همه چیز درباره قیمت‌گذاری اسنپ

این روزها با شرایط خاصی روبه‌رو هستیم. از مشکلات پیش آمده به دلیل شیوع کرونا تا افزایش هزینه‌ها همگی دست به دست هم داده و زندگی را دشوارتر کرده است. در این بین نحوه قیمت‌گذاری سفرها در اسنپ یکی از مواردی است که کاربران زیادی در رابطه با آن از ما سوال می‌پرسند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم سیستم قیمت‌گذاری اسنپ را به طور کامل شرح دهیم.

چه رازی پشت قیمت‌گذاری اسنپ نهفته است؟

به طور کلی قیمت‌گذاری در اسنپ پویاست و به عنوان اهرمی برای متعادل کردن عرضه و تقاضا عمل می‌کند. اسنپ، به عنوان یک رابط کاربری بین مسافر و راننده، وظیفه دارد رضایت هر دو گروه را در نظر بگیرد. متعادل کردن عرضه و تقاضا به این معنی است که کاربران مسافر بتوانند درخواست خود را با موفقیت ثبت و در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد برسند و کاربران راننده بتواند با دریافت درخواست سفر به کسب درآمد بپردازد.

صفر تا صد محاسبه قیمت در اسنپ

قیمت‌گذاری در اسنپ متاثر از چند فاکتور است. موارد زیر عوامل اصلی مشخص شدن قیمت پایه سفر محسوب می‌شوند:

  • ورودی سفر
  • مدت زمان سفر
  • مسافت سفر

در کنار قیمت پایه یک عامل دیگر وجود دارد که در افزایش یا کاهش قیمت سفر تاثیر مستقیم می‌گذارد:

  • میزان عرضه و تقاضا

مواردی مثل شرایط جوی، ترافیک، ایام خاص، طرح ترافیک از در منزل و … بر کاهش یا افزایش میزان عرضه و تقاضا و به تبع آن قیمت پایه سفر تاثیر می‌گذارد. تاثیر این موارد بر کرایه‌ها موقتی است و با تغییر شرایط قیمت هم تغییر می‌کند.

از سوی دیگر، در اسنپ، همانند سایر سرویس‌های حمل‌ونقل، افزایش قیمت سالانه هم داریم که متناسب با تورم است و افزایش قیمت خودرو، لوازم یدکی و همینطور بنزین بر آن اثرگذار است. بنابراین بخشی از افزایش قیمت هزینه سفر ارتباط مستقیم با موارد ذکر شده دارد.

محدودیت‌ها و طرح‌های تشویقی

همانطور که گفته شد، اسنپ به عنوان یک رابط بین کاربران مسافر و راننده عمل می‌کند. بنابراین لازم است که رضایت هر دو گروه را در نظر بگیرد. در همین راستا، برای محدود کردن میزان افزایش یا کاهش قیمت‌ها سقفی در نظر گرفته شده است که قیمت سفر بیش از اندازه تغییر نکند. همچنین طرح‌های تشویقی متنوعی برای کاربران راننده اجرا می‌شود تا علاوه‌ بر ایجاد انگیزه، بخشی از هزینه‌های آن‌ها پوشش داده شود.

اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم این است که قیمت بیش از حد پایین باعث می‌شود کاربر راننده تمایلی به قبول درخواست‌های سفر نداشته باشد، بنابراین مسافر نمی‌تواند به مقصدش برسد. از سوی دیگر قیمت بیش از حد بالا باعث می‌شود کاربر مسافر رغبتی به ارسال درخواست نداشته باشد که متعاقبا باعث کاهش درآمد راننده می‌شود.

قیمت از نگاه کاربران راننده و مسافر

کاربران مسافر از قیمت‌های بالا می‌گویند و کاربران راننده به اعلام گلایه‌ها و نظرات خود درباره مسائلی مثل وضعیت بنزین، تورم و استهلاک پرداختند. در مقابل مدیر تجاری اسنپ درباره سیستم قیمت‌گذاری پویا توضیح می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی زیر را مشاهده کنید.