سیاست حریم خصوصی اسنپ
شرکت ایدهگزین ارتباطات روماک، با نام تجاری اسنپ، به منظور تسهیل رفتوآمد، بستری برای درخواست خودرو، موتور و پیک فراهم کرده است. انجام این ماموریت نیازمند جمعآوری و پردازش اطلاعات شخصی و مکانی و بهاشتراکگذاری برخی از این اطلاعات است. سند «سیاست حریم خصوصی» در راستای پایبندی به شفافیت و به منظور آگاهی و شناخت کاربران از نحوه انجام این فعالیت تدوین شده و مشتمل بر موارد زیر است.
1- کدام اطلاعات جمعآوری میشود
کاربران مسافر و راننده اسنپ اطلاعاتی را به صورت مستقیم در فرایند ثبتنام یا ایجاد حساب کاربری ثبت میکنند. همچنین اطلاعاتی به تناسب نوع سرویس مورد استفاده (خودرو، موتور)، تماس با پشتیبانی، تماس با ۱۵۵۱، ثبت درخواست سفر برای دیگری و استفاده از راهکارها و قابلیتهای درونبرنامه ثبت میشوند. برخی از اطلاعات به فراخور استفاده از اپلیکیشن ایجاد میشوند. برخی از اطلاعات نیز از دستگاه تلفن همراه و ارائهدهندگان اینترنت جمعآوری میشوند. جزییات این اطلاعات در ادامه ذکر شده است:
الف - اطلاعاتی که توسط کاربر ثبت میشود
حساب کاربری مسافر
حساب کاربری راننده
حساب کاربری سازمانی
ثبت بازخورد و امتیازدهی
برقراری ارتباط با پشتیبانی
آدرسهای منتخب
اطلاعات بانکی
ب - اطلاعاتی که در صورت استفاده کاربران از سرویس ذخیره میشود
اطلاعات مکانی
تراکنش مالی
تاریخچه پیامهای ارسالی
سرویس امنیت سفر
اطلاعات دستگاه تلفن همراه
اطلاعات آماری
اطلاعات وضعیت جسمانی
2- چه استفادهای از اطلاعات میشود
از اطلاعات جمعآوریشده در اپلیکیشن اسنپ خودرو به منظور اهداف زیر استفاده میشود:
- ارائه و نگهداری و بهبود خدمات اسنپ خودرو؛
- برقراری ارتباط بین کاربران مسافر و راننده جهت تسهیل فرایند سفر؛
- ارائه خدمات پشتیبانی مناسب به کاربران مسافر و راننده در زمان مورد نیاز؛
- حفظ امنیت و ایمنی سفر شامل احراز هویت کاربران، بررسی سوابق کاربران راننده ، سلامت و بیمه خودرو؛
- برقراری ارتباط با کاربران راننده و مسافر جهت اطلاعرسانی، کنترل کیفیت سرویس، بررسی شکایات و موارد مشابه؛
- شخصیسازی سرویس برای کاربران مسافر و راننده شامل ارائه پیشنهادهای ویژه متناسب با هر کاربر؛
- پاسخگویی به الزامات و موارد قانونی ابلاغشده از نهادهای نظارتی و دولتی؛
3- چه مدت اطلاعات نگهداری و حفاظت میشود
اطلاعات کاربران اسنپ خودرو تا زمانی که حساب کاربریشان در اپلیکیشن فعال باشد، نگهداری میشود. اطلاعات سفرهای انجامشده و کلیه تراکنشهای مالی صورتگرفته به منظور پاسخگویی به الزامات قانونهای مالی کشور حداقل به مدت ۱۰ سال نگهداری میشود. در صورت درخواست حذف حساب کاربری مطابق با رویه حذف کاربری اقدام میشود.
4- کدام اطلاعات به اشتراک گذاشته میشود
- فراجا: به منظور تایید صلاحیت رانندگان، اطلاعات متقاضی عضویت در ناوگان اسنپ در پرتال مشترک اسنپ و پلیس اماکن فراجا بارگذاری میشود.
- در سفر: به منظور ارتباط موثر بین کاربران راننده و مسافر، اطلاعات فردی مسافر شامل نام و نام خانوادگی و شماره تلفن و موقعیت مبدأ و مقصد مسافر برای برقراری تماس و حضور در مبدأ در اختیار راننده قرار میگیرد. همچنین نام، نام خانوادگی، شماره تلفن راننده، عکس راننده، نوع خودرو، پلاک خودرو و موقعیت خودرو برای هماهنگی در اختیار مسافر قرار میگیرد. در صورت فعالسازی قابلیت «تماس امن»، شماره تلفن در اختیار طرف مقابل قرار نمیگیرد و از شماره تماس واسط استفاده میشود.
- رسید سفر: پس از پایان سفر، بخشی از اطلاعات راننده شامل نام، نامخانوادگی، نوع خودرو و عکس راننده و اطلاعات مبدا و مقصد سفر (در قالب نقشه) در رسید سفر وجود خواهد داشت.
- پروندههای قضایی: در صورت صدور دستور مقام قضایی مبنی بر دریافت اطلاعات مسافر یا راننده -اعم از این که از سوی کاربر ایجاد یا به صورت خودکار جمعآوری شده باشد- فقط اطلاعات درخواستی در اختیار مقام ذیربط قرار میگیرد.
5- حقوق کاربران در برابر اطلاعاتشان
اسنپ راهکارهایی را فراهم آورده است تا کابران بتوانند به امکان ویرایش یا حذف اطلاعات شخصی خود دسترسی داشته باشند.
- تغییر مشخصات فردی: کاربر مسافر میتواند در بخش اطلاعات کاربری نسبت به تغییر نام و نامخانوادگی اقدام کند.
- تغییر مشخصات خودرو: کاربر راننده میتواند با مراجعه به منوی «اطلاعات کاربری» در بخش ویرایش «مشخصات ماشین» نسبت به تغییر مشخصات خودرو اقدام کنند. این تغییرات پس از تایید کارشناسان اسنپ اعمال میشود.
- تغییر عکس راننده: کاربر راننده میتواند با مراجعه به منوی «اطلاعات کاربری» در بخش ویرایش نسبت به تغییر عکس شخصی خود اقدام کند.
- تغییر شماره موبایل: کاربر راننده میتواند با مراجعه به منوی «اطلاعات کاربری» در بخش ویرایش «مشخصات فردی» نسبت به تغییر شماره موبایل خود اقدام کند. کاربر مسافر نیز میتواند با مراجعه به بخش اطلاعات کاربری نسبت به تغییر شماره خود اقدام کند.
- تغییر اطلاعات بانکی: در بخش مالی، کاربر راننده میتواند شماره شبای بانکی خود را تغییر دهد.
- خروج یا حذف حساب کاربری: کاربر مسافر میتواند با مراجعه به تنطیمات بخش «امنیت حساب کاربری» نسبت به «خارج شدن از همه دستگاهها» یا «حذف کردن حساب کاربری» اقدام کند. پس از ثبت درخواست حذف حساب کاربری، کارشناسان پشتیبانی برای بررسی و شروع فرایند حذف حساب با کاربر تماس میگیرند. در صورت حذف حساب کاربری، اطلاعات و سوابق سفر مربوط به آن حساب کاربری قابل برگشت نمیباشد.
6- تغییرات سیاست حریم خصوصی
این سند مبتنی بر قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲ و دستورالعمل بهبود حریم خصوصی کاربران مرکز ملی فضای مجازی مصوب دی ۱۴۰۲ است. در صورت بروز هرگونه تغییر در شرایط و سیاستها، حداقل 2 ماه قبل از اعمال، جزئیات آن داخل اپلیکیشن به اطلاع کاربران رسانده میشود. این سند در بهمن ۱۴۰۲ بازنگری شده است.