۳ راهکار برای حفظ سلامتی در تابستان

تابستان از راه رسید و موضوع داغ این چند روز اخیر برای اکثر ما گرمای هوا بود. همه‌ی ما در این هوای گرم کم‌حوصله‌تر و آسیب‌پذیرتر از قبل می‌شویم.

گرمای بیش از حد هوا از ما انسانی ناتوان و آزرده می‌سازد چرا که به راحتی بدن‌مان آب زیادی را از دست می‌دهد. همان ماده‌ی حیاتی که تقریبا دو سوم بدن ما را تشکیل داده است.

چه کنیم که این روزهای گرم را به سلامت پشت سر بگذاریم؟

خسته نباشید

وظیفه‌ی احیای انرژی در بدن به عهده‌ی پتاسیم است. این ماده باید در روزهای گرم تابستان به اندازه‌ی کافی در بدن وجود داشته باشد تا کمتر احساس خستگی کنید. پتاسیم را می‌توان در میوه‌هایی مانند طالبی، زردآلو و موز یافت. هر سه میوه در تابستان به راحتی قابل تهیه هستند. پس برای آنکه در این روزهای گرم کمتر احساس خستگی کنید از میوه‌ها غافل نشوید. در ضمن تا می‌توانید از سدیم دوری کنید. این ماده تقریبا در تمام مواد غذایی روزانه‌ی ما یافت می‌شود پس نباید آگاهانه به بیشتر شدن میزان آن در بدن کمک کرد. برای کاهش میزان سدیم بدن از خوردن محصولات شور خودداری کنید و با چیپس، پفک، پنیر و … خداحافظی کنید.

سیستم خنک‌کننده‌ی بدن

طبیعی‌ترین واکنش بدن انسان در گرما تعریق است، پس وقتی عرق می‌کنید دلخور نشوید. بدن با تعریق از گرمازدگی جلوگیری می‌کند. آب دارای ظرفیت گرمایی بالایی‌ست و پس از آنکه از منافذ پوستی خارج می‌شود، برای آنکه تبخیر شود نیاز به جذب گرمای بالایی دارد. گرمایش را از بدن می‌گیرد و در نهایت باعث کاهش دمای بدن می‌شود. علاوه بر این باعث دفع سموم زیادی از بدن می‌شود. نکته‌ای که باید بسیار به آن توجه کنیم این است که با عرق کردن بدن آب زیادی از دست می‌دهد و باید به سرعت جایگزین شود، پس در روزهای گرم تابستان حتما یک بطری آب همراه خود داشته باشید. در ضمن می‌توانید از قمقمه استفاده کنید و آن را هر از چندگاهی با آب پر کنید. با این کار علاوه بر اینکه آب همراه دارید، زباله‌ی کمتری هم تولید می‌کنید.

خیلی سرد یا معتدل؟

در هوای گرم تابستان از خوردن مایعاتی که بسیار سرد هستند حتما پرهیز کنید. تصور غلطی وجود دارد که می‌گوید در هوای داغ تابستان با خوردن نوشیدنی‌های سرد دمای بدن پایین می‌آید. این تصور کاملا اشتباه است. شما در حالی که دمای بدن‌تان بالاست به یکباره مایعی بسیار خنک را وارد آن می‌کنید. بدن به تصور اینکه دما به سرعت کاهش پیدا کرده است در صدد جذب گرما بر می‌آید و همین باعث افزایش دمای آن می‌شود. پس در روزهای گرم تابستان سعی کنید از خوردن مایعات بسیار خنک پرهیز کنید و نوشیدنی‌ها را بر اساس دمای محیط مصرف کنید.

اشتراک گذاری: