بهترین و معروف‌ترین غذا‌های عربی در تمام دنیا

غذا‌های معروف عربی

غذا‌های عربی غذا‌هایی غنی و سالم هستند که معطر بوده و شهرت زیادی در سراسر جهان دارند. مردم دنیا امروزه این غذا‌ها را به‌خوبی می‌شناسند و دستور پخت آن‌ها را نیز می‌دانند، چون این غذا‌ها در سراسر جهان طرف‌داران خود را پیدا کرده‌اند. غذای عربی البته از غذا‌هایی ساده و محلی هستند که حتی دستور پخت‌های آسانی نیز دارند. برای مثال در حالت کلی این غذا‌ها را بیشتر با عدس، پیازداغ و بلغور و دورچین کلم و سالاد درست می‌کنند. یا اینکه مثلا غذا‌هایی هستند که از ماست و ترکیب بلغور تهیه شده و باید ۷ روز روی پشت‌بام زیر آفتاب بمانند تا خشک شده و سپس پودر آن‌ها مورداستفاده قرار بگیرد. در ادامه قصد داریم تا ۲۰ نوع غذای عربی و متنوع را به شما معرفی کنیم.

۱- حمص

حمص

حمص را می‌توانید در کنار هر غذایی سرو کرده و نوش جان کنید. در ترکیب این غذا از سیر، نخود، آبلیمو، ارده، آب نخود، یخ، روغن زیتون و ادویه‌جات استفاده می‌شود که یک غذای عربی و پرطرف‌دار در کشور لبنان است. طرز تهیه بسیار آسانی دارد و افراد باتجربه‌تر ترجیح می‌دهند در تهیه آن از سیر بیشتری استفاده کنند. این غذا را می‌توانید در کنار سیب‌زمینی پخته یا سرخ شده، ساندویچ برگر یا حتی با نان پیتای ساده و سنتی و گرم نوش جان کنید.

همان‌طور که متوجه شده‌اید این غذا کاملا گیاهی بوده و به معنای نخود است. تاریخچه آن به فلسطین، لبنان، اردن و مصر باز می‌گردد. زمان آماده‌سازی بسیار کوتاهی دارد و هزینه تهیه آن نیز کم است. مواد اولیه آن کاملا رژیمی و سالم هستند و می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شامی سبک یا میان وعده‌ای مغزی برای کودکان شما باشد. حتی می‌توانید این غذا را به‌عنوان یک صبحانه سالم نیز نوش جان کنید. ویتامین‌هایی مانند فسفر، آهن، مس، فولات، منگنز، منیزیم، ویتامین B، پتاسیم و روی دارد و فیبر و اسید‌های چرب غیراشباع آن فراوان هستند. این غذا را به گیاه‌خواران و افراد وِگان به‌شدت توصیه می‌کنیم.

 

۲- معجنات یا مناکیش

مناکیش یا معجنات

اگر طرف‌دار پیتزا هستید و البته غذا‌های عربی را نیز دوست دارید، حتما باید غذای مناقیش، مناکیش، مَنَئیش یا معجنات را امتحان کنید. یک نوع پیتزای عربی یا لبنانی که بسیار ساده و سریع تهیه می‌شود و مواد اولیه سختی ندارد. این غذا را با پنیر، سبزی معطر، گوشت چرخ‌کرده و یک نان گرد و نازک تهیه می‌کنند که تنها پیتزای عربی جهان است. این غذا یک پیشنهاد عالی، ویژه و بی‌نظیر برای ناهار یا صبحانه محسوب می‌شود.

تنوع غذای معجنات یا منا کیش زیاد است و در چهار نوع مختلف با انواع سبزی‌های خشک و پیاز و گوجه‌فرنگی برای شما تهیه می‌شود. نکته جالب اینجاست که روی خمیر منا کیش اصلا پر ملات نیست و حتی از انواع سوسیس و کالباس نیز روی این خمیر قرار داده می‌شود. این غذا را می‌توانید در رستوران‌های فانتزی و اغذیه‌فروشی‌های خیابانی لبنان و سایر کشور‌های عربی تهیه و نوش‌جان کنید، البته اگر تصمیم نداشته باشید که آن را خودتان در منزل تهیه کنید.

 

۳- پنیر کبابی حلوم یا حالومی

پنیر کبابی حالومی یا حلوم

پنیر کبابی حلوم یا حالومی یک پنیر سرشار از ویتامین و خوشمزه است که در میان کشور‌های جهان طرف‌داران ویژه‌ای دارد. اما اصل آن را می‌توانید در لبنان و بیروت و کشور‌های عربی امتحان کنید. پنیری که به‌صورت سنتی از شیر بز و گوسفند تهیه می‌شود و بر خلاف سایر پنیر‌های موجود در بازار، در پروسه تهیه آن از هیچ نوع باکتری یا اسیدی استفاده نخواهد شد. این پنیر بعد از پخته‌شدن قسمت بیرونی ترد و قسمت داخلی چسبناکی دارد.

بد نیست بدانید که در طعم، درست همانند پنیر موزارلا است. کافی است که این پنیر خوش طعم و لذیذ را در کنار سالاد‌ها، ساندویچ‌ها و فست‌فودها و سایر غذا‌ها استفاده کنید. یکی از فواید این پنیر افزایش سطح کلسیم و پروتئین در بدن است. پنیر حالومی طعم شوری دارد و بسیار خوشمزه است. این پنیر را در اصل بدون پنیر مایه درست می‌کنند و در مقایسه با پنیر‌های فتا، کمی سفت‌تر و محکم‌تر است، اما بافت صاف و نرمی دارد. این پنیر را می‌توانید به‌واسطه سرخ کردن یا کباب کردن آماده کرده و نوش جان کنید.

۴- فول مدمس

فول مدمس

غذای عربی فول مدمس یک تحفه دیگر از کشور‌های عربی است که زادگاه اصلی آن مصر است و از جمله غذا‌های معروف فراعنه محسوب می‌شود. فول به معنای باقالی، در غذای فول مدمس نقش اصلی را بازی می‌کند و در کنار سیر، لیمو، پیاز، جعفری و روغن زیتون یک حریره قهوه‌ای لذیذ و خوش طعم را برای شما خلق می‌کند. طعم و بافت این غذا بی‌نظیر است و در دبی، امارات متحده و سایر شهر‌ها و کشور‌های عربی می‌توانید آن را امتحان کنید.

غذای خوشمزه و سالمی که اگر آن را در ساعت ۹ یا ۱۰ صبح به‌عنوان میان وعده خوردید، تا شب پرانرژی بوده و به‌هیچ‌عنوان احساس گرسنگی نخواهید کرد. در این صبحانه لذیذ همان‌طور که در ابتدای این مطلب هم به آن اشاره کردیم، باقالی نقش اصلی را بازی می‌کند و در کل این غذا مناسب دورهمی‌ها و جمع‌های دوستانه است. جالب است بدانید که حتی در صبح برای صبحانه نیز می‌توانید این غذا را نوش جان کنید. طرز تهیه آسانی دارد و به‌نوعی باز هم یک غذای سالم گیاهی محسوب می‌شود که برای گیاهخواران جذاب و مطلوب است.

 

۵- فلافل

فلافل

فلافل، همان قرص‌های سرخ شده و تردی که بدون شک تا به امروز بارهاوبارها آن‌ها را با نان و حتی بدون نان نوش جان کرده‌اید. حتی اگر عاشق این قرص‌های تشکیل شده از نخود پخته و سرخ شده هم نباشید، منصفانه نیست که عطر حاصل از سرخ شدن آن‌ها در روغن داغ و صدای جلزوولز بی‌نظیر و دلربایشان را انکار کنید. فلافل مدت‌هاست که در ایران طرف‌داران بی‌شماری دارد. یک غذای عربی معروف که از سبزیجات و نخود پخته و سرخ شده به همراه ادویه‌جات تشکیل شده و به‌عنوان یک وعده اصلی یا حتی میان وعده لذیذ و پرطرف‌دار است. بد نیست بدانید که مردم خاورمیانه به موضوع فلافل به‌عنوان یک رسپی معمولی آشپزخانه نگاه نمی‌کنند، بلکه برای آن‌ها یک دیدگاه وطن‌پرستان محسوب می‌شود.

نکته جالب اینجاست که روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرد که خواستگاه و منشأ یک غذا می‌تواند باعث برانگیخته شدن جنگ و جدل و بحث‌های فراوانی باشد. ولی ما در حالت کلی چندان علاقه‌ای به این حاشیه‌ها نداریم، قصد مجادله کردن هم نداریم. به همین دلیل نظاره‌گر این حوادث بوده و از طعم، مزه و عطر بی‌نظیر قرص‌های فلافل عربی لذت می‌بریم. بهترین فلافل را می‌توانید در اردن و همین‌طور میدان اول کشور عمان نوش جان کنید. ناگفته نماند که در ایران هم شهر‌های جنوبی به روشی خاص این غذا را طبخ می‌کنند که به شما توصیه می‌کنیم اگر نتوانستید به کشور‌های عربی سفر کنید، حتما فلافل را در شهر‌های جنوبی ایران امتحان کنید.

۶- تبوله

تبوله

سالاد تبوله را یکی از سالاد‌های معروف جهان عرب می‌دانند که خواستگاه آن کشور لبنان است. سالادی بسیار خوشمزه با کالری پایین که برای افرادی که به دنبال یک رژیم غذایی سالم هستند و تصمیم دارند به‌طورجدی کاهش وزن داشته باشند، مناسب است. این سالاد از موادی مانند بلغور گندم، جعفری، نعنا، پیاز و پیازچه، خیار، آبلیمو، گوجه‌فرنگی، کاهو، روغن زیتون و ادویه‌جات تشکیل شده است و بدون شک یک سالاد گیاهی و کم کالری محسوب می‌شود که با دیدن آن حتما وسوسه خواهید شد و تصمیم به تعویض رژیم غذایی و لایف‌استایل زندگی خود خواهید گرفت.

این سالاد را در رستوران‌های قاهره، اردن و عمان می‌توانید امتحان کنید. البته بد نیست بدانید که به‌راحتی می‌توانید آن را در منزل هم تهیه کنید و طرز تهیه آن با آماده‌سازی مواد اولیه تنها ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. این سالاد را به‌عنوان پیش‌غذا و البته ورزشکاران و افرادی که رژیم دارند، به‌عنوان یک میان وعده کم کالری و مفید نوش جان می‌کنند. ناگفته نماند که سالاد تبوله لبنانی در مهمانی‌ها و مجالس هم می‌تواند به‌عنوان یک غذای سبک و ساده برای ناهار یا شام در نظر گرفته شود. این سالاد در کشور‌های عربی یکی از محبوب‌ترین سالاد‌ها محسوب می‌شود که البته از نظر ظاهر شباهت بسیار زیادی به سالاد شیرازی دارد. تنها تفاوت این دو سالاد در مواد اولیه و البته ریزتر بودن تمام مواد اولیه تبوله نسبت به مواد سالاد شیرازی است.

۷- باباغنوش یا باباغنوج (موتابل)

باباغنوش یا باباغنوج

باباغنوش را با دستور پخت‌های متفاوتی تهیه می‌کنند. واقعیت این بوده که اگر خواستید حمص را به‌عنوان لذیذترین غذای دنیا معرفی کنید، بهتر است قبل از آن طعم غذای موتابل را چشیده باشید. غذای بابا غنوش به‌شدت به غذای موتابل شبیه است و بهتر است که آن را با بادمجان نوش جان کنید.

این غذای عربی را می‌توانید در دبی و امارات متحده عربی امتحان کرده و خود را از چشیدن طعم یکی دیگر از عجایب کشور‌های عربی که در تمام دنیا معروف است، محروم نکنید. این غذا در میان مردم ایران هم جایگاه ویژه‌ای دارد و توصیه شده که حتما با بادمجان کبابی تهیه شود. شباهت بسیار بالایی به میرزاقاسمی دارد و علاوه بر مزه و طعم بی‌نظیر آن، بسیار مقوی نیز است.

طرف‌داران این غذا در خاورمیانه کم نیستند و مواد اولیه آن ماست، بادمجان، سیر، زیتون، لیموترش، جعفری، روغن، ارده و ادویه‌جات است. اگر قصد خوردن غذای باباغنوش را داشتید حتما آن را با فلفل قرمز و ترشیجات امتحان کنید و خود را به ضیافت طعم‌های هیجان‌انگیز عربی دعوت کنید. این غذا به‌عنوان یک پیش‌غذای خاورمیانه – مدیترانه‌ای در نظر گرفته می‌شود که برای افراد فقیر به‌عنوان یک وعده غذایی اصلی محسوب خواهد شد. البته در دیگر کشور‌ها و در میان سایر اقشار جامعه اعراب، این غذا یک غذای تابستانی به‌شدت مشهور و خوش‌نام است.

طرز تهیه آن ساده بوده و مدت زمان بسیار کوتاهی را برای آماده‌سازی آن صرف خواهید کرد. اگر در فصل انار این غذا را تهیه کردید توصیه می‌کنیم حتما مقداری دانه انار به این غذا اضافه کنید. حتی رُب انار هم گزینه مناسبی است. در برخی از مناطق این غذا را با پودر کاکائو هم تهیه می‌کنند و البته کشک هم یکی دیگر از طعم‌دهنده‌های جذابی است که در لبنان آن را برای خلق طعم‌های هیجان‌انگیز به باباغنوش اضافه می‌کنند. توصیه ما این است که حتما این غذا را با گوجه‌فرنگی و جعفری تازه میل کنید.

 

۸- فتوش

فتوش

فتوش یکی دیگر از سالاد‌های عربی محسوب می‌شود که بسیار پرطرف‌دار است و البته طعم بی‌نظیری دارد. یکی دیگر از غذا‌های کشور لبنان که در آن از نان پیتای سرخ شده استفاده می‌کنند و بد نیست بدانید که ریشه ترکی – عربی دارد. در ترکیب این سالاد از کاهو، تربچه، خیار، پیاز، فلفل‌دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی، پیازچه، جعفری ساطوری شده و نان پیتا استفاده می‌شود که با ادویه‌جاتی مانند نعنا و سماق و سرکه، سیر و آبلیمو، روغن زیتون و نمک و فلفل آن را تهیه می‌کنند. فتوش یک شام سبک یا یک پیش‌غذای لذیذ است که در آن از نان سرخ شده و حتی مرغ پخته شده نیز استفاده می‌شود.

یک سالاد کاملا مدیترانه‌ای مانند دیگر سالاد‌ها که در آن با درنظرگرفتن فصل می‌توان سبزیجات را جایگزین کرد. یعنی استفاده از مواد ارائه شده در یک رسپی برای تهیه این سالاد اجبار نیست و به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را با سایر سبزیجات موجود در فصل تهیه این سالاد، تعویض کنید. تمام مواد قابل تعویض کردن هستند به‌غیراز نان که ماده ثابت و مهم این فتوش محسوب می‌شود. همچنین سس نیز در این سالاد اهمیت زیادی دارد و نان سرخ شده در کنار سس دو فاکتور مهم متفاوت کننده این سالاد نسبت به سایر سالاد‌ها محسوب می‌شوند. این سالاد را به‌صورت کاملا درشت خرد می‌کنند و شما می‌توانید از چاشنی‌های متفاوتی با درنظرگرفتن سلیقه و ذائقه شخصی خود و اطرافیانتان در این سالاد، استفاده کنید.

 

۹- اُم علی

اُم علی

 

یکی دیگر از غذا‌های عربی که البته بیشتر در لیست دسر‌ها قرار داده می‌شود، ام علی نام دارد. یک دسر هیجان‌انگیز که بیشتر آن را برای ماه رمضان و در زمان افطار استفاده می‌کنند. در این دسر مغز‌ها حرف اول را می‌زنند و به همین دلیل آن را یک دسر غنی و مغذی برای تمام افراد معرفی می‌کنند. این دسر شیرین طعم جذاب و جدیدی دارد که مطمئن هستم تابه‌حال آن را نچشیده‌اید. در این دسر که نام دیگر آن پودینگ نان مصری است، از شیر و خامه استفاده می‌شود و شما می‌توانید آن را در مصر و قاهره امتحان کنید. همچنین خامه، خلال پسته، شکر، پودر شیرخشک، پودر نارگیل، مغز فندق، گردو، کشمش و کره در کنار شیر، همگی مواد تشکیل‌دهنده این دسر هستند. فراموش نکنید که در این دسر از تکه‌های کروسان استفاده می‌شود. ضمنا بهتر است که وانیل و کشمش را هم به این معجون اضافه کنید تا در نهایت یک دسر بی‌نظیر و عجیب‌وغریب داشته باشید.

 

۱۰- شنغلیش

شنغلیش

 

شنغلیش یک پنیر متفاوت از شیر گاو یا گوسفند است که در کشور‌های عربی مانند امارات متحده و دبی طرف‌داران بسیار زیادی دارد. به طور معمول این پنیر را به‌اندازه توپ گلف تهیه می‌کنند و آن را در دانه‌های فلفل قرمز یا در سبزیجات معطر می‌غلتانند. البته غلتاندن این پنیر در دانه‌های فلفل قرمز بیشتر در سوریه انجام می‌شود. این پنیر بافت نرمی دارد و بیشتر آن را در تهیه سالاد مورداستفاده قرار می‌دهند. ضمن اینکه با پیاز، روغن زیتون و گوجه‌فرنگی خرد شده نیز آن را نوش جان می‌کنند.

البته شنغلیش بیشتر با ادویه نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد که نسبت به سایر پنیر‌ها بافت و طعم بسیار متفاوتی دارد. ضمنا ناگفته نماند که اگر این پنیر برای مدت‌زمان طولانی در یخچال بماند، بافتی سفت‌وسخت پیدا کرده و بوی آن به سمت تندی می‌رود. پنیری سفیدرنگ با طعمی بسیار قوی که حتی آن را با تخم‌مرغ و نان پیتا، نعنا و خیار و روغن زیتون برای صبحانه نوش جان می‌کنند. در حالت کلی این پنیر باید ساطوری شده و ریز باشد تا در کنار سایر مواد به‌خوبی خودنمایی کرده و با آن‌ها ترکیب و کاملا یکدست شود.

 

۱۱- شاورما

شاورما

 

شاورما یا همان کباب عمودی است که به یک سیخ فلزی، تکه‌های انبوهی از گوشت قرمز یا سفید را آویزان می‌کنند و با یک ابزار و تراشه نازک از سطح پخته و رویه آن گوشت‌ها را جدا می‌کنند. این غذای عربی و لذیذ که یک ریشه ترکی و مربوط به عثمانی‌ها نیز دارد، درمان هرگونه کسلی و بی‌حوصلگی محسوب می‌شود. در ترکیه آن را به نام دونر کباب هم می‌شناسند و بد نیست بدانید که شاورما به معنای چرخیدن است که مسیحیان کشور لبنان در اواخر قرن ۱۹ و همچنین اوایل قرن ۲۰ آن را با خود به آمریکای مرکزی و مکزیک بردند.

شما می‌توانید گوشت این غذا را به‌صورت تنهایی و همچنین به‌صورت پرسی میل کنید. همچنین شاورما را در میان نان پیتا یا نان ساندویچی و باگت می‌پیچند که آن هم طرف‌داران خاص خود را دارد. شاورمای اصیل در کشور‌های عربی با فتوش، حمص، شلغم، خیار و گوجه‌فرنگی سرو می‌شود. در سراسر دنیا شاورما یک فست‌فود جذاب و بی‌رقیب است که آن را از گوشت گوسفند، بز، مرغ، بوقلمون، گاو یا گوساله در ترکیب با سبزیجات و نان پیتا تهیه می‌کنند.

 

۱۲- شیش طاووک

شیش طاووک

 

در میان غذا‌های عربی به غذای شیش طاووک می‌رسیم که یک کباب بی‌نظیر و فوق‌العاده عربی محسوب می‌شود که طعم عجیبی دارد. این غذا را از ادویه، سینه مرغ، فلفل‌دلمه‌ای، پیاز، قارچ، آب‌لیمو، سس مایونز، سیر و سس کچاپ در کنار روغن زیتون تهیه می‌کنند و در کشور‌های عربی و لبنان بسیار معروف است. غذا‌های مدیترانه‌ای و عربی تنوع بسیار زیادی دارند و از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها ادویه‌جات مختلف و متعددی است که در تهیه این غذا‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. رنگ‌ها و مزه‌های تندی دارند که البته افراد تند مزاج این غذا‌ها را بیشتر می‌پسندند.

در کباب شیش طاووک کلمه شیش با کلمه سیخ هم ریشه بوده و حتی می‌توانید آن را در زبان‌های متعدد و گوناگون ببینید. برای مثال این کباب در زبان روسی هم کاربرد دارد و حتی در کباب شیشلیک نیز مورداستفاده قرار گرفته است. یک غذای ادویه‌دار و خوشمزه که مانند چیکن تیکای هندی است. البته دستور تهیه این غذا متفاوت بوده و ممکن است که هرکسی ادویه مخصوص خود را برای تهیه آن استفاده کند.

درهرحال بد نیست بدانید که برای تهیه این غذا از دستور یکپارچه و ثابتی استفاده نمی‌شود و هر کس باسلیقه خود این غذا را تهیه می‌کند. شیش طاووک در ترکی به معنای مرغی است که گوشت آن را به سیخ کشیده‌اند و معمولا با نان پیتا، سیب‌زمینی سرخ شده و پوره سیر آن را سرو می‌کنند. در کشور‌های عربی مانند لبنان، بیروت، مصر، عراق و سوریه می‌توانید این غذا را امتحان کنید که البته از محبوبیت خاصی در میان اهالی این مناطق برخوردار است.

 

۱۳- دلمه

دلمه

کشور‌های عربی همانند ما دلمه برگ مو دارند که البته در میان ساکنان این کشور‌ها طرف‌داران خاص خود را دارد. دلمه‌ها همان‌طور که می‌دانید انواع مختلفی دارند و شما با مواد متعددی می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. دلمه کلم‌برگ، دلمه بادمجان، دلمه فلفل‌دلمه‌ای، دلمه برگ مو و غیر از انواع مختلف و بی‌نظیر دلمه‌ها محسوب می‌شوند. اما دلمه عربی با برگ مو تهیه می‌شود و یک نوع خاص از غذا است که با گوشت چرخ‌کرده، ادویه و سبزی‌های معطر، گوجه‌فرنگی، برنج، برگ مو، سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی، شکر و روغن زیتون تهیه می‌شود.

دلمه برگ انگور یا برگ مو را از برگ‌های سوخته یا برگ‌های قدیمی درخت انگور تهیه نمی‌کنند. بلکه باید از برگ‌های تازه و سرحال این درخت استفاده کرد. بهتر است که گوشت استفاده شده و سبزیجات نیز تازه باشند. شما این غذای بی‌نظیر را می‌توانید در کشور‌های عربی و همین‌طور استانبول در ترکیه امتحان کنید. چاشنی دلمه برگ مو یا برگ انگور هم رب گوجه‌فرنگی است که آن را روی دلمه‌های پخته شده می‌ریزند و درب ظرف آن را می‌بندند تا آب گوجه‌فرنگی بخار شده و به خورد دلمه‌ها برود.

۱۴ – کوفته

کوفته

 

از دیگر غذا‌هایی که بین ما و کشور‌های عربی مشترک است می‌توان به کوفته اشاره کرد. کوفته عربی از گوشت گاو چرخ‌کرده یا گوشت گوسفند تهیه می‌شود که آن را به شکل یک توپ درآورده و با ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌های تندی طبخ می‌کنند. این غذا هم در پاکستان و هم در ایران به‌شدت محبوب است. شما می‌توانید آن را در روغن سرخ کنید، کباب کنید و حتی به‌صورت آب پز نوش‌جان کنید. البته بهتر است که در تهیه این غذا از سس گوشت مخصوص خود این غذا استفاده شود. در کشور‌های عربی این کوفته‌ها را به شکل استوانه‌ای آماده می‌کنند و سپس با واردکردن یک سیخ چوبی به مرکز کوفته آن را می‌پزند.

اگر تمایل داشتید که این غذا را در کشور‌های عربی امتحان کنید می‌توانید در عمان و سایر کشور‌های عربی این غذا را نوش جان کنید. این کوفته همان‌طور که گفتیم از ماده اصلی گوشت چرخ‌کرده به همراه ادویه‌جات، برنج، شکر، رب گوجه‌فرنگی، پیاز، تخم‌مرغ، زرشک، گردو، سرکه، سبزیجات خشک معطر، آرد نخودچی و روغن مایع تشکیل شده است. شما می‌توانید در تهیه این کوفته حتی از رب انار هم به‌جای رب گوجه‌فرنگی استفاده کنید.

ناگفته نماند که اگر تصمیم گرفتید این غذا را در منزل تهیه کنید ممکن است طعم سرکه را نپسندید. به‌خاطر همین می‌توانید به‌جای سرکه معمولی از سرکه بالزامیک استفاده کنید یا به‌طورکلی سرکه را حذف کنید.

۱۵- مرغ قورما

مرغ قورما

 

غذای مرغ قورما یا همان جوجه کویتی یکی دیگر از غذا‌های جذاب عربی است که ریشه آن از دمشق است و البته امروزه یکی از غذا‌های معروف کشور سوریه محسوب می‌شود. در تهیه این غذا ادویه‌جات نقش مهم و مؤثری دارند و برخی دیگر نیز این غذا را با نام مرغ کاری کویتی می‌شناسند. به‌این‌علت که غذای تند و تیزی بوده و از ادویه‌جات معطر و معروف خاورمیانه مانند زردچوبه، لیموترش، زنجبیل و زیره، فلفل سیاه، هل، جوز هندی، دارچین و فلفل قرمز در آن استفاده شده است.

به همین دلیل است که عطروطعم ویژه‌ای دارد و طرف‌داران آن افراد خاصی هستند. این غذا را می‌توانید در جاده خلیج‌فارس، کویت و سایر کشور‌های عربی امتحان کنید. در ترکیب این غذا از گوشت مرغ و ادویه‌های نامبرده شده استفاده می‌شود. همچنین به شما توصیه می‌کنیم که حتما اگر به کشور‌های عربی سفر کردید، امتحان کردن این غذا را در لیست اولویت‌های شکم‌گردی خود در سفر قرار دهید.

 

۱۶- منساف

منساف

 

همان‌طور که ما در کشورمان غذا‌های معروف و متناسب با هر شهر ایران داریم، در کشور‌های عربی هم برخی از غذا‌ها نشان از ملیت و اصالت آن منطقه و مردمانش دارند. دراین‌بین منساف را در اصل غذای ملی و رسمی کشور اردن می‌دانند. این غذای فلسطینی – اردنی سایز کوچکی به‌اندازه پیتزا‌های ما دارد و از ورقه‌های گوشت فراوان پوشیده شده است. اگر قرار باشد از این غذا در مهمانی‌های بزرگ استفاده شود آن را در اندازه‌های بزرگ‌تر از حد معمول تهیه می‌کنند و با استفاده از شقه‌های گوسفند این غذا را ارائه می‌کنند.

بدین شکل این غذا به‌خوبی می‌تواند تمام سطح سفره شما را پر کند. ناگفته نماند که البته ممکن است سفره شما ظاهری ترسناک به خود بگیرد، اما گوشت‌های لطیف و نازک گوسفند وقتی که با سس ماست و همین‌طور مغز بادام طعم‌دار می‌شوند از این غذا یک تابلوی نقاشی عربی و یک شاهکار بی‌بدیل آشپزی می‌سازند. اگر تمایل داشتید تا منساف را امتحان کنید در رستوران جبری، عمان و اردن و همچنین سایر شهر‌ها و مناطق عربی می‌توانید آن را نوش جان کنید.

 

۱۷- کباب کراز

کباب کراز

 

کشور‌های عربی مانند کشور ایران و ترکیه کباب‌های زیادی دارند. کباب کراز مخصوص کشور سوریه است و به آن کباب آب‌نبات بیابانی یا کباب گیلاس هم گفته می‌شود. اعراب این کباب را یک پیشنهاد خاص، ویژه و متنوع برای طبخ غذا می‌دانند که در نوع خود بی‌نظیر است. به کباب کراز دانه‌های آلبالو و انار اضافه کرده که سبب می‌شود گوشت قرمز، طعمی ملس و ترش‌وشیرین داشته باشد. حتی معتقدند که در تهیه این کباب از گیلاس هم استفاده می‌شود و با گوشت بره، گیلاس، شکر، انار و آجیل کاج آن را به بهترین شکل ممکن طبخ می‌کنند. خصوصا این غذا در میان ساکنان شهر حلب بسیار پرطرف‌دار و معروف است. این کباب را می‌توانید در شهر کویت، المیاس، البدیا و دیگر مناطق عربی امتحان کنید.

۱۸- باقلوا

باقلوا

باقلوای عربی یک دسر شیرین، جذاب و آسان و درعین‌حال مجلسی محسوب می‌شود که هم در پذیرایی‌های خودمانی و دورهمی‌های دوستانه و هم در مجالس و مهمانی‌های بزرگ، پر طرف‌دار و پراستفاده است. این باقلوا یک باقلوای عربی است که نیازی به فر ندارد و آماده‌سازی آن آسان و بی‌زحمت است. تهیه باقلوای عربی برخلاف باقلوای ترکی نیاز به مهارت خاصی ندارد و شما ما با استفاده از عسل، شیر، یک‌لایه نازک خمیر، گلاب، زعفران، پودر هل و کره می‌توانید به‌راحتی این باقلوا را تهیه کنید.

باقلوای عربی باید چند روز بعد از آماده‌شدن و قبل از سرو نهایی در یخچال استراحت کند تا خود را گرفته و به‌خوبی جا بیفتد. این دسر ساده و خوشمزه عمری به قدمت امپراتوری عثمانی دارد و بدون شک یکی از دلایل پرطرف‌دار بودن آن در تمام دنیا، علاوه بر طعم و مزه بی‌نظیر و دوست‌داشتنی، در قدمت تاریخی آن است.

۱۹- کنافه

کنافه

 

کنافه را کباب پنیری نیز می‌نامند که در تهیه آن از پنیر نابلوس استفاده می‌شود و در میان مردمان سوریه، لبنان و فلسطین به‌شدت محبوب و پرطرف‌دار است. در زبان عربی به آن کنوفه نیز اطلاق می‌شود. در حال حاضر علاوه بر کشور‌های عربی در ترکیه، ایران و سایر کشور‌ها نیز می‌توانید آن را نوش جان کنید. روش‌های متعددی برای تهیه آن وجود دارد. در حالت کلی از رشته کادایف، کره، مغز گردو، شیر، پسته خرد شده، وانیل و نشاسته ذرت آن را تهیه می‌کنند. بعد نیست بدانید که رشته‌های کادایف معمولا کارخانه‌ای هستند و می‌توانید آن‌ها را از مغازه‌های لوازم قنادی تهیه کنید. این رشته‌ها طرز تهیه خانگی ندارند. در انتها باید بدانید شربتی که برای کنافه مورداستفاده قرار می‌‎گیرد نیز از شکر، آب، زعفران و عرق بهارنارنج تهیه می‌شود. این شیرینی در اردن و عمان به‌وفور مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

۲۰- مسقوف عراق

مسقوف

مسقوف عراق غذای ملی عراق محسوب می‌شود که آن را مسگوف نیز می‌نامند. غذایی که از ۵ هزار و ۴۰۰ سال پیش تا به امروز در آشپزخانه‌های عراقی همچنان تهیه و طبخ می‌شود. این غذا از ماهی کپور تهیه شده که باید آهسته‌آهسته آن را در مدت‌زمان ۳ ساعت طبخ کنند تا همه چربی‌های آن آب شده و از بین برود. این ماهی را بر چوب‌های پر رایحه و فروزان قرار می‌دهند تا به‌خوبی کباب شود و سپس آن را با آب لیموترش و ترشی نوش جان می‌کنند.

این غذا یکی از بهترین وعده‌های غذایی در میان مردم عراق است که تنها برای پخت آن به آتش و چاقو احتیاج دارید. بیشتر مردم عراق و کشور‌های عربی از این غذا در زمان پیک‌نیک استفاده می‌کنند. در میان مردم بغداد نیز مسقوف بسیار پرطرف‌دار است و اگر شخصی تصمیم گرفت در خارج از منزل روز خود را سپری کنند، ترجیح می‌دهد این غذا را برای میان وعده ناهار یا شام طبخ کند.

 

دنیای پر طعم و خوش‌رنگ و لعاب غذا‌های عربی

در این مطلب ۲۰ نوع متنوع از غذا‌های عربی را برای شما شرح داده و معرفی کردیم. البته بد نیست بدانید که اگر روزی تمایل به امتحان کردن این غذا‌ها داشتید، بیشتر آن‌ها را می‌توانید به‌راحتی در شهر خود یا حداقل شهر‌های جنوبی ایران نوش جان کنید. درهرحال اگر هوس کردید یکی از این غذا‌های تندوتیز و معطر عربی را در منزل تهیه کنید و مواد اولیه آن را نداشتید، به‌راحتی با سوپرمارکت تحویل فوری اسنپ می‌توانید تمام مواد را در کوتاه‌ترین زمان ممکن یعنی حداکثر تا ۳۰ دقیقه درب منزل تحویل بگیرید و خود را به یک غذای عربی تندوتیز و جذاب مهمان کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *