۱۴ غذای خوشمزه و اصیل اهواز، شهر مهمان‌نواز!

غذا همیشه نشانی از فرهنگ و ردی از سنت‌های هر شهر را به‌نمایش می‌گذارد. در این مقاله هم به‌سراغ قلب جنوب ایران رفته‌ایم و می‌خواهیم با غذاهای سنتی اهوازی‌ها آشنا شویم. اگر به اهواز رفته‌اید و می‌خواهید از نزدیک، با خوراکی‌هایش بیشتر آشنا شوید، خوب است که این مقاله را تا پایان دنبال کنید. البته لازم نیست برای سفارش آنلاین غذا از اهواز باشید؛ از هر کجای ایران می‌توانید این غذاهای خوشمزه را تهیه کنید.

۱. فلافل

فلافل را همه می‌شناسند و یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای اهواز است اما این روزها، از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب ایران پر است از فروشگاه‌های رنگارنگ فلافل‌فروشی.

برای طبخ فلافل از نخود، پیاز، سیر و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. ادویه‌های جنوبی معمولاً بسیار تندوتیز هستند. اگر فلافل اهوازی را امتحان می‌کنید، حواستان به این موضوع باشد. سس‌هایی که جنوبی‌ها برای خوشمزه‌ترشدن و به‌عنوان چاشنی به ساندویچ‌های فلافل اضافه می‌کنند هم تندی زیادی دارند.

فلافل را در نان لواش یا باگت سِرو می‌کنند. اگر اهل سالم‌خوری و رعایت رژیم غذایی هستید، شاید بهتر باشد که این غذا را بدون نان میل کنید. اهوازی‌ها در کنار فلافل از ترشی و سبزیجات مختلف هم استفاده می‌کنند. در سفرتان به این شهر، شاهد فروشگاه‌های فلافل‌فروشی متنوع و پرشماری خواهید بود.

۲. سمبوسه

سمبوسه از غذاهای خوشمزه جنوبی است که نه‌تنها در جنوب، بلکه در کل کشور طرفداران پرشماری دارد. این غذا فقط در ایران آماده نمی‌شود، بلکه کشورهای عربی دیگر هم آن را می‌پزند و از طعم و مزه‌اش خوششان می‌آید. در نتیجه، در نقاط دیگر دنیا هم شهرت زیادی پیدا کرده است. سمبوسه غذایی خیابانی و بین‌المللی است. این غذا با خمیری برشته و نازک و محتویات متنوعی از جمله سیب‌زمینی، سبزیجات و گاهی گوشت و ادویه‌های تند آماده می‌شود.

۳. قلیه ماهی

اگر گذرتان به اهواز افتاد، هرگز امتحان‌کردن قلیه ماهی را فراموش نکنید. طعم ماهی‌های جنوب بسیار خوشمزه است و غذاهایی مانند قلیه در این شهر هم محبوب‌اند و بسیار خوشمزه. اگر طرفدار غذاهای دریایی باشید، از ترکیب ماهی تازه با سبزی‌های معطر جنوبی و سیر خوشتان خواهد آمد. در کنار سبزی‌های عطرآگینی مانند گشنیز و شنبلیله، در قلیه ماهی از تمبر هندی هم استفاده می‌شود. طعم تند و ترش این غذا با صرف برنج در کنارش تعدیل می‌شود.

۴. نافله

نافله هم از غذاهای اهوازی معروفی است که از گوشت چرخ‌کرده و آرد نخودچی به‌همراه سرکه، شکر، نعنا و جعفری در ترکیب خود بهره می‌برد. این غذای متفاوت به‌شکل کوفته‌های ریز درمی‌آید و سرخ می‌شود. سس خوشمزه آن یعنی ترکیب پیاز، شکر و سرکه باعث می‌شود که طعم نافله با تمام غذاهای دیگر متفاوت باشد. آماده‌سازی این غذا ساده است و زمان زیادی نمی‌گیرد.

۵. کباب ماهی صُبور

انواع مختلفی از ماهی‌ها در جنوب صید می‌شوند. صبور هم یکی از خوشمزه‌ترین ماهی‌های جنوبی است. با این ماهی در اهواز، ماهی تنوری خوشمزه‌ای طبخ می‌شود که علاقه‌مندان به غذاهای دریایی را حسابی راضی می‌کند. ماهی صبور تنوری را کباب می‌کنند. البته درون شکم آن هم خالی است و با مواد خوشمزه‌ای پر می‌شود. محتویات درون شکم ماهی صبور شامل سبزی‌هایی نظیر شنبلیله و گشنیز است. پیاز، سیر، رب گوجه‌فرنگی و تمر هندی هم در ترکیب مواد قبلی به‌کار می‌روند. روش کباب‌کردن ماهی صبور وابسته به امکانات و سلیقه افراد است. بعضی‌ها دوست دارند که طعم دودی ماهی کبابی روی آتش را حس کنند. برخی هم از فِر یا کباب‌پزهای خانگی استفاده می‌کنند.

۶. کبه

کبه اهوازی هم معروف و خوشمزه است. این غذا دو دستور دارد و می‌توانید آن را به‌شکل‌های مختلفی آماده کنید. یکی از دستورهای کبه شامل استفاده از مخلوط برنج و عدس است و دیگری هم با بلغور گندم تهیه می‌شود. در هرحال، لازم است که این مواد پایه را بپزید و چرخ کنید. بعد پیاز را تفت بدهید و با گوشت و جعفری مخلوط کنید. این مواد به مواد مرحله قبلی اضافه می‌شوند و امکان شکل‌دادن به آن‌ها به شکل گرد، دوکی یا شبیه شامی وجود دارد. در نهایت هم سرخ و آماده نوش‌جان‌کردن می‌شوند.

۷. اوپیوزی

حدس می‌زنید که اوپیوزی به چه معنا است؟ بله! او تلفظ جنوبی واژه آب است. پیوزی هم همان پیاز است که با لهجه جنوبی به این شکل تلفظ می‌شود. برای آماده‌سازی اوپیوزی باید از پیاز، زردچوبه، رب انار و تخم مرغ استفاده شود. دانه‌های انار و نمک و فلفل هم از بانیان طعم‌دهی به این غذای ساده و خوشمزه‌اند. پیازهای حلقه‌حلقه را با زردچوبه تفت می‌دهند و با آب در قابلمه‌ای روی گاز می‌گذارند تا به جوش بیاید. بعد از اضافه‌کردن مواددیگر، تخم‌مرغ‌ها در مخلوط شکسته می‌شوند. در آخر هم مقداری نان خشک در غذا خرد و آماده سِرو می‌شود. این غذای اهوازی تاحد زیادی شبیه به اشکنه است. اشکنه در بسیاری از شهرها طبخ و آماده می‌شود.

۸. پاکوره

عرب‌ها از پاکوره استقبال زیادی می‌کنند. این غذا فقط در جنوب طبخ نمی‌شود و در کشورهای عربی مختلفی طرفدار دارد. برای درست‌کردن پاکوره به آرد سفید، آرد نخود و پیاز نیاز دارید. فلفل تند، گشنیز و تره‌فرنگی هم با ادویه‌هایی مانند زردچوبه در آن استفاده می‌شوند. بیکینگ پودر هم در ترکیب پاکوره کاربرد دارد. این مواد باید با هم ترکیب شوند و بعد از ایجاد خمیری منسجم به شکل توپک‌های گرد دربیایند. این توپک‌ها در روغن داغ سرخ می‌شوند و پاکوره‌های خوشمزه جنوبی را می‌سازند.

۹. آش ارده

شاید فکر کنید که می‌خواهیم آشی خوش‌آب‌‌ورنگ را به شما معرفی کنیم؛ این‌طور نیست! آش ارده نوعی پلوی ترکیبی است که با برنج، ماش، ارده و شیره خرما تهیه می‌شود. جنوبی‌ها در گویش محلی خود به غذاهای پلویی آش و به انواع آش، شُله می‌گویند. ظاهر این غذا تاحد زیادی شبیه ماش‌پلو است، اما طعمی بسیار متفاوت دارد. آشنایی با مزه‌های جدید همیشه جذاب است.

۱۰. آش غلغل

به‌دنبال میل‌کردن آشی مقوی و در عین‌حال خوشمزه که باشید، خیلی زود با نام آش غلغل روبه‌رو خواهید شد. این آش با حبوبات، گوشت و گندم آماده می‌شود. از آنجا که سرشار از مواد مقوی است، در ماه رمضان پخته و مصرف می‌شود. بسیاری از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های اهواز هم این آش را می‌فروشند. پس اگر راهی این شهر جنوبی و زیبا شدید، حتماً نیم‌نگاهی به امتحان‌کردن آش غلغل هم داشته باشید.

۱۱. قلیه تخم‌مرغ

طعم خاص و خوش قلیه تخم‌مرغ هم محبوب اهوازی‌ها است و هم از سوی مردمان شهرهای دیگر پسندیده می‌شود. این غذای ساده را با سبزی‌های معطر، سیر، پیاز، رب گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ می‌پزند. اگر راهی اهواز شدید، احتمالاً این غذا را در منوی رستوران‌های سنتی زیاد مشاهده خواهید کرد. قلیه تخم مرغ غذای ساده و سبکی است و با یادگرفتن طرز تهیه‌اش می‌توانید، آن را در هر شهر دیگری هم بپزید و نوش‌جان کنید.

۱۲. بورانی باقلا

با باقلای سبز تازه، بورانی باقلای اهوازی آماده می‌شود. علاوه‌بر آن به ماست پرچرب هم نیاز است. پیاز داغ، سیر داغ، گرد لیمو و شوید و زردچوبه هم به مواد دیگر اضافه می‌شوند تا غذایی ساده، سالم و البته خوشمزه، آماده شود. برای پخت این بورانی، ابتدا باقلاها پخته و بعد با مواد مختلف دیگر مخلوط می‌شوند، به‌سادگی و البته خوشمزگی.

۱۳. ماسوا

درمیان آش‌های جنوبی، ماسوا هم خوشمزه است و طعمی شبیه به آش دوغ دارد. برای آماده‌سازی این غذا از نخود، بلغور گندم، پیاز، کشک و اسفناج استفاده می‌شود. وجود نعنا، نمک، فلفل و زردچوبه طعم آش ماسوا را بهتر هم می‌کند. امکان استفاده از لوبیا هم در این آش وجود دارد. باید ببینید که ذائقه و سلیقه غذایی‌تان چگونه است. دقت کنید که خیساندن حبوبات این آش، مانند هر آش دیگری لازم است.

۱۴.حمیسه

این غذای ساده و خوش‌طعم هم از محبو‌ب‌های اهوازی است. برای آماده‌کردن حمیسه به دل و جگر گاو، گوجه و رب آن نیاز دارید. پیاز، زردچوبه و پودر کاری هم در کنار فلفل به طعم‌دادن به غذا کمک شایانی می‌کنند. دل و جگر را که تفت دادید، باید ادویه‌ها و مواد دیگر را اضافه کنید. به‌همین راحتی، غذای خوشمزه‌ای اهوازی آماده می‌شود که آن را با نان میل می‌کنند.

در آخر

غذاهای جنوبی خوش‌طعم و متنوع‌اند. بیشتر آن‌ها بسیار انرژی‌بخش‌اند و مشخصاتی متناسب با اقلیم جغرافیایی این شهر هستند. اگر اهل غذاهای دریایی باشید که حتماً از بسیاری از غذاهای اهوازی استقبال می‌کنید. برای گیاه‌خواران یا کسانی که به ماهی علاقه‌مند نیستند هم گزینه‌های جذابی در فهرست غذاهای جنوبی دیده می‌شود.

کدام‌یک از این غذاها را امتحان کرده‌اید؟ طعم کدام را بیشتر می‌پسندید؟ دوست دارید کدام‌یک از غذاهای اهوازی را امتحان کنید؟ اگر غذای جذاب دیگری می‌شناسید که اهوازی است و از نگاه ما جا مانده، حتما برایمان بنویسید. منتظر نظراتتان هستیم.

 

 

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *