پروژهی «دسترسپذیری» در اسنپخودرو از دهم آبان ۱۴۰۱ آغاز شد و مسیر توسعه و بهبود مستمر این قابلیت همچنان ادامه دارد. این قابلیت در همکاری تنگاتنگ تیم محصول اسنپ با افراد دارای معلولیت و با هدف ایجاد فرصت برابر در استفاده از خدمات دیجیتال برای تمام کاربران شکل گرفته است.
از زمان شروع این پروژه، تیمهای فنی و طراحی اسنپ در تلاش بودهاند قابلیتهای مختلفی را توسعه دهند که استفادهی کاربران راننده و مسافر با نیازهای خاص از اپلیکیشن را تسهیل و فرصت حضور فعالتر و موثرتر این گروه را در جامعه بیش از پیش فراهم کنند.
از ابتدای شروع پروژهی دسترسپذیری تا پایان اسفند ۱۴۰۳ در مجموع ۱۰۹٬۴۶۶ نفر از کاربران راننده و مسافر نوع معلولیت خود را در اپلیکیشن اسنپ ثبت کردهاند. با مطالعه این لینک میتوانید با قابلیت دسترسپذیری اپ اسنپخودرو بیشتر آشنا شوید. اگر شما هم در اطرافیانتان افرادی را میشناسید که دارای معلولیت هستند، به مناسبت روز جهانی دسترسپذیری لینک قابلیتهای اپ اسنپخودرو را برای آنها ارسال و به حضور بیشتر آنها در جامعه کمک کنید.
اسنپ برای چه کسانی دسترسپذیر شده است؟
در حال حاضر اسنپخودرو برای کاربران مسافر ناشنوا/کمشنوا، نابینا/کمبینا و دارای معلولیت حرکتی (شامل افرادی که از ویلچر یا عصا استفاده میکنند) و کاربران رانندهی ناشنوا/کمشنوا و دارای معلولیت حرکتی امکاناتی را به منظور دسترسی راحتتر در بخش سرویس خودرو در نظر گرفته است.
کاربران مسافر و راننده دارای معلولیت، برای داشتن تجربهی کاربری بهتر در استفاده از اپلیکیشن اسنپ، میتوانند به بخش «اطلاعات کاربر» در منوی اپ بروند و در بخش دسترسپذیری (پایین صفحه) اطلاعات مربوط به نوع معلولیت خود را ثبت کنند. این اطلاعات در اپلیکیشن اسنپ ذخیره و در هر سفر به کاربر طرف مقابل ارائه میشود تا او نیز با آگاهی و دریافت آموزشهای لازم همراه این سفر باشد. ۱۶٬۵۸۷ کاربر راننده و ۹۲٬۸۷۹ کاربر مسافر تا پایان اسفند ۱۴۰۳ نوع معلولیت خود را در بخش اطلاعات کاربر ثبت کردهاند.
اهمیت روز جهانی آگاهیبخشی دربارهی دسترسپذیری
روز جهانی آگاهیبخشی دربارهی دسترسپذیری هر سال در سومین پنجشنبهی ماه می (امسال مصادف با ۲۵ اردیبهشت) برگزار میشود و هدف اصلی آن افزایش آگاهی و گفتوگو دربارهی موضوعات مربوط به دسترسپذیری در فناوریهای دیجیتال است. امروزه بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان با انواع مختلف معلولیت زندگی میکنند و این روز یک فرصت مهم است تا دولتها، شرکتها و توسعهدهندگان فناوری بر اهمیت طراحی و توسعهی محصولاتی تأکید کنند که بهراحتی و بدون استثنا برای همه افراد قابل استفاده باشند. همچنین، زمینهای برای گفتوگو دربارهی چالشها، موانع و راهکارهای نوآورانه در حوزهی دسترسپذیری فراهم میآورد تا به سمت ایجاد فناوریهای جامع و منطبق بر نیازهای همگان حرکت کنیم.
علاوه بر دسترسپذیر کردن اپلیکیشن، ضروریست تا با فرهنگسازی گسترده و آگاهیرسانی دربارهی دسترسپذیری، همهی کاربران راننده و مسافر، از حق خود برای حضور در جامعه و استفاده از خدمات عمومی بهرهمند شوند. اسنپ میداند که برای دسترسپذیری کامل اپلیکیشن راه زیادی در پیش دارد؛ اما تلاش میکند که هر روز امکانات و ویژگیهای بیشتری را برای افراد دارای معلولیت به اپلیکیشن اسنپ اضافه کند و در این راه همچنان به همراهی، همکاری و همفکری افراد دارای معلولیت و موسسههای فعال در این حوزه نیاز دارد.