external
external

با تو از فردای بهتر خبری هست

امسال، همزمان با روز خبرنگار، در نظر داریم به یاد ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی و با همراهی شما جشنواره‌ی خبری «نویسبان» را با محوریت تولید محتوای اثربخش برای حفظ محیط زیست برگزار کنیم. در ادامه می‌توانید شرایط کامل شرکت در جشنواره‌ی خبری اسنپ را بخوانید.

هدف از برگزاری جشنواره‌ی خبری

هدف از برگزاری جشنواره‌ی نویسبان تولید محتوای اثربخش برای حفظ محیط زیست و حمایت از روزنامه‌نگاری پیگیرانه در این حوزه است. اگر از آن دسته خبرنگاران، گزارشگران، عکاسان، برنامه‌سازان رادیویی و تلویزیونی و روزنامه‌نگارانی هستید که برای پیگیری سوژه‌های خود درباره‌ی معضلات محیط زیستی به دنبال حامی مالی می‌گردید این فرصت را از دست ندهید.

موضوعات جشنواره

برای شرکت در این جشنواره یکی از موضوعات زیر را انتخاب کنید:

SubjectPic

مسائل مربوط به «آب و کمبود آب»

SubjectPic 3

مسائل مربوط به «تخریب عرصه‌های طبیعی»

SubjectPic 2

مسائل مربوط به «تعارض میان منافع جامعه محلی و عرصه‌های طبیعی»

اگر سوژه‌ای دارید که مرتبط با موضوع جشنواره است و؛

در ابعاد محلی (و نه سراسری) است؛

به طور مستقیم و مشخص با زندگی و معیشت جامعه محلی ارتباط دارد؛

بازگو کننده مشکلی است که با پیگیری و اقدام کوتاه مدت قابل حل است؛

طرح‌تان را برای ما ارسال کنید.

می‌توانید به صورت انفرادی یا گروهی در این جشنواره شرکت کنید و گزارش تحقیقی شما می‌تواند در قالب گزارش مکتوب برای روزنامه‌ها، مجلات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، گزارش ویدئویی، پادکست، مجموعه‌ی عکس یا گزارش چند رسانه‌ای تهیه شود.

مراحل برگزاری جشنواره، از طرح تا تولید

.

مرحله‌ی اول: پر کردن فرم شرکت در جشنواره و ارسال آن همراه با ضمیمه‌های مورد نیاز تا تاریخ یک شهریور به ایمیل pr@snapp.cab
مرحله‌ی دوم: بررسی و داوری طرح‌های ارسالی
مرحله‌ی سوم: انتخاب ۳ طرح برتر برای ورود به مرحله‌ی تولید و اعلام منتخبان در تاریخ ۱۵ شهریور، از طریق همین صفحه
مرحله‌ی چهارم: پرداخت نیمی از مبلغ کمک‌هزینه‌ برای شروع تولید، حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور
مرحله‌ی پنجم: اعلام گزارش روند کار و ارتباط مداوم با مشاور طرح برای پیشبرد تولید پروژه
مرحله‌ی ششم: ارسال پروژه‌ی تولید شده تا نیمه‌ی آبان برای سرپرست هیئت داوران
مرحله‌ی هفتم: پرداخت باقی‌مانده‌ی مبلغ کمک‌هزینه پس از انتشار گزارش تا پایان آبان ماه

لطفا فرم مخصوص شرکت در جشنواره را دریافت کرده و بعد از تکمیل آن همراه با مختصری از سوابق کاریتان به ایمیل pr@snapp.cab ارسال کنید

اعضای هیئت داوران جشنواره

حمیدرضا میرزاده

خبرنگار و کنشگر محیط زیست

مهندس حمیدرضا خدابخشی

متخصص حوزه‌ی آب

دکتر هادی کیادلیری

متخصص حوزه‌ی جنگل

گفتنی است، هر سه برنده‌ی این جشنواره طی روند تولید گزارش‌های خود از کمک یک مشاور برای اجرای طرح‌شان برخوردار خواهند بود

کمک‌هزینه‌ی نقدی و شرایط پرداخت آن

در نهایت به هریک از ۳ طرح منتخب مبلغ ۲۰ میلیون تومان کمک‌هزینه تولید در ۲ مرحله به شرح زیر تعلق می‌گیرد.

 

مرحله‌ی اول:

نیمی از مبلغ کمک هزینه پس از انتخاب ۳ طرح برتر

(زمان پرداخت از ۱۵ تا ۳۱ شهریور)

مرحله دوم:

باقی‌مانده‌ی مبلغ پس از ارائه و انتشار طرح

(زمان پرداخت از ۱۵ تا ۳۰ آبان)

external

برندگان جشنواره‌ی نویسبان اسنپ

با اتمام داوری طرح‌های رسیده به روابط عمومی اسنپ، هیات داوران جشنواره‌ی نویسبان اسنپ، طرح‌های برگزیده‌ را به شرح زیر اعلام می‌کنند:

احمد طبایی: فرونشست زمین به علت استفاده غیر اصولی از آب‌های زیر زمینی در تهران؛ گزارش مکتوب

فاطمه باباخانی: تعارض منافع گله‌داران و منابع طبیعی در استان شاهرود؛ گزارش مکتوب

زینب رحیمی: آتش‌سوزی در زاگرس؛ گزارش ویدیویی

 

کمک هزینه‌ی ۲۰ میلیون تومانی جشنواره‌ی نویسبان به خبرنگاران برگزیده‌ی این جشنواره برای تهیه و انتشار گزارش‌ها تعلق می‌گیرد. تا نیمه‌ی آبان ماه با پایان زمان تولید و انتشار طرح‌ها گزارش تکمیلی جشنواره از طریق وبلاگ اسنپ به اطلاع مخاطبان خواهد رسید.

گزارش‌های منتشر شده‌ی جشنواره‌ی نویسبان

کمک هزینه‌ی ۲۰ میلیون تومانی جشنواره‌ی نویسبان به خبرنگاران برگزیده‌ی این جشنواره برای تهیه و انتشار گزارش‌ها تعلق گرفت و حالا مفتخریم نتیجه‌ی این جشنواره را با شما به اشتراک بگذاریم.

گزارش سید احمد طبایی با موضوع فرونشست زمین در تهران با تیتر «پایه‌های لرزان پایتخت» در خبرگزاری دانا منتشر شد.
در این گزارش آمده است: «تهران به واسطه مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور، تراکم بالای جمعیت، زیرساخت‌های کلان و همچنین گستردگی صنایع، راه‌های مواصلاتی و اراضی کشاورزی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. افزون بر این، ناکافی بودن نزولات جوی و محدودیت دسترسی به منابع آب که تکافوی پاسخگویی به نیازهای روزافزون این استان را نمی‌کند، فشار سنگینی بر منابع سفره‌های آب زیرزمینی وارد کرده است که پیامد آن، وضعیت بحرانی آبخوان‌ها و فرونشست دشت‌هاست که نرخ آن در برخی سال‌ها تا ۳۶ سانتی‌متر در سال هم رسیده است!»
در این گزارش ریشه‌ها و عوامل دامن زدن به فرونشست زمین در گفتگو با مسئولان و محققان و فعالان محیط زیست بررسی شده و راهکارهایی برای جلوگیری از پیچیده‌تر شدن این بحران و فاصله گرفتن از این «آستانه‌ی غیرقابل‌بازگشت» در گفتگوی پژوهشگر این اثر با محققان بررسی شده است.

بیشتر بخوانید

گزارش فاطمه باباخانی با موضوع منافع گله‌داران و منابع طبیعی در استان شاهرود با تیتر «نیم قرن تعارض در پناهگاه خوش‌ییلاق» در روزنامه‌ی پیام ما، نشریه‌ی تخصصی محیط زیست منتشر شد.

در این گزارش آمده است: «دشت زردابه یا به گفته محلی‌ها «زردوا» توان تولید علوفه به نسبت تعداد دام موجود در این دشت را ندارد و از طرفی گرانی بیش از حد خوراک دام هم بسیاری را مجبور کرده حتی بیش از سال‌های ترسالی در دشت بمانند. محمد مسلمی یکی از این دامداران است، او در سال‌های اخیر تلاش کرد علاوه بر دامداری، بوم‌گردی و گردشگری را به عنوان معیشت مکملی به سبد اقتصاد خانواده‌اش اضافه کند و از همین رو خانه‌اش را هم بازسازی کرد. با این حال شیوع کرونا باعث شد محمد مسملی که در منطقه‌شان به محمد پلنگ هم معروف است از گردشگری ناامید شود و راهکار را تنها را در دامداری ببیند.»

و این تازه آغاز ماجرای پرپیچ‌وخمی است که میان دامدارن، اداره‌ی محیط زیست شاهرود و دیگر ذی‌نفعان جریان دارد و به گفته‌ی یکی از مسئولان در این گزارش، «این دشت تنها زمانی به روزهای خوش گذشته باز خواهد گشت که تمامی ذی‌نفعان بتوانند در تعامل با هم به راه‌حل مشترکی برسند.»

بیشتر بخوانید

گزارش ویدیویی زینب رحیمی از هفت روز آتش‌سوزی در جنگل زاگرس در خردادماه، در وب‌سایت خبری عصر ایران منتشر شد. گزارشی ویدیویی با تیتر «۱۵ هزار هکتار از جنگل زاگرس سوخت اما بالگرد نیامد» روایت غم‌انگیز آتشی است که هفت روز خاموش نشد و ۱۵ هزار هکتار جنگل دشت چوگان در کوهمره سرخی فیروزآباد استان فارس را سوزاند و فریادرسی جز اهالی منطقه با دستان خالی نداشت.
در این گزارش آمده است: «روایت سوختن بلوط‌های زاگرس که سالار اسفندیاری از اهالی کوهمره سرخی روایتش را از این آتش هفت شبانه‌روزه می‌گوید. داستان تقلاهایش برای جلب کمک‌های مردمی. او دلیل سوختن ۱۵ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس و نرسیدن بالگرد و امکانات اطفای حریق را سومدیریت اداره منابع طبیعی استان فارس و دیگر مدیران این استان می‌داند.»

تماشای ویدیو