۱۳ جاذبه دیدنی ازمیر که شما را وادار به سفر می‌کنند!

وقتی زمان برنامه‌ریزی برای تعطیلات و سفر به ترکیه فرامی‌رسد، خیلی از ایرانی‌ها به فکر استانبول می‌افتند. گرچه این شهر یکی از مقاصد اصلی سفرهاست، تنها منطقه دیدنی ترکیه نیست. در این مقاله می‌خواهیم شما را با دیدنی‌های یکی از شهرهای زیبا و تاریخی ترکیه بر کرانه‌ دریای اژه آشنا کنیم. از ازمیر حرف می‌زنیم! فاصله ازمیر از استانبول تنها ۴۸۰ کیلومتر است. در این مقاله مکان‌های دیدنی این شهر و شهرهای دیدنی اطراف ازمیر را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱. بازار تاریخی آگورا

زمانی دور آگورای ازمیر محل دادوستد مردم و بازرگانانی بود که از شرق و غرب عالم قدیم به آنجا می‌آمدند: جایی که ادویه، ابریشم و البته افکار و ایده‌ها بین تمدن‌های شرق و غرب مبادله می‌شد. یونانی‌ها اولین بار این بازار را ساختند، در زلزله‌ای به سال ۱۷۸ پس از میلاد از بین رفت، امپراطوری روم آن را بازسازی کرد و در نهایت امروزه به موزه‌ای روباز از معماری کهن تبدیل شده است.

این بازار مکانی مناسب برای کسانی است که با فرزندان خود به ازمیر سفر می‌کنند چراکه فضای باز آن جایی مناسب برای بازیگوشی آنهاست.

۲. اِفِسوس

یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که نباید در دیدار خود از ازمیر از دست دهید، مجموعه تاریخی افسوس است. این مکان شگفت‌انگیز تاریخی اگر بهترین جای ازمیر نباشد، یکی از بهترین‌های آن است. افسوس زمانی یکی از شهرهای بندری امپراطوری روم بود، جایی که اولین بار در قرن اول پس از میلاد، مسیحیت در آن تبلیغ می‌شد. بناهای بازمانده از این شهر تاریخی مانند آمفی‌تئاتر مشهورش، مکانی مناسب برای تأمل درباره تاریخ و نیز عکس‌گرفتن است. این مجموعه بزرگ‌ترین بناهای بازمانده از معماری رومی در شرق مدیترانه را در خود جای داده است.

افسوس در ۸۳کیلومتری شهر قرار دارد. برای رسیدن به آن باید سفری کوتاه با اتوبوس یا تاکسی داشته باشید.

۳. شهر تاریخی پرگامون

اگر فیلم تروا را تماشا کرده باشید، احتمالا باید نام این شهر به گوشتان خورده باشد. پرگامون از شهرهای دیدنی اطراف ازمیر و همان شهری است که در افسانه ایلیاد و اودیسه بازنمایی شده است. این شهر زمانی پایتخت امپراطوری پرگامون و زادگاه افراد مشهوری مانند جالینوس بود. امروزه ستون‌های به‌جامانده از ویرانه‌های این شهر چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. موزه‌ای نیز در همان حوالی ساخته شده است تا بقایا و آثار کشف‌شده در این شهر مهم تاریخی را به بازدیدکنندگان نمایش دهد.

اگر به پرگامون سر زدید، بازدید از محراب پرگامون در موزه شهر را از دست ندهید. همچنین اگر عاشق عکاسی هستید، معبد بازسازی‌شده تراژان بر بلندی تپه مشرف به شهر را فراموش نکنید. مجموعه تاریخی پرگامون در ۱۱۲کیلومتری شهر ازمیر قرار دارد.

۴. بازار کِمِرالتی ازمیر

ازمیر هم مانند اغلب شهرهای خاورمیانه‌ای، بازاری سنتی دارد که قدمت آن به قرن ۱۷ میلادی می‌رسد. بازار کمرالتی این شهر را می‌توان نمونه‌ای کوچک‌تر از بازار بزرگ استانبول دانست. در این بازار انواع محصولات و سوغاتی‌های ترکیه مانند ادویه و پارچه را پیدا می‌کنید. هم‌زمان با گشت‌وگذار در بازار می‌توانید به مسجد‌ها و کنیسه‌های موجود در آن نیز سر بزنید. اگر خسته شدید، غذاخوری‌ها با انواع خوراکی‌های خوش‌آب‌ورنگ محلی در اختیار شماست.

