نگاهی به اسکله امینونو استانبول؛ یک اسکله تاریخی و پرطرفدار

استانبول به اندازه‌ای تاریخچه غنی دارد که هر گوشه این شهر را که نگاه می‌کنید، میزبان یکی از جاذبه‌های ناب ترکیه است. یکی از این جاذبه‌های تفریحی و تاریخی که در نزدیکی شاخ طلایی و بسفر قرار دارد، اسکله امینونو استانبول نام دارد.

این اسکله شلوغ و محبوب در بین استانبول اروپایی و آسیایی واقع شده و همه روزه میزبان کشتی‌های کروز تفریحی و سایر کشتی‌ها و قایق‌هایی است که به سمت سایر نقاط جهان حرکت می‌کنند. در ادامه نکاتی که لازم است درباره این اسکله تفریحی بدانید تا سفری جذاب و به یاد ماندنی به ترکیه را تجربه کنید ارائه کرده‌ایم.

«بلیط پرواز تهران استانبول»

امینونو کجاست؟

امینونو یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مناطق استانبول است که در محله فاتیح یا بی اوغلو سابق واقع شده. این منطقه جذاب تاریخی از شمال به تنگه بسفر می‌رسد و جنوب آن به خیابان استقلال منتهی می‌شود. میدان تقسیم در شرق امینونو واقع شده و خیابان ینی کاپی در غرب آن قرار دارد. به همین دلیل است که این منطقه همیشه شاهد حضور توریست‌ها و گردشگران و ساکنین استانبول است.

این بندر که قدمتی بیش از چند صد سال دارد و سه اسکله را در قلب خودش جا داده، نمایی متفاوت از ترکیب مدرنیته و سنت را به نمایش می‌گذارد؛ بنابراین بازدید از این منطقه می‌تواند خاطرات متفاوتی را برای گردشگران رقم بزند.

تاریخچه امینونو از گذشته تا به امروز

این محله استانبول قدمتی دیرینه دارد و ساخت آن به دوران امپراتوری رم برمی‌گردد. اسکله امینونو از همان زمان یک بندر تجاری مهم بوده و پس از به حکومت رسیدن عثمانیان، رونق این منطقه بیشتر شده و به عنوان یک قطار تجاری- نظامی در ترکیه شناخته می‌شده است.

امینونو به خاطر تاریخچه طولانی که دارد، شاهد حوادث تاریخی مهمی مانند سقوط امپراتوری بیزانس پس از ۱۱۰۰ سال به دست سلطان محمد و جنگ گالیپولی یا چاناک‌ قلعه در برهه جنگ‌های جهانی بوده است. با بررسی امینونو روی نقشه می‌توانید موقعیت جغرافیایی و استراتژیک این جزیره را بهتر درک کنید.

علت نام‌گذاری امینونو استانبول

نام‌گذاری این منطقه در دوران حکومت عثمانیان انجام شده. چون در این دوران حجم تجارت ترکیه افزایش پیدا کرده بوده و بازرگانان و تجار زیادی در استانبول رفت و آمد داشتند، دولت خانه‌هایی را در اسکله برای کنترل رفت و آمد تجار و عوارض گمرکی و… ایجاد کرده بوده. این خانه‌ها به نام ایمنس شناخته می‌شدند و نام محله و اسکله امینونو نیز از همین نام‌گذاری اقتباس شده

مسیر دسترسی به امینونو استانبول

برای دسترسی به اسکله امینونو استانبول باید ابتدا موقعیت خودتان را مشخص کنید. سپس با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند خط تراموا T1 یا کشتی‌های کروزی که به سمت اسکله حرکت می‌کنند می‌توانید خودتان را به این مکان برسانید.

البته کسانی که به پیاده‌روی علاقه‌مند هستند می‌توانند با قدم زدن و پشت سر گذاشتن تقسیم و خیابان استقلال خودشان به این اسکله بروند. برای پیاده رفتن به این منطقه، درست زمانی که به پل گاتالا رسیدید، شاهد اسکله‌ای خواهید بود که مرغان دریایی بر فراز آب‌های نیلگون آن پرواز می‌کنند. این اسکله همان امینونو است.

بهترین زمان بازدید از امینونو زیبا و تاریخی

استانبول هر چهار فصلش زیباست و دیدنی‌های طبیعی و تاریخی آن در بازه‌های زمانی مختلف خودشان را به بهترین نحو به نمایش می‌گذارند. با این وجود، بهار و تابستان را می‌توان جزء بهترین بازه‌های زمانی سفر به استانبول و کشف این منطقه تاریخی توریستی جذاب در نظر گرفت.

در صورتی که قصد دارید به دور از هیاهو و شلوغی شهر خودتان را به این منطقه برسانید و از اسکله امینونو دیدن کنید، بهترین زمان ساعت‌های اولیه روز خواهد بود. البته دوست داران غذاهای محلی می‌توانند موقع غروب خورشید به این منطقه بروند و علاوه بر تماشای دیدنی‌های این اسکله از نزدیک، خودشان را به صرف یک وعده غذای ترکی خوشمزه در این مکان مهمان کنند.

گشت‌وگذار در امینونو استانبول

باید در محله امینونو و اسکله‌ای که در این مکان قرار دارد قدم بزنید، تا درک کنید که زندگی در یک منطقه تاریخی و قدیمی مدرن چطور جریان دارد. در این فضا می‌توانید ساختمان‌های سنتی را مشاهده کنید که در آن‌ها رد پای هنر معماری دوران عثمانیان به چشم می‌خورد. البته در کنار این ساختمان‌ها، شاهد حضور بناهایی هستیم که در آن‌ها رد پای هنر معماری مدرن قابل مشاهده است و تلاقی سنت و مدرنیته را در امینونو به تصویر می‌کشد.

منظره طبیعی شاخ طلایی معروف استانبول و جنب و جوش شهری از دیگر مواردی هستند که موقع گشت و گذار در این منطقه شاهد آن خواهید بود؛ بنابراین یکی از دلایلی که نشان می‌دهد استانبول همیشه زنده است و زندگی در آن جریان دارد همین شلوغ و ازدحامی است که در اسکله امینونو دیده می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک به امینونو

برای تماشای اسکله امینونو استانبول و جاذبه‌های این منطقه باید زمان کافی در نظر بگیرید، چون دیدنی‌های زیادی در اطراف این منطقه هستند، هر کدام روایت تاریخی خودشان را دارند. از جمله جاذبه‌های اطراف این اسکله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پل گالاتای استانبول

پل گالاتا یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است که در فاصله ۱.۵ کیلومتری محله امینونو قرار دارد. این پل یکی از پل‌های طولانی روی بسفر است که دو منطقه آسیایی و اروپایی استانبول را به هم متصل می‌کند. موقع قدم زدن روی این پل می‌توانید منظره جذابی از تنگه بسفر و غروب خورشید را تماشا کنید.

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد

مسجد آبی که به عنوان یک شاهکار هنری- تاریخی نیز شناخته می‌شود، یکی از مساجد استانبول است که در نزدیکی اسکله امینونو قرار دارد. این مسجد که طراحی و کاشی کاری‌های چشم‌نوازی دارد، ساعت‌ها گردشگران را خیره نگه می‌دارد.

بازار ادویه استانبول و عطر خوش ادویه تازه

بازار ادویه یا مصر چارشیسی به عنوان دومین بازار سرپوشیده و بزرگ استانبول شناخته می‌شود. این بازار که در محله امینونو قرار دارد، در سال‌های ۱۶۶۰ تا ۱۶۶۵ میلادی به دستور مادر سلطان محمد چهارم یا تورخان خدیجه سلطان ساخته شده. هدف از ساخت این بازار تأمین هزینه‌های تعمیر و نگهداری مسجدی بوده که در نزدیکی این محل قرار دارد. به محض ورود به این بازار با دنیای از رنگ‌ها و بوها مواجه می‌شوید و حس خوشایندی برایتان رقم می‌خورد.

مسجد سلیمانیه یا دومین مسجد بزرگ استانبول

مسجد سلیمانیه که به عنوان دومین مسجد بزرگ استانبول نیز شناخته می‌شود هم در نزدیکی اسکله امینونو قرار دارد. این مسجد به دستور شاه سلیمان عثمانی ساخته شده و از اولین روزهای عمرش تا به امروز شاهد حوادث و رخدادهای تاریخی بسیاری بوده است.

نگاهی به امکانات رفاهی اطراف اسکله امینونو

در منطقه اطراف اسکله امینو می‌توانید به امکانات رفاهی مختلفی مانند پارکینگ، کافه، رستوران، بازار و… دسترسی داشته باشید. البته با توجه به ازدحام و شلوغی این مکان، معمولاً پارکینگ‌هایی که در این مکان قرار دارند پُر هستند، یا اینکه قیمت نسبتاً بالایی دارند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که به صورت پیاده یا از طریق وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و تراموا به محله امینونو بروید.

تور کشتی امینونو یکی دیگر از امکاناتی است که توریست‌ها می‌توانند موقع حضور در این مکان از آن بهره‌مند شوند. با تهیه بلیط کشتی‌های کروز که در این منطقه تردد دارند می‌توانید سفری به تنگه بسفر داشته باشید و از امکانات تفریحی مانند موسیقی زنده، غذاهای خوشمزه و… که در عرشه کشتی وجود دارند لذت ببرید.

سخن پایانی

اسکله امینونو یکی از جذاب‌ترین بندرگاه‌های ترکیه و استانبول است و به عنوان یکی از اسکله‌های قدیمی و تجاری این منطقه شناخته می‌شود. موقع حضور در این منطقه می‌توانید گشتی در محله امینونو بزنید و خودتان را به صرف یک غذای خوشمزه یا دسر ترکی مهمان کنید، یا اینکه از جاذبه‌ها و دیدنی‌هایی که در این مکان قرار دارند بازدید کرده و سفرتان به ترکیه را پربارتر کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *