آشنایی با مراحل قبل از بلندشدن هواپیما

مراحل قبل از بلندشدن پرواز

ممکن است سفر‌های هوایی و پرواز به نقاط مختلف کشور یا جهان را بار‌ها تجربه کرده باشید. انتظار در فرودگاه و چشم دوختن به ساعت برای فرارسیدن زمان سوارشدن در هواپیما می‌تواند جزء تجربه‌های معمول افراد به شمار آید. زمانی که در فرودگاه به انتظار لحظه اعلام سوارشدن در هواپیما هستید، هواپیما برای بلندشدن یا پرواز مجدد مراحل آماده‌سازی را طی می‌کند. ممکن است هواپیمایی که قصد سوارشدن در آن را دارید، به‌تازگی بر زمین نشسته باشد. به همین دلیل هواپیمای تازه فرود آمده باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، فرایند تبدیل‌شدن به هواپیمای آماده پرواز را پشت سر بگذارد.

«خرید بلیط هواپیما سریع»

مراحل قبل از بلندشدن هواپیما کدام‌اند؟

مراحل قبل از بلندشدن هواپیما

در ادامه شما می‌توانید با مراحل قبل از بلندشدن هواپیما آشنا شوید:

پارک کردن هواپیما

زمانی که هواپیما روی زمین فرود می‌آید و باند فرود فعال موردنظر خالی می‌شود، خلبان‌ها باتوجه‌به دستورالعمل‌هایی که کنترلر‌های تعبیه شده روی زمین نشان می‌دهند، ملزم به حرکت آهسته (تاکسی) روی باند خواهند بود. Taxiway ‌های بزرگ و پرازدحام می‌توانند پیچیده و سردرگم‌کننده باشند. این در حالی است که در بعضی از فرودگاه‌ها تنها یک باند فرود و یک منطقه رمپ ساده وجود دارد.

زمانی که خلبان هواپیما را به سمت ترمینال می‌راند، باید گیت پرواز مناسب را جستجو کند. در این زمان تکان دادن علائم نارنجی‌رنگ از جانب سرتیم رمپ به خلبان‌ها کمک می‌کند‌. وجود سیستم هدایت نوری در محدوده می‌تواند به خلبان کمک کند تا فرود بهتری را تجربه کرده و با جاگیری بهتر در گیت فرود آید. در غیر این صورت خلبانان از دستورات ابلاغ شده از جانب مسئول رمپ برای فرود تبعیت می‌کنند.

هواپیما آرام‌آرام شروع به توقف کرده و چرخی که بر دماغه آن تعبیه شده است، روی خط مخصوصی که در قسمت رمپ قرار داده شده توقف خواهد کرد. این خط در هماهنگی و انطباق با نوع هواپیمای موردنظر قرار دارد. به‌این‌ترتیب هواپیما در مکانی مناسب برای سوارشدن مسافران جا می‌گیرد.

روشن‌کردن هواپیما

استارت هواپیما

انرژی، توان و فشار الکتریکی کافی برای پرواز و حرکت هواپیما از جانب موتور پرقدرت آن تأمین می‌شود‌. بااین‌وجود موتور جت کوچکی (APU یا واحد قدرت کمکی) در کنار موتور بزرگ وجود دارد که در زمان پارک شدن هواپیما روی باند به تولید برق می‌پردازد. این بخش در قسمت مخروطی دم هواپیما تعبیه شده است و باهدف نیرو‌رسانی لازم به بخش‌ها و سیستم‌های مختلف هواپیما، توسط خلبانان روشن خواهد شد.

این ابزار‌های کوچک مصرف سوخت بالایی دارند و این میزان سوخت را از جانب باک بنزین هواپیما تأمین می‌کنند. بسیاری از فرودگاه‌ها به سیستم تأمین نیرو مجهز هستند و این بخش را روی زمین قرار داده‌اند. در بعضی دیگر از فرودگاه‌ها نیز ژنراتور خاصی در بخش گیت نصب شده است تا برق لازم برای فعالیت واحد قدرت کمکی هواپیما تولید شود. به‌محض باز شدن پنل دسترسی هواپیما ارتباط با کابل قوی و دوشاخه برقرار می‌شود، منبع انرژی تغییر می‌کند و موتور‌ها از کار خواهند افتاد.

روشن‌کردن سیستم تهویه هوا

یکی دیگر از وظایف ای پی یو به جریان انداختن سیستم کنترل دمای هواپیما است. به‌این‌ترتیب دمای کابین هواپیما در وضعیت پارک بهینه‌سازی می‌شود. بعضی از فرودگاه‌ها هوای تهویه شده را توسط کانال‌های منعطف دریافت می‌کنند این کانال‌ها به پورتی در قسمت میانی هواپیما وصل می‌شوند. بااین‌وجود ممکن است در برخی فرودگاه‌ها از وسیله‌هایی که در قسمت پشتی کامیون سوار شده‌اند برای اتصال کانالی به هواپیما استفاده شود. جهت انتشار هوای مطبوع به میزان کافی در کابین وسیع هواپیما دو سیستم تهویه هوا طراحی شده است.

پیاده‌شدن از هواپیما

در این زمان مسافران داخل هواپیما صندلی‌های خود را ترک کرده و به‌سرعت در راهرو‌ها برای پیاده‌شدن از هواپیما صف می‌کشند. چنانچه در گیت، تجهیزات لازم وجود داشته باشد پل اتصال به هواپیما در بخش جلویی درب‌های سمت چپ قرار داده می‌شوند؛ در غیر این صورت از کامیون مخصوص برای حمل پله‌هایی جهت پایین آمدن مسافران استفاده خواهد شد. این پله‌ها باز می‌شوند و مسافران می‌توانند برای پایین آمدن از هواپیما و حرکت به سمت رمپ از آن‌ها استفاده کنند. جت‌های کوچک و هواپیما‌هایی با موتور توربین دار در فاصله‌ای نزدیک از زمین فرود آمده و پلکان نیز در قسمتی درب هواپیما به آن اتصال داده شده است. به‌این‌ترتیب تنها چندین پله تا رمپ فاصله خواهد بود.

تخلیه بار و چمدان‌ها از هواپیما

تخلیه بار هواپیما

تیم رمپ در بخش راست هواپیما ملزومات ضروری را آماده می‌کنند. پس از اینکه درب‌های محفظه‌های بار و چمدان باز می‌شوند، وابسته به نوع هواپیما از یک باربر برای حمل بار‌ها استفاده می‌شود. اپراتور رمپ یا رمپی نامی است که برای کارکنان بخش بارگیری و تخلیه بار هواپیما در فرودگاه‌ها انتخاب شده است. این افراد به قسمت میانی هواپیما‌های تک ردیفی می‌روند، هر قسمت از یک چمدان را به تسمه‌ای مخصوص اتصال داده و همکار دیگر آن‌ها نیز تسمه را از بار جدا می‌کند و آن را به چرخ آماده شده برای حمل چمدان‌ها متصل می‌نماید. به‌این‌ترتیب بار مسافران از این طریق روی چرخ‌ها مستقر می‌شوند.

چرخ‌ها به‌سوی اتاق بار انتقال پیدا کرده و به یک نوار نقاله هدایت می‌شوند، چنانچه این مراحل با استاندارد‌های مناسب و سرعت کافی طی شود؛ درست در زمان رسیدن شما چمدان‌هایتان بر روی دستگاه چرخ گردان منتظر شما هستند. هواپیما‌های بزرگ برای حمل و جابه‌جایی صد‌ها مسافر طراحی شده‌اند. ازاین‌رو جهت جابه‌جایی بار‌ها و چمدان‌ها به کار‌ها و روش‌های کارآمد نیاز است. توسعه محفظه‌های بار و چمدان هم‌زمان با روی کار آمدن جمبوجت‌ها به مسافران کمک زیادی کرده است. محفظه‌های ذکر شده مملو از کیف‌ها و ساک‌های مسافران است. این وسایل به‌واسطه دستگاهی مخصوص جابه‌جا خواهند شد. استفاده از این دستگاه به کمک یک رمپی امکان‌پذیر می‌شود. رمپی باعث می‌شود محفظه‌ها با استفاده از چرخ‌های متحرک روی سکوی بار به جهات مختلف حرکت کند.

فراهم کردن غذای داخل هواپیما

کامیون‌هایی که غذای هواپیما را حمل می‌کنند در جایگاه مناسب حاضر شده و از بالابر برای انتقال جعبه‌های محتوی مواد غذایی و غذا از سمت کامیون به آشپزخانه هواپیما استفاده خواهد شد. ابعاد جعبه‌های غذا با طول درب‌های بخش آشپزخانه هماهنگ هستند و به‌این‌ترتیب ورود جعبه‌ها به آشپزخانه به‌راحتی انجام خواهد شد. در کترینگ هواپیما چرخ‌های استفاده شده در آشپزخانه توسط خدمه با چرخ‌های جدید جایگزین می‌شوند. هر یک از چرخ‌ها برای قسمتی خاص در آشپزخانه شماره‌گذاری شده‌اند. جهت خدمت‌رسانی به ایرباس ای ۳۸۰ دوطبقه مگاجت کامیون‌های مربوط به کترینگ محموله‌ها را به‌واسطه درب‌های بخش بالایی آشپزخانه انتقال می‌دهند.

نظافت سرویس‌های بهداشتی

نظافت سرویس‌های بهداشتی وظیفه دیگر تیم رمپ است. مخزن‌های مربوط به سیستم‌های بهداشتی هواپیما توسط گروه خاصی از تیم تخلیه شده و مجددا پرازآب خواهند شد. باید توجه داشت که این کار در طول هر بار توقف هواپیما انجام نمی‌شوند. رمپی‌ها یک تانکر و دستگاه پمپاژ را به بخش موردنظر آورده و جهت انجام کار شیلنگ‌ها را به آن وصل می‌کنند.

سوخت‌گیری مجدد

باک سوخت هواپیما‌ها طی هر بار توقف قسمتی از حجم سوخت را از دست خواهد داد. اینکه برای حرکت و فعالیت یک هواپیما در طول روز به چه میزان سوخت مصرفی نیاز است از پیش توسط گروه عملیاتی شرکت هوایی تعیین شده است. زمان سوخت‌گیری مجدد هواپیما نیز کنترل شده و تعیین می‌شود. برای سوخت‌گیری مجدد، تانکر‌های بزرگ حاوی سوخت به سیستم سوخت هواپیما که در بخش زیرین بال آن تعبیه شده است متصل می‌شوند. در برخی مواقع نیز کامیون مخصوص پمپاژ کننده به شیر سوخت در بخش رمپ و سپس باک‌های سوخت وصل شده و عملیات پمپاژ آغاز خواهد شد.

حرکت از ترمینال به سمت باند فرود (Pushback)

پوش بک، عملیاتی است که طی آن از یدک‌کش یا بارکش به‌عنوان وسایل مخصوص برای به عقب کشیدن هواپیما استفاده می‌شود. با فرارسیدن زمان حرکت هواپیما، یدک‌کش در بخش جلوی چرخ جلویی پارک می‌کند. ممکن است یدک‌کش به‌واسطه تسمه‌ای به چرخ جلویی هواپیما وصل شود. در غیر این صورت برای بلندکردن چرخ از یدک‌کش مخصوص استفاده می‌شود.

این یدک‌کش چرخ جلوی هواپیما را آهسته نگه می‌دارد و قبل از حرکت هواپیما آن را بلند می‌کند. به‌این‌ترتیب راننده یدک‌کش مسیر حرکت هواپیما را طی مرحله پوش بک کنترل می‌کند. باتوجه‌به پیشرفت تکنولوژی یدک‌کش‌ها ممکن است توسط خلبانان کنترل شوند یا موتور‌های برقی روی چرخ جلوی هواپیما تعبیه شوند. این فناوری‌ها می‌توانند به کاهش مصرف سوخت و کاهش میزان صدای فرودگاه‌ها کمک کنند.

سوار هواپیما شدن و پرواز

در مرحله بعد اقداماتی که پیش از پرواز انجام می‌شوند به طور تمام‌وکمال توسط خدمه پرواز به پایان رسیده‌اند. درب‌های کابین بسته شده و مسافران روی صندلی‌های مخصوص به خود جای می‌گیرند. پرواز هواپیما با سرعتی آرام و حرکتی آهسته شروع می‌شود و شما با خیال آسوده به سمت مقصد خود حرکت می‌کنید.

بهترین تجربه پرواز با شرکت‌های هواپیمایی برتر

همان‌طور که خواندید، هواپیما پیش از بلندشدن، مراحلی را پشت سر می‌گذارد و پس از آن، برای پرواز آماده می‌شود. تمامی این مراحل برای شروع پرواز برای یک هواپیما الزامی است. حال، اگر می‌خواهید بهترین تجربه پرواز را داشته باشید، توصیه می‌کنیم که برای خرید بلیط هواپیما از سرویس بلیت سفر اسنپ استفاده کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *