گزارش عملکرد گروه اسنپ در ۱۴۰۳ با نگاهی به فعالیتها، دستاوردها و مسیر حرکت زیرمجموعههای سوپراپلیکیشن اسنپ در گذر زمان و ارائهی اطلاعات جامعی از سرمایههای انسانی گروه اسنپ آغاز شده است. گزارش «مسیر همراهی» گروه اسنپ به ارائهی جزئیاتی از اقدامات این سوپراپ میپردازد. در ادامه اطلاعاتی از اجرای طرحهای مسئولیت اجتماعی اسنپ در ۱۴۰۳ با عنوان «سهمی از روشنی» ارائه میشود. این گزارش به تفصیل به مهمترین نکات مربوط به زیرمجموعههای سوپراپ میپردازد که شامل عملکرد اسنپخودرو، اسنپباکس، اسنپفود، اسنپپی، اسنپمارکت، اسنپتریپ، اسنپشاپ و اسنپدکتر میشود.
بر اساس گزارش عملکرد ۱۴۰۳ گروه اسنپ، اسنپخودرو در سالی که گذشت بهطور میانگین ۸۸/۷ درصد از سهم بازار تاکسیهای اینترنتی در سراسر کشور را در اختیار داشته است. با وجود مشکلاتی که جنگ ۱۲روزه برای تاکسیهای اینترنتی رقم زد، طبق جدیدترین دادههای اسنپخودرو، سهم بازار این شرکت در مرداد ۱۴۰۴ نسبت به اسفند ۱۴۰۳ رشد داشته است و اسنپخودرو در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از سهم بازار تاکسیهای اینترنتی را در اختیار دارد. این در حالی است که علیرغم رشد سهم بازار، درآمد شرکت حدود ۷ درصد نسبت به قبل از جنگ کاهش داشته است که دلیل اصلی این کاهش به اختلالات سامانههای موقعیتیاب (GPS) برمیگردد.

سوپراپ اسنپ؛ پاسخی حرفهای به همهی نیازها
تعداد کل کاربران سوپراپلیکیشن اسنپ در ۱۴۰۳، با اضافه شدن ۹٬۱۷۳٬۰۲۵ حساب کاربری جدید، به ۸۱٬۵۳۷٬۳۶۸ حساب کاربری رسیده و نرخ رشد ۱۲/۶۷ درصدی را نسبت به سال گذشتهی خود به دست آورده است. کاربران در این سال ۸٬۵۷۱٬۳۳۱٬۶۲۶ مرتبه سوپراپ را باز کردهاند. ۵ سرویس پربازدید سوپراپ نسبت به سال ۱۴۰۲ تغییری نداشته و کاربران در ۱۴۰۳ نیز بیشترین بازدید را از سرویسهای خودرو، غذا، سوپرمارکت، اعتباری و باکس داشتهاند.
طبق گزارش عملکرد ۱۴۰۳ گروه اسنپ خدمات اسنپپرو، سرویس اشتراک حرفهای سوپراپ، با گذشت یک سال از آغاز فعالیتش به ۲۹ شهر در سراسر ایران رسیده و تعداد کل مشترکان این سرویس ۷۱۰٬۰۰۰ نفر است.
کاربران در اسنپکلاب در مجموع ۱٬۰۲۴٬۲۰۶٬۸۲۹٬۳۲۹ امتیاز کسب کردهاند و مهمترین رکورد استفاده از این امتیازها مربوط به ۸٬۷۷۱٬۲۱۷ مرتبه مشارکت در قرعهکشی آیفون ذکر شده است.
مسئولیت اجتماعی؛ سهمی از روشنی
گزارش عملکرد ۱۴۰۳ گروه اسنپ، با اشاره به اهمیت جایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتی در اسنپ، طرحهای خود را تلاشی برای اثربخشی پایدار و ماندگار در سه حوزهی توانافزایی و توسعهی اجتماعی، سلامت و رفاه و حفاظت از محیط زیست میداند. در این گزارش، ضمن انتشار منشور مسئولیت اجتماعی اسنپ، آمار و ارقام مرتبط با طرحهای مسئولیت اجتماعی نیز به چشم میخورد. مجموع ارزش اختصاص داده شده به مسئولیت اجتماعی ۱۴۰۳ گروه اسنپ ۲۰۰٬۰۸۷٬۴۸۹٬۴۴۶ تومان گزارش شده است.
طرحهای مسئولیت اجتماعی اسنپ به سه دستهی معافیتها و تخفیفها، نیکوکاری (شاملِ نیکوکاریکلاب و حمایت اجتماعی) و دسترسپذیری تقسیم میشود. در ۱۴۰۳ گروههای مختلفی از کاربران رانندهی اسنپ شامل افراد دارای معلولیت، افراد مبتلا به تالاسمی و زنان سرپرست خانوار از پرداخت کمیسیون معاف شدهاند. مجموع ارزش این معافیتها ۱۸۲٬۹۳۸٬۴۲۶٬۹۴۶ تومان اعلام شده است.
تخفیف ۲۰ درصدی ویژهی مؤسسههای نیکوکاری برای استفاده از خدمات اسنپخودرو و باکس از آذر ۱۴۰۰ آغاز و تا پایان ۱۴۰۴ تمدید شده است. مجموع ارزش تخفیفهای ویژهی کاربران در حوزهی مسئولیت اجتماعی گروه اسنپ ۴۱۴٬۳۶۴٬۵۰۰ تومان بوده است.
طبق اطلاعات منتشر شده در گزارش عملکرد ۱۴۰۳ گروه اسنپ، نیکوکاری کلاب از جمله فعالیتهای همراستا با سوپراپ اسنپ با شعار «محصولی برای تمام نیازها» است و به نیاز همدلی و نیکوکاری پاسخ میدهد. کاربران با امتیازهایشان در اسنپکلاب میتوانند بدون پرداخت هیچ مبلغی در طرحهای نیکوکاری مشارکت کنند. ارزش کل طرحهای نیکوکاری کلاب در این گزارش ۳٬۱۹۴٬۱۷۸٬۰۰۰ تومان ذکر شده است. کاربران اسنپ در سالی که گذشت ۸۰۹٬۵۸۹ مرتبه در طرحهای نیکوکاری کلاب مشارکت کردند.
رشد ۲ درصدی سهم بازار اسنپ در مرداد ۱۴۰۴ نسبت به اسفند ۱۴۰۳

بر اساس گزارش عملکرد ۱۴۰۳ گروه اسنپ، تاکسیهای اینترنتی حدود ۷ تا ۸ درصد از حملونقل درونشهری را در ۱۰ شهر بزرگ کشور بر عهده دارند. اسنپ در سالی که گذشت بهطور میانگین ۸۸/۷ درصد از سهم بازار تاکسیهای اینترنتی در سراسر کشور را در اختیار داشته است.
همزمان با انتشار این گزارش، مدیرعامل اسنپ، آمار جدیدی از سهم بازار فعلی این شرکت ارائه میکند، به گفته محمد خلج، با وجود مشکلاتی که جنگ ۱۲روزه برای تاکسیهای اینترنتی رقم زد، اسنپ در مرداد ۱۴۰۴ بیش از ۹۰ درصد از سهم بازار تاکسیهای اینترنتی را در اختیار دارد که این عدد نسبت به اسفند ۱۴۰۳ رشد داشته است. این در حالی است که علیرغم رشد سهم بازار، درآمد شرکت حدود ۷ درصد نسبت به قبل از جنگ کاهش داشته است که دلیل اصلی این کاهش به اختلالات سامانههای موقعیتیاب (GPS) برمیگردد.
