دوربین‌های کنترل نامحسوس چگونه کار می‌کنند

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که دوربین‌های کنترل نامحسوسی که در سطح شهر قرار دارند چگونه کار می‌کنند. برخی از این دوربین‌ها وظیفه پلیس راهنما و رانندگی و کنترل نامحسوس ثبت تخلف را به انجام می‌رسانند و برخی دیگر وضعیت ترافیکی خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر را به صورت زنده دریافت و با انتقال به مراکز کنترل ترافیک در دسترس کاربران می‌گذارند. به همین دلیل راننده‌ها می‌توانند بهترین و کم ترافیک‌ترین مسیرها را برای تردد خود انتخاب کنند. قبلا در رابطه با نحوه درک ترافیک در نقشه گوگل نوشته بودیم و حال، در این مطلب با انواع این دوربین‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

اول از همه باید بگوییم که این دوربین‌ها انواع مختلفی دارند. بعضی از دوربین‌ها فقط به روی الگوهای ترافیکی و تراکم ترافیکی متمرکز هستند و دیگر انواع دوربین در محل‌هایی قرار گرفته‌اند که تخلفات ترافیکی بیشتر رخ می‌دهد و جزئیات بیشتری را می‌توانند ثبت و ضبط کنند.

دوربین‌های نظارت بر ترافیک شهری

دوربین‌های نظارت بر ترافیک در سطح شهر معمولا در تقاطع‌های پیچیده، پر تراکم و یا اماکنی که با خطرات آب و هوا روبرو هستند قرار دارند. این دوربین‌ها معمولا فاصله چند متری را بیشتر تحت پوشش قرار نمی‌دهند و عکس‌هایی با رزولوشن پایین می‌گیرند.

بعضی از این دوربین‌ها به اینترنت متصل هستند و تصاویری که ثبت می‌کنند را در دسترس عموم قرار می‌دهند. به طور مثال برخی از وب‌سایت‌های هواشناسی از دوربین‌های محلی برای نمایش وضعیت آب و هوا به کاربران استفاده می‌کنند.

البته لازم به ذکر است که این دوربین‌ها توانایی ثبت کامل پلاک یک وسیله نقلیه را ندارند و صرفا مدل و رنگ خودرو را می‌توانند تشخیص دهند.

دوربین‌های چراغ قرمز چطور کار می‌کنند؟

دوربین‌های چراغ قرمز برای شناسایی رانندگانی استفاده می‌شوند که به قوانین ترافیکی اهمیتی نمی‌دهند. این دوربین‌ها زمانی فعال می‌شوند که راننده خاطی از یک نقطه خاص که معمولا میانه چهار راه‌ها و زمانی که چراغ قرمز است، عبور کند. دوربین‌های چراغ قرمز در همان لحظه تصویری از چهره راننده یا پلاک خودرو را ثبت می‌کنند. سپس تصویر را به یک رایانه برای پیدا کردن صاحب پلاک ارسال می‌کند و در همان لحظه قبض جریمه به نام شخص راننده صادر و به آدرس پستی او فرستاده می‌شود.

محل قرار گیری دوربین‌ها

دوربین‌های چراغ قرمز در بسیاری از نقاط شهر قرار دارند و راننده‌ها اکثرا به دلیل ابعاد کوچک این دوربین‌ها اصلا متوجه وجود آنها نمی‌شوند. چراغ قرمز می‌تواند حتی داخل چراغ‌های راهنما و رانندگی، بالا و یا پایین آن قرار بگیرند.  حتی برخی از دوربین‌ها در میانه شاخ و برگ‌های درختان قرار دارند تا راننده‌های خطاکار از دید قانون مخفی نمانند.

حسگرهای القایی حساس به فشار

در برخی از خیابان‌های شهر، زیر آسفالت پشت خط توقف حسگرهای مستطیل شکلی قرار دارند. این حسگرها به فشار و وزن خودرو حساس و به دوربین ثبت تخلف متصل هستند و با قرار گرفتن جسم به اندازه کافی سنگین، ارتباط مغناطیسی را بین ۲ حسگر برقرار می‌کند. بدین وسیله خودرویی که باید پشت چراغ قرمز توقف کامل داشته باشد به محض حرکت زود هنگام یا عبور از چراغ قرمز باعث فعال شدن این حسگرها شده و بلافاصله به دوربین فرمان عکاسی از خودروی متخلف را صادر می‌کند.

حسگرهای حساس به حرکت

نوع دیگری از حسگرها وجود دارند که به حرکت حساسند و درون یا نزدیک چراغ‌های راهنما و رانندگی قرار بگیرد. این حسگرها می‌تواند ترافیک روزانه را ثبت و برای رایانه‌های مرکزی ارسال کند. حسگرهای حساس به حرکت می‌تواند عبور و مرور خودروها را درک کند و علاوه بر ثبت ترافیک روزانه، ثبت تخلفات خودروها یکی دیگر از وظایف آنهاست. به طور مثال در صورت عبور یک خودرو از چراغ قرمز به حسگر مربوطه حرکت خودرو را درک و فرمان عکاسی از آن را به نزدیکترین دوربین ارسال می‌کند. این حسگرها نسبت به مورد قبلی بسیار مرقون به صرفه‌تر بوده و به سادگی می‌توانند جایگزین حسگرهای حساس به فشار شوند.

دوربین‌های تنبیهی

دوربین‌های تنبیهی توسط سازمان‌های اجرای قانون در سطح شهر قرار گرفته‌اند تا به طور خودکار بخشی از پروسه ثبت تخلف و صدور قبض جریمه برای رانندگان بی توجه به مقررات را به انجام برسانند.

این دوربین‌ها برای برخی عملکردهای خاص در اقصی نقاط شهر قرار دارند؛ مثل ورود غیر مجاز به محدوده ممنوعه مانند طرح ترافیک، زوج و فرد و یا حتی دوربین‌های سرعت سنج. تخلفات ثبت شده در این دوربین‌ها به سرعت به مرکز اجرای قانون ارسال می‌شوند.

اشتراک گذاری: