خانه
آموزشی
چرا ممکن است قیمت یک مسیر مشخص برای دو کاربر متفاوت نمایش داده شود؟
آموزشی

چرا ممکن است قیمت یک مسیر مشخص برای دو کاربر متفاوت نمایش داده شود؟

۱۱ آذر ۱۴۰۴
0 دیدگاه

گاهی هزینه‌ی سفر برای یک مبدأ و مقصد یکسان، برای دو کاربر کمی متفاوت نمایش داده می‌شود. حتی ممکن است بعضی کاربران تصور کنند اگر مسیری را چند بار طی کرده باشند، قیمت آن مسیر در سفر با اسنپ به‌مرور زمان افزایش پیدا می‌کند. اما واقعیت این است که الگوریتم قیمت‌‌گذاری در اسنپ بر اساس چند متغیر مشخص و به‌صورت هوشمند، مانند مسافت و مدت زمان سفر عمل می‌کند. این عوامل است که گاهی موجب می‌شود برای طی کردن یک مسیر تکراری با اسنپ، ارقام متفاوتی پرداخت کنید.

قصد داریم در این مطلب به بررسی دقیق‌تر این موضوع، فرآیند و عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری سفرها در اسنپ بپردازیم.

قیمت‌گذاری در اسنپ شخصی‌سازی‌شده نیست

برخلاف تصور برخی کاربران، قیمت سفر در اسنپ بر اساس سابقه‌ی سفر یا مسیرهای تکراری تغییر نمی‌کند. به عبارتی دیگر، در اسنپ هیچ‌گاه قیمت‌ سفرها به‌صورت شخصی‌سازی‌شده برای کاربران تعیین نمی‌شوند. قیمت هر سفر بر اساس یک الگوریتمی تحت تاثیر چند متغیر مشخص و ثابت، مانند مسافت، مدت‌زمان تقریبی سفر و شرایط لحظه‌ای مانند وضعیت ترافیک، زمان ثبت درخواست و تعداد خودروهای فعال در محدوده‌ی مبدأ سفر، محاسبه می‌شود. در نتیجه، بر اساس سیستم هوشمندی که برای قیمت‌گذاری هزینه‌ی سفرها در اسنپ به کار گرفته می‌شود هیچ نوع «قیمت‌گذاری اختصاصی» یا «افزایش تدریجی برای مسیرهای تکراری» در نظر گرفته نمی‌شود. یعنی اگر دو کاربر مسافر یک مسیر کاملا مشابه را انتخاب کنند، الگوریتم هوشمند قیمت‌گذاری هزینه‌ی سفر را بر‌ اساس شرایط لحظه‌ای مانند ترافیک، زمان ثبت درخواست و موقعیت خودروهای فعال در زمان ثبت درخواست محاسبه می‌کند. بنابراین هیچ تفاوتی در تعیین هزینه‌ی سفر برای کاربری که بارها یک مسیر را طی کرده با کاربری که برای نخستین‌ بار همان مسیر را انتخاب می‌کند وجود ندارد.

سیستم هوشمند قیمت‌گذاری چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم قیمت‌گذاری در اسنپ پویاست و بر پایه‌ی نسبت عرضه و تقاضا، شرایط ترافیکی و موقعیت خودروهای فعال در ناوگان در زمان درخواست سفر از سوی کاربران مسافر عمل می‌کند. به همین دلیل ممکن است حتی اختلاف چند دقیقه‌ای در زمان ثبت درخواست باعث شود قیمت سفر اسنپی برای یک مسیر با مبدأ و مقصد مشابه کمی تغییر کند. یکی دیگر از عوامل تفاوت جزئی در قیمت‌گذاری سفرها تفاوت در انتخاب مبدأ و مقصد (محل قرار دادن پین مبدأ یا مقصد) روی نقشه است. یعنی اگر کمی پین‌گذاری روی مبدأ و مقصد سفر متفاوت باشد، سیستم ممکن است مسیر متفاوتی را تشخیص دهد و همین موضوع می‌تواند قیمت سفر را برای دو کاربر کمی متفاوت نشان دهد.

ثابت ماندن قیمت برای مدت کوتاه

برای جلوگیری از تغییر ناگهانی قیمت و ایجاد تجربه‌ای بهتر برای کاربران، پس از ثبت مبدا و مقصد و نمایش قیمت، این مبلغ تا مدت کوتاهی ثابت می‌ماند تا کاربر فرصت تصمیم‌گیری و ثبت درخواست را داشته باشد. برای ‌مثال اگر هزینه‌ی سفری ۱۳۰ هزار تومان تخمین زده شده باشد و کاربر پس از چند دقیقه اقدام به ثبت درخواست سفر کند، سیستم همان قیمت اولیه را برای مدتی کوتاه ثابت نگه می‌دارد. اما کاربر دیگری که در همان زمان مسیر مشابهی را انتخاب می‌کند هزینه سفرش در لحظه محاسبه می‌شود و در نتیجه مبلغ باید پرداخت کند.

در نتیجه، تفاوت قیمت در مسیرهای مشابه معمولاً به دلیل تغییرات لحظه‌ای در زمان ثبت درخواست، تفاوت‌های جزئی در انتخاب (پین‌گذاری) مبدأ یا مقصد یا تغییرات لحظه‌ای در وضعیت عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود و هیچ ارتباطی با سابقه‌ی سفر یا حساب کاربری ندارد. اسنپ هیچ‌گونه سیاست قیمت‌گذاری شخصی‌سازی‌شده بر فرآیند قیمت‌گذاری اعمال نمی‌کند و با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند تلاش می‌کند منصفانه‌ترین و دقیق‌ترین قیمت ممکن را بر اساس شرایط واقعی سفر در هر لحظه نمایش دهد.

با توجه به تغییرات لحظه‌ای در ترافیک، تقاضا و شرایط شهری، قیمت‌گذاری پویا بهترین راه برای ارائه‌ی نرخ‌های منصفانه و واقعی به کاربران است. اسنپ نیز با تکیه بر تحلیل داده و توسعه‌ی الگوریتم‌های هوشمند، این سیستم را به‌طور مداوم بهبود می‌دهد تا دقت، شفافیت و ثبات بیشتری در تجربه‌ی سفر فراهم شود. قیمت‌گذاری سفرهای اسنپی حاصل فرآیندی روشن و مبتنی بر داده است.

روابط‌ عمومی اسنپ
روابط‌ عمومی اسنپ

دیدگاه خود را بنویسید