هزینه لغو سفر چیست؟

مسافران و رانندگان اسنپ می‌توانند به هر دلیلی سفرشان را لغو کنند، اما برای پایمال نشدن حقوق طرفین، اسنپ سازوکارهای بازدارنده‌ای برای هر دو گروه کاربران تعریف کرده است تا لغو غیرضروری را کاهش دهد. رانندگان پس از پذیرش سفر، مجاز به لغو غیرضروری نیستند و در صورت انجام این کار با محدودیت در ارسال درخواست و همچنین غیرفعالی موقت مواجه می‌شوند.

اکنون به صورت آزمایشی (در نسخه وب‌اپلیکیشن) در مواردی که راننده به مبدا رسیده و ۵ دقیقه منتظر مسافر مانده است، در صورت لغو یا حاضر نشدن در مبدا، برای جبران خسارت به خاطر وقت و هزینه‌ای که راننده برای رساندن خود به مبدا صرف کرده و زمان انتظار او مبلغی به عنوان هزینه لغو سفر در حساب کاربری مسافران ثبت و پس از پرداخت مستقیما بدون کسر کمیسیون به حساب راننده واریز خواهد شد.

 

در چه شرایطی سفر ما مشمول هزینه لغو می‌شود؟

در صورتی که ۵ دقیقه از رسیدن راننده به مبدا و دریافت کردن پیام «راننده رسید و منتظر شماست» روی اپلیکیشن شما گذشته باشد و به هر دلیلی در مبدا حاضر نشوید و سفر را لغو کنید، برای جبران خسارت راننده، ملزم به پرداخت هزینه لغو سفر به مبلغ ۱,۵۰۰ یا ۲,۰۰۰ تومان (به ترتیب در شهرهای کوچک و شهرهای بزرگ) خواهید بود.

در صورتی که ۵ دقیقه از رسیدن راننده به مبدا و دریافت کردن پیام «راننده رسید و منتظر شماست» روی اپلیکیشن شما گذشته باشد و به هر دلیلی در مبدا حاضر نشوید و راننده عدم حضور شما را اعلام و سفر را لغو کند، برای جبران خسارت راننده، ملزم به پرداخت مبلغ ۱,۵۰۰ یا ۲,۰۰۰ تومان (به ترتیب در شهرهای کوچک و شهرهای بزرگ) هزینه به راننده خواهید بود.

تمامی مسافران در اولین لغو سفر خود از نوع لغوهایی که شامل هزینه می‌شود (به این معنا که ۵ دقیقه از رسیدن راننده به مبدا گذشته باشد و بعد سفر لغو شود) مشمول هزینه لغو نمی‌شوند، اما در ادامه پیش از هر بار لغو سفر پیام هشدار هزینه کنسلی در اپلیکیشن نمایش داده می‌شود. همچنین تمام مبالغ مربوط به هزینه لغو سفر از طریق پیامک به مسافران اطلاع داده می‌شود.

ثبت درخواست تجدیدنظر هزینه لغو سفر

شما می‌توانید نسبت به هر هزینه‌ لغو سفری که در حسابتان منظور شده با ذکر دلیل اعتراض کنید و درخواست خود را برای تجدیدنظر و حذف آن به پشتیبانی اسنپ اطلاع دهید، برای این کار تنها کافی است به منوی داخل اپ مراجعه کنید، به بخش «پشتیبانی» بروید و گزینه «مشکلی با هزینه لغو سفر دارم» را انتخاب کنید و جزئیات دلایل لغو خود را شرح دهید. پشتیبانی اسنپ پس از بررسی گزارش شما نتیجه را از طریق پیامک اعلام خواهند کرد.

هزینه لغو سفر را چطور باید پرداخت کنم؟

هزینه لغو سفر به عنوان بدهی در حساب کاربری شما ثبت می‌شود (به صورت خودکار از اعتبار شما کم نمی‌شود). اسنپ برای جبران خسارت کاربر راننده و اجحاف نشدن در حق او بلافاصله این هزینه را از منابع مالی خودش به راننده پرداخت می‌کند.

در بخش پرداخت‌های معوقه در منوی اپلیکیشن می‌توانید جزئیات مربوط به سفر لغو شده و مبلغ و تاریخ آن را ببینید. برای پرداخت می‌توانید از همین منو اقدام کنید یا اگر پیام هشدار پرداخت‌های معوقه را روی اپلیکیشن خود دیدید مراحل پرداخت را با دنبال کردن این پیام انجام دهید و حسابتان را تسویه کنید.

نکته: توجه داشته باشید که امکان پرداخت بدهی از طریق این قابلیت هنگامی که در سفر اسنپی هستید، وجود ندارد. به هر کاربر مسافر تا ۳بار فرصت داده می‌شود هزینه‌های معوقه لغو سفر خود را پرداخت کند. اگر مسافری برای بار چهارم مشمول هزینه لغو سفر شود، تا زمان پرداخت بدهی، مجاز به ادامه استفاده از اپلیکیشن نخواهد بود.