قهوه اسپرسو چیست؟ چطور به‌سادگی اسپرسو درست کنیم؟

قهوه اسپرسو چیست

قهوه اسپرسو نامی است که تا کنون همه‌ی ما در مورد آن شنیده‌ایم. اسپرسو در واقع یکی از معروف‌ترین نوع قهوه در سراسر دنیا است که علاوه بر این که خود آن به‌تنهایی به‌عنوان یک نوشیدنی مورداستفاده قرار می‌گیرد، می‌توان با استفاده از آن انواع نوشیدنی دیگر مانند موکا، لته، آمریکانو، بلک‌اند وایت و کاپوچینو را نیز درست کرد. در ادامه به‌صورت کامل به معرفی این قهوه، تفاوت آن با سایر قهوه‌ها و طرز تهیه آن خواهیم پرداخت.

«سفارش انواع نوشیدنی گرم از کافه های اطراف»

قهوه اسپرسو چه تفاوتی با سایر قهوه‌ها دارد؟

اسپرسو بسیار غلیظ است و مقدار کافئین زیادی دارد. به‌طوری‌که اگر شما دو فنجان یک اندازه و هم حجم را انتخاب کرده و در یکی از آن‌ها قهوه فرانسه ریخته و در دیگری اسپرسو و بخواهید تا آن‌ها را از نظر میزان کافئین بررسی کنید. قطعا فنجان حاوی اسپرسو کافئین بیشتری خواهد داشت.

همچنین این قهوه طعم سنگین‌تر و تلخ‌تری نسبت به سایر قهوه‌ها دارد و معمولا در فنجان‌های کوچک سرو می‌شود.

انواع روش‌های سرو قهوه اسپرسو

اصولا این قهوه را به دو صورت اسپرسو دابل و اسپرسو سینگل سرو می‌کنند که تفاوت بین این دو روش در میزان استفاده از پودر قهوه است. میزان پودر قهوه‌ای که در تهیه اسپرسو دابل به کار می‌برند تقریبا دوبرابر میزان استفاده شده در تهیه اسپرسو سینگل است که این موضوع به باعث افزایش تلخی آن خواهد شد.

درباره دانه‌های قهوه اسپرسو بیشتر بدانید

شاید شما دوست داشته باشید تا در مورد دانه‌ی اسپرسو و جنس آن نیز بدانید که در این مورد باید اضافه کرد که دانه قهوه مناسب برای درست‌کردن اسپرسو، ترکیبی از دانه‌های عربیکا و روبوستا است که بسته به نوع روش تهیه شما، باید با آسیاب مناسب کاملا یکدست شده باشد.

اگر شما به دنبال تهیه یک قهوه با تلخی بالا هستید باید رست آن مدیوم دارک یا دارک باشد و اگر قهوه ملایمی می‌خواهید باید رست آن مدیوم لایت یا لایت باشد.

روش‌های درست‌کردن قهوه اسپرسو

برای این که شما بتوانید اسپرسو درست کنید معمولا با دو روش روبه‌رو هستید:

  1. درست‌کردن قهوه با دستگاه موکاپات
  2. درست‌کردن قهوه با دستگاه اسپرسوساز

هرکدام از این روش‌ها، دستور تهیه مخصوص به خود و همچنین مزایایی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

مواد اولیه قهوه اسپرسو با موکاپات

مواد اولیه برای درست‌کردن اسپرسو

برای این که شما با استفاده از موکاپات، اسپرسو درست کنید به مواد اولیه زیر نیاز دارید. اما حتما به این نکته دقت داشته باشید که برای درست‌کردن قهوه با موکاپات قهوه آسیاب شده شما باید در سایز مدیوم باشد و حتما قبل از آن به فروشنده اطلاع دهید که قهوه را برای درست‌کردن در دستگاه موکاپات نیاز دارید.

مواد اولیه مقدار موردنیاز
قهوه آسیاب شده اسپرسو ۵۰ گرم
آب به میزان لازم
شکر به میزان دلخواه

 

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

درست‌کردن اسپرسو با دستگاه موکاپات

برای این که بتوانید یک قهوه خوشمزه را با موکاپات درست کنید باید به روش زیر عمل کنید:

  • مرحله‌ی اول: در ابتدای کار باید آب جوش راداخل مخزن آب موکاپات بریزید. میزان استفاده از آب باید تا زیر سوپاپ آن باشد. حتما به این نکته دقت داشته باشید که باید از آب جوش برای انجام این کار استفاده کنید. پس مراقب دستان خود باشید که در حین کار نسوزد.
  • مرحله‌ی دوم: بعد از پرکردن مخزن باید از فیلتر قهوه استفاده کنید و آن را روی مخزن قرار داده و پودر قهوه را داخل آن بریزید. برخی از افراد به‌اشتباه زمانی که پودر قهوه را می‌ریزند، همانند درست‌کردن قهوه با دستگاه اسپرسوساز، آن را فشرده می‌کنند، درصورتی‌که برای تهیه قهوه با موکاپات نباید قهوه را درون فیلتر فشرده کنید.
  • مرحله‌ی سوم: حالا باید موکاپات را بر روی شعله گاز قرار دهید و تنها کاری که باید انجام دهید، این است که منتظر بمانید تا از داخل لوله‌ی پارچ، عصاره قهوه خارج شود. اما حتما باید زیر شعله کم باشد!
  • مرحله‌ی چهارم: باید به قهوه توجه داشته باشید و زمانی که متوجه شدید که آب مخزن تمام شده است و دیگر قهوه داخل لوله نمی‌شود، باید سریعا زیر شعله را خاموش کنید. در غیر این صورت ممکن است که قهوه بسوزد!
  • مرحله‌ی پنجم: حالا اسپرسو آماده شده را در فنجان دلخواه خود ریخته و اگر دوست دارید به میزان دلخواه به آن شکر اضافه کرده و میل کنید. طرز تهیه قهوه با موکاپات به همین سادگی است و می‌توانید بدون دردسر یک قهوه اسپرسو خوشمزه را در خانه درست کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه

درست‌کردن اسپرسو با دستگاه

اگر در خانه یا محل کار خود دستگاه اسپرسوساز دارید، مراحل کار شما برای درست‌کردن قهوه آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود و تنها کافی است تا به شکل زیر عمل کنید:

  • مرحله‌ی اول: اولین قدم برای درست‌کردن قهوه با دستگاه اسپرسوساز، ریختن آب در مخزن دستگاه اسپرسوساز است. ممکن است که از قبل درون مخزن آن آب باشد، اما حتما قبل از درست‌کردن قهوه این مورد را بررسی کنید.
  • مرحله‌ی دوم: حالا باید پرتا فیلتر را از پودر قهوه پرکرده که برای انجام این کار باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. بسته به نوع دستگاه ممکن است روی پرتا فیلتر شما اعداد یا خط‌هایی وجود داشته باشد که نشان‌دهنده‌ی تعداد فنجان‌هایی است که شما قصد دارید تا قهوه را درست کنید. به طور مثال اگر می‌خواهید دو فنجان قهوه درست کنید باید تا عدد ۲ پرتاپ فیلتر را پر کنید. برخی از دستگاه‌ها نیز چند پرتا فیلتر دارند!
  • مرحله‌ی سوم: بعد از پرکردن پرتا فیلتر نوبت به فشرده کردن پودر قهوه با تمپر می‌رسد. شما باید پرتا فیلتر را روی سطح صاف و یکدستی قرار دهید و سپس با تمپر آن را فشار دهید تا قهوه فشرده شود. برخی از افراد به‌اشتباه فشرده‌سازی را بیش از اندازه انجام می‌دهند که سبب می‌شود تا عصاره قهوه در نهایت به‌صورت نامرتب و قطره‌ای خارج می‌شود.
  • مرحله‌ی چهارم: مراحل اولیه‌ی آماده‌سازی قهوه شما انجام شده است و حالا باید قفل‌کردن پرتا فیلتر را انجام دهید. پرتا فیلتر را در محل مشخص قرار دهید و یک حرکت چرخشی در جهتی که روی دستگاه مشخص شده است، آن را در جای خود قفل کنید.
  • مرحله‌ی پنجم: حالا باید دکمه شروع را بزنید تا دستگاه شروع به عصاره‌گیری کند. برخی از دستگاه‌های اسپرسوساز برای این کار، یک دکمه‌ی ولومی یا چرخشی دارند که از میزان Light تا Heavy متغیر است. اگر شما دوست دارید تا قهوه سبکی درست کنید باید آن را روی گزینه‌ی light قرار دهید و برای درست‌کردن قهوه سنگین باید گزینه‌ی Heavy را انتخاب کنید.
  • مرحله‌ی ششم: آخرین مرحله‌ی کار شما عصاره‌گیری از قهوه است. دکمه‌ی شروع را بزنید و فنجان را زیر محل خروج قهوه قرار دهید و پس از چند ثانیه شاهد خروج قهوه از دستگاه خواهید شد. اکنون قهوه شما آماده است و می‌توانید از آن لذت ببرید.
  • مرحله‌ی هفتم: اگر دوست داشته باشید می‌توانید مقداری شیر فوم دار شده به همراه سیروپ دلخواه خود به قهوه اضافه کنید و یک نوشیدنی خوشمزه درست کنید.

 

 

خواص و مضرات استفاده از قهوه اسپرسو

فواید و مضرات قهوه اسپرسو

نوشیدن و میل‌کردن اسپرسو مانند هر نوشیدنی دیگر خواص و مضرات خود را دارد که در ادامه به مهم‌ترین موارد اشاره کرده‌ایم:

  1. تحقیقات نشان داده است که استفاده از اسپرسو می‌تواند به تقویت حافظه‌ی شما در بلندمدت کمک کند.
  2. شما با نوشیدن اسپرسو می‌توانید به نحوی تمرکز خود را افزایش دهید چرا که بر روی مغز شما اثر‌گذار خواهد بود و فعالیت‌های شما را هدفمندتر خواهد کرد.
  3. اسپرسو سرشار از آنتی‌اکسیدان است که برخی از آن‌ها مانند پلی‌فنول‌ها می‌تواند از بروز بیماری جلوگیری کند.
  4. ازآنجایی‌که اسپرسو کالری کمی دارد افرادی که رژیم دارند می‌توانند بدون نگرانی آن را میل کنند.
  5. شاید برای شما جالب باشد که نوشیدن قهوه اسپرسو شما را از خطر ابتدا به سکته مغزی در امان نگه می‌دارد.
  6. یک راهکار فوق‌العاده برای کاهش وزن، نوشیدن اسپرسو است.

 

در مقابل مضرات مصرف اسپرسو به شرح زیر است:

  1. اگر قهوه مورد استفاده‌ی شما بی‌کیفیت باشد، ممکن است تا باعث سردرد و آسیب به شبکه بینایی شود.
  2. نوشیدن قهوه باعث بی‌خوابی به‌خصوص در افراد کمتر از ۱۵ سال می‌شود و به مدت روزانه نباید آن را بیش از ۴ شات استفاده کنید.
  3. زنان باردار تا جایی که برای آن‌ها ممکن است، نباید اسپرسو مصرف کنند و در غیر این صورت حد مجاز برای آن‌ها یک شات در روز است. همچنین اگر کلسترول خون شما بالا است، ترجیحا قهوه مصرف نکنید.

 

نتیجه‌گیری

طرز تهیه قهوه اسپرسو بسیار ساده است و شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن آن را آماده کنید. البته اگر دوست دارید تا یک قهوه گرم و لذت‌بخش را میل کنید. تنها کافی است تا از سرویس غذای اسنپ، قهوه موردنظر خود را سفارش دهید و آن را سریع و گرم تحویل بگیرد و نوش جان کنید.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *