اسنپ در سالی که گذشت
شروع هر سال فرصت مناسبی است تا نگاهی به گذشته بیندازیم و مسیر رفته را مرور کنیم؛ سال ۹۸ برای همه ما سال عجیبی بود. سالی که فراز و نشیبهای بسیار داشت و در روزهای پایانیاش پدیدهای به نام «کرونا» تمام کشورها را تحت تاثیر قرار داد. امروز خیلی از ما ترسها و نگرانیهایی را تجربه میکنیم که در سراسر کره زمین مشترک است. اما چیزی که برای همه مسلم شده این است که باید از گذشته درس بگیریم و قدر لحظهها را بدانیم. همراه ما شوید تا با هم آلبوم اسنپ را در سال ۹۸ ورق بزنیم؛ راههای رفته را بشمریم، لحظههای خوش را مرور کنیم و در نهایت برای یک آینده متفاوت برنامه تازهای بریزیم.
اسنپ در تمام لحظات سالی که گذشت همراه شما بود؛ ما هم مثل شما روزهای دشوار و پر فراز و نشیبی را تجربه کردیم، اما دغدغه اصلیمان این بود که بهترین خدمات را برای شما فراهم کنیم. اسنپ در سال ۹۸ دیگر تنها یک سامانه هوشمند حملونقل نبود؛ امکان سفارش غذا، خرید از سوپرمارکت، شارژ سیمکارت، ارسال بار با وانت، خرید بلیت پرواز، خرید بسته اینترنت، خرید بلیت اتوبوس، رزرو هتل خارجی، بازی، رزرو اقامتگاه اقتصادی، درخواست تاکسی خطی، رزرو هتل داخلی، پرداخت قبض به سوپراپلیکیشن اسنپ اضافه شد تا تمام نیازهای شما را به شکل آنلاین پاسخ دهیم. با ما همراه باشید تا گزارشی را از عملکرد اسنپ در سال ۹۸ مرور کنیم.
در سالی که گذشت کاربران بیش از ۲۱۰میلیون و ۳۰هزار و ۴۶۳ ساعت را در اسنپ سپری کردند. در حقیقت مردم ایران در سال گذشته در مجموع به اندازه ۲۳هزار و ۹۶۲ سال از عمرشان را در اسنپ گذراندند؛ عددی که تصور آن هم سخت است! یکی دیگر از اعداد شگفتانگیز اسنپ مربوط به مسافت طیشده در سفرهای اسنپی است. اگر بخواهیم کیلومتر طیشده با اسنپ را در سال گذشته حساب کنیم عددی که به دست میآید حدودا برابر است با ۱۵هزار بار سفر رفتوبرگشت به خورشید!
تعداد رانندههای اسنپ تا پایان سال ۹۸ به بیش از ۲میلیون نفر میرسد که حدود ۳درصد آنها را خانمها تشکیل میدهند.
برای ارزیایی کیفیت سفرها بازخوردهای مسافران بهترین ملاک است. میانگین امتیاز کاربران مسافر به سفرهای اسنپی در سال گذشته ۴.۷ از ۵ بود و به طور متوسط ۴۳درصد سفرها امتیازدهی شدهاند. نکته جالب اینکه رفتار کاربران راننده مهمترین دلیل برای امتیاز مثبت و منفی بوده است؛ یعنی گزینههای «رفتار مناسب» و «رفتار نامناسب» مهمترین دلایل قوت و ضعف سفرهای اسنپی بوده است. بیشترین شهرهایی که کاربران امتیاز پایان سفر خود را ثبت میکنند به ترتیب قشم، یزد، ارومیه، زاهدان و شهرکرد هستند. اگر برایتان سوال است که رانندههای اسنپ در کدام شهرها بالاترین امتیاز سفر را ازآن خود کردهاند، باید بگوییم که سفرهای اسنپی در شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام و بوشهر بالاترین امتیاز را دارند.
در حال حاضر اسنپ در ۱۴۴ شهر ایران فعال است و بیشترین سفرهای سال گذشته در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و کرج انجام شده است. با پایان سال ۹۸ و در پنجمین سال فعالیت اسنپ بیش از ۳۰میلیون مسافر در این سامانه ثبتنام کردهاند.
۵ گام اسنپ
در جهت مسئولیت اجتماعی
هر سازمانی در قبال جامعه و محیط اطرافش مسئولیت دارد و باید تلاش کند تا جاییکه میتواند در مسیر حفظ، مراقبت و کمک به جامعه فعالیت کند. در سالی که گذشت اسنپ در زمینه مسئولیت اجتماعی، گامهای متعددی برداشت که در ادامه به جزئیات آنها میپردازیم.
پشتیبانی و داستان
نیم قرن مکالمه در یک سال!
آمارهای پشتیبانی همیشه یکی از جذابترین بخشهای گزارشهای اسنپ است؛ همکاران ما در پشتیبانی شبانهروز تلاش میکنند تا شما تجربه بهتری از سفرهایتان داشته باشید. در سال گذشته در مجموع ۱۵میلیون و ۴۲۱هزار و ۹۲۲ تماس ورودی و خروجی با پشتیبانی برقرار شده و در مجموع همکاران پشتیبانی اسنپ بیش از ۴۳۴هزار و ۵۴۷ ساعت با کاربران اسنپ گفتوگو کردند. اگر تصور کنیم که تنها یک نفر در پشتیبانی موظف بود به این تماسها پاسخ دهد، باید حدود ۵۰سال از عمرش را سپری میکرد تا به تمام این مکالمات بپردازد؛ بله حدود نیم قرن! شاید همینجا برایتان سوال شود که چند نفر در پشتیبانی اسنپ مشغول به کارند؟ پاسخ این سوال ۴۳۰ نفر است.
باشگاه رانندگان اسنپ تلاش میکند نیازهای کاربران راننده را در زمینههای مختلف شناسایی کند و امکانات لازم را برای رفع آنها فراهم آورد. در سالی که گذشت بیش از ۱۱۰هزار کاربر راننده از خدمات باشگاه رانندگان استفاده کردند. در این میان ۷۵هزار نفر از طرحهای مربوط به لوازم و قطعات خودرو، تایر و روغن و بیش از ۱۷هزار نفر هم از خدمات کارواش استفاده کردند. همچنین نزدیک به ۷هزار نفر از خدمات انواع بیمه باشگاه رانندگان استفاده کردند. علاوه بر این بیش از ۵هزار نفر از کاربران راننده نیز از خدمات مراکز درمانی طرف قرارداد باشگاه رانندگان برای خود و یا خانوادهشان استفاده کردند. تفریح و آموزش بخش جداییناپذیر زندگی است؛ در سال گذشته بیش از ۴هزار راننده از خدمات تفریحی و آموزشی (مانند استخر، سینما و کلاسهای آموزشی) باشگاه رانندگان بهرهمند شدند. همچنین در سال ۹۸ در مجموع یکمیلیارد تومان وام کم بهره به کاربران راننده اعطا شد. علاوه بر این موارد بسیاری خدمات و تسهیلات دیگر در کنار برگزاری کمپینها و جشنوارههای مختلف و اعطای جوایز به کاربران راننده صورت گرفت. در مسیر برطرف کردن نیازهای کاربران راننده گرچه گامهای بسیاری برداشته شده، اما امیدواریم در سال پیش رو بتوانیم برای قدردانی از زحمات این عزیزان که شایسته بهترینها هستند، اقدامات موثرتری انجام دهیم.
سرویس سفارش غذا یکی از محبوبترین سرویسهای اسنپ است. تعداد کاربران این سرویس با ۱۱۳درصد رشد در سال ۹۸، به ۵میلیون و ۷۳۷هزار و ۵۲۰ نفر رسیده است. این در حالی است که تعداد سفارشهای کاربران از این سرویس هم در سال گذشته ۱۳۴درصد رشد داشته است. در تاریخ ۲۸ آذر سال ۹۸ با حدود ۱۱۹هزار سفارش در اسنپفود، رکورد ثبت سفارش زده شد. در حقیقت ۲۸آذر پنجشنبهای است که ۲ روز بعد از آن مصادف با شب یلداست. بنابراین میشود حدس زد که بسیاری از کاربران در این روز با اسنپفود به استقبال یلدا رفتهاند.
شاید برای شما هم سوال باشد که محبوبترین غذاهای اسنپفود کدامها هستند یا بیشتر مردم چه چیزی را برای سفارش انتخاب میکنند؟ خوشبختانه جواب این سوال در دادههای اسنپفود وجود دارد. محبوبترین غذای اسنپفود چلوجوجه بدون استخوان است، پیتزای آمریکایی مقام دوم و چلوکباب کوبیده در جایگاه سوم قرار دارد. زرشکپلو با مرغ، ساندویچ هاتداگ و کباب کوبیده (این بار بی چلو!)، در ادامه فهرست غذاهای محبوب ایرانیها قرار دارد.
در بین نانها سنگک بیشتر از همه در بین مردم خواهان دارد و بعد از آن نان لواش، بربری، تافتون و نان شیرین قرار دارند.
اسنپتریپ با خدمات رزرو هتل، فروش بلیت هواپیما و اتوبوس در خدمت شماست. بر اساس اطلاعات اسنپتریپ در سال گذشته تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و کیش محبوبترین مقاصد سفر بودهاند. این درحالی است که بیشترین تعداد هتلها به ترتیب در شهرهای مشهد، تهران، یزد، اصفهان و شیراز قرار دارند. همچنین بیشترین تعداد بلیت هواپیمای خریداری شده در مسیرهای تهران به مشهد، مشهد به تهران، تهران به اهواز و تهران به شیراز بوده است. محبوبترین مسیرهای اتوبوس هم متعلق به این مسیرهاست؛ تهران به اصفهان، اصفهان به تهران، تهران به تبریز، تهران به شیراز و تبریز به تهران.
هتلهای هما تهران، استقلال تهران، لاله پارک تبریز، اسپیناس پالاس تهران و پارسیان تهران بیشترین تعداد رزرو را در سال گذشته از آن خود کردند. شاید برایتان جالب باشد که روزهای دوشنبه پرفروشترین روزها برای هتل و پرواز است و کمفروشترین روز هفته هم جمعه است.
محبوبترین اپراتورها
در شارژ سیمکارت و بسته اینترنت
امکان شارژ سیمکارت از اول آبان و خرید بسته اینترنت از ۲۵دی به سوپراپلیکیشن اسنپ اضافه شد. در مجموع در سال گذشته بیش از ۱۰۰هزار کاربر از خدمات شارژ سیمکارت و بسته اینترنت اسنپ استفاده کردهاند. در یک رقابت تنگاتنگ همراه اول با ۵۰درصد و ایرانسل با ۴۸درصد بیشترین فروش را از اسنپ داشتند و سایر اپراتورها هم ۲درصد را ازآن خود کردند.
شما میتوانید با استفاده از سرویس اسنپباکس بستههای خود را به مقصد برسانید و با اسنپبایک تاکسی موتوری بگیرید. در مقایسه با سال ۹۷ سفرهای بایک و باکس ۷۰درصد رشد داشته است. در حال حاضر تعداد رانندههای ثبتنامی در این دو سرویس ۱۰۱هزار و ۷۶۱ نفر است. در سال ۹۸ تعداد رانندههای ثبتنامی بایک و باکس ۶۱درصد نسبت به پایان سال قبل رشد داشته است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در تاریخ ۲۸مرداد سال گذشته بیشترین درخواست در این دو سرویس ثبت شده است. اگه به تقویم سال گذشته نگاهی بیندازیم ۲۹مرداد مصادف با عید سعید غدیر است و احتمالا کاربرهای بسیاری برای ارسال بستههای خود در این روز از اسنپ استفاده کردهاند. در مجموع سهم سفرهای بایک ۱۹درصد و سهم سفرهای باکس ۸۱درصد است. به ترتیب مردم تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، قم، اهواز، کرج، تبریز، کرمان و یزد بیشترین تعداد سفر را با باکس و بایک انجام دادهاند.
بیشترین درخواست وانت در کدام شهرها ثبت شده؟
سرویس وانت اسنپ برای جابهجایی بارهای سنگین به اپلیکیشن اسنپ اضافه شد. در حال حاضر تعداد رانندگان ثبتنامی در این سرویس ۹هزار و ۲۰۰ نفر است. بیشترین تعداد سفر با وانت اسنپ در تاریخ یکشنبه ۴اسفند انجام شده است. در حال حاضر سرویس وانت در ۶ شهر فعال است و بیشترین سفرها با وانت در تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان و قم انجام شده است.
در تهران شما میتوانید با اسنپمارکت به صورت آنلاین از هایپراستارهای اطراف محل زندگی خود خرید کنید و در منزل تحویل بگیرید. در تاریخ ۱۴اسفند بیشترین تعداد ثبت سفارش در این سرویس صورت گرفته که با توجه به شیوع کرونا میتوان نیاز مردم به خرید آنلاین را دلیل این افزایش تقاضا دانست. محبوبترین هایپرهای اسنپمارکت به ترتیب ارم (باکری)، صبا، تیراژه ۲، افرا (سعادتآباد) و جماران است. میانگین رضایت کاربران از این سرویس ۸۰درصد است. همچنین امکان خرید از سوپرمارکتهای اطراف هم در اپلیکیشن اسنپ وجود دارد که از زمان شیوع کرونا تعداد درخواستهای این سرویس بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.
برای رزرو اقامتگاه ارزان سرویس اسنپروم بهترین گزینه است. اسنپروم تا پیش از شیوع کرونا در ۱۵شهر فعال بود. چهارشنبه ۱۳شهریور با بیش از ۷۰۰ اتاق رزرو شده پرفروشترین روز سال اسنپروم بوده است. بیشترین تعداد رزرو به ترتیب مربوط به تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و یزد است. تاکنون در اسنپروم بیش از ۶۰هزار نفر اقامتگاه رزرو کردهاند. بالاترین امتیاز از نظر کاربران مربوط به این اقامتگاههاست؛ مهمانپذیر نیکوی تهران، هتل پارادایس تهران، هتل ایران تهران، هتل باران اصفهان، هتل تالار شیراز. هتل آرمان هم بیشترین تعداد ثبت نظر را ازآن خود کرده است.
هممسیریم!
گوشهای از عملکرد اسنپ در سال ۹۸ را با هم مرور کردیم؛ فرصت خوبی بود تا نگاهی به تلاشهایمان بیندازیم و مسیر آینده را شفافتر ببینیم. امیدواریم امسال برخلاف شروع عجیب و دلهرهآورش به یک پایان شیرین ختم شود. به امید فرداهای بهتر هممسیریم!