اسنپ در ۱۴۰۳ موفق شد ۱٬۵۱۳٬۸۴۴٬۳۹۰ سفر را در ۴۲۴ شهر بزرگ و کوچک به ثبت برساند که این تعداد نسبت به کل سفرهای اسنپ در ۱۴۰۲ رشدی ۱۰/۰۱ درصدی داشته است.
تا پایان ۱۴۰۳ در مجموع ۸۱٬۵۳۷٬۳۶۸ حساب کاربری مسافر و ۷٬۴۱۷٬۲۳۱ حساب کاربری راننده در اسنپ ساخته شده است. اسنپ در سال گذشته ۳۵٬۶۵۷٬۹۶۷ حساب کاربری مسافر فعال و ۳٬۶۹۲٬۶۵۷ کاربر رانندهی فعال داشته است.
در ادامه اطلاعات جالبی از رفتار کاربران مسافر و رانندهی اسنپ که در گزارش سالانه ذکر شده را میخوانید:
- تعداد ۴/۳٪ از کاربران رانندهی اسنپ را زنان تشکیل میدهند.
- کاربران مسافر در مجموع ۶۱۴٬۰۸۰٬۷۲۳ ساعت در اسنپ گذراندهاند.
- پُرسفرترین کاربر مسافر غیرسازمانی ۳٬۵۴۸ سفر ثبت کرده است.
- کاربران مسافر و راننده در مجموع ۲۵۰٬۸۶۹ تماس با بخش امنیت سفر داشتند.
- تنها ۲۱ درصد از کاربران مسافر و ۱۵ درصد از کاربران راننده از گزینهی «گزارش اضطراری به تیم امنیت سفر» بهطور صحیح استفاده کردهاند.
اسنپباکس؛ راهکار ارسال هر بار
اسنپباکس در ۱۴۰۳ علاوه بر ارائهی خدمات گذشتهی خود از جمله امکان سفر با موتور، پیک، وانت سبک و سنگین و سرویس ویژهی اسبابکشی با ایجاد سرویس «کارباکس» حمل مرسوله با سواری را نیز در برخی شهرها بهطور آزمایشی آغاز کرد. اسنپباکس در ۱۴۰۳ توانست ۱۴۹٬۵۱۶٬۵۷۵ سفر را به ثبت برساند، که نشاندهندهی رشد ۳۳/۸۶ درصدی سفرها نسبت به ۱۴۰۲ است. این سرویس در ۲۷ اسفند رکورد سفرهای روزانهی خود را با انجام ۶۶۲٬۵۱۹ سفر شکست.
اسنپفود؛ به میلِ کاربران
در ۱۴۰۳ هم کاربران اسنپفود، مانند سال گذشته کباب، جوجه کباب و پیتزای آمریکایی را بیشتر از سایر غذاها سفارش دادند تا دوباره این ۳ غذا در صدر محبوبترینهای اسنپفود قرار بگیرند.
۹٬۳۹۶٬۵۶۸ کاربر فعال اسنپفود در ۱۴۰۳ رکوردهای زیادی را در سفارش غذا، نوشیدنی، میوه، نان، شیرینی و … ثبت کردند:
- اولین پنجشنبه از آخرین ماه سال، ۲ اسفند ۱۴۰۳، بیشترین میزان سفارشهای سال اسنپفود با بیش از ۵۰۰٬۰۰۰ تراکنش به ثبت رسید.
- ۲ دی، مصادف با روز مادر، رکورد بیش از ۳۲٬۳۹۰ سفارش گل در اسنپفود زده شد.
- ۲۵ دی، مصادف با روز پدر، رکورد بیش از ۶۶٬۳۴۱ سفارش شیرینی در اسنپفود زده شد.
اسنپپی؛ برای خریدهای پیدرپی
رشد کاربران اسنپپی در سالهای گذشته نشاندهندهی افزایش تمایل کاربران به خریدهای اعتباری و قسطی است. طبق اطلاعات منتشر شده در گزارش عملکرد ۱۴۰۳ گروه اسنپ، اسنپپی توانسته به بیش از ۳٬۹۰۰٬۰۰۰ کاربر خود خدمات خرید قسطی و اعتباری ارائه کند.
پنج کالای طلا، ساعت هوشمند، کفش، پلیاستیشن ۵ و کیف زنانه بیشترین جستوجوها در اسنپپی را به خود اختصاص دادهاند.
اسنپبیمه در ۱۴۰۳ رشدی ۳ برابری نسبت به سال گذشتهی خود تجربه کرده است. تهران، مشهد و اصفهان شهرهایی هستند که بیشترین بیمهنامههای خودرو برای کاربران ساکن در آن ارسال شده و گرانترین سفارش بیمهی ثبتشده مربوط به خودروی پورشهی ماکان است.
اسنپمارکت؛ خرید روزانه به یک اشاره
اسنپمارکت، با بیش از ۲۸ میلیون کاربر در ۱۲۷ شهر بزرگ و کوچک ایران، به عنوان یکی از سرویسهای محبوب کاربران گروه اسنپ معرفی شده است. این سرویس با ۳٬۶۱۵ فروشگاه فعال، ۳۶۵٬۴۵۸٬۴۰۹ قلم سفارش را به دست ۵٬۰۱۲٬۰۱۲ کاربر فعال رسانده است.
اسنپتریپ؛ نقشهی راه سفر
تا پایان ۱۴۰۳ تعداد ۵٬۱۷۰٬۸۸۹ حساب کاربری در اسنپتریپ ثبت شده و تعداد کاربران فعال این سرویس نسبت به سال پیش از آن ۳۰/۵ درصد رشد داشته است. طبق گزارش عملکرد ۱۴۰۳ گروه اسنپ، گرانترین بلیت پرواز خارجی فروختهشده در سرویس اسنپتریپ پرواز تهران-ملبورن با قیمت ۱۹۶٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان بوده است.
کاربران اسنپتریپ رکورد رزرو هتلهای داخلی را در ۲ اسفندماه و رکورد رزرو هتلهای خارجی را در ۲۵ شهریورماه شکستند.
اسنپشاپ؛ خرید اینترنتی، راحت و قسطی
کاربران اسنپشاپ میتوانند محصولات متنوعی را با بهترین قیمتها در شهرهای مختلف خریداری و در کوتاهترین زمان ممکن سفارش خود را دریافت کنند. این سرویس در حراجمعهی ۱۴۰۳ توانست با ثبت بیش از ۸۰ هزار سفارش به ارزشی بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان در یک روز، رکورد تازهای به جا بگذارد. تعداد کاربران مشتری فعال اسنپشاپ ۱٬۲۶۸٬۵۵۶ و تعداد کل کاربران فروشندهی این سرویس ۳۸٬۰۸۸ بوده است.
گرانترین سبد خرید اسنپشاپ طبق گزارش عملکرد ۱۴۰۳ گروه اسنپ مربوط به سفارش آیفون ۱۶ مدل پرو ZAA به ارزش ۱۸۶٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان است.
اسنپدکتر؛ برای حال بهتر
سفارش آنلاین دارو محبوبترین خدمت اسنپدکتر در ۱۴۰۳ بوده و در این سال مجموع مسافت طیشده برای ارسال سفارشهای دارویی کاربران ۱۴,۷۵۰,۶۴۶ کیلومتر اعلام شده است.
اسنپدکتر در ۱۴۰۳ توانسته با کمک ۱٬۷۱۱ پزشک و مشاور فعال، به بیش از ۵۰۰٬۰۰۰ کاربر فعال خود خدمات آنلاین مشاورهی پزشکی و روانشناسی ارائه کند. بیشترین درخواست مشاوره با متخصصان زنان و زایمان بوده و «ازدواج موفق و رابطهی زناشویی پایدار» پُرتکرارترین موضوع مشاوره با روانشناس. همچنین شنبهها پُردرخواستترین روز مشاورهی روانشناسی در هفته گزارش شده است.