این بازار پررونق اغلب بسیار شلوغ است؛ پس اگر با بچه‌ها مسافرت کردید، مراقب آنها باشید.

۵. برج ساعت ازمیر

در میدان کوناک شهر ازمیر، برج ساعت ۲۵متری خودنمایی می‌کند: برجی ۱۲۵ساله که به افتخار عبدالحمید دوم، سلطان عثمانی، ساخته شده است. این بنای زیبا و ساخته‌شده با سنگ‌های مرمر، نزدیک سواحل دریای اژه و موزه سرباز آگوراست. این برج زیبا مکانی مناسب برای گرفتن عکس‌های یادگاری و قدم زدن پس از بازدید از ساحل است.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سفر به ازمیر، مروارید دریای اژه

۶. پارک ملی ازمیر

در ۲۸کیلومتری مرکز شهر، پارکی به مساحت ۴۲۵ هزار متر مربع، محل نگهداری بیش از ۱۵هزار حیوان و انواع گیاهان است. بازدید از پارک ملی ازمیر یکی از تجربه‌های متفاوت سفر به ترکیه است. زرافه‌، شیر، گوزن و شترمرغ‌ از جمله گونه‌های خاصی هستند که در باغ‌وحش طبیعی این مجموعه نگهداری می‌شوند. پارک ملی ازمیر حیوانات را در قفس نگهداری نمی‌کند بلکه محیط زندگی آنها را شبیه‌سازی کرده است. از این جهت شما می‌توانید آنها را در محیط تقریبا طبیعی خود مشاهده کنید.

۷. شهر تاریخی هیراپولیس پاموکاله

هنگام صحبت از جاهای دیدنی چشمه ازمیر زیاد شنیده می‌شود اما باید بدانید چشمه‌های شهرهای اطراف ازمیرند که معروف‌اند، ازجمله شهر تاریخی هیراپولیس پاموکاله در ۲۲۳کیلومتری شهر ازمیر، که مکانی جذاب برای زوج‌های جوانی است که دوران ماه‌عسل خود را می‌گذرانند. چشمه‌های آب گرم این شهر که قرن‌ها از تپه‌ها سرازیر بوده، تراس‌هایی از سنگ‌های تراورتن ایجاد کرده که چشم هر گردشگری را جذب می‌کند. از سوی دیگر حمام‌های آب گرم ساخته شده در این مکان نیز محلی مناسب برای استراحت است.

در کنار این جاذبه‌های طبیعی،‌یکی از باشکوه‌ترین بناهای دوره یونانی ـ رومی آمفی‌تئاتر هیراپولیس پاموکاله است. این بنای باعظمت یادگار قرون دوم و سوم پس از میلاد و دوران اوج این شهر تاریخی بود. اینجا مکانی مناسب برای نشستن و به تاریخ فکر کردن است.

۸. دهکده سیرنس

روستای زیبای سیرنس در ۸۶کیلومتری شهر ازمیر، از آن مکان‌های دیدنی استان ازمیر است که استعداد عکاسی شما را بیدار می‌کند: مکانی دل‌انگیز با پیاده‌روهای باریک و خانه‌های قدیمی اما زیبای چسبیده‌به‌هم، جایی که مردمش همچنان لباس‌های سنتی می‌پوشند و شما می‌توانید در بازارچه کوچک آنها، سوغاتی بخرید. پیاده‌روی در کوچه‌پس‌کوچه‌های این روستا و حوالی آن، چنان دلکش است که شاید متوجه گذر زمان نشوید. بهترین زمان بازدید از این روستا شاید غروب آفتاب باشد، زمانی که نوارهای طلایی نور آفتاب درخششی خاص به این دهکده کوچک می‌دهد.

۹. شهر آلاچاتی (آلکاتی)

اگر به‌دنبال جایی می‌گردید که دنیای قدیم و جدید را در هم آمیخته باشد، شهر آلاچاتی در استان ازمیر و کنار سواحل دریای اژه را انتخاب کنید. در این شهر رنگارنگ، خانه‌هایی سنگی با خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده در کنار کافه‌ها و رستوران‌های لوکس، گردشگران را از همه جا به خود می‌خواند. یکی از جاذبه‌های حیرت‌انگیز این شهر، رنگ‌های به‌کاررفته در ساخت در و پنچره‌ها و خانه‌هاست. از این رو به آلاچاتی شهر رنگارنگ نیز می‌گویند.

در کنار قدم زدن در شهر، اگر اهل ورزش‌های آبی باشید، حتما به مرکز تفریحی ورزشی آلکاتی سر بزنید. وزش باد در کنار امواج دریا،‌ موج‌سواری را به ورزشی محبوب در این ناحیه تبدیل کرده است. برای رسیدن به این شهر باید ۷۶ کیلومتر خارج از شهر سفر کنید.

۱۰. اسکله آلسانجاک

از سواحل جنوبی شهر تا میدان کوناک، به اسکله آلسانجاک مشهور است. این ناحیه پرهیاهوی شهر مملو از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌هاست. بهترین جای ازمیر برای تجربه شلوغی و سرزندگی این شهر همین جاست. هر زمان هم که خسته شدید می‌توانید بر کرانه‌های دریای اژه استراحت کنید.

کسانی که به‌دنبال تجربه زندگی شبانه در ازمیر می‌گردند حتما در هنگام غروب باید به این ناحیه از شهر سر بزنند و از زیبایی خیره‌کننده ساحل لذت ببرند. از غذاهای خیابانی این ناحیه نیز غافل نشوید.

۱۱. مسجد حصار

این مسجد که بین سال‌های ۱۵۹۲ تا ۱۵۹۸ ساخته شده، در قلب شهر ازمیر جای دارد. در دوران امپراطوری عثمانی، این مسجد نقش مسجد جامع شهر را داشت و اکنون نیز چنین است. هرچند شکوه این مسجد به پای مسجد معروف استانبول نمی‌رسد، اما اگر از علاقه‌مندان معماری سنتی دوره عثمانی هستید، بازدید از این مسجد را از دست ندهید.

توجه کنید که این مسجد مکانی مذهبی است و بنابراین از شما خواسته خواهد شد تا با حجاب وارد شوید.

۱۲. آسانسور تاریخی ازمیر

اگر دوست دارید در روز اول ورودتان به ازمیر، نمایی واضح از کل شهر را ببینید، حتما به این آسانسور سر بزنید. نسیم لوی، بازرگان یهودی، آن را به سال ۱۹۰۷ ساخت تا امکان تردد راحت‌تر در شهر بین خیابان‌ها را فراهم کند. این آسانسور شما را به بلندی یک تپه مشرف به شهر می‌برد. در بالای تپه نیز رستورانی وجود دارد که می‌توانید در کنار خوردن غذا، کل شهر را زیر پای خود تماشا کنید. اگر چنین قصدی داشتید، حتما میز را پیش‌تر رزرو کنید.

۱۳. موزه آتاتورک

کمال مصطفی آتاتورک مشهورترین شخصیت تاریخ معاصر ترکیه است. در شهر ازمیر، موزه‌ای به نام او دایر است که شما را با زندگی او و تاریخ معاصر ترکیه بیشتر آشنا می‌کند. مزیت این موزه نزدیکی آن به میدان کوناک است. بنابراین می‌توانید پس از سرزدن به موزه، به میدان کوناک رفته و به برج ساعت نیز سر بزنید.

توصیه پایانی

سفر به ازمیر یا استانبول؟ با وجود فاصله نه‌چندان زیاد از استانبول، تردید درباره این پرسش چندان جایز نیست. به‌علاوه، پرواز مستقیم تهران به ازمیر ترکیه کار را ساده‌تر کرده است. ازمیر شهری برای کاوش در دل تاریخ و هم‌زمان لذت‌بردن از سواحل دریای اژه و زیبایی‌های طبیعی آن منطقه مانند چشمه‌های آب گرم است. هرچند برای لذت‌بردن از دریا و گرمای ماسه‌های اقیانوس بهترین زمان سفر به ازمیر نیمه بهار تا نیمه تابستان است، در هر فصلی می‌توانید به این شهر سفر کنید. پس اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، به این شهر و استان ازمیر حتما سری بزنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *