همه چیز درباره مکمل­های کلاژن!

مکمل کلاژن

احتمالا شما نیز تاکنون نام مکمل­های کلاژن را شنیده­اید! در حقیقت کلاژن فراوان­ترین پروتئین بدن است که در ساختار بسیاری از اندام­ها یافت می­شود. متاسفانه با افزایش سن میزان تولید این ماده در بدن کاهش می­یابد. مصرف مکمل­های کلاژن راهی امیدوارکننده برای کاهش اثرات منفی کمبود این پروتئین در بدن است و فواید بسیاری دارد؛ اما مصرف مکمل کلاژن نیز مانند بسیاری از مکمل­های دیگر ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. در این مطلب به معرفی مکمل کلاژن، فواید و عوارض احتمالی آن می­پردازیم. با ما تا انتها همراه باشید.

کلاژن چیست؟

کلاژن یک نوع پروتئین ساختاری است که در بافت پوست، رباط، تاندون، استخوان، غضروف و ماهیچه­ها وجود دارد و موجب حفظ ساختار آن­ها و خاصیت کشسانی می­شود. این واژه از کلمه یونانی “kólla” به معنای چسب گرفته شده است. بدن انسان پروتئین­های موجود در مواد غذایی را به اسیدآمینه تجزیه می­کند و از این طریق کلاژن مورد نیاز خود را می­سازد. امروزه مکمل­های کلاژن تولید شده­اند و با کاهش ساخت این ماده در بدن مورد استفاده قرار می­گیرند.

انواع کلاژن

به طور کلی در بدن شما حداقل ۱۶ نوع کلاژن یافت می­شود که ۴ گونه آن اصلی و مهم­تر هستند:

  • نوع I: این نوع کلاژن در بافت­های پوست، استخوان، تاندون و غضروف وجود دارد و در حقیقت ۹۰ درصد کلاژن بدن را تشکیل می­دهد.
  • نوع II: این نوع کلاژن فشرده­تر بوده و در ساختار غضروف­ها قرار دارد.
  • نوع III: نوع سوم کلاژن در ساختار اندام­ها و رگ­های خونی یافت می­شود.
  • نوع IV: گونه چهارم کلاژن نیز در لایه­های پوستی قرار گرفته است.

کلاژن از چه غذاهایی تامین می­شود؟

با مصرف غذاهای پروتئینی مانند گوشت گاو، مرغ، تخم‌مرغ، ماهی و دیگر غذاهای دریایی می­توان کلاژن را وارد رژیم غذایی کرد و از فواید آن بهره برد. کلاژن به طور طبیعی از طریق اسیدهای آمینه در بدن تشکیل می­شود. مواد پروتئینی پس از استفاده، در بدن به اسیدهای آمینه تجزیه می­شوند و مورد استفاده سایر بخش­ها قرار می­گیرند. یکی از موارد استفاده این اسیدهای آمینه، نقش آن­ها در تشکیل رشته­های کلاژن است.

استفاده از مکمل کلاژن چه فوایدی دارد؟

 فواید مکمل کلاژن

استفاده از مکمل­های کلاژن فواید بسیاری دارد که در ادامه به آن­ها اشاره می­کنیم:

بهبود سلامت پوست

با کاهش تولید کلاژن در اثر افزایش سن، حالت ارتجاعی پوست از دست رفته و موجب خشکی و پیری پوست می­شود. مصرف مکمل­های کلاژن با افزایش رطوبت و حفظ حالت کشسانی از چین‌وچروک‌های پوستی جلوگیری کرده و موجب حفظ سلامت و شادابی پوست می­شوند.

تقویت استخوان­ها و مفاصل

با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می­شود و همچنین استخوان­ها ضعیف­تر شده و زودتر آسیب می­بینند. از طرفی دیگر ترمیم استخوان­های آسیب‌دیده در افراد مسن با فرایند کندتری انجام می­شود. مصرف مکمل­های کلاژن به تقویت بافت استخوان­ها کمک می­کند. همچنین این پروتئین در غضروف­ها نیز وجود دارد و موجب کاهش درد آرتروز مفاصل و مشکلات ناشی از آسیب­های غضروفی می­شود.

تاثیر بر سلامت مو

کراتین، پروتئینی مهم در ساختار تارهای مو است که با استفاده از آمینواسیدها تولید می­شود. مصرف مکمل­های کلاژن با افزایش میزان آمینواسیدهای بدن موجب تقویت تارهای مو می­شوند. با افزایش سن ریزش و شکنندگی مو به‌ویژه در خانم­ها بیشتر می­شود. مکمل­های کلاژن از طریق بهبود سلامت و ساختار مو از ریزش، شکنندگی و خشکی مو جلوگیری می­کنند.

تقویت ناخن­ها

پروتئین کلاژن در ساختار ناخن­ها نیز حضور دارد و موجب افزایش استحکام آن­ها می­شود. در برخی افراد ساختار ناخن­ها ضعیف­تر بوده و زودتر می­شکند. با استفاده از مکمل­های کلاژن می­توان مانع از آسیب ناخن­ها و شکنندگی آن­ها شد و به حفظ سلامت و زیبایی ناخن­ها کمک کرد.

بهبود عضلات

برخی از ورزشکاران به‌ویژه بدنسازها از مکمل­های کلاژن برای کمک به افزایش حجم عضلات استفاده می­کنند. کلاژن با قرارگیری در بافت عضلات می­تواند موجب افزایش قدرت و حجم آن­ها شود. البته تاثیر افزایش عضلات در اثر مصرف کلاژن محدوده بوده و در مطالعات اثبات نشده است.

بهبود سلامت قلب

یکی از ترکیبات مهم در بافت سلول­های خونی رشته­های کلاژن است. از همین رو مصرف مکمل­های کلاژن می­تواند موجب سلامت قلب و عروق شود و از ابتلا به بیماری­های قلبی جلوگیری کند.

عوارض مصرف مکمل کلاژن

همان‌طور که می­دانید مصرف مکمل­های غذایی علاوه بر فواید خود، ممکن است عوارض جانبی را نیز به دنبال داشته باشند. مکمل کلاژن نیز از این قاعده مستثنا نیست و عوارضی خواهد داشت:

  • برخی افراد طعم بددهان پس از مصرف مکمل­های کلاژن را تجربه کرده­اند که ممکن است آزاردهنده باشد. برای از بین بردن این حالت می­توان مکمل کلاژن را با آبمیوه یا شیر مصرف نمود. البته به خاطر داشته باشید که نباید از آبمیوه­های اسیدی استفاده کرد.
  • مصرف مکمل­ کلاژن گاهی اوقات منجر به واکنش­های آلرژیک می­شود. این واکنش­ها به صورت حساسیت­های پوستی، خارش و قرمزی پوست است. واکنش­های پوستی بیشتر در افرادی روی می­دهد که به غذاهای پروتئینی مانند مرغ یا تخم‌مرغ حساسیت دارند.
  • استفاده از مکمل کلاژن در برخی افراد منجر به کاهش وزن می­شود، زیرا سوخت­وساز بدن را افزایش می­دهد. برای رفع این مشکل بهتر است در هنگام مصرف مکمل کلاژن رژیم غذایی خود را تغییر دهید.
  • اغلب مکمل­های کلاژن از محصولات دریایی مانند صدف تولید می­شوند، به همین دلیل میزان کلسیم در بدن را افزایش می­دهند. در موارد نادر، این افزایش کلسیم منجر به ایجاد مشکل هایپرکلسیمی در بدن می­شود.

انتخاب بهترین مکمل کلاژن

 بهترین مکمل کلاژن

امروزه استفاده از مکمل­های کلاژن به دلیل فواید آن به طور چشمگیری افزایش یافته است. این مکمل­ها به صورت قرص،کپسول و پودر در بازار موجود هستند. اولین نکته در انتخاب مکمل کلاژن این است که اطمینان حاصل کنید تا نسبت به آن ماده حساسیت نداشته باشید. در صورتی که در حال مصرف دارویی خاص هستید، بررسی عدم تداخل مکمل کلاژن با داروهای مصرفی اهمیت فراوانی دارد. در مرحله آخر باید مناسبت­ترین نوع مکمل برای شما مشخص شود. پیش از شروع به مصرف این ماده، در مورد این نکات با یک پزشک مشورت کنید تا از عوارض احتمالی مصرف این مکمل مطمئن شوید.

چقدر طول می‌کشد تا تأثیر مکمل کلاژن را ببینم؟

بر طبق تحقیقات ۸ هفته پس از شروع مصرف مکمل کلاژن تاثیر آن را مشاهده خواهید کرد، این موضوع به دلیل چرخه کند کلاژن در بدن اتفاق می­افتد. دوره استفاده این مکمل در افراد مختلف متفاوت بوده و از ۳ تا ۱۲ ماه متفاوت است. با توجه به تاثیرات احتمالی، مدت زمان مصرف مکمل کلاژن باید توسط پزشک تعیین شود. در ماه­های اولیه، مصرف کلاژن باید به صورت روزانه انجام شود و در ماه­های بعد این میزان کاهش می­یابد.

مقدار و نحوه مصرف مکمل کلاژن

دوز مصرف مکمل کلاژن با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود و معمولا در بسته­بندی محصول قید شده است. میزان توصیه شده مصرف آن ۵/۲ تا ۱۰ گرم در روز است؛ مثلا میزان مصرف پودر مکمل کلاژن یک تا دو قاشق غذاخوری در روز می­باشد. پیش از شروع مصرف این مکمل­ها از دوز مورد نیاز و دوره مصرف آن آگاه شوید و در این رابطه با پزشک مشورت کنید تا ضمن بهره­مندی از فواید آن، از عوارض احتمالی جلوگیری شود.

مکمل­های کلاژن در کنار فواید خود، ممکن است عوارضی در پی داشته باشند.

در این مطلب به معرفی مکمل کلاژن پرداختیم و فواید مصرف آن را بررسی نمودیم. پیش از شروع به مصرف این مکمل تمامی عوارض و ویژگی­های آن را مد نظر قرار دهید و با یک پزشک مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف غذاهای پروتئینی مانند ماهی و تخم‌مرغ نیز به تولید کلاژن در بدن کمک می­کند. شما می­توانید مواد غذایی مورد نیاز خود را بدون نیاز به خروج از منزل از طریق سرویس سوپر مارک اسنپ به آسانی سفارش داده و در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *