متمم قرارداد کاربران راننده؛ آئیننامه انضباطی کاربران راننده
کلیات:
شرکت ایده گزین ارتباطات روماک با نام تجاری اسنپ به منظور ارتقا کمی و کیفی فعالیتها و ارائه خدمات موضوع قرارداد تنظیمی به کاربران خود و جهت استاندارد نمودن نحوه تصمیم گیری نسبت به اعمال، رفتار و اقدامات کاربران یا هر عمل که خلاف شئونات اسلامی باشد و در نتیجه ملزم نمودن نامبردگان به انجام تعهدات قراردادی از جمله آنچه که در این آئیننامه اشاره شده است، اعمال ضمانت اجراها و تشویقات مصوب نسبت به کاربران راننده خاطی به عنوان خسارت ناشی از تخلف یا تاخیر در انجام تعهدات مندرج در قرارداد و تشویق جهت انجام هر چه بهتر تعهدات قراردادی و تصمیمات شرکت که بصورت جزئی در این آئیننامه قید گردیده است، اقدام به تصویب آئیننامه انضباطی ذیل مینماید و این متمم قرارداد تنظیمی با کاربران راننده به عنوان آییننامه انضباطی کاربران راننده برابر الزامات مندرج در قرارداد و قانون از جمله مواد ۱۰، ۲۱۹، ۲۲۰، ۲۲۱ و ۲۳۰ قانون مدنی برای آنها لازم الاتباع و لازم الاجرا میباشد. .ماده ۱) تعاریف:
۱-۱) آئیننامه انضباطی: مجموعه قواعد و اصولی که از طرف شرکت جهت نظارت بر اعمال و رفتار کاربران راننده تصویب گردیده و رعایت آن برای نامبردگان الزامی میباشد. این اصول و قواعد از جمله تعهدات قراردادی بوده که بصورت موردی قید گردیده است. ۱-۲) کمیته انضباطی: مجموعه اعضا معین شده توسط شرکت که بعنوان نماینده شرکت و برابر قرارداد مسئولیت رسیدگی به تخلفات کاربران از انجام تعهدات قراردادی مندرج در این آئیننامه و اعمال تنبیهات و تشویقات مندرج در این آئیننامه را برعهده دارند.
۱-3) تخلفات: اعمال، رفتار و هر گونه اقدامی از طرف کاربران راننده که برابر قرارداد تنظیمی انجام یا عدم انجام آن بعنوان تعهد بر عهده کاربر بوده و بموجب قرارداد بصورت کلی و این آئیننامه بصورت جزئی برای آن خسارتی معین شده باشد.
۱-4) جبران خسارت: اقداماتی که در جهت رفع آثار سوء تخلفات و متنبه کردن مرتکب توسط کمیته انضباطی برای کاربر راننده خاطی برابر این آئیننامه اعمال میگردد. .
۱-5) تشویقات: اقداماتی که با توجه به بررسی و ارزیابیهای دورهای به عمل آمده توسط واحد مدیریت کیفیت و بر اساس سوابق خوب آنها، معرفی و اعمال میگردد. این تشویقات شامل کلیه کاربران راننده میشود. .
۱-6) آئین رسیدگی: مجموعه قواعد و اصولی که برای رسیدگی به اعمال و رفتار مشمول این آئیننامه توسط شرکت تائید و تصویب گردیده است.
ماده ۲) کمیته انضباطی:
کمیته انضباطی متشکل از سه نفر نماینده مطابق زیر میباشد.
جلسات کمیته با حضور کلیه اعضا رسمیت یافته و با اکثریت ۲ نفر از ۳ نفر تصمیم گیری میکند و تصمیم متخذه برای کاربر راننده و شرکت لازم الاجرا میباشد.
ماده ۳) تخلفات:
تخلفات کاربران راننده اسنپ با توجه به میزان خسارت وارد و تعیین شده و برحسب شدت آن به سه گروه تقسیم میگردد:
۳-۱) تخلفات گروه ۱:
این تخلفات شامل تخلفات و جرایمی است که جنبه جزایی داشته و شرکت علاوه بر جبران خسارت تعیین شده بر اساس تشخیص نسبت به اعلام مراتب به مراجع قضایی ذیصلاح اقدام مینماید. مصادیق این تخلفات در جدول ذکر شده است.
۳-۲) تخلفات گروه ۲:
تخلفات این گروه شامل عدم رعایت دستورالعملها و قوانینی است که در آموزش و اطلاعرسانیهای انجام شده توسط شرکت اعلام میشود. مصادیق این تخلفات عبارت است از:
۳-۳) تخلفات گروه ۳:
تخلفات این گروه شامل عدم رعایت دستورالعملهای کیفیتی ارائه خدمات که طی آموزشهای اولیه و آموزشهای تکمیلی تعلیم داده شده و همچنین عدم توجه به اطلاع رسانیها و فراخوانهای شرکت میباشد. مصادیق این تخلفات عبارت است از:
ماده ۴) جبران خسارت:
جبران خسارت میتواند شامل یکی از انواع یا برخی و یا همه موارد ذکر شده در جدول ذیل شود. مطابق با آئین رسیدگی مندرج در ماده ۶، تعیین نوع جریمه و برخورد با کاربر خاطی بسته به نوع و تعداد دفعات ارتکاب تخلف به تشخیص کمیته انضباطی پس از بررسی پرونده.
تبصره ۱: اعمال یک یا برخی یا تمام ضمانت اجراهای موارد ذکر شده برای هرگروه به تشخیص کمیته انضباطی لازم الاجرا است و در صورت عدم اجرا توسط راننده، با ایشان قطع همکاری دائمی خواهد شد و در صورت لزوم مراتب جهت پیگیری قانونی به مراجع قضایی ذیصلاح اعلام خواهد شد. تبصره2 : در مواردی که در اثر اعمال راننده (کلاهبرداری و سوء استفاده و غیره)، ضرر و زیانی متوجه شرکت گردد، جبران ضرر و زیان بر اساس قرارداد تنظیمی و قانون طبق تصمیم شرکت یا رای مراجع ذیصلاح به عهده راننده خواهد بود .
ماده ۵) مقررات تشویقی:
۵-۱) تشویق شامل کلیه کاربران رانندهای میشود که با توجه به بررسی و ارزیابیهای دورهای به عمل آمده توسط واحد مدیریت کیفیت و بر اساس سوابق خوب آنها، معرفی میگردند. ۵-۲) تشویق میتواند با توجه به گزارشات دریافتی بصورت موردی و با تایید مدیر یا سرپرست مدیریت کیفیت صورت پذیرد. هیات مدیره شرکت نیز با توجه به پیشنهادات ارائه شده و با لحاظ امکانات شرکت، بررسی و اعلام نظر خواهد نمود.
تبصره 1: هیچکدام از تشویقات یا امتیازات در نظر گرفته شده جزء بدهی شرکت محسوب نمیشود.
تبصره2: تنها کاربران راننده فعال در سیستم میتوانند از مزایا و تشویقات دریافتی خود استفاده نمایند.
ماده ۶) آئین رسیدگی:
6-۱) اطلاع شرکت یا واحدهای تابعهی آن از ارتکاب تخلفات مندرج در این آییننامه توسط کاربر راننده به هر شکل اعم از گزارش کاربر مسافر. 6-۲) بررسی و تکمیل دلائل، مدارک و مستندات مربوط به ارتکاب تخلف توسط کاربر راننده از جمله اظهارات کاربر مسافر و کاربر راننده، همکاران اسنپ و سوابق موجود در شرکت توسط تیم صدای مشتریان و خدمات مشتریان شرکت.
۶-۳) ارسال کلیه سوابق از جمله اسناد و مدارک فوق توسط واحد رسیدگی به شکایات به کمیته انضباطی.
۶-۴) تشکیل پرونده توسط دبیر کمیته انضباطی بر اساس ضوابط تعیین شده و تعیین وقت جهت رسیدگی به تخلف ارتکابی و در صورت نیاز دعوت از طرفین و اعضاء جلسه جهت حضور در جلسهی رسیدگی.
۶-5) رسیدگی به تخلف کاربر راننده توسط اعضاء کمیته و اتخاذ تصمیم نسبت به آن که میتواند مبری بودن کاربر از تخلف یا مقصر بودن نامبرده و تصمیم بر اعمال ضمانت اجراهای مندرج در این آئیننامه باشد.
6-6) تصمیم اتخاذ شده توسط کمیته قطعی و قبل از ابلاغ به کاربر راننده قابل اجرا است و به هیچ عنوان قابل اعتراض توسط کاربر راننده نیست.
6-7) تصمیمات کمیته در ۴ نسخه تنظیم و به صورت زیر توزیع میگردد: ۱- جهت ابلاغ به کاربر راننده ۲- جهت ابلاغ به مدیریت ۳- جهت ضبط در سابقه کاربر راننده ۴- جهت بایگانی در کمیته.
6-8) اجرای رأی کمیته توسط کاربر راننده با درج در سابقه کاربر توسط شرکت.
6-9) اخذ نتیجه اجرا توسط کمیته و درج در سابقه کاربر راننده موجود در کمیته انضباطی.
تبصره 1: بسته به تشخیص شرکت، در زمان بررسی پرونده و تکمیل دلائل، مسئول بررسی درصورت نیاز، اقدام به غیر فعال نمودن کاربر تا زمان اتخاذ تصمیم، کرده و در صورت عدم تمکین کاربر راننده از تصمیمات مسئول رسیدگی یا کمیته انضباطی، مراتب جهت غیر فعال نمودن کاربر به صورت موقت یا دائمی به واحد عملیات اعلام خواهد شد.
تبصره 2: صحت تخلفات با تکرار گزارشات از جانب مسافرین قابل اثبات و احراز است و کارشناسان مدیریت کیفیت با بررسی دفعات گزارش اقدام به غیرفعالی موقت (به مدت چند ساعت یا چند روز) جهت جریمه و یا قطع همکاری مینمایند. اکثر غیرفعالیهای موقت به صورت سیستمی و بدون دخالت کارشناسان انجام شده و قابلیت بازفعالی تا پایان مدت زمان جریمه امکانپذیر نمیباشد.
تبصره 3: در صورت عدم مراجعهی کاربر راننده در زمان تعیین شده و یا در دسترس نبودن برای ارائه توضیحات در مورد شکایت، جلسه کمیته انضباطی بدون درنظر گرفتن توضیحات تشکیل شده و تصمیم اتخاذ شده در این جلسه برای کاربر راننده لازم الاجرا خواهد بود و جلسه مجدد تشکیل نخواهد شد.
تبصره 4: در صورت احراز عدم صداقت در ارائه مدارک، اطلاعات و توضیحات بعد از خاتمه رسیدگی، مورد تخلف مجددا و راسا توسط شرکت قابل بررسی است.
تبصره 5: تشخیص صحت و سقم اظهارات ارائه شده توسط کاربر مسافر، کاربر راننده و همکاران اسنپ با کمیته انضباطی میباشد.
تبصره 6: چنان چه کاربر راننده نسبت به پرداخت جبران ضرر و زیان شرکت یا پرداخت نقدی اقدام ننماید شرکت مجاز خواهد بود مبلغ را کلا یا جزئا از اعتبار ریالی کاربر وصول نماید.
ماده ۷) سایر مقررات:
7-۱) افرادی که قطع همکاری آنها به صورت دائم میباشد حق ثبت نام مجدد در سیستم را نخواهند داشت. 7-۲) کاربران راننده اسنپ ملزم به رعایت قرارداد تنظیمی و کلیهی دستورالعملهایی که در زمان جذب و آموزش و یا در اطلاع رسانیهای اسنپ دریافت میکنند، میباشند.
7-۳) ادامه همکاری راننده متخلف در صورت عدم قطع همکاری دائم ممکن است مستلزم ارائهی تعهدنامهی کتبی، پرداخت جریمه، آموزش مجدد و یا همهی موارد مذکور باشد.
7-۴) تمامی شکایات و تخلفات ثبت شده در کارنامهی انضباطی کاربران راننده ثبت میشود.
7-5) فعال سازی مجدد حساب کاربری کاربر راننده مستلزم پرداخت هزینهی تعیین شده توسط شرکت از جانب کاربر راننده خواهد بود.
7-6) در هر مرحله ممکن است فعال سازی حساب کاربری راننده منوط به دریافت مجدد گواهی مراکز آموزش گردد.
7-7) دریافت مجدد گواهی از مراکز آموزش مستلزم پرداخت هزینهی تعیین شده توسط شرکت از جانب کاربر راننده خواهد بود.
7-8) در مواردی ممکن است به تشخیص مدیریت، کاربران راننده معاف از پرداخت هزینههای مطروحه در تبصرههای ۲ و ۳ گردند.
7-9) مفاد این آیین نامه توسط شرکت قابل تعدیل میباشد و در صورت اعمال تغییر، آگاهی کاربران راننده از آن مفروض است.