۲۶ کاربرد جوش شیرین

کاربرد جوش شیرین

جوش شیرین ماده‌ای سفید و تقریبا مشابه نمک است. نام علمی آن سدیم بی‌کربنات بوده و از آن در تهیه غذا و به خصوص کیک و شیرینی استفاده زیادی می‌شود. اصلی‌ترین ویژگی و کاربردی که در جوش شیرین وجود دارد، خواص تخمیری آن است که در نهایت با تولید مقادیر زیادی از CO2 باعث می‌شود تا حجم خمیر مورد استفاده برای تهیه نان یا شیرینی و کیک بیشتر شود. اما کاربرد جوش شیرین تنها به همینجا ختم نمی‌شود. بلکه تحقیقات صورت گرفته، آن را جزو یکی از پرکاربردترین ترکیبات خوراکی در زندگی قرار داده است. در این مطلب کاربرد جوش شیرین در موقعیت‌های مختلف زندگی را به شما معرفی کرده‌ایم:

اثرات فوق‌العاده جوش شیرین برای سلامتی بدن

آلت: کاربرد جوش شیرین برای سلامت بدن

اولین کاربرد مربوط به سلامت بدن و بیماری‌هاست:

۱. رفع سوزش معده در اثر رفلاکس

در میان مشکلات گوارشی رفلاکس معده یکی از رایج‌ترین‌هاست که در نهایت باعث سوزشی آزاردهنده در بخش‌های فوقانی دستگاه گوارش خواهد شد. در این شرایط محتویاتی که درون معده وجود دارد از دریچه پیلور به سمت مری حرکت می‌کند. چوش شیرینی یک مسکن در این مواقع است. کافی است مقداری از آن را با آب حل کرده و بنوشید.

۲. درمان آفت دهان

افراد زیادی هستند که به طور مداوم به آفت‌های دهانی دردناک دچار می‌شوند. در این مواقع می‌توان از جوش شیرینی برای تسکین دردها و درمان سریع‌تر آنها استفاده کرد. کافی است روزی یکبار دهان خود را با ترکیب جوش شیرین و آب بشوید.

۳. بهبود عملکرد ورزشی و افزایش انرژی

در میان ورزشکاران انواع مکمل‌ها وجود دارد که در ترکیبات آن سدیم بیکربنات نیز دیده می‌شود. این ماده باعث می‌شود تا فرد عملکرد بهتری را در طول زمان داشته و در نتیجه بتواند ورزش‌های هوازی که شدت بالاتری دارند را بهتر انجام دهد. در جوش شیرین میزان pH بالا بوده و در نتیجه باعث می‌شود تا خستگی دیرتر اتفاق بیفتد.

۴. تسکین خارش پوست در اثر گزش و سوختگی

اگر دچار خارش در پوست خود در اثر گزش حشرات یا آفتاب سوختگی شدید، می‌توانید از جوش شیرین برای تسکین آن استفاده کنید. ترکیب جوش شیرین با نشاسته ذرت و جو دوسر در این مواقع موثر است.

۵. عفونت ادراری

دستگاه تناسلی محل اصلی عفونت‌های باکتریایی است. درد شدید در این مناطق به دلیل ایجاد عفونت‌های مختلف را می‌توان به وسیله مقداری جوش شیرینی برطرف کرد. کافی است کمی از این ماده را با آب مخلوط و با معده خالی بنوشید. این روش مصرف باعث می‌شود تا درد کاهش پیدا کرده و البته اسیدیته ادرار نیز کمتر شود.

۶. در مان نقرس

مبتلایان به نقرس می‌توانند جوش شیرین را برای درمان بیماری‌های خود استفاده کنند. در این مواقع، اسید اوریک بدن بیش از اندازه تولید می‌شود که جوش شیرین مقدار آن را کم خواهد کرد.

۷. بهبود بیمای‌های مزمن کلیوی

برای افرادی که به مشکلات کلیوی دچار هستند، جوش شیرین بسیاری مناسب است. مصرف این ماده باعث می‌شود تا مواد زائد موجود در بدن از بین رفته و در نهایت تعادل ترکیبات مفید برای بدن مانند پتاسیم، سدیم و کلسیم ایجاد شود. اغلب در داروهایی که برای بیماریان کلیوی، تجویز می‌شود نام سدیم بی‌کربنات نیز دیده می‌شود.

۸. درمان گرفتگی بینی

اگر التهابات بینی به دلایل مختلف مانع نفس کشیدن شما می‌شود، می‌توانید از جوش شیرین در دستگاه بخور استفاده کنید.

۹. درمان سرطان

یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر در جهان سرطان است. جوش شیرینی می‌تواند در روند درمان این مشکل به شما کمک کند. مصرف جوش شیرین، تاثیر داروهای شیمیایی را بیشتر از قبل خواهد کرد. جوش شیرین، محیطی که تومورها در آن قرار گرفته‌اند را قلیایی کرده و در نهایت باعث نتیجه بهتر شیمی درمانی خواهد شد.

۱۰. گلو درد

در میان اثرات جوش شیرین، برطرف کردن درد گلو نیز دیده می‌شود. در واقع مصرف آن باعث کاهش التهابات، خارش، درد و تحریک گلو می‌شود. کافی است مقداری از آن را با نمک و آب گرم بنوشید تا اثراتش را در درمان التهابات حس کنید.

۱۱. عفونت واژن

یکی دیگر از مشکلاتی که بسیاری از خانم‌ها با آن رو به رو هستند، عفونت‌های مربو ط به واژن است. نوعی قارچ باعث ایجاد این مشکل خواهد شد که با استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه درون وان آب گرم و نشستن درون آن به راحتی از بین خواهد رفت.

کاربرد جوش شیرین در آرایش و بهداشت

آلت: کاربرد جوش شیرینی در بهداشت و سلامتی

بخشی از کاربردهای جوش شیرین مربوط به مصارف آرایشی و بهداشتی است که در اینجا به آنها اشاره کرده‌ایم:

۱۲. شوینده دهان

از جوش شیرین می‌توانید به عنوان یک شوینده برای دهان استفاده کرد. این ویژگی به دلیل خواص ضد باکتری و میکروبی است که این ماده دارد. به علاوه جوش شیرین، از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و باعث خوشبو شدن دهان نیز می‌شود. برای بهره‌مند شدن از این تاثیر، کافی است کمی جوش شیرین را در آب حل کرده و در دهان بچرخانید.

۱۳. جوش‌های سرسیاه

کاربرد دیگر این ماده را می‌توانیم در از بین بردن جوش‌های سرسیاه بدانیم. جوش شیرین همانند یک اسکراب است و زمانی که با شکر و آب مخلوط شده و به صورت خمیر روی جوش‌های سرسیاه قرار گیرد و در نهایت ماساژ داده شده و با آب گرم شسته شود، به مرور جوش‌های سرسیاه را از بین خواهد برد.

۱۴. روشن کردن رنگ لب

همانطور که گفته شد جوش شیرین یک اسکراب بوده و خاصیت پاک کنندگی قوی دارد. اگر رنگ لب‌هایتان تیره شده می‌توانید این ماده را با عسل مخلوط کرده و روی آن قرار دهید. پس از ۳ دقیقه ماسک را بشوید و اثرات فوق‌العاده آن را ببینید.

۱۵. محافظت از ناخن

نرم کردن کوتیکول و سفید و قوی کردن ناخن‌ها نیز به وسیله جوش شیرین امکان پذیر است. برای اینکار کافی است که مقدادیری از آن را با آب مخلوط کنید و با مسواک روی ناخن‌هایتان بکشید.

۱۶. استفاده به عنوان شامپو خشک

از جوش شیرین در برخی منابع به عنوان شامپوی خشک نیز استفاده می‌شود. این موضوع به خصوص برای افرادی که موهای چربی دارند، اهمیت بیشتری را دارد. برای اینکار کافی است که کمی جوش شیرینی را روی سطح مو ریخته و با شانه یا برس آن را بین موهایتان پخش کنید.

۱۷. سفید کردن دندان

جوش شیرین باعث سفید شدن دندان‌ها نیز خواهد شد. این ترکیب را می‌توانید در اغلب خمیردندان‌های سفید کننده ببینید. ترکیباتی که درون جوش شیرین قرار گرفته، پیوند بین مولکولی‌های چسبیده به دندان را شکسته و در نهایت باعث از بین رفتن آنها خواهد شد.

۱۸. ضد تعریق

شاید برایتان عجیب باشد اما از جوش شیرین، می‌توان برای از بین بردن بوی بدن در هنگاه تعریق نیز استفاده کرد. برای بهره مند شدن از این ویژگی می‌توانید پودر آن را به زیر بغل خود بزنید.

کاربرد جوش شیرین در خانه داری

آلت: کاربرد جوش شیرین در منزل

برای خانم‌های خانه دار جوش شیرینی می‌تواند یک کمک کننده باشد. اثرات فوق‌العاده این ماده را در موارد زیر ببینید:

۱۹. از بین بردن بوی بخچال

در میان اثرات عنوان شده برای کابرد جوش شیرین می‌توانیم به تاثیر آن برای خنثی کردن بوی یخچال نیز اشاره کنیم. برای اینکار می‌توانید فنجانی پر از جوش شیرین را در پشت یخچال قرار دهید.

۲۰. خوشبو کردن هوا

جوش شیرین می‌تواند حتی بوی نامطبوعی که در محیط وجود دارد را از بین ببرد. کافی است یک ترکیب خوشبو کننده از ترکیب آب، جوش شیرینی و اسانس مورد نظرتان تهیه کرده و روی آن را یک کاغذ یا پارچه بیندازید و در محیط مورد نظرتان قرار دهید.

۲۱. سفید کردن لباس

جوش شیرین خاصیتی شبیه به وایتکس دارد. این ماده به دلیل قلیایی بودن باعث می‌شود تا لک و کثیفی به خوبی از بین برود. می‌توانید مقداری جوش شیرینی را به پودر لباسشویی خود اضافه کنید تا تاثیرش را روی لباس‌هایتان ببینید. همچنین برای از بین بردن لکه‌های موجود روی فرش نیز از این ماده استفاده کنید.

۲۲. شستشوی میوه و سبزی

خیس کردن میوه و سبزی در یک ظرف پر از آب به همراه کمی جوش شیرین، باعث تمیز و ضدعفونی شدن آنها خواهد شد. باید اجازه دهید تا این محصولات برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون آب باقی بمانند.

۲۳. براق کردن نقره

جوش شیرین در بازار به عنوان یکی از ترکیبات مفید برای براق کردن بدلیجات نقره مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید در یک ظرف آلومینیومی مقداری جوش شیرین، آب و سرکه سفید را بریزید و نقره‌های خود را درون آن قرار دهید. در کمترین زمان ممکن این محصولات کاملا روشن و بدون تیرگی خواهند شد.

۲۴. از بین بردن علف‌های هرز

علف‌های هرز نیز یکی دیگر از مواردی هستند که تحت تاثیر جوش شیرین از بین میروند. به دلیل سدیم بالای موجود در این ماده، علف‌های هرز دیگر رشد نکرده و به مرور شاهد کاهششان خواهید بود. برای از بین بردن علف‌های هرز با استفاده از جوش شیرین، کافی است این ماده را روی آنها بریزید.

۲۵. بوی بدکفش

جوش شیرینی علاوه بر بوی عرق، می‌تواند بوی بد موجود در کفش را نیز از بین ببرد. برای این تایثر کافی است که دو قاشق غذاخوری از این ماده را در دو پارچه بریزید و در نهایت هر کدام را پس از گره زدن درون یک لنگه از کفش خود قرار دهید.

۲۶. باز کردن گرفتگی کم سینک

گرفتگی سینک یکی از مشکلاتی است که هر فردی ممکن است با آن رو به رو شود. چاره کار در این مواقع جوش شیرینی است. کافی است این ماده را با سرکه و آب مخلوط کرده و درون سینک بریزید.

سخن پایانی

مطمئنا افراد زیادی هستند که از کابرد جوش شیرینی تنها در تهیه غذا اطلاع دارند، اما ما سعی کردیم در این مطلب به کلیه فواید این ماده سفید بپردازیم. شما می‌توانید جوش شیرین را به صورت بسته بندی از سرویس سوپرمارکت اسنپ یا به صورت باز از طریق عطاری‌های اسنپ سفارش دهید. همچنین اگر تجربه استفاده از این ماده برای موقعیت‌های خاص را داشته‌اید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (5)

  • زهرا سادات سجادیان پاسخ

    بسیار بار علمی داشت بعضی موارد را نمیدانستم سپاسگزار از متن زیباتون

    ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۲ در ۳:۰۰ ق٫ظ
  • ناشناس پاسخ

    جوش شیرین، عالی

    ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۲ در ۷:۴۱ ب٫ظ
  • زندی پاسخ

    عالی بود ممنونم

    ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۲ در ۸:۱۶ ق٫ظ
  • تهمینه پاسخ

    جوش شیرین برای وا نرفتن کوفته عالیه

    ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۲ در ۰:۱۶ ق٫ظ
  • محمد پاسخ

    مفید بود

    ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۲ در ۸:۲۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *