاد و دو ملت است و در هر قسمت و گوشه آن ردپایی از گوشه‌گوشه ایران و تاریخ زیبای آن را می‌توانید مشاهده کنید. شهری که فارغ از حضور مجامع دولتی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره، تاریخچه‌ای جذاب چون سایر شهر‌های ایران دارد. ضمن اینکه دیدنی‌ها و شنیدنی‌های فراوانی در دل خود نهان کرده است. از جمله زیبایی‌های مثال‌زدنی آن، بنا‌های تاریخی و باغات موجود در این شهر هستند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با یک‌لحظه مکث در هیاهوی زندگی مدرن شهری و آسمان دودگرفته تهران، به تماشای باغ اصیل ایرانی ببریم.

 

بوستان ایرانی تهران کجاست و چطور به باغ ایرانی برویم؟

باغ لاله‌های رنگارنگ ایران

باغ ایرانی تهران، بوستان ایرانی یا باغ ایرانی ده ونک در سومین منطقه از مناطق شهر تهران و به عبارتی در قسمت بالا شهر پایتخت که زمانی به‌شدت خوش‌آب‌وهوا بود، قرار گرفته است. برای رسیدن به باغ ایرانی تهران باید خود را به خیابان شیخ بهایی شمالی برسانید. بعد از آن به ۲۰متری پیروزان بروید و در انتها در کوچه شهید صابری با یک تکه از بهشت بر روی زمین ملاقات کنید.

البته از سمت میدان ونک نیز می‌توانید خود را به باغ ایرانی تهران برسانید. از میدان ونک به خیابان ولیعصر بروید. در سمت چپ خیابان ولیعصر، خیابان خدامی برای شما دست تکان می‌دهد. در ابتدای این خیابان یک پایانه تاکسی وجود دارد که با نام “پایانه تاکسی ده ونک” آن را می‌شناسند. یک تاکسی بگیرید و از راننده بخواهید که شما را به باغ ایرانی برساند. در انتها او شما را به خیابان صابری خواهد رساند. فاصله این خیابان با ورودی اصلی باغ که در سمت جنوب قرار دارد، فقط به ۵ دقیقه قدم‌زدن محتاج خواهد بود.

با استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی نیز می‌توانید خود را به بوستان ایرانی تهران برسانید. اتوبوس و مترو همان وسایلی هستند که شما را در رسیدن به باغ همراهی می‌کنند. اگر تصمیم گرفتید از مترو استفاده کنید ایستگاه مترو شهید حقانی یا مصلی پیاده شوید. برای رسیدن به میدان ونک چاره‌ای جز استفاده از اتوبوس و تاکسی نیست. سپس خود را به خیابان ولیعصر رسانده و سوار BRT‌هایی شوید که در کنار میدان ونک ایستگاه دارند.

بهترین زمان برای ملاقات با باغ ایرانی

بهترین زمان رفتن به باغ ایرانی

ملاقات با بوستان ایرانی تهران بدون شک ملاقاتی غافلگیر‌کننده خواهد بود. البته در تمام فصول شما می‌توانید به دیدار این باغ بروید و مطمئن باشید که با زیبایی نفس‌گیر خود شما را غافلگیر خواهد کرد. اگر به تهران سفر کردید در هر فصلی که بود حتما از این باغ زیبا و پر شروشور دیدن کنید. البته در بهار خصوصا اردیبهشت‌ماه، جشنواره لاله‌ها در این باغ شهرتی چندین‌ساله دارد. هوا خنک است و اردیبهشت این باغ به بهشت بی‌مانند برین و باغ فردوس بی‌شباهت نیست.

نسیم خنک بهاری و باران‌های گاه‌وبی‌گاه را که ندیده بگیریم، زیبایی رنگ و نقش این باغ مثال‌زدنی است. خیل عظیمی از جمعیت لاله‌ها گرد هم آمده به استقبال شما می‌آیند و شما از این خوشامدگویی به وجد خواهید آمد. باغ ایرانی ده ونک به‌صورت ۲۴ ساعته و شبانه‌روزی آماده خدمت‌رسانی به بازدیدکنندگان است. در ادامه زیبایی‌های این باغ را در هر فصل با هم به نظاره می‌نشینیم.

چهار پرده از چهارفصل زندگی در باغ ایرانی تهران

نمایشنامه‌نویس هم که نباشی باید بدانی که چهار پرده چهارفصل زندگی را نمایشنامه‌نویس قهاری طراحی و اجرا کرده است. در این قسمت شما را به دیدن یک نمایشنامه زنده و زیبا از طبیعت چهارفصل واقعی باغ ایرانی تهران دعوت می‌کنیم. مثل همیشه اولین پرده با فصل بهار آغاز می‌شود.

بهار

بهار در باغ ایرانی

بهترین زمان برای ملاقاتی پرشور با باغ ایرانی تهران، فصل بی‌نظیر بهار است. درختان خزان‌دار در این فصل همگی به شکوفه نشسته‌اند. درختان همیشه سبز نیز با جوانه‌های ریزودرشت تازه سر برآورده از تنه‌های تنومند، به شما سلام می‌کنند. شکوفه‌ها یکی‌یکی در مقدم شما باز می‌شوند و تقابل نور و رنگ و رایحه‌ها، شما را یک سمفونی بی‌نظیر از باغبان و کارگردان هستی دعوت می‌کند. لاله‌ها با قبا‌های خوش‌رنگ و رنگارنگ خود گروه‌گروه در گوشه‌ای ایستاده‌اند و با لبخند شما را نظاره می‌کنند. در کنار درختان تنومند و پا به سن گذاشته و نسیم لطیف بهاری، همگی آماده شروع نمایش خود هستند. زیبایی در زیبایی مانند یک هزارتو مرحله‌به‌مرحله پیش می‌رود و همراهی شما را می‌طلبد.

تابستان

تابستان در باغ ایرانی

پرده بعدی نمایش، تابستان است. همه‌جا سبز و سبز و سبز! تا چشم کار می‌کند، رنگ قبای همه، سبزرنگ است در طیف‌های مختلف و سبز‌های متعدد. هوا گرم است و جوی‌های آبی که از میانه دل این باغ ایرانی زیبا و اصیل عبور می‌کنند با پراکنده کردن قطرات آب فواره‎‌های خود، شما را به یک خنکی دلنشین مانند یک لیوان خیار و سکنجبین نطلبیده تابستانی با قطعه‌های یخ شناور، دعوت می‌کنند.

پاییز

پاییز در باغ ایرانی

اگر در فصل پاییز به تهران رفتید یا ساکن تهران هستید، حتما خود را به باغ ایرانی برسانید. به‌محض ورود، صحنه نمایش برپا شده و شما کافی است که فقط تماشا کنید. تا چشم کار می‌کند سقوط برگ‌ها را نظاره خواهید کرد و تا جایی که گوش می‌تواند بشنود، صدای خرد شدن برگ‌های خسته در زیر پای عابران همهمه عظیمی ایجاد می‌کند. طیف رنگ‌های زرد، نارنجی، ارغوانی و قرمز آتشین در باغ ایرانی تهران زمان را در زمان نگه می‌دارند. عاشقان پاییز در این باغ، می‌توانند خود را مهمان یک رسیتال پیانو عاشقانه و رنگارنگ کنند.

زمستان

زمستان در باغ ایرانی

پرده آخر فصل زمستان است. سکوت دانه‌های برف شنیدنی بوده و چارقد سپیدی که باغ بر سر می‌کشد، دیدنی است. تمام گیاهان در باغ به خواب رفته‌اند و سکوت سرد هیاهوی زمستان در باغ، بیداد می‌کند. فصل زمستان در این باغ پر از آرامش و سکون است. درختان با قامت‌های کشیده خود و با احترام به سکوت باغ، به‌آرامی در کنار شما قدم می‌زنند.

گذری بر باغ ایرانی و گونه‌های کمیاب گیاهی آن

ورودی این باغ، آجری با الگوی مشبک است و به سبک ورودی‌های خانه‌های ایرانی، شما ابتدا وارد یک طاق و فرورفتگی ۴ ضلعی می‌شوید. با گذر از مرز این ورودی از دروازه زمان نیز عبور می‌کنید. یک لوستر آبی لاجوردی با ۱۲ شاخه و لامپ‌هایی که شبیه به شمع‌های همیشه روشن هستند در سقف این طاق خودنمایی می‌کند. باغ در محله قدیم تهران یعنی محله ونک قرار گرفته؛ اما بازسازی شده و چهره‌ای کاملا مدرن و امروزی دارد. مساحت باغ به طور تقریبی ۳ هکتار است که چیزی در حدود بیش از ۲ هکتار یا دو سوم آن به منظره و فضای سبز اختصاص‌داده‌شده است.

گونه‌ها و گیاهان موجود در باغ ایرانی تهران

در این باغ درختانی را خواهید دید که عمری ۱۵۰ تا ۲۵۰ساله دارند و پیشینه آن‌ها به دوران حکومت قاجار می‌رسد. در فضای سبز و پررونق آن درختان گردو، توت، خرمالو، چنار، نارون، سرو، زبان گنجشک و اقاقیا از جمله درختان خزان‌دار و فصلی همیشه حاضر محسوب می‌شوند. همچنین استخری قدیمی نیز در محوطه این باغ قرار دارد که اگر خوب آن را تماشا کنید، چین‌وچروک گذر زمان بر چهره آن مشخص است. مابقی متعلقات همگی در عصر حاضر به این باغ اضافه شده‌اند.

در این باغ ۱۱ بخش وجود دارد. طبیعت، باغ درون، بیکرانگی، شعر، تنهایی، بهشت ۱ و بهشت ۲، آرامش، اسطوره، خاطره و دورنگ، نام‌های ۱۱ بخش باغ ایرانی ده ونک است. در حالت کلی این باغ به ۲ محور اصلی چنارستان و سروستان تبدیل شده است. به‌علاوه ۶ آب‌نمای جذاب و همیشه در حال بازیگوشی به همراه طاق‌های ایرانی و گونه‌های متعدد و مختلفی از گیاهان کمیاب و نایاب از دیگر متعلقات این باغ هستند.

گونه‌های گیاهی مانند انواع گل‌های رُز، نسترن، بوته گل‌های دائمی یا فصلی، زرشک، برگ‌بو، برگ نو، مورد، پیرا کانتا و شیرخشت از جمله گونه‌های متعدد و مختلف گیاهانی هستند که در نهایت زیبایی در این باغ و در مقابل چشمان شما صف کشیده‌اند.

اصول باغ‌سازی و تاریخچه باغ ایرانی

الگو باغ‌سازی باغ ایرانی

قبل از اینکه به باغ ایرانی تهران برسیم، اجازه دهید کمی از باغ و هنر باغ‌سازی در باغ‌های ایرانی با هم صحبت کنیم.

باغ و الگوی باغ‌سازی ایران

باغ ایرانی را باغ فردوس یا پردیس نیز می‌گویند. چهارباغ ایرانی همانند زن زیبای ایرانی است. به عبارتی باغ ایرانی غزلی است در شعر بلند ایران! هر باغ ایرانی ۴ وجه اصلی دارد که سبب شده باغ‌ها را در ایران نسبت به سایر کشور‌های دیگر مانند ژاپن، هند، فرانسه، انگلیس و ایتالیا متمایز کند.

وجه اول حضور آب بوده، وجه دوم محصور بودن باغ با دیوار‌های بلند است. وجه سوم وجود کلاه‌فرنگی یا کوشک و وجه چهارم وجود درختان و گیاهان سبز بوده و حضور آب در باغ ایرانی نشان‌دهنده شیب‌دار بودن آن است. الگوی باغ ایرانی الگوی چهارباغ است.

کوشک یا هشت ضلعی در وسط قرار می‌گیرد و باغ به‌واسطه وجود مسیر‌های آب به ۴ تا ۸ قسمت تبدیل می‌شود. عمارت کلاه‌فرنگی یا کوشک به اطراف دیدی ۳۶۰ درجه دارد. عمارت را در آکس اصلی باغ قرار می‌دهند. مسیر آب از زیر کوشک عبور می‌کند و درختان همیشه سبز دید مستقیمی به آن دارند. ترتیب قرارگرفتن فضای مقابل کوشک یک حوض آب بزرگ است که در ادامه آن یک جوی آب در وسط و در طرفین به ترتیب باغچه یا کرت گل، سپس مسیر حرکت و بعد از آن مجددا کرت گل‌کاری شده قرار می‌گیرد. درختانی که بعد از کرت گل‌کاری شده آخر کاشته می‌شوند، درختان همیشه سبز یا خزان ناپذیر هستند. مانند کاج، افرا، نارنج و … . باغ ایرانی، نظام قانونمندی دارد و باغ‌ها محصول تعامل، تعادل و هماهنگ‎سازی انسان و طبیعت هستند.

تاریخچه باغ ایرانی ده ونک

زمانی که قصد ورود به بوستان ایرانی یا باغ ایرانی تهران را داشته باشید، بر سردر این باغ نام مهندس “علی مختاری” را می‌بینید. بدون شک اگر تاریخچه باغ را ندانید و برای اولین‌بار به آن قدم بگذارید، این سؤال در ذهن شما پیش می‌آید که حتما صاحب این ملک پیش از تبدیل‌شدن آن به باغ ایرانی تهران، جناب مهندس علی مختاری بوده است! در ادامه با داستان هزار و یک شب باغ ایرانی ده ونک با ما همراه باشید.

در این قسمت به تاریخچه باغ و بوستان ایرانی می‌رسیم، ماجرایی که از دوران قاجار آغاز می‌شود. صاحب اولیه و اصلی این باغ یکی از خان‌های معروف کُرد در زمان حکومت قاجاریه بود. “میرزاحسن خان مستوفی‌الممالک” همان شخصی است که سند این باغ را به نام ایشان زدند. به عبارتی این باغ قسمتی از باغ بزرگ و مجلل مستوفی بوده است. البته باغ مستوفی و باغ ایرانی تنها قطعه کوچکی از دارایی‌های این شخص به‌حساب می‌آمدند.

قسمت اعظمی از اراضی، باغات و زمین‌های محله ده ونک متعلق به ایشان بود. مستوفی‌الممالک اراضی را از ناصرالدین‌شاه خریداری کرد و آن‌ها را به محلی پررونق و سرسبز تبدیل کرد. بعد از فوت میرزاحسن خان، مهندس علی‌محمد مختاری صاحب این باغ شد. ایشان نیز تلاش کرد تا باغ ایرانی به شکل امروزی درآید. به عبارتی در این باغ، گل‌کاری‌ها و درختکاری‌های فراوانی انجام داد و با بازسازی آن به‌واسطه ایجاد المان‌های باغ ایرانی، توانست آن را به شکل امروزی درآورد. باغ ایرانی هم اکنون یک فضای سبز عمومی است و بازدید از آن برای همه رایگان است.

بخش‌های مختلف باغ ایرانی

جشنواره لاله‌های باغ ایرانی

آقای مهندس علی‌محمد مختاری این باغ را به سبک معماری اصیل باغ‌های ایرانی طراحی کرد. بوستانی که در هر قسمت آن یک کاربری خاص تعبیه شده است. در ادامه کاربری‌های متعدد درون باغ ایرانی ده ونک را با هم مرور خواهیم کرد.

عمارت کوشک

همان‌طور که در مورد معماری باغ ایرانی صحبت کردیم، کوشک یا کلاه‌فرنگی از مهم‌ترین اجزاء در این باغ محسوب می‌شود. در بوستان ایرانی تهران نیز شما این عمارت را خواهید دید. در ابتدای کار عمارت کوشک باغ ایرانی، کافه و رستوران بود. اما در حال حاضر به کتابخانه‌ای برای آقایان مبدل شده است. همچنین قسمتی از این عمارت را نیز به امور اداری و داخلی باغ اختصاص داده‌اند. برای رسیدن به کوشک فقط کافی است که در مسیر آکس اصلی باغ، جوی‌های آب را در پیش بگیرید و به عمارت اصلی برسید.

ورودی‌ها

برای باغ ایرانی تهران ۳ ورودی تعریف شده است. ورودی‌ها همگی در قسمت‌های جنوب، غرب و شرق هستند. ضمن اینکه معماری و تزئینات هرکدام از دیگری متمایز است.

کتابخانه باغ

همان‌طور که در قسمت تاریخچه باغ‌های ایرانی نیز توضیح دادیم، عمارت اصلی یا کوشک باغ، کتابخانه‌ای مخصوص آقایان است. البته کتابخانه بانوان نیز در قسمت شمالی باغ مستقر شده است.

فواره‌ها و جوی‌های آب

پیش‌تر نیز اشاره کردیم که حضور آب در باغ ایرانی یکی از ارکان اصلی محسوب می‌شود. آب در باغ دو رکن اصلی دارد: آرامش و وجه هیجان! باغ ایرانی ده ونک نیز از این خصیصه مستثنا نیست. به‌محض ورود شما به باغ، جوی‌های آب با کاشی‌های لاجوردی به شما خوش آمد می‌گویند. تمامی جوی‌ها در نهایت منتهی به یک حوض بزرگ خواهند شد. حوضی که مطابق با الگوی معماری باغ‌های ایرانی، در مقابل عمارات اصلی یا کوشک قرار گرفته است. عمارت در وسط و مرکز باغ است و تمام عناصر باغ به این عمارت اشراف دارند. به عبارتی دید شما از سمت کوشک به باغ، ۳۶۰ درجه است.

طاق برافراشته در میان باغ

در بوستان ایرانی یک طاق زیبا و سنتی قد علم کرده است. درست مقابل حوضی که در برابر کوشک قرار گرفته یک طاق بلند شبیه به طاق‌های قدیمی ساخته شده که زیبایی باغ را هزار برابر کرده است.

امکانات گوناگون باغ ایرانی تهران

در این باغ برای رفاه حال بازدید‌کنندگان امکانات فراوانی قرار دارد. زمین‌بازی سبب شده تا بزرگ‌ترها با خیال راحت از باغ دیدن کنند و کودکان در فضایی مناسب و استاندارد بازی کنند. زمین ورزش نیز در قسمت غربی این باغ قرار داده شده تا خانواده‌ها در فضایی صمیمی و امن با یکدیگر بازی کنند. سرویس بهداشتی و نمازخانه، مدرن و مجهز هستند و با درنظرگرفتن امکانات لازم برای افراد معمول طراحی و اجرا شده‌اند. همین‌طور آلاچیق‌هایی در این باغ قرار گرفته‌اند تا افراد خانواده به همراه دوستان و آشنایان بتوانند اوقات لذت بخشی را در کنار هم سپری کنند.

 

کافه‌ها و رستوران‌های اطراف باغ ایرانی

بخش‌های مختلف باغ ایرانی

اگر از گشت‌وگذار و تفریح خسته شدید و تمایل به تجدید قوا داشتید، ما به شما کافه و رستوران‌های اطراف بوستان ایرانی تهران را معرفی می‌کنیم. کافه تو کافه، از بهترین کافه‌هایی محسوب می‌شود که می‌توانید آن را در میدان ونک پیدا کنید. خیابان عطار کافه‌ای شیشه‌ای دارد که نوشیدن یک فنجان چای در این کافه می‌چسبد. سام کافه یکی از چهار شعبه خود را در میدان ونک افتتاح کرده است. غذا‌ها و نوشیدنی‌های آن بی‌نظیر هستند و این کافه یکی از معروف‌ترین‌ها محسوب می‌شود.

کافه لمیز را که همه می‌شناسند. یکی از شعب این کافه بالاتر از میدان ونک در خیابان ولیعصر است. قهوه‌های این کافه نظیر ندارند. اگر هوس یک پرس غذای سنتی و لذیذ ایرانی کردید رستوران سنتی ترمه در کوی دانشگاه الزهرا، بی‌صبرانه منتظر شماست. همچنین ته‌چین بار نیز در میدان شیخ بهایی، شما را به یک ته‌چین لذیذ و خوش طعم ایرانی دعوت می‌کند.

دیدنی‌های اطراف بوستان ایرانی تهران

تهران به شهر هزار رنگ دیدنی معروف است. در اطراف باغ ایرانی ده ونک نیز دیدنی‌های زیادی بافاصله کمی وجود دارند. بوستان آب‌وآتش، سینما اریکه ایرانیان، بوستان ملت، پل طبیعت، برج میلاد، بوستان نوروز، نمایشگاه بین‌المللی تهران و بوستان طالقانی از جمله دیدنی‌های پررونق اطراف این باغ محسوب می‌شوند.

اجاره آپارتمان‌های مبله شده و ویلا‌های لوکس در تهران

اگر قصد سفر به شهر تهران را دارید، بد نیست بدانید که برای اقامت گزینه‌های مختلفی در این شهر وجود دارد. هتل‌ها، متل‌ها، مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌هایی که در نقاط مختلف شهر با قیمت‌های گوناگون از شما پذیرایی می‌کنند. همچنین شما می‌توانید از آپارتمان‌های مبله نیز استفاده کنید. فقط کافی است از سرویس اسنپ هتل استفاده کنید. همچنین ویلا‌های لوکس و مدرن نیز در شهر تهران وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را برای اقامت خود اجاره کنید.

باغ بی خزان ایرانی تهران

در این مطلب تلاش کردیم تا باغ ایرانی تهران را به شما معرفی کنیم. تهران نیز همانند سایر شهر‌های ایران زیبایی‌های متعدد و انکارنشدنی دارد. باغ‌ها، عمارت‌ها، مراکز خرید، مجموعه‌های تفریحی و غیره، همگی دیدنی‌های جذاب پایتخت هستند. دراین‌بین اگر قصد سفر به تهران را داشتید خدمات اسنپ می‌تواند شما را همراهی کند. سرویس بلیت سفر اسنپ و سرویس رزرو هتل اسنپ دقیقا همان‌هایی هستند که شما برای سفری مهیج و فراموش‌نشدنی به تهران، احتیاج دارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *