خسارت تصادف ۵۰ ۵۰ چگونه پرداخت می‌شود؟

پرداخت خسارات مالی و جانی در هر تصادف رانندگی بر عهده راننده مقصر است اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که هر ۲ راننده به‌یک‌اندازه مقصرند. این حادثه به تصادف ۵۰ ۵۰ معروف است. آیا می‌دانید در این شرایط خسارت تصادف بر عهده کدام راننده است؟ در این مقاله درباره نحوه پرداخت خسارت در تصادفات ۵۰ ۵۰ می‌گوییم. با ما همراه باشید.

تصادف ۵۰ ۵۰ چه نوع تصادفی است؟

گاهی افسر راهنمایی و رانندگی تشخیص می‌دهد که هر ۲ راننده به‌ یک ‌اندازه مقصرند، یعنی تصادف از نوع ۵۰ ۵۰ است و پرداخت خسارت تصادف بر عهده هر دوی آنهاست. از آن جایی که هر دو راننده در ایجاد این حادثه رانندگی نقش دارند، باید ۵۰درصد خسارت خودروی طرف مقابل را بپردازند. در این شرایط راننده‌ها می‌توانند از بیمه شخص ثالث خودرویشان استفاده کنند و خسارات مالی یا جانی وارده به طرف مقابل را بپردازند.

نحوه پرداخت دیه در تصادف ۵۰ ۵۰

حالا شرایطی را تصور کنید که در تصادف ۵۰ ۵۰ شخصی جان خود را از دست بدهد. در این شرایط پرداخت دیه بر عهده هر ۲ راننده است. اهمیت این موضوع به ‌قدری است که در قانون مجازات اسلامی ماده‌ای را به آن اختصاص داده‌اند. طبق ماده ۵۲۸ قانون مجازات اسلامی در صورتی که طی تصادف منجر به فوت، راننده‌ای ۶۰درصد و دیگری ۴۰درصد مقصر باشد، هر کدام از آنها باید نصف دیه را بپردازند.

پرداخت دیه تصادف ۵۰ ۵۰ در شرایط فوت هر ۲ راننده

اگر در تصادف ۵۰ ۵۰ هر دو راننده فوت کنند، دیه آنها نوعی جبران خسارت محسوب می‌شود. در این شرایط اگر اولیای دم یا ورثه راننده‌ها ادعایی برای کسب اموال آنها کنند، باید دیه طرف مقابل را هم بپردازند و با هم به توافق برسند. در صورتی که خودروها بیمه باشند، پرداخت بیمه بر عهده شرکت‌های بیمه‌گر خواهد بود.

نحوه پرداخت دیه عابر پیاده در تصادف ۵۰ ۵۰

اگر عابر پیاده و راننده خودرو به‌یک‌اندازه در تصادف رانندگی مقصر باشند و افسر این را تأیید کند، راننده مقصر موظف است دیه کامل عابر را پرداخت کند.

نحوه پرداخت دیه تصادف موتور با ماشین

اگر برای افسر راهنمایی و رانندگی محرز شود که تصادف موتور با ماشین از نوع ۵۰ ۵۰ است، طرفین تصادف موظف‌اند نیمی از هزینه خسارات ناشی از تصادف را بپردازند.

قوانین تصادف جرحی ۵۰ ۵۰

تصادف جرحی ۲ حالت دارد: اگر فرد آسیب‌دیده یکی از رانندگان مقصر یاشد، راننده دیگر باید نصف هزینه دیه او را پرداخت کند. در شرایطی هم که فرد آسیب‌دیده یکی از سرنشینان یکی از خودروها باشد، پرداخت دیه او بر عهده هر ۲ راننده است؛ به عبارت بهتر مبلغ دیه سرنشین مجروح در تصادف۵۰ ۵۰ از بیمه‌نامه‌های شخص ثالث هر دو خودرو کسر خواهد شد.

شرایط استفاده از بیمه شخص ثالث برای تصادف ۵۰ ۵۰

داشتن بیمه شخص ثالث برای هر راننده‌ای اجباری است و نداشتن آن جرم تلقی می‌شود. نحوه پرداخت خسارت با بیمه شخص ثالث در تصادفات ۵۰ ۵۰ به توافقات بیمه‌گر و بیمه‌گذار بستگی دارد. با توجه به تبصره‌ها و بندهای قرارداد، بیمه‌گذار می‌تواند خسارت‌های تصادف ۵۰ ۵۰ را تا سقف مشخصی با بیمه شخص ثالث خودرو جبران کند. برای دریافت خسارت تصادف ۵۰ ۵۰ از شرکت بیمه، کافی است راننده‌های مقصر به شعب نمایندگی بیمه مراجعه کنند و پرونده‌ای تشکیل دهند.

شرایط استفاده از بیمه حوادث راننده در تصادفات ۵۰ ۵۰

گفتیم که بیمه شخص ثالث و بدنه، خسارات وارده به بدنه خودرو، شخص ثالث و سرنشینان را جبران می‌کنند. اما تکلیف راننده مقصر و خسارات واردشده به او چه می‌شود؟ مسئولیت پشتیبانی از راننده مقصر و پرداخت خسارات وارده به او بر عهده بیمه حوادث راننده است.

نحوه پرداخت خسارت تصادف ۵۰ ۵۰ در صورت بیمه‌نبودن خودرو

بیمه شخص ثالث و بدنه مهم‌ترین بیمه‌هایی‌اند که در شرایط بحرانی به کمک راننده می‌آیند و بیشتر خسارات ناشی از حوادث رانندگی را پوشش می‌دهند. حالا اگر راننده‌ای هیچ‌کدام از این بیمه‌ها را نداشته باشد، جبران خسارات تصادف ۵۰ ۵۰ بر عهده خودش خواهد بود. راننده زیان‌دیده هم می‌تواند به شورای حل اختلاف مراجعه و برای شکایت از راننده مقصر و دریافت خسارت اقدام کند.

اگر راننده تصادف ۵۰ ۵۰ گواهی‌نامه نداشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

گرچه نداشتن گواهی‌نامه شرایط را پیچیده‌تر می‌کند، تأثیری بر میزان خسارات و سهم هر راننده نخواهد داشت. در این شرایط هم مبلغ خسارت تصادف ۵۰ ۵۰ نصف نصف بین رانندگان تقسیم خواهد شد. تنها تفاوت آن با شرایط عادی این است که راننده‌ای که گواهی‌نامه ندارد، علاوه بر سهم ۵۰درصدی خود، باید جریمه رانندگی بدون گواهی‌نامه را نیز بپردازد.

سؤالات رایج درباره خسارت تصادف ۵۰ ۵۰

۱. تصادف ۵۰ ۵۰ چه نوع تصادفی است؟

اگر هر دو طرف درگیر تصادف به‌یک‌اندازه مقصر باشند، تصادف از نوع ۵.۵۰ است.

۲. اگر یکی از راننده‌ها یا هر دوی آنها در تصادف ۵۰ ۵۰ فوت کنند، به آنها دیه تعلق می‌گیرد؟

بله.

۳. آیا بیمه شخص ثالث خسارت‌های ناشی از تصادف ۵۰ ۵۰ را هم پشتیبانی می‌کند؟

بله.استفاده از بیمه شخص ثالث یکی از بهترین و دردسترس‌ترین روش‌های پرداخت خسارات تصادفات ۵۰ ۵۰ است.

۴. آیا تصادف ۵۰ ۵۰ منجر به فوت زندانی هم دارد؟

بله، بسته به نظر قاضی ممکن است ۳ ماه تا ۳ سال حبس داشته باشد.

کلام پایانی

تصادف ۵۰ ۵۰ حادثه‌ای است که هر دو راننده درگیر حادثه در آن مقصرند. در این شرایط خسارات ناشی از حادثه به‌صورت ۵.۵۰ بین هر دو راننده تقسیم می‌شود و رانندگان می‌توانند با انواع بیمه‌های خودرو خسارات جانی و مالی را جبران کنند.

بار دیگر به این نتیجه رسیدیم که داشتن بیمه شخص ثالث و بدنه چقدر ارزشمند است. اگر موعد تمدید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرویتان نزدیک است، هرچه سریع‌تر برای تمدید آن اقدام کنید. در شرایط بحرانی هیچ‌چیز به اندازه بیمه‌داشتن خیالتان را راحت نمی‌کند.

شما چه تجربه‌ای در زمینه تصادف ۵۰ ۵۰ دارید؟ لطفا تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

 

